hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:36

het is soms best handig ik onthoud allerlei rare feitjes, telefoonnummers enz, dus veel mensen vragen van alles snel even aan mij, weet niet waarom ik al die dingetjes onthoud maar het zij zo Tong uitsteken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:37

Nummers ken ik ook onwijs goed uit mijn hoofd Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan me kapot ergeren als mensen heel vaak en heel scherp niezen,... jullie ook zoiets dergelijk? Nagelbijten / Gniffelen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:38

Maar dan bezuur je het de volgende dag helaas...

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:39

sjorsie schreef:
het is soms best handig ik onthoud allerlei rare feitjes, telefoonnummers enz, dus veel mensen vragen van alles snel even aan mij, weet niet waarom ik al die dingetjes onthoud maar het zij zo Tong uitsteken

Hoort dat ook bij HSP?
Ik onthoud namelijk ook allemaal van dit soort rare dingen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:39

Ik ben niet goed met nummers (dyscalculie) en kan ze dus ook absoluut niet uit m'n hoofd leren. Ik ken m'n eigen nummer en die van een vriendin uit m'n hoofd, maar meer wordt het ook echt niet.

Ik heb dat met dat niezen ook weleens ja. Of mensen die ergens half in stikken en dan gaan hoesten, dan heb ik zoiets van; "zo kan 'ie wel weer!" Terwijl ze er niks aan kunnen doen. *LOL* Dus dan houd ik me altijd erg in.
En eetgeluiden, daar kan ik echt niet tegen. Raak ik geïrriteerd en agressief van. Niet geheel normaal en fijn, want ik heb dan echt zin om weg te lopen en ergens anders fijn alleen te gaan zitten eten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:40

Bij mij is het pas geleden door een arbeidsfunctionaris/mediator/counselor vastgesteld. Die heeft er zelfs een folder over gemaakt en er worden trainingen gegeven. Toen ik het document las voelde ik eindelijk erkenning. Ik dacht altijd dat ik de enige was die zo voelde. Hij heeft ook nogal wat cliënten die paranormaal begaafd zijn trouwens.

Dit is de inhoud van de folder:

Hoog Sensitiviteit. (High Sensitive Person, HSP).

Hoogsensitive mensen hebben gevoelsantennes, die bij anderen niet in dezelfde mate meer werkzaam zijn. Vaak ontstaat dit doordat hoogsensitieve mensen zijn opgegroeid in een omgeving met sterke emotionele druk c.q. chantage. Daardoor hebben zij geleerd sterke antennes te hebben voor ‘tussen de regels door luisteren’ en zijn ze gevoelig voor sfeer. Ze hebben geleerd zich aan te passen aan de (onuitgesproken) verwachtingen van een ander, of datgene wat ze als verwachting van de ander interpreteren (valkuil).

Hoogsensitieve mensen hebben een andere sociale code. Zo reageren ze anders dan anderen gewend zijn en hebben moeite op te gaan in een groep. Ze zijn sterk individueel gericht. Kunnen moeite hebben met het omgaan met verwachtingen, waardoor het stellen van grenzen vaak wordt uitgesteld.

Steekwoorden:
Sterk verantwoordelijkheidsgevoel
Consciëntieus/perfectionistisch
Hoge (onuitgesproken) verwachting, zowel van zichzelf als van de ander.
Zelfreflecterend vermogen
Aanpassingsgericht
Moeite met omgaan met complimenten (worden gebagatelliseerd)
Gevoelig voor sfeer
Sterk rechtvaardigheidsgevoel.
Gevoelig voor bevestiging en waardering
Fragmentarisch, moeite met focus (breed georienteerd).
Moeite met groepen groter dan 4 à 5 personen.
Voelen zich vaak niet een deel van de groep.
Hebben andere sociale codes (uitgestelde emotionele reacties, niet onderhandelingsgericht)
Zijn gericht op ontwikkeling, negatief gevoelig voor sleur.
Zien het sociale leven als een poppenkast.
Beschouwend
Licht depressieve inslag

Dit kan worden teruggebracht tot twee basislijnen: verantwoordelijkheidsgevoel en verwachtingen.

Hoog sensitive mensen kunnen dus bijvoorbeeld:
-Niet functioneren op een afdeling waar veel mensen werkzaam zijn of veel afleiding is.
-Niet een reguliere assertiviteitstraining aan als de groep uit meer dan vier personen bestaat of gericht is op het doen van oefeningen die de praktijk nabootsen.
-Niet meedoen aan rollenspellen, omdat ze andere gevoelssignalen ontvangen dan ze de speler horen zeggen.
-Goed ruimte bieden aan anderen
-Sterk sociale indruk wekken in individuele contacten
-Intuïtief situaties aanvoelen

Literatuursuggestie.
Elaine N. Aron, o.a. Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt.
Barrie S. Jaeger, Blijf je werk de baas voor hoog sensitieve mensen.
Susan Marletta-Hart, o.a. Leven met hooggevoeligheid, van opgave naar gave.

Meer informatie? Neem contact op met Conveno: http://www.conveno.nl of: info@conveno.nl

................................................

Ik scoor dus zowat 100%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:40

Ik onthield vroeger ook alles, helaas sinds mijn ME niet meer Verdrietig
Kende alle kentekens van auto's van bekende...en ook nog daarbij de leeftijd van de auto dat daarbij hoorde :

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:41

flicka schreef:
Ik scoor dus zowat 100%.

