Dik zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:22

Succes allemaal!

Wat ik nu ga zeggen is absoluut niet vervelend bedoeld, hoor, maar ik vraag het me serieus af.
Omdat ik zelf een enorm probleem heb met aankomen en ik buikpijn krijg als ik teveel eet, denk ik altijd: hoe doen jullie dat toch, (te) veel eten? Is het een kwestie van je verstand uitzetten? Merk je het niet als je genoeg hebt? Voel je je eten niet 'liggen' nadat je het hebt gehad? Staat het op een gegeven moment niet tegen? Blijven vette dingen zo lang lekker? is het een kwestie van 'geen discipline' - en waarom dan niet? Ik heb zelf het gevoel dat ik ontzettend veel discipline moet opbrengen om aldoor nee te zeggen tegen dingen die ik heel erg lekker vind, maar waar ik buikpijn van krijg. Maar het lukt wel.

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven. Nogmaals: niet vervelend bedoeld.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:29

voor mezelf sprekend: nee, ik merk helemaal niet wanneer ik genoeg heb. Ik ben ronduit nooit verzadigd, noem me maar een zwart gat waar alles in verdwijnt. Geen trek meer na het eten? Kom gauw... een kwestie van "geen discipline" is het zeker wel, alles dat lekker is roept de gloeiende dag door dus het "nee" zeggen moet heel vaak.
Een van de bewoonsters in het huis waar ik werk heeft ook een vreet-obsessie, die krijgt het voor elkaar om in 1 keer een hele bak ijs op te eten. Alle collega's gruwelden, ik ook. Tot ik bedacht dat dat heel oneerlijk was omdat het mij ws ook wel zou lukken, maar ik gewoon nooit ijs koop. Toch maar eens ijs gekocht en jahoor, na die bak kon ik rustig nog door.
Echt honger ken ik niet, maar wel die roep van je lichaam "hey ik ben flauw, geef eens wat eten". En snacken is dan de meest eenvoudige oplossing.
Bij mij is eten dus niet iets waarbij ik alleen bij maaltijden moet opletten, maar 24 upd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:33

Sheran schreef:
Succes allemaal!

Wat ik nu ga zeggen is absoluut niet vervelend bedoeld, hoor, maar ik vraag het me serieus af.
Omdat ik zelf een enorm probleem heb met aankomen en ik buikpijn krijg als ik teveel eet, denk ik altijd: hoe doen jullie dat toch, (te) veel eten? Is het een kwestie van je verstand uitzetten? Merk je het niet als je genoeg hebt? Voel je je eten niet 'liggen' nadat je het hebt gehad? Staat het op een gegeven moment niet tegen? Blijven vette dingen zo lang lekker? is het een kwestie van 'geen discipline' - en waarom dan niet? Ik heb zelf het gevoel dat ik ontzettend veel discipline moet opbrengen om aldoor nee te zeggen tegen dingen die ik heel erg lekker vind, maar waar ik buikpijn van krijg. Maar het lukt wel.

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven. Nogmaals: niet vervelend bedoeld.

Ik mag misschien wel dik zijn, maar ik kan geen hele zak chips leegeten, kan enkel een kinderfrietje op, kan enkel maar een klein bord eten op terwijl mijn ouders die beide dun zijn 2 borden op kunnen! Verward
Nee, ik heb geen maagband en niks aan mijn schildklier oid,... ik voel het dus zeer zeker als ik genoeg heb Ja

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:35

Sheran schreef:
Succes allemaal!

Komt best vreemd over.. En ik denk dat iedereen die niet door ziekte/medicijnen dikker is geworden dit niet als opbeurende kritiek ontvangt! Ik ben zelf niet dik, maar ik begrijp heeel erg goed hoe je dik kunt worden... Ik let altijd op wat ik eet, anders ga ik aankomen (iets wat ik dus niet wil)..

