Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:09

Vanuit hier ook een gelukkig nieuwjaar!

De mijne is goed begonnen, heb eindelijk weer mn eigen paardje naar de wei kunnen brengen, ik loop nu wel stabiel genoeg! En bij fysio gister gehoord dat we meer oefeningen op 1 been gaan doen en gaan beginnen met wat sprongoefeningen enzo, zodat ik straks kan joggen/hardlopen Haha!

Wat betreft dat eraf vallen: dat ken ik erg goed. Nu ben ik nooit bangig geweest, en ben dat no steeds niet. Ben er al wel vaak afgevallen maar sinds mijn knie maar 1 keer. Toen wel gelijk een week lang een dikke knie gehad maar dat had ik toch om de kleinste dingen al. Af en toe denk ik er wel aan, tijdens bokken ofzo (het manegepaard waar ik altijd op reed bokt nog wel eens) Wel loop je meer risico met een kapotte band. Als je namelijk erop terecht komt, komt de klap op je "passieve" stabilisatie terecht, dus op de banden en kapsel e.d. ipv je spieren. Als hier wat aan mankeert loopt je meer risico dat tijdens de val je knie verschuift en dus nog meer kapot maakt. Jammergenoeg lopen we gewoon meer risico Boos! Maar risico heb je altijd, dus om het daarom te gaan laten? Nee, dan kan je niks meer doen! Ik wacht nog wel ff voordat ik weer ga rijden, ik wil eerst weer spierkracht terughebben om het risico te beperken.

Ik hoefde trouwens helemaal niet af te vallen, terwijl ik toch wel overgewicht heb. Misschien omdat bijna alles bij mn buik zit, en ik geen dikke benen heb maar juist veel spiermassa had. Heb ook totaal geen last van mn gewicht. Fysio haalde weinig uit dus hebben we tot opereren besloten!

Die angst voor de operatie ken ik hoor!! Ik riep de dag ervoor nog dat ik niet meer wilde, kon wel zonder... Volgens mij doet iedereen dat, het is gewoon erg spannend! Diep blijven ademhalen en doorgaan is het enige wat je nu even moet doen!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:20

Zwerte schreef:
Volgens mij doet iedereen dat,

Nee hoor, ik had het gevoel van eindelijk mag ik en eindelijk wordt ik verlost van al mijn klachten. (hihihi, toen wist ik nog niet wat ik nu weet)
Heb de laatste nacht ook prima geslapen, was alleen 'sochtends wat chagerijnig omdat mijn vader uitgebreid zat te ontbijten en ik nuchter moest blijven.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:17

@MandyR, ben ook zeker niet verplan om te stoppen ook al heb ik dan die knie en zie ik bijna niets meer Lachen

@Zwerte, ze denken dat als ik meer spieren 'kweek' in mijn been + afval ik er geen last meer van heb.. maar ik betwijfel het een beetje.

Vorige keer ree ik zonder zadel, en sprong ik er van af omdat het paard begon te rennen. Nou daar liep ik weer een week met krukken, dikke knie. Boos!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:07

@ Mandy, o haha, dat is ook echt iets voor mij, chagrijnig zijn als ik niet mag ontbijten Duivel , dat wordt nog wel zwaar....maar goed, ik zal toch wel op zijn van de zenuwen...

Gelukkig ben ik gisteravond eindelijk weer wat rustiger geworden wat betreft de operatie. Tja, dat mijn knie het nu "beter" doet zal ook wel komen omdat mijn paardje nu alweer 2 maanden in brabant staat en ik dus niet meer rijdt en dat ik gestopt ben met werken......Maar ik ben nog steeds een beetje gespannen dat ze mn knie open maken en dat die kruisband gewoon heel mooi nog heel is ....maar gewoon een beetje lang ofzo zodat ik er door ga Haha! ...zelf denk ik dat er wellicht gewoon veel littekenweefsel zit en dat de boel wat strakker zit en weer wat mobieler ben dan direct na de val????
Ik heb 2x 3 maanden in de tape gezeten, jammer dat ze niet meteen goed hebben gekeken.....

