Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:28

Misschien kan je mn post hierboven ook lezen? En niet zo selectief ajb? (katiavl)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:34

Ik had m ook nog niet gelezen.. maar als ik die zo lees.. lees ik net mezelf..

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:49

Dela schreef:
mocht je niet de juiste dosering vinden, zal ik de combi met prozac gaan proberen, samen met de risperdal..
ik zie dat mijn cliënten hier veel baat bij hebben!

Woensdag moet ik weer bellen/langskomen om te vertellen hoe het is gegaan met die risperdal. Als risperdal dus niet goed werkt krijg ik prozac erbij. Fijn om te weten dat veel van jouw clienten er baat bij hebben, nu heb ik er wat meer vertrouwen in dat het allemaal weer goed gaat komen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:54

Tinkelbell schreef:
Pff, ik heb een broertje met PDD-nos, ik begrijp hem écht niet, heb meerdere boeken over PDD-nos gelezen, ik kan gewoon niet met deze jongen omgaan, kan niet tot hem door dringen en ik heb gewoon geen 'broer' gevoel of hoe je dat noemt? Het voelt echt slecht..

Zonder nu lüllig te willen doen: je broertje voelt zich waarschijnlijk net zo! Hij snapt jullie écht niet waarom je zo reageert, waarom je bepaalde dingen verwacht, waarom je bepaalde dingen niet verwacht of zelfs sterk afkeurt. Voor jou komt zijn gedrag onlogisch over, voor hem komt waarschijnlijk het gedrag van de meeste mensen onlogisch over en snapt hij vaak écht niet wat hij verkeerd doet, ook al lijkt dat voor jou nog zó logisch!

Hoe oud is jouw broertje? In hoeverre krijgt hij thuis duidelijkheid en structuur aangeboden? En dan bedoel ik échte duidelijkheid, en niet zoals wanneer het voor een 'normaal' mens duidelijk is, want daar gaat het ook al vaak mis. Jij denkt 'dat is toch logisch/duidelijk?' maar dat is het voor die autist dus niet

Ik ben écht gek op de term 'oops...wrong planet syndrome' want dat omschrijft voor mij zo duidelijk de kern van het probleem. Als autist is het vaak net alsof je op een vreemde planeet zit. Iedereen schijnt anders te denken dan jij, andere logica en andere verwachtingen te hebben. Dat is frustrerend en beangstigend. Die frustratie kan eruit komen in agressie, of kan leiden tot afzondering. Vaak zorgt het ervoor dat je je in elk geval ongelukkig voelt, want hoe leef je in een wereld waar je niks van snapt en waar je het altijd maar fout schijnt te doen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:56

IceBabY schreef:
Dela schreef:
mocht je niet de juiste dosering vinden, zal ik de combi met prozac gaan proberen, samen met de risperdal..
ik zie dat mijn cliënten hier veel baat bij hebben!

Woensdag moet ik weer bellen/langskomen om te vertellen hoe het is gegaan met die risperdal. Als risperdal dus niet goed werkt krijg ik prozac erbij. Fijn om te weten dat veel van jouw clienten er baat bij hebben, nu heb ik er wat meer vertrouwen in dat het allemaal weer goed gaat komen.

Risperdal (Risperidone) was het middel wat mijn psych mij ook voor wilde schrijven voor mijn asperger/adhd. Ik heb dat geweigerd en gekozen voor Ritalin. Ook nu ik meer lees over Risperdal ben ik nog steeds van mening dat dit voor mij niet een van de eerste keuzemiddelen is. Gewoon omdat de genoemde werking maar weinig aansluit bij mijn problemen. Toen ik een van jouw posts hierboven las dacht ik er wel meteen aan, en las daarna dus dat je het ook krijgt. Even een vraag, krijg je Risperdal of een generiek? Of is er geen generiek van Risperdal? Was je psych van mening dat het gebruikelijk is dat de effecten al zo snel verdwijnen? Is dit dan niet iets wat steeds terugkeert als de dosis hoger wordt tot je niet hoger kan?