Maar zeg zelf, vaak is een bak patat lekkerder als aardappelen.. Zo kun je voor alles een vervanger neerzetten wat lekkerder is (en dus ook vetter.calorierijker..) En ja, soms zit je vol maar eet je door.. En zo verleg je de grens.. (je maag wordt ook groter/kleiner ad hand van hoeveel je dagelijks eets..) Stel je hebt een heel streng dieet gedaan en je wilt daarna weer 'normaal' eten merk je gewoon dat je niet zoveel meer op kunt als eerst...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:37

Dan was het bij mij dus allemaal andersom. Ben wel dik maar dus geen grote maag want in het begin had ik ernstig veel moeite om alles van Sonja op te krijgen en nu nog wel eens hoor Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:39

@ Cyntje: dat moet wel vervelend zijn, want als ik het zo hoor kun je ook niet goed afvallen omdat je anders gewoon niet genoeg binnen krijgt.

Dat verhaal van 'je maag wordt aldoor groter' heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Het klinkt wle heel waarschijnlijk.

@bergkraai: wat komt er precies vreemd over?

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:41

Sheran schreef:
@ Cyntje: dat moet wel vervelend zijn, want als ik het zo hoor kun je ook niet goed afvallen omdat je anders gewoon niet genoeg binnen krijgt.

Dat verhaal van 'je maag wordt aldoor groter' heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Het klinkt wle heel waarschijnlijk.

Hoe jouw stukje op mij over komt is: dat je vindt dat mensen die dik zijn geen discipline kunnen opbrengen.. Terwijl dit topic juist gaat over mensens die dik zijn, en dit vervelend vinden...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:43

Sheran schreef:

Waarom zou ik niet voldoende binnenkrijgen Verward Ik zeg dat ik er moeite mee heb, maar het lukt me regelmatig hoor,... beetje rare beredenering dat ik dan niet goed af kan vallen Nagelbijten / Gniffelen

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:45

Ik vond het van sonja ook wel heel veel om te eten, maar als je je er (bijna) precies aan houd dan lukt het uiteindelijk toch, ik heb nog iets gedaan, mar dat was gewoon niet te eten, dan moest je sochtesnds een vies joghurt iets eten, smiddags een vieze reep en savonds een vies droog ei dat meer leek op een pannekoek. en dat de hele dag en verder niets.
maar dat heeft niets geholpen omdat ik het echt heel vies vond, maar je hoort ermee 5 kilo af te vallen in 1 week.

als ik er nu aan denk word ik alweer helemaal misselijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:47

bergkraai schreef:
Sheran schreef:

Hoe jouw stukje op mij over komt is: dat je vindt dat mensen die dik zijn geen discipline kunnen opbrengen.. Terwijl dit topic juist gaat over mensens die dik zijn, en dit vervelend vinden...

Sorry, dat bedoelde ik niet te zeggen. Ik wilde er juist achter komen wat het wél was, of dat er gewoon niets voor te vinden is. Want je hoort zo vaak 'jaja, gewoon lui' enzo, maar dat geloof ik eigenlijk niet.
Ik snap heel goed dat mensen die te dik zijn dit vervelend vinden. Eigenlijk is dat heel stom, want alleen mensen die te dik zijn worden van buitenaf ook gezien als 'niet mooi'. Wat dat betreft heb ik het wel makkelijker: ik heb er ook problemen mee maar dun zijn is naar de buitenwereld toe veel minder vervelend, lijkt me.
Persoonlijk heb ik helemaal geen moeite met mensen die 'dik' zijn, hoor. Vaak staat het beter dan zo'n uitgemergeld typje.

@ Cyntje: ik bedoelde dat ik uit jouw berichtje opmaak dat je helemaal niet zoveel eet (minder dan ik nog geloof ik). En je lichaam heeft natuurlijk wel een bepaalde hoeveelheid nodig om in conditie te blijven. Dat is het belangrijkste lijkt me
Maar ik heb er niet zoveel verstand van dus ik kan het fout hebben, hoor!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:53

Ik kan inderdaad niet veel eten, hoe vaak ik bij de friettent wel niet een gewoon bak friet bestelde en daar hooguit maar 1/3 van op kreeg Nagelbijten / Gniffelen De bepaalde hoeveelheid krijg ik nu echt wel binnen Knipoog behalve de extra bak rauwkost die Sonja voorschrijft dat wil me vaak nog niet echt lukken Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:56

waarom kun je je dik zijn niet heel erg vervelend vinden en tegelijk een disciplineprobleem hebben?
Zoals ik al zei; het is voor mij (en ik ben daar echt de enige niet in) een gevecht van 24 upd. Lui? welnee, ik sport meer dan de meeste slanke mensen hoor!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:58

hiltje1973 schreef:
Ik denk dat het voor iedereen weer anders werkt. SB zou voor mij nooit werken omdat ik erg van eten hou en van koken etc. Ik kan het dan niet uitstaan dat iemand anders bedenkt wat ik zal eten. Wil zelf bedenken wat me nu eens lekker lijkt.