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:06

heb je geen kijkoperatie gehad dan? de snee viel mee hoor, de lidtekens zijn veel kleiner als ik had verwacht.. ik wil wel een foto maken als je benieuwd bent?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:51

Ik heb in maart 2007 eindelijk een kijkoperatie gehad (ben in mei 2006 gevallen), toen zou mijn kruisband helemaal gaaf zijn, maar ik had veel littekenweefsel, het kapsel "lekte", maar de kruisband zou goed zijn. Daarna weer 11 weken compleet plat gelegen, want ik had een knie als een voetbal en het kapsel moest rust en dicht "groeien". Na die 11 weken had ik natuurlijk totaal geen spieren meer over en heb ik weer 3 maanden in de tape gezeten zodat ik wel nog kon lopen.
Met biodex testen kwamen ze erachter dat mijn kruisband wel gescheurd moest zijn, daarna dus een MRI gehad, de radioloog dacht dat hij niet gescheurd was, maar de orthopeed wel omdat de vezels onderbroken waren en opeens de andere kant op gingen. Dus wellicht in 2006 toch gescheurd, of op een later tijdstip en is het allemaal scheef gaan liggen en weer aan elkaar vast gaan groeien.....Daarna toch maar besloten voor de operatie omdat ik zo instabiel bleef en na 2 jaar fysiotherapie niet echt vooruitgang boekte....
Maar goed, gezien het feit dat de radioloog het dus niet als gescheurd beschouwd en de orthopeed het ook niet 100% kan zeggen, vind ik het wel heeeeeel erg spannend....Maar volgens de "handgrepen" van de fysio en orthopeed lijkt het erop dat er niets of bijna niets aan voorste kruisband in mn knie zit.....ben benieuwd dus.....

Eigenlijk ben ik ook wel een beetje benieuwd naar je foto van je knie Alies.....

Groetjes!!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:07

o, oke nee dat wist ik niet. bij jou is het dus allemaal wat anders gegaan.. nouja, niet teveel zorgen maken hoor! ik maak zo even een foto.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:27

Ik heb even snel een paar foto's geklikt.
Mijn lidtekens zijn nog wel donker, omdat het nog niet zo lang geleden is. Maar dat was bij de kijkoperatieplekjes eerst ook zo, dus dat zal wel wegtrekken.
Die plekjes zie je trouwens ook op de foto's als je goed kijkt.

dit is 'de' snee. de 2 kruisjes die je ziet zullen ongeveer net zo worden als die van de kijkoperatie, die zie je dus bijna niet meer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-73GRRVUO.jpg

aan de buitenkant nog een plekje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOLGVFPX.jpg

en dit was ook een plekje, maar die is al bijna niet meer te zien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H77ASPZZ.jpg

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:33

Hee Alies, dat valt inderdaad mee....ik stelde me meer iets voor wat echt helemaal naast je knie-schijf zou gaan ofzo....

Krijg je ook grote littekens van waar ze de hamstring weghalen? En is dat richting je billen, in het midden van je bovenbeen of juist richting de knie??

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:35

dit zijn alle littekens die ik heb. ze hebben de hamstring blijkbaar ook gewoon via die snee gedaan? ik heb achter in ieder geval geen sneetjes enzo.

edit. ik dacht indd ook dat ik achter ook iets zou krijgen en dat de snee veel langer zou zijn.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:41

Nou Alies, je maakt me echt heel blij Haha!

Wellicht dat ze dan via een gaatje aan de zijkant langs naar achter gaan ofzo?? Ik zag mezelf al helemaal in reepjes gesneden Knipoog

Maar ik ben blij dat je fotootjes erop wilde zetten, stelt me alweer veel meer gerust Lachen, dankjewel!!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:46

Haha fijn dat je blij wordt van de foto's Haha! .
Graag gedaan hoor! Ik zat na de operatie ook naar sneetjes in mijn knieholte enzo te zoeken. Bleken die er niet te zijn.. Clown
Ik zag zelf ook wel erg op tegen de operatie, achteraf helemaal niet nodig hoor.
Het is me allemaal heel erg meegevallen. Lachen

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:53

De foto´s met littekens ziet er netjes uit Lachen

Ik ben een tijdje geleden geopereerd en je ziet er haast niets meer van. Maar de kruisband maken ze toch van je hamstring ofzo? (Niet hele topic doorgelezen, dacht dat ik zoiets zag voorbij komen).