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:01

Interessant topic. Volgende maand ga ik met mijn zoontje naar de psychiater om uit te zoeken of hij misschien een vorm van autisme heeft. Eigenlijk hebben wij thuis helemaal geen last van raar gedrag, hij is juist erg gezellig. Zijn oren zijn regelmatig met vakantie, maar als je even doorzet maak je echt wel contact. Hij is wel heel bijzonder (maar wie vindt dat niet van zijn eigen kind?). Hij heeft echt unieke ingevingen, je smelt soms als je hoort hoe hij dingen uitlegt.

Maar op school liep het niet zo lekker en een observatie door de schoolbegeleidingsdienst gaf aan dat hij waarschijnlijk een vorm van autisme heeft. Nu had ik daar ook wel trekjes van gezien, dus helemaal verrassend was het niet. Vandaar dat we nu bij de psychiater terecht komen. Ik wil graag weten of er sprake is van autisme en in hoeverre andere factoren misschien ook een rol spelen. Hij heeft namelijk al vanaf dat hij 1,5 jaar was een lui oog wat hem echt beperkt heeft in zijn oriëntatie en ontwikkeling van zijn motoriek. Het valt niet mee je in een drukke groep kinderen te redden als je ogen de wirwar van bewegingen niet kunnen volgen. En de juffen op school hebben zijn 'lastige' gedrag ook lang afgedaan als 'niet-willen'. Daar zal hij ook niet zekerder, en dus niet gemakkelijker, van geworden zijn.

Ik ben benieuwd naar de diagnose. Autistisch of niet, hij is een heerlijk ventje. Maar je wil zo graag dat hij zich ook op school kan redden. Met de diagnose kunnen wij en de school hem daarbij vast beter helpen. Ik ga dit forum in ieder geval volgen.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:05

Er zijn wel meerdere medicijnen die je daarbij kunnen helpen uiteraard.
zo krijgen er bij ons een aantal ook
Dekapine, pipamperon..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:06

psvonv schreef:
Interessant topic. Volgende maand ga ik met mijn zoontje naar de psychiater om uit te zoeken of hij misschien een vorm van autisme heeft. Eigenlijk hebben wij thuis helemaal geen last van raar gedrag, hij is juist erg gezellig. Zijn oren zijn regelmatig met vakantie, maar als je even doorzet maak je echt wel contact. Hij is wel heel bijzonder (maar wie vindt dat niet van zijn eigen kind?). Hij heeft echt unieke ingevingen, je smelt soms als je hoort hoe hij dingen uitlegt.

Maar op school liep het niet zo lekker en een observatie door de schoolbegeleidingsdienst gaf aan dat hij waarschijnlijk een vorm van autisme heeft. Nu had ik daar ook wel trekjes van gezien, dus helemaal verrassend was het niet. Vandaar dat we nu bij de psychiater terecht komen. Ik wil graag weten of er sprake is van autisme en in hoeverre andere factoren misschien ook een rol spelen. Hij heeft namelijk al vanaf dat hij 1,5 jaar was een lui oog wat hem echt beperkt heeft in zijn oriëntatie en ontwikkeling van zijn motoriek. Het valt niet mee je in een drukke groep kinderen te redden als je ogen de wirwar van bewegingen niet kunnen volgen. En de juffen op school hebben zijn 'lastige' gedrag ook lang afgedaan als 'niet-willen'. Daar zal hij ook niet zekerder, en dus niet gemakkelijker, van geworden zijn.

Ik ben benieuwd naar de diagnose. Autistisch of niet, hij is een heerlijk ventje. Maar je wil zo graag dat hij zich ook op school kan redden. Met de diagnose kunnen wij en de school hem daarbij vast beter helpen. Ik ga dit forum in ieder geval volgen.