(wel een stuk duurder overigens..........)

Ze moet me idd niet gaan vertellen wat te koken. Al is meestal het eten wat ik kook juist erg gezond. Ik ben vooral fan van de Italiaanse keuken. Dus veel verse groenten ed, geen pastasauzen uit zakjes. Mager rundvlees en veel tomaat/groenten.

Helaas is ook een van mijn specialiteiten tiramisu en omdat ik vanavond eters krijg staat die al in de koelkast Bloos

Ik vind idd ook dat gezond eten een stuk duurder is. vooral beleg en vlees.. Maar dat moeten we dan maar weer in verhouding zien met het gevoel van een slank en gezond lichaam Knipoog Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:59

Ik ben heel erg gedisciplineerd, haalde vroeger onwijs goede cijfers en leerde goed terwijl ik in mijn jeugd enorm veel voor mijn kiezen heb gehad Nagelbijten / Gniffelen
Mbt mijn gewicht is dat wel wat minder, maar ongedisciplineerd ben ik niet
Lui? tja wat is lui,... in sommige opzichten ben ik misschien wel lui,... maar ik ben gedisciplineerd genoeg om iedere dag zeker 20 minuten te crosstrainen Ja

Enja ook hier is het een gevecht van 24upd, behalve als ik slaap dan Clown

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:03

Ik heb laatst van een vriend gehoord dat hij het niet voelt als hij eet. Dat hij een bepaalde hoeveelheid op zijn bord schept en mijn zijn ogen ziet dat het 'genoeg' is. Hij voelt dat zelf niet in zijn maag. Ik ken dat helemala niet, dus ik was ook wel benieuwd of meer mensen hier last van hadden.

Maar het is waar wat jullie zeggen: dat sporten doen velen jullie niet na! Haha! Super

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:33

Ik wil ook Sonja gaan proberen, samen met mijn moeder Haha!!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:36

Cyntje schreef:
Ik ben heel erg gedisciplineerd, haalde vroeger onwijs goede cijfers en leerde goed terwijl ik in mijn jeugd enorm veel voor mijn kiezen heb gehad Nagelbijten / Gniffelen
Mbt mijn gewicht is dat wel wat minder, maar ongedisciplineerd ben ik niet
Lui? tja wat is lui,... in sommige opzichten ben ik misschien wel lui,... maar ik ben gedisciplineerd genoeg om iedere dag zeker 20 minuten te crosstrainen Ja

Enja ook hier is het een gevecht van 24upd, behalve als ik slaap dan :+

En daar is nou juist míjn zwakke plek. 's Nachts wordt ik om de paar uur wakker en dan móet ik naar beneden om te eten. Overdag kan ik me veel beter inhouden. Soms ben ik half slaapwandelend aan het eten,het slaat echt nergens op maar het is een vast patroon en amper te bedwingen Verdrietig

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:25

Nee mijn 'zwakste' uren liggen tussen 14.00 en 18.00 uur dan moet ik echt oppassen om niet te gaan snaaien Nagelbijten / Gniffelen

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:09

Ik ben er heel eerlijk in: gebrek aan discipline is mijn probleem Cool Cool Cool

Ik zit inderdaad totaal niet snel vol, en als ik wel vol zit maar er ligt nog allemaal lekkers op mijn bord, ga ik gewoon door. Vreten als een bootwerker.....

En sinds een half jaar zit ik bij de WeightWatchers. Ik val wel af, maar niet zo snel als ik zou kunnen. Want..... probleem met discipline...........