Vandaag ging super goed op Madeira (was vroeg dus had lekker bak voor mij alleen) Haha!
Ben echt trots op mijn meisje Lovers

Er gebeurde wel iets stoms. Ik wilde opstappen met 't trappetje/krukje. Maar ik stond er niet zo goed opzo, in elkgeval het krukje bewoog maar ik ga altijd gelijk op het zadel zitten niet eerst met mijn voet in de beugel. Madeira schrikt ervan dat het krukje beweegt, mevrouw loopt weg, Paulien ligt daar op de grond Clown gelukkig deed het geen pijn. En ik ging niet door mijn knie Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:57

Bij mij zit die grote snee iets meer naar de binnenkant toe, maar ook ongeveer net zo groot als op die foto. Er zaten bij mij 7 hechtingen in die grote en dan nog 3 "kruisjes" net zoals bij een kijkoperatie. Aan de buitenkant naast mijn knie zaten nog 2 gaatjes (alsof er een groot nietmachine op mijn been was gezet) waar geen hechtingen in moesten en dan op mijn bovenbeen (5-10 cm boven knieschijf) nog een heel klein gaatje, iets groter dan een speldenprik.

Madeira, goed dat je niet weer gewond bent geraakt zeg.

Bij mij zijn vandaag de hechtingen eruit gehaald. Het zag er goed uit en mijn huisarts zei dat het echt een hele mooie hechting was, zo ziet ze ze niet vaak.
Dat verwijderen stelt niets voor, het duurde 2 minuten, maar het blijft een rotgevoel zeg.
Vandaag houd ik nog een beetje rust omdat er natuurlijk toch weer kleine gaatjes zijn ontstaan, maar morgen ga ik weer proberen om op mijn paard te klimmen. Dat is al bijna 2 weken geleden dus eerst maar even longeren Duivel

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:07

Ow Paulien, die "ongelukjes" met het krukje ken ik Knipoog, maar dan lag het meestal aan mezelf ipv mn brave paardje. Tja, het blijft wennen vind ik met een krukje opstappen, maar ja het is veel beter voor jezelf en voor de rug van je paard. Gelukkig heb je je niet weer bezeerd!!

Wow mandy, spannend, morgen dus weer op het paardje...ik ben benieuwd hoe het gaat!! Longeren lijkt me na 2 weken idd een prima plan Knipoog. Fijn dat de hechting mooi is! Hechtingen eruit halen is inderdaad ook niet mijn hobby, maar gelukkig is het even dat knipje en soms dat draadje en daarna is het allemaal weer oke. Succes met rijden morgen!! Hou je ons op de hoogte over hoe het ging?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:30

succes mandy, hou ons op de hoogte!!

Wat een mooie littekens zeg! Bij mij is het wat meer slachtwerk geweest maar ze hadden ook meer gaten nodig en ik heb lelijke littekenvorming. Maar bij mij zag het er na de operatie zo uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CFQVVRKA.jpg
En dan nog 1 gaatje aan de andere zijde (dit is mediaal). Dat lijntje van de hamstring was echt geweldig mooi gehecht, echt een heeeeeel dun lijntje. Bij mij is het wat breder geworden, nu ongeveer 1 mm lijntje. Bij jou zal het dus net zo'n lijntje worden aangezien het dezelfde chirurg is Haha!

Die snee gebruiken ze om de hamstringpees eruit te halen, die halen ze namelijk aan de mediale zijde weg, dus niet echt uit je bovenbeen maar meer de pezen die ook langs je knie lopen. Ik geloof de aanhechtpees van de semitendinosus en nog eentje.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:52