Je maakt me nieuwsgierig, hoe oud is je zoon en welke problemen zien ze op school waardoor ze denken aan autisme? Lachen

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:12

Mijn zoon wordt in december 6. Op school hebben ze problemen met het luisteren en in de omgang met andere kinderen. Hij reageert nogal eens anders dan op dat moment handig zou zijn: niet reageren, te laat reageren, te fel reageren. En zijn manier van contact maken is niet altijd handig. Ook gaat hij bij bal- en tikspelen aan de kant staan en is zijn fijne motoriek niet je-dat.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:16

Alwiene schreef:
Risperdal (Risperidone) was het middel wat mijn psych mij ook voor wilde schrijven voor mijn asperger/adhd. Ik heb dat geweigerd en gekozen voor Ritalin. Ook nu ik meer lees over Risperdal ben ik nog steeds van mening dat dit voor mij niet een van de eerste keuzemiddelen is. Gewoon omdat de genoemde werking maar weinig aansluit bij mijn problemen. Toen ik een van jouw posts hierboven las dacht ik er wel meteen aan, en las daarna dus dat je het ook krijgt. Even een vraag, krijg je Risperdal of een generiek? Of is er geen generiek van Risperdal? Was je psych van mening dat het gebruikelijk is dat de effecten al zo snel verdwijnen? Is dit dan niet iets wat steeds terugkeert als de dosis hoger wordt tot je niet hoger kan?

Ik ben helemaal vergeten erbij te zetten dat ik ook ritalin gebruik (al ruim een jaar), waar ik veel baat bij heb.
Even de antwoorden op je vragen: Ik krijg gewoon Risperdal, een idee of er een generiek is van Risperdal.
Mijn moeder heeft vandaag met de psych gebelt dus ik heb geen idee (ga het woensdag vragen). Ikzelf heb in de bijsluiter wel gelezen dat het gebruikelijk is om de dosering op te bouwen. Ik hoop iig niet dat het terugkeert als de dosis niet meer hoger kan, ik zal er denk ik zelf achter moeten komen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:17

Maar is dat niet door zijn lui oog het laatste, als je gebrekkige dieptezicht hebt. Dan is het normaal dat je die dingen niet zo leuk vind.
Ben benieuwd wat eruit komt, hopelijk is het negatief natuurlijk.

Wrong world syndroom is best een goeie, die ga ik onthouden.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:27

psvonv: Wat klinkt jouw verhaal bekent zeg: wij weten sinds 2 weken dat ons zoontje van inmiddels 6 (was vorige week jarig) PPD-NOS heeft en daardoor ook ADHD.
Wij hadden thuis ook niet zoveel moeite met hem, een heel lief gevoelig mannetje, maar veel te open naar vreemden, hij kruipt bij wijze van spreken bij iedereen op schoot. Ook motorisch is hij niet zo sterk, zowel fijna als grove motoriek.

We hadden wel gemerkt dat hij erg explosief kon/kan zijn en niet goed tegen veranderingen kan. Maar daar hebben we zelf al aardig onze weg in gevonden door veel duidelijkheid en structuur te geven.
Maar op school is dat natuurlijk anders, hij pikt de dingen niet op die klasikaal (hoe schrijf je dat?) verteld worden, en kan ook heel boos worden als dingen anders gaan. Ook lijkt hij weinig oog voor emoties van andere kinderen te hebben. En zo is er natuurlijk nog veel meer.

Op school hebben ze gevraagd of hij getest mocht worden door de schoolbegeleidingsdienst, en dat vonden wij oke. Aan de hand van dat onderzoek hebben wij een keer een orthopedagoog in huis gehad, en zij vondt hem erg druk, maar adviseerde om hem eerst aan te melden bij het autistisch centrum om te kijken of er ook niet een vorm van autisme aanwezig was. Haar diagnose klopte achteraf, wel knap na 1x een uurtje observeren.

Hij is daarna door te molen gegaan bij een psygoloog/orthopedagoog en kinderpsychiater. Hij heeft ook een inteligentietest gedaan, deze was oke.

Dit geeft nu wel een hoop duidelijkheid, en we krijgen vanaf november begeleiding.