Ik ook. Clown

Karin

sjorsie schreef:

Cyntje schreef:
Nummers ken ik ook onwijs goed uit mijn hoofd Nagelbijten / Gniffelen

En het kost zoveel ruimte in je geheugen! *LOL*

Tegenwoordig doet het geheugen van mijn mobiel al het werk, mijn eigen nummer is het enige nummer dat ik uit mijn hoofd ken. Vroeger kende ik alle nummers van vrienden, vriendinnen en instellingen die ik vaak belde uit mijn hoofd. Ik weet zelfs nog de verjaardagen van zeker de helft van mijn klasgenoten uit de brugklas... Wat ik ermee moet? Geen idee. Ik hoop dat die info t.z.t. wordt overschreven door wat nuttiger info. Haha!

Met Triviant kan het trouwens wel handig zijn om nutteloze feitjes te weten. Haha!
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Zo, ik heb weer even bijgelezen, zóveel herkenning, 'fijn' om te lezen Ja
Ik heb niet dat ik alles onthoud, trouwens, júíst niet, omdat het af en toe echt een chaos in mijn hoofd kan zijn. En zeker als er dan iets gebeurt waar ik niet op bedacht ben, kan ik daar de hele dag van in de war zijn, en juist níks meer weten Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:43

runningkawa schreef:
Kende alle kentekens van auto's van bekende...en ook nog daarbij de leeftijd van de auto dat daarbij hoorde :

Je bent de derde (inclusief mezelf) waarvan ik dat hoor. Ik was allang blij dat ik één lotgenoot leerde kennen. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:45

haha *LOL*

Jij bent nu de eerste waarvan ik die tik ook hoor Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:47

En dat onthouden ging niet eens bewust! *LOL*

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:49

Ik onthoud dingen juist helemaal niet Clown

Ong. 20% van de mensen is hps, toch? Das best veel.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:49

20%? Dat is inderdaad écht veel. Is het dus helemaal niet vreemd dat dit topic zo snel loopt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:51

Bedoel je dan dat 20% aan alle kenmerken voldoet? Of is de helft ervan ook voldoende?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:52

Myukii schreef:
20%? Dat is inderdaad écht veel. Is het dus helemaal niet vreemd dat dit topic zo snel loopt.

denk ook omdat de communicatie met paarden heel veel onbewust op gevoel verloopt dat veel bokkers ook HSP zullen zijn

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:53

Ik dacht dat ik in dat boek van Elaine N. Aron dat gelezen had, maar ik kan het ook fout hebben hoor.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:55

Karin schreef:
runningkawa schreef:

Je bent de derde (inclusief mezelf) waarvan ik dat hoor. Ik was allang blij dat ik één lotgenoot leerde kennen. *LOL*

Ik moet zeggen dat ik vroeger meer kon onthouden dan nu hoor,...
Sinds 1,5 jaar ben ik echt een regelrechte ramp,... alleen nummers die mensen al eeuwen hebben onthoud ik goed en inderdaad van die stomme dingen die ik kan onthouden Clown

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:56

Volgens wikipedia is het dit: Volgens Elaine Aron is 15 tot 20 procent van de mensen hooggevoelig. Ook in de dierenwereld lijkt een vergelijkbaar percentage van de individuen hooggevoelig te zijn. Deze dieren zouden door hun hooggevoeligheid gevaar eerder opmerken en daardoor bijdragen tot het behoud van de soort.

Dat betekend dat dieren ook hooggevoelig kunnen zijn. Denken jullie dat dat klopt?

Joyce_

sjorsie schreef:
Myukii schreef:

denk ook omdat de communicatie met paarden heel veel onbewust op gevoel verloopt dat veel bokkers ook HSP zullen zijn

Maar je begint niet met rijden omdat je HSP bent, en het is ook niet iets wat je ontwikkeld, toch? Dus dat gaat niet op, denk ik..

flicka

Ik onthoud ook niet veel, zeker geen telefoonnummers en verjaardagen. Ben totaal niet cijfermatig ingesteld.

Ik herken wel die "obsessie" voor bepaalde muziek. Loop dagenlang met bepaalde nummers in mijn hoofd.
De link naar adhd leg ik niet.

Het valt me wel op dat er veel "veel-posters" hoogsensitief zijn.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:57

Frouk schreef:
hahaha dat irriteren van vriendjes ken ik ook wel, al is het niet direct irriteren maar een gevoel van onbegrip.. tis meer dat we elkaar soms gewoon niet snappen omdat ik altijd veel verder denk met alles dan hij. En ik zie ook overal eerder problemen etc. in. Dat maakt het afentoe wel eens lastig

Irriteren is misschien het verkeerde woord, maar onbegrip zeker Ja
Ik zie ook overal de problemen in en volgens mijn vriend denk ik er gewoon teveel over na en zoek ik gewoon problemen Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:58

djoni schreef:
Dat betekend dat dieren ook hooggevoelig kunnen zijn. Denken jullie dat dat klopt?

Ik denk het wel. Dat zijn dan doorgaans ook de 'wakers' in de kudde, zeg maar. Altijd op hun hoede, altijd alert. Zelfs al ze slapen hebben ze nog een half oog open, bij wijze van spreken. Ik schijn zo'n paard te hebben.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:58

alcohol reageer ik ook sterk op. Maar dat komt denk ik ook wel omdat ik bijna nooit alcohol drink (dus het beetje dat ik binnenkrijgt werkt extra sterk in) en nog jong ben.
Daarentegen is niet alleen mijn gedachtegang gevoelig, laat het zo maar even noemen Clown maar ook voor suiker. Suiker kan ik echt niet goed hebben. Nadat ik er jeuk en hoofdpijn van krijg, wordt ik er saggerijnig, huilerig of opvliegerig van (licht aan mijn stemming op dat moment) Vroeger als kleuter was dat nog erger.