O ja, ik zou nog een verslagje brengen, was het bijna vergeten.
Gister dus vol goede moed richting stal gegaan.
Eerst heb ik haar maar even losgegooid in de bak en even flink laten rennen zodat ik niet op een tikkende bom hoefde te stappen.
Na een kwartier terug de stal in en lekker gepoetst en opgezadeld. Het was even zoeken naar mijn zadel want die lag natuurlijk onder een dikke laag stof Haha! Na het opzadelen weer terug de bak in en mijn voet in de beugel gezet. Eerst even voorzichtig proberen om wat gewicht erop te krijgen. Dat deed iets pijn dus heb er maar een stoel bij gepakt om erop te komen.
Eenmaal er bovenop kwam ik tot de ontdekking dat het toch wel pijn deed om mijn voet in de beugel te hebben. Erg vreemd aangezien ik gewoon kan buigen, strekken en zelfs op 1 been huppelen. Maar goed, ik heb dus eerst 10 minuten gestapt met mijn ene been loshangend.
Na die 10 minuten ging het wat beter en kon ik, vrijwel zonder pijn, mijn voet in de beugel krijgen. Dus paard wat opgepakt en een beetje, in stap, aan het werk gezet. Na nog eens 10 minuten op deze manier bezig geweest te zijn besloot ik om te gaan draven. Dat was dus de grootste fout die ik ooit had kunnen maken. De pijn die ik in draf voelde is bijna niet te beschrijven. Het leek wel of alle wonden open scheurden, vlees / huid wat aan je bot vast zit los scheurde en te gelijk was iemand dat martelspelletje wat wij vroeger "prikkeldraad" noemden aan het uitvoeren op mijn been.
Doordat ik zo verrast werd door de pijn kwam het ook niet bij me op om meteen weer terug te gaan naar stap, heb het dus een half rondje vol moeten houden voordat ik weer een beetje aandacht kon vinden voor mijn paard en haar in stap kreeg.
Toen nog even uitgestapt om zelf ook even te bekomen en daarna maar weer afgestapt (gegleden, rechterbeen over de hals heen slingeren en glijden maar) en terug de stal in. Het arme dier begreep er niets van. Ach gut
Eenmaal thuis meteen mijn knie bekeken en het uiteinde van die grote snee zat met een druppel bloed vast geplakt aan het verband. Huilen
Vandaag heb ik het dus maar bij een poetsbeurt en losgooi sessie gehouden. Morgen beginnen de lessen weer en dan probeer ik het nog wel een keer. Misschien dat het dan beter gaat en anders houden we het weer bij een half uurtje rondjes stappen.
Maar ik baal er dus flink van dat het niet lukte. En nadat ik er gister op heb gezeten, wilde ik vandaag weer Bloos Maar, de wijsheid heeft dus gewonnen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:02

Hallo damens...
Ben ik ook weer..
tijdje terug vertelde ik dat ik een kijkoperatie kreeg aan mijn knie.. en dat ze tijdens de operatie 1/3 van me miniscus hebben weg gehaald en dat ze zagen dat mijn kruisband dus helemaal afgescheurt is.. en vast gekleeft zat op een andere plek..
na mijn operatie ging alles heel goed had nergens meer last van en kon weer alles..
nu een 7maanden later heb ik weer erg veel last van mijn knie.. als ik 3 dagen achter een werk kan ik bijna niet meer lopen van de pijn.. moest echt even gaan zitten.. nu nog last van me knie.. maar met twee dagen rust (zondag voor het laatst gewerkt) lijkt het weer goed weg te trekken... tja wat nu.. ik weet het echt niet.. als ik hier zo lees zijn jullie uiteindelijk wel blij dat jullie de operatie hebben ondergaan is het niet? en hoe lang duurd het nu voordat je echt weer alles kan.. ik ben mijn paardje nu aan het inrijden.. en wil er eigelijk niet aan denken dat ik straks niet meer kan rijden... ik ben zo aan het twijfelen wat ik moet doen..
Mijn zwager zegt ook spijt te hebben dat hij het niet heeft gedaan (ook voetbal) maar ja.. volgens andere is het met sporten ook heel goed stabiel te houden... HELP!

(ga nu even verhaal van mandy lezen)

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:06

Jeetje mandy,
dat ging dus niet zo als geplant! Echt balen zeg.. wel goed van je dat je niet meteen de dag er na er weer op bent gestapt!
sterkte er mee..
Heb je er nu al wel weer opgezeten?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:39

Ja, heb gister weer voorzichtig geprobeerd en was enorm verbaasd over het feit dat ik bijna geen pijn had. Heb het wel erg rustig aan gedaan. Ook doordat de bodem wat bevroren was en mevrouw er een hekel aan heeft om op een harde ondergrond te moeten draven. Ik had eigenlijk les maar, doordat de andere allemaal afgelast hadden en mijn intructrice enigzins bevroren was, hebben we mijn les ook maar afgelast en halen we die een keer in als de bodem en ik wat beter zijn.
Vandaag ben ik er weer opgeklommen maar, net als gister, gewoon lekker rustig aan gedaan. Hebben wel een paar rondjes gedraafd maar dat ging niet van harte, de bodem was nog steeds een beetje aan de harde kant.

Martine, ben jij al terug geweest naar je arts? Lijkt mij toch niet goed dat je nu weer zo veel pijn krijgt. Ik zou zeker terug gaan, misschien is er nu wel iets anders mis. Zou het trouwens niet aan de kou van de afgelopen dagen kunnen liggen?
Ik ga nog geen uitspraken doen of ik blij ben met mijn nieuwe kruisband. Op dit moment heb ik er nog geen voordelen van gehad, maar het hele revalidatie proces is bij mij natuurlijk erg moeilijk verlopen en had als 1 van de weinige een 2e operatie nodig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:28

Jeetje mandy, balen dat het rijden niet zo goed ging maar hopelijk blijft het vanaf nu steeds beter gaan!