Een lang verhaal, ik had al een paar keer meegelezen in dit topic en het was voor mij allemaal heel herkenbaar, nu weet ik ook zeker wat het is bij mijn zoontje. Komt nog wel hard aan, maar je kan hem in toekomst tenminste de beste begeleiding geven.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:31

Dat denk ik eigenlijk ook Katiavl. Maar de school gooit het toch echt op autisme (volgens hun ben ik gewoon een moeder in de ontkenningsfase). Wie weet versterkt het elkaar. Het maakt mij eigenlijk niet uit of Jochem wel of niet autistisch is, ik vind hem prima zoals hij is. Als we maar te weten komen wat hem in de weg zit, zodat hij gemakkelijker in het schoolleven kan meedraaien.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:34

Goh Levant, dat is schrikken he als ze met zo'n verhaal over jouw kind komen. Fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben en dat begeleiding geregeld is. Heeft het bij jullie lang geduurd voordat je voor een diagnosestelling terecht kon?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:37

psvonv, o ze verklaren je overal voor gek hoor, geen probleem.
Niet van de wijs laten brengen, lekker laten kletsen, je weet het zelf prima.
Mijn broertje is al 3 keer getest en die school beweert nu dat hij autistisch is en dat ze eigenlijk willen dat hij wéér getest word.
Terwijl de psych er om begon te lachen, dat hoefde ze niet eens te testen want dat heeft hij toch niet. (dat is al 3 keer getest overigens.)

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:41

Hahaha, zolang ze mij maar voor gek verklaren en niet mn kind. Want gek is hij om de dooie dood niet.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:45

We konden na 3 maanden techt, we hadden geluk dat de wachtlijst niet zo lang was, maar het hele onderzoek heeft ook nog wel 3 maanden in beslag genomen, de vakantie periode zat er ook tussen, en omdat ze het duidelijk wilden hebben, heeft het iets langer geduurd, mijn zoontje heeft op zijn 4e ook 2x in het ziekenhuis gelegen, en had daar wat nare ervaringen aan over gehouden, dus is hij ook nog bij de psygiater geweest, dat is vaak niet nodig, dus dan duurt het ook nog wat langer.

Maar het hele onderzoek is prima verlopen, en daar ben ik ook erg tevreden over. We krijgen binnenkort 4 oudersessies, dat is met alle ouders alegemene informatie over autisme, en over het PGB en rugzak regeling. En daarna nog 10x individuele ouderbegeleiding, gericht op je eigen kind en de thuissituatie.
Dat vind ik ook heel fijn, vooral omdat hij nog een jonger broertje van bijna 3 heeft en die hem af en toe nu al niet snapt. De ene keer mag hij bijvoorbeeld wel aan zijn speelgoed komen en is hij heel aardig, en de andere keer kan hij heel onverwacht uit de hoek komen. Dus ik wil niet dat hij daar onder lijdt.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:50

Wij hadden in juli de aanmelding verstuurd. Toen kregen we eind september te horen dat de wachttijd toen nog 7 maanden zou zijn. Via wachtlijstbemiddeling kunnen we nu begin november terecht. Wel iets verder van huis, maar dat moet dan maar.

Krijgt jouw zoon ook begeleiding op school?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:53

Wat die PGB betreft, mijn zus heeft voor haar zoon nu een indicatie tot juni of juli, maar we zijn behoorlijk geschrokken van de aanstaande veranderingen. Van wat ik daar lees is de kans enorm dat zij na afloop van de indicatie dus geen pgb voor begeleiding meer krijgt... en ze was er net zo blij mee, want ook al is het een héél lief en gevoelig mannetje ze heeft er echt haar handen aan vol Nagelbijten / Gniffelen Zou een flinke domper wezen als dat soort kinderen straks niet meer in aanmerking komen voor PGB ...

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:59

Hij krijgt (nog) geen begeleiding op school, dat is op dit moment ook nog niet nodig, de juf verteld hem appart wat er moet gebeuren, hij krijgt iets vaker een knuffel of aandacht, en hij heeft een appart planbord voor zijn werkjes.
Hij zit nog in groep 2, omdat hij een late leerling is, de hele klas kleutert een jaar langer, maar krijgen wel al wat groep 3 werkjes,
naar niveau.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:27

Hallo allemaal,

Ik zocht eigenlijk een topic over asperger, maar omdat het ook onder autisme valt (min of meer) hier even mijn vraag; hoe kun je uitvinden of je inderdaad een vorm van autisme, of asperger hebt?

