Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:25

en het is meteen weer rustig hier, jammer hoor...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:37

Het viel mij ook al op,... achja...

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:38

Patriesja schreef:
ik vind het idd wel jammer dat we steeds terug vallen op informatie die al 10 keer besproken is hahaha...
Daarom vroeg ik me ook af waar de informatie van Greetjebee vandaan kwam. Een interesante theorie vind ik.
Ik denk dat in dit topic toch de voor en tegenstanders (om het maar even zo te noemen) het nooit eens zullen worden na deze 10 pagina's meegmaakt te hebben Knipoog

(Sorry, beetje late reactie...)

Ik ben geen expert hoor, maar volgens mij hoef je hier ook geen expert voor te zijn. Gewoon een kwestie van logisch nadenken en weten hoe een mensenlichaam werkt (goed opletten bij de biologieles dus, haha Knipoog ).

Heb nog even gekeken op http://www.voedingscentrum.nl (volgens mij één van de betrouwbaarste sites die er is) en daar vond ik dit:

Citaat:
Om voldoende voedingsstoffen binnen te blijven krijgen, is het belangrijk dat het dieet niet minder dan 1200 kilocalorieën per dag levert en gevarieerd is. Gevarieerd eten wil zeggen: elke dag voldoende eten uit de vakken van de Schijf van Vijf. Per vak heeft het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheden opgesteld. Deze geven aan wat u ongeveer per dag zou moeten eten om voldoende eiwitten, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ook als u af wilt vallen, is het belangrijk deze hoeveelheden aan te houden. Dat is de basis voor een gezond dieet.

U kunt op de calorieën letten door te kiezen voor voedingsmiddelen die weinig calorieën leveren in verhouding tot de hoeveelheid voedingsstoffen (bv. vitamines en mineralen) die ze bevatten. Dit komt neer op voedingsmiddelen met:

- weinig (verzadigd) vet
- veel voedingsvezel
- weinig of geen toegevoegde suiker
- geen alcohol

Neem bijvoorbeeld magere yoghurt in plaats van volle, 30+ kaas in plaats van volvette en mager vlees. Kies verder bewust wat u eet naast de aanbevolen hoeveelheden van de Schijf van Vijf. Vooral snoep, koek, snacks, chips, zoutjes, noten en chocolade leveren gemakkelijk veel calorieën. Als u af wilt vallen, valt hier veel winst te behalen. Meer bewegen helpt natuurlijk ook.

En volgens mij is dit precies wat Sonja doet (misschien enkele missers in het eerste boek - een paar dagen van 1100 kcal - daargelaten. Ik weet overigens niet zeker wat de precieze kcal per dag gedurende de hele 9 weken zijn hoor, maar hier wordt geroepen dat er dagen van 1100 kcal tussen zitten en ik ga er maar van uit dat dat klopt. Heb wel ergens gehoord/gelezen dat de dagmenus - in ieder geval in de laatste boeken - zitten tussen de 1200 en 1600 kcal, en dat is dus prima)

Wat SB heeft gedaan is eigenlijk best simpel: ze heeft complete dagmenu's samengesteld van 1200-1600 kcal (genoeg om voldoende binnen te krijgen én tegelijkertijd af te vallen) die bestaan uit alle aanbevolen hoeveelheden uit alle schijven van de schijf-van-vijf, zodat je niets tekort komt. En dan op een manier die érg gevarieerd is en ook nog (zoals velen beweren) lekker ook!
In principe had iedereen dit kunnen bedenken, vergt wat verdieping en een hele hoop uitzoekwerk.

Een goed voorbeeld blijft die chocoladereep van 100 gram die 560 kcal bevat. Bedenk maar eens dat er complete diners zijn, van aardappelen, groente + vlees (zonder toetje, dat wel), die ook maar (of zelfs minder dan) 500/600 kcal bevatten!! En dat soort dingen, dáár gaat het om in een dieet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:40

Inderdaad greetjebee, duidelijke informatie Haha!
En met het avondeten erbij zit je al gauw aan die 1200 calorieën hoor Ja

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:40

Bokkiej schreef:
kaatje77 schreef:
Ik sluit me aan bij littlelady.

Ik stond onder behandeling van een neuroloog en hij kon me vertellen dat je van SB vetten en spieren afbrak en zodra je weer normaal ging eten, er alleen maar vetten bijkwamen.