Ik ga me niet meer te buiten aan chips of patat en eet nu altijd gezond.... Maar wel twee etentjes of borrels per week....... En daar horen wel wijntjes bij..... en van de kaart wil ik kiezen wat ik lekker vind..... En als ik eenmaal dat wijntje op heb, voel ik me heel slank en mag ik best een bitterbal.......

Ik geloof dat ik nu pas 'normaal eet' , zoals heel veel slanke mensen doen..... altijd opletten en niet elke keer voor de bijl gaan..... Maar bij mij voelt dat niet 'normaal' maar als 'lijnen'.........

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:34

Ik heb het maar met bepaalde dingen... Zowieso ben ik sinds mn nieuwe epilepsiemedicijnen zo'n 30 kg kwijt, bijna 35 kilo zag ik toen ik vanochtend op de weegschaal stond, maar dat komt omdat mijn eetlust helemaal weg is (= bijwerking, heel raar, net zoals dat limonade met prik niet meer smaakt, echt stom). Als ik alleen thuis ben, eet ik dus niet, het moet me voorschoteld worden, anders eet ik niks, noppes nada. Het doet me niks , ik moet er zelfs niet aan denken om te eten, zo maf, terwijl ik een enorme bourgondiër was, vandaar ook de extra kilo's...

En ik lette altijd op, altijd netjes kleine porties, vaak gebak overslaan, veel water etc... maar het wilde er nooit af en nu hoef ik maar te kuchen en ik ben een kilo kwijt...

Maar bepaalde dingen, dat blijft er in zitten... Ik kan me oneindig klem vreten aan sushi... werkelijk, dan is het echt een bodemloze put, ik kan dan uuuuren doorgaan met vreten, niet normaal meer en dan herkent niemand het meisje dat bij alles haar neus optrekt en zegt "lus ik niet" en "wil ik niet". Maf he?

Vroegah vrat ik alles wat los en vast zat, nu ben ik een zeur met eten, lust niks meer, wil niks meer, pietst alles tussen het eten uit en snoept dus nooit meer (behalve drop) maar Sushi..... vooral de zeewier!

imka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:14

Hier nog zo eentje. Jojoen is mij heel bekend. Elke dag zeg ik tegen mezelf, nu is het afgelopen! Ben 20 kg aangekomen, pas geen leuke broek meer aan. Baal er goed van maar heb toch te weinig discipline. En maar vreten jongens.... Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:32

Toch is het wel raar..... zo te horen zijn hier aardig wat gedisciplineerde mensen, maar zogauw het op eten aankomt hebben we er zelf niets meer over te zeggen. Wat maakt eten zo 'machtig'? (en hoe komen we daar af natuurlijk Haha!).

We voelen ons beter, zien er beter uit en zijn gezonder als we gewoon wat minder en andere dingen eten. En tóch lukt dat niet. Ik vind het maar raar (goh, ik ben zeker in een vage bui denk ik Lachen Nagelbijten / Gniffelen )

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:48

hiltje1973 schreef:
Ik geloof dat ik nu pas 'normaal eet' , zoals heel veel slanke mensen doen..... altijd opletten en niet elke keer voor de bijl gaan..... Maar bij mij voelt dat niet 'normaal' maar als 'lijnen'.........

Daar heb je wel een héél goed punt denk ik! Dat voel ik echt precies zo. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat altijd opletten en niet elke keer voor de bijl gaan, dat gevoel zeg maar, dat dat normaal is. Voor mij is dat 'lijnen' inderdaad.

En tsja, waar 't verder aan ligt? Als ik iets écht lekker vind, zit ik er niet snel vol van. En als ik iets snoep, kan ik er op de een of andere manier niet meer mee stoppen, tenzij ik écht vol zit (maar dat zit ik niet snel).

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:09

Nee, ik ken dat ook niet, dat vol zitten. Die mensen die na een paar broodjes zuchten' pffft, ik ben vol, de rest van de avond hoef ik niks meer'. Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:22

@ Yinari: maar je bent wel superrrrrslank! Dus je zal een verbranding als een trein hebben, dat kan niet anders. Tja, zo regelt moeder natuur het soms een beetje oneerlijk he?
Als in: jij kunt waarschijnlijk alles eten dat los en vast zit, terwijl een ander daarvan de deur niet meer door komt! Haha!