Ik heb dan een achterste kruisband nieuw gekregen, is wel iets anders maar ach. Ik heb nog druk bezig met revalideren (nu na 3 maand kan ik net weer goed lopen maar een paard kom ik echt nog niet op, maar voorste is sneller herstel gelukkig voor jullie Haha! ) maar ben er nog elke dag blij mee. Ik ben zo blij met de stabiliteit! Ik voel niet meer bij elke pas mn knie verschuiven en hij gaat geen pijn meer doen van zitten! Maar die verschuiving niet meer voelen blijf ik apart vinden!
Maar als ik jou was zou ik zeker weer naar de arts gaan Martine! Klinkt niet goed wat je nu hebt!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:25

indd martine, toch maar even weer naar de arts gaan dan..
en mandy, balen dat het rijden toch nog niet zo super gaat, maar ik hoop voor je dat het steeds wat verbeterd. Lachen

ik heb zonet geschaatst! (met toestemming van de fisio natuurlijk)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:27

Hallo!! Ik ben even een paar daagjes offline geweest ivm tentamenstress, maar nu kom ik weer mee babbelen Lachen

Jeetje Mandy, balen zeg van die eerste keer weer op je paard stappen!! Gelukkig ging het de 2e keer zo te lezen wel goed!! En inderdaad dat vervelende weer.....

Hoi Martine!! Heb je inmiddels al contact opgenomen met een arts? Dat klinkt wel naar hoor wat je hebt...hopelijk kunnen mensen die de operatie al hebben gehad je advies geven!

En Zwerte, gelukkig heb je in ieder geval al weer wat stabiliteit! Dat moet wel raar voelen inderdaad.....

Zeg Alies, jij gaat echt als een speer zeg!!! Wow, wat jij allemaal toch zo snel al niet kan!! Maar ik ben heel blij voor je!!!

Zo, morgen is voor mij de "grote" dag....vorige weken was ik er wel zenuwachtig onder, maar nu eigenlijk redelijk nuchter en probeer ik maar mezelf voor te stellen hoe leuk het straks wel niet allemaal moet zijn als de knie het weer doet en ik na 3 jaar eindelijk weer eens mijn draakje kan bestijgen....
Vannacht heb ik er wel van gedroomd, maar in de droom viel het allemaal wel mee, hopelijk morgen ook Knipoog
Het enige waar ik nog steeds bang voor ben dat er "niets" aan de hand is en die kruisband gewoon te lang is om functioneel te zijn...ik ben benieuwd wat ze er dan aan kunnen doen....hopelijk doen ze er wel wat aan, want anders blijf ik met dat probleem zitten natuurlijk...hopelijk krijg ik de orthopeed vantevoren nog te zien, heb hem voor het laatst in juli gezien....toch wel een beetje raar...
Nou, ik hou jullie op de hoogte hoe het gegaan is. Hopelijk zit ik zaterdag weer lekker bij mijn ouders thuis achter het internet en kan ik mijn verhaaltje kwijt.

Sterkte voor iedereen!!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:23

Spannend hoor Olympicdiaz.
Ik kreeg mijn chirurg voor de operatie nog te zien. Je been wordt door een verpleegster gecontroleerd op eventuele wondjes (dan kunnen ze niet opereren) en dan even later kijkt de arts er ook nog een keer naar.
Ik heb trouwens nog wel een tip voor je, ik vergeet het steeds te zeggen en hoop dat ik nu niet te laat ben.
De jodium die ze hier gebruiken is verschrikkelijk rot spul. Het blijft ruim een week op je been zitten hoe hard je ook schrobt. De eerste paar keren dat je je wast, is het aan te raden om een donkere kleur handdoek en washandje te gebruiken. Die jodium geeft namelijk erg af en de handdoek / washandje is daarna niet meer schoon te krijgen.
Ik heb alleen witte washandjes en na de eerste keer wassen, na de reconstructie, had ik dus ook een gele. Haha! Zelfs na een paar keer door het wasmachine is die nog steeds geel.
En met mijn stomme kop heb ik vorige keer een andere gepakt. Ik heb nu dus 2 gele poetsdoeken.

Heel veel succes morgen!!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:46

Dankjewel!!!

En bedankt voor de tip!!! De smetteloze witte handdoeken en washandjes in mijn tas zijn inmiddels verwisseld voor de donkerblauwe sets, hihi Haha!