Ik werd door iemand op asperger gewezen door bepaalde acties van mijn kant, en ook ikzelf begin te vermoeden dat ik niet 100% normaal ben (bij gebrek aan betere verwoording). Maar waar kun je dat nagaan?
Zelf analyse vind ik zo ehhh... onbetrouwbaar...

Ik wil later nog wel even uitleggen waar ik mee zit, maar heeft iemand een antwoord? Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:34

Roane, dat kan alleen een psychiater bepalen..
Ik ben ook een asperger, kijk anders eens gewoon op internet..
Als je dan veel overeen vind komen kan je toch gewoon actie ondernemen?

levant, Ik heb trouwens ook pgb, rugzakje zou ik ook krijgen, maar dat lukt niet....
Dat is zo moeilijk te krijgen, ik weet iemand die is al meer dan een jaar bezig, wij zijn ook heel lang bezig geweest tot we het zat waren, we kregen het er gewoon niét doorheen.

psvonv, weet je wat het ook is?
Ik heb Asperger, dus dat hadden we wel herkend.
school dacht dus sirieus dat hij asperger had.

(ik ken dus iemand die heeft 3 kinderen, 2 aspergers en een adhd'er. helluuuup!)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:40

Roane schreef:
Hallo allemaal,

Ik zocht eigenlijk een topic over asperger, maar omdat het ook onder autisme valt (min of meer) hier even mijn vraag; hoe kun je uitvinden of je inderdaad een vorm van autisme, of asperger hebt?

Ik werd door iemand op asperger gewezen door bepaalde acties van mijn kant, en ook ikzelf begin te vermoeden dat ik niet 100% normaal ben (bij gebrek aan betere verwoording). Maar waar kun je dat nagaan?
Zelf analyse vind ik zo ehhh... onbetrouwbaar...

Ik wil later nog wel even uitleggen waar ik mee zit, maar heeft iemand een antwoord? Lachen

Heb poging gedaan je toe te voegen op msn, weet niet of het gelukt is aangezien ik niet weet of er hotmail of live en .nl of .com achter moet.
Asperger is absoluut een vorm van autisme, niet min of meer, het is gewoon zo. Ik vertel je graag meer over hoe of wat enzo, en hoor ook graag jouw verhaal, maar vind al dat getyp hier zonder directe feedback erg vermoeiend dus doe dat liever als dat kan op msn Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:45

Autisme en adhd gaan vaak samen dus normaal moonfish, autisme en schizofrenie ook dus het kan erger. En autisme en dyslexie ook. Laatste ben ik, maar ben blij dat ik toch het lichtste heb gekregen. Tong uitsteken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:45

Hebben jullie (kinderen) eigenlijk een autipas?
Dat kan heel handig zijn!
Dat is dus ook in het geval dat je in aanraking komt met de politie staat er kort op wat ze juist wel of juist niet moeten doen.
Ook staan er symtomen op van autisme in het algemeen. (geen oogcontact etc etc.)
het aanvragen kost niet zo heel veel, waren die dingen er maar eerder.
Ik kreeg er pas een eind klas 3 toen ze net ingevoerd werden in NL.

Autipasvriendelijke attracties
Regelmatig krijgen wij de vraag welke attractieparken de autipas erkennen en daardoor autivriendelijk zijn.

Van de volgende attracties weten wij dat zij volledige medewerking verlenen:

Walibi World (Bij de informatiebalie kunt u met de Autipas een speciale pas ophalen, die met 4 personen te gebruiken is. De uitgang van een attractie zal zo voor u de ingang zijn en zo hoeven mensen met autisme niet te wachten in een drukke rij!)

dit lees ik net op de site, GEWELDIG, ik ga er binnenkort heen. Haha! Tong uitsteken