Wil je echt afvallen ga dan voor een eiwitrijk dieet.,
Echt heel goor, maar ben zelf in 2 maand 10 kilo afgevallen. Vork

Wat heb je dan allemaal gegeten en niet meer gegeten? Bloos!

Weet het niet meer zo precies.
Ik moest ontbijten met eiwitten opgelost in melk, echt goor, maar kreeg er wel een vol gevoel van.
Voor de rest zou je kunnen kijken op de site van mijn neuroloog.
http://www.previtas.nl
Ik wil er wel bij zeggen dat ik op dieet ben gegaan omdat ik in 3 weken 30 kilo aan was gekomen vanwege het niet meer functioneren van de schildklier. De overtollige kilo;'s zaten me echt in de weg.
Voorheen had ik maatje 36/38 nu ben ik tevreden met '40/42. (en dat was 44/46) Bloos
En ik ben altijd al een grote eter geweest, en nog steeds.
Neem 18 plak brood mee naar het werk. Bloos

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:42

18 sneden brood Bloos!
Dat heb ik nog nooit in mijn leven gegeten in één hele maand Wow!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:47

Dacht ik al. Clown
Iedereen kijkt me altijd vreemd aan, maar ben het gewoon nodig. Nagelbijten / Gniffelen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:49

Moet ook wel zeggen dat ik nooit geen broodeter ben geweest maar sinds ik aan SB doe eet ik weer netjes normaal brood, zit weer aan de broccoli en het normale broodbeleg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:49

Ik at op het eind drie tot 4 broodjes per dag...en vond dat al veel....Maar Kaatje heb je dan zo'n enorme honger? En wat voor beleg neem je zoal? Vervelend hoor dat je zo'n honger hebt...Ik heb ook medicijnen waardoor ik meer eet dan nootzakelijk....erg hongerig, maar niet zó erg.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:53

@Cyntje. Wat goed zeg.
@Chiqa. Ja, altijd gehad. Nagelbijten / Gniffelen Eet verschillend wit en bruin en meestal vleeswaren of kruidkaas, een enkele keer wat zoets, maar dat is maar hooguit 1 x per maand
En ik eet 's avonds na 8-en pas warm. Denk dat mijn broodvoorraad me gewoon door de dag helpt. Bloos

Ik spreek trouwens veel SB-ers om het zo maar te noemen en iedereen is er tevreden over die ik ken. *LOL*
Ik vind SB persoonlijk meer iets van: goed op letten wat je eet.
Of heb ik het mis?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:56

Naar mijn mening is dat ook gewoon zo Kaatje...

als voorbeeld:

Ik doe SB en eet het menu van week 2 van donderdag ( en ik ben aan het crashen & ben bezig met een slecht dieet )
En als ik dan hetgeen van wat mijn moeder op die dag zou eten er langs zou leggen verschilt dat bijna niets Knipoog Zij at die dag ook gezond en gevarieerd. ( en dan zou er niks aan de hand zijn volgens de 'experts' hier )
( mijn moeder zit precies op haar gezonde gewicht )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:56

kaatje77 schreef:
Of heb ik het mis?

SB let wel op je of je goed eet, je heb een soort mama in huis, een hele strenge Vork
je eet anders, gevarieerder en veel gezonder. Maar ook een pizaatje of een papatje op zijn tijd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:58

Quote van mij uit een ander topic Tong uitsteken
Cyntje schreef:
Sonja Bakker is als je moeder, die je verteld dat je vanavond aardappelen, groenten en vlees eet terwijl je liever een frietje wil maar je hebt geen zakgeld meer Vork

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:58

Chiqa schreef:
kaatje77 schreef:
Of heb ik het mis?

SB let wel op je of je goed eet, je heb een soort mama in huis, een hele strenge Vork
je eet anders, gevarieerder en veel gezonder. Maar ook een pizaatje of een papatje op zijn tijd.

Cyntje heeft daar een hele mooie uitspraak over.
Ze was me net voor zie ik.

Hij blijft geweldig!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:59

Tong uitsteken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:03

Huilen van het lachen

Chiqa schreef:
of een papatje op zijn tijd.

Typefoutje Huilen van het lachen Speciaal voor Cyntje Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:06

Speciaal voor mij, vat hem ff niet Blond ( sorry, offtopic )

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:42

greetjebee schreef:
Heb nog even gekeken op http://www.voedingscentrum.nl (volgens mij één van de betrouwbaarste sites die er is) en daar vond ik dit:

http://www.voedingscentrum.nl/Voedingsc ... ifyGuest#O

Om maar op jullie eigen woorden in te gaan Lachen Ook naar mijn mening is het voedingscentrum één van de betrouwbaarste sites over voeding! Hier hun objectieve mening/informatie over het sonja bakker dieet (en andere vermageringsdieten)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:29

llittlellady schreef:
greetjebee schreef:

http://www.voedingscentrum.nl/Voedingsc ... ifyGuest#O

Om maar op jullie eigen woorden in te gaan Lachen Ook naar mijn mening is het voedingscentrum één van de betrouwbaarste sites over voeding! Hier hun objectieve mening/informatie over het sonja bakker dieet (en andere vermageringsdieten)

Ja denk je dat het Voedingscentrum met een andere dieetvoorschrift dan hun eigen voorschriften gaat lopen propageren? Knipoog

Jij gaat toch ook niet lopen zeggen dat SB geweldig voor je is omdat je diëtist in spé bent? Dan maai je het gras voor je eigen voeten weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:35

Litterbox schreef:
Ja denk je dat het Voedingscentrum met een andere dieetvoorschrift dan hun eigen voorschriften gaat lopen propageren?

Dan denk ik niet dat jij weet wat het voedingscentrum voor site is ROFL Mss éventjes in verdiepen voordat je zo'n opmerking over "dieten" plaatst Sigaar

Cyntje schreef:
Speciaal voor mij, vat hem ff niet Blond ( sorry, offtopic )

Je vriend heet toch Patje (Was een type foutje Haha! )

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:41

Chiqa schreef:
Litterbox schreef:
Ja denk je dat het Voedingscentrum met een andere dieetvoorschrift dan hun eigen voorschriften gaat lopen propageren?

Dan denk ik niet dat jij weet wat het voedingscentrum voor site is ROFL Mss éventjes in verdiepen voordat je zo'n opmerking over "dieten" plaatst Sigaar

Leg eens uit waarom ik beter zou moeten lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:45

Moet ik je dat uitleggen? Dan heb je werkelijk dus écht nog nooit op die site gekeken
(Maar dat wist ik al gezien je eerste opmerking)

Litterbox schreef:

Goed heb ik ook weer even gelachen vandaag.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:47

Chiqa schreef:
Moet ik je dat uitleggen? Dan heb je werkelijk dus écht nog nooit op die site gekeken
(Maar dat wist ik al gezien je eerste opmerking)

Litterbox schreef:

Goed heb ik ook weer even gelachen vandaag.

Dan moet je echt in je eentje lachen want ik heb geen idee waar je het over hebt.

Waar val je over? Dat ik het heb over dieetvoorschriften van het Voedingscentrum? Die hebben zij toch of ben jij blind?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:48

Of Sonja nu wel of niet gekwalificeerd is om voedingsadviezen te geven volgens de diëtisten.. haar eetprogramma geeft ruim voldoende variatie en de meeste mensen vallen gewoon af. Het is uitermate handig om in de vorm van een dag- of weekmenu een steuntje in de rug te hebben. En de menu's zijn simpel en voor iedereen klaar te maken.

Soms zie je diëten met menu's waarvoor de uren in de keuken moet staan - ik zie werkende vrouwen geen ingewikkelde lunches klaarmaken.

Het Voedingsinstituut ( overigens ook niet heilig!) heeft niet veel meer op te merken dan dat SB dure merkartikelen aanbeveelt.. wat een kul - als je je overdosis koek, snoep,snacks en patatten niet koopt, hou je geld over om 's een "dure" slasaus te kopen ipv een goedkoop ramsch-sausje ( waar waarschijnlijk een grote dosis transvetten in zit).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:49

Kijk maar eens voor de aardigheid in hun lijstjes met producten met onverzadigde vetten. Dan zie je dat precies die producten door SB gebruikt worden.

Check het lijstje met boterhambeleg maar eens. Wat zie je daar staan? Juist, precies die dingen die je van SB op crackers en brood mag doen.

En check de vleeslijstjes maar eens. Wat zie je daar? Precies.

Dit had ik me al in mijn vorige SB periode uitgezocht.

Ze doet het slim:
*gebruikt bijna alleen producten met onverzadigde vetten
*laat je minder calorieen eten dan je normaal nodig zou hebben
*zorgt voor veel afwisseling zodat je stofwisseling niet 'in slaap valt'.

Nu de tegenstanders weer.