ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11a11

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:15

ik ben wel donor.
gewoon omdat als ik overlijd ben ik het zelf toch niet meer nodig
en als ik zelf ziek zou worden zou ik ook blij zijn als andere mensen hun organen afstaan aan mij

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:17

Linda1986: wat je kunt doen is een keer aan je familie vragen wat zij zouden kiezen en waarom. Dan kun je die keuze nu al vastleggen en komt die druk niet op het moment dat je net bent overleden. En dan weet je ook wat je familieleden zouden willen als jij bv die keuze over hen moet maken.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:30

Ik ben er nog niet over uit aan de ene kant wil ik compleet me graf in.. aan de andere kant wil ik ook mensen helpen als ik donor zou worden mogen ze onder geen voorwaarden mijn hart waarom niet?? weet ik eigenlijk niet ik wil me hart graag houden... aan me longen zouden ze denk ik ook niet veel meer hebben maar ik ben er dus nog niet over uit

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:53

ik ben er ook nog niet over uit, maar denk toch wel bijna zeker dat ik donor wil worden..

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:38

vossieman schreef:
Nee, bij het idee dat er in je gesneden wordt begin ik al te griezelen. En ja ik weet dat het noodzakelijk is om mensen er mee te redden alleen vanwege dat ik er al bij griezel

Je bent dood, je voelt niks meer dus ik vind dit maar raar.

Lizzle; zoals ik al eerder typen halen ze niet je oogbollen eruit. Alleen je hoornvlies wordt gebruikt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:42

ik ben ook donor, alweer een paar jaar...
als ik dood ben heb ik het zelf toch niet meer nodig en zolang ze het netjes dichtmaken heb ik er dus geen problemen mee

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:11

Natuurlijk! Ze mogen alles van me hebben, behalve mn hoornvliezen. Ik ben enorm trots op mn ogen en ik vind het ook een beetje eng. Dus die mogen ze dan niet hebben Knipoog Als ik dood ben kan ik er toch niets meer mee en je red er levens mee. Levens van mensen die anders geen leven kunnen hebben.

Ze kunnen alles gebruiken en je kan netjes aangeven waar ze niet aan mogen zitten. Ze hebben donors tegenwoordig hard nodig en je kan er zoveel goeds door doen. Ondertussen al een paar jaar donor en nog geen moment spijt van gehad!

amour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:00

ik ben 12 en heb laten registreren dat ze van mij alles mogen hebben want als ik dood ben verdor ik toch onder de grond

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:04

Ik wil wel donor zijn. Maar vergeet de hele tijd het formulier in te vullen Bloos Heb het wel thuis liggen.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:20

Al zolang ik me kan herinneren wil ik donor worden. De reden dat ik nog geen donor ben is dat mijn gehele familie er heel zwaar op tegen is. Ik vind het dus heel moeilijk om toch mijn eigen beslissing te doen. Ik heb er ook al vele gesprekken over gehad met mijn ouders. Maar zij blijven beweren dat ze weigeren de organen af te staan.
Ik wil aan de ene kant hun geen verdriet doen. Maar aan de andere kant denk ik dan weer aan al die andere mensen die mijn organen en ander weefsel zo goed zouden kunnen gebruiken.
Ik ga waarschijnlijk toch dat formulier invullen omdat dat mijn gevoel is. Maar vind het toch heel moeilijk.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 00:32

Ik ben donor (ze mogen alles hebben), enerzijds omdat ik er simpelweg geen problemen mee heb en mensen uit mijn omgeving ook niet (heb 't met mijn ouders besproken, zij zijn ook beide donor). Ben al donor sinds ik weet wat het is (mijn vader moest mijn eerste donorcodicil ondertekenen Nagelbijten / Gniffelen ).
Anderzijds omdat ik ook, mocht dat ooit nodig zijn, organen van een ander wil ontvangen, en dus wil dat andere mensen donor zijn.

Ben ook bloeddonor geweest, maar dat mag ik nu helaas niet meer zijn... Scheve mond

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:34

Ik ben orgaandonor voor alles behalve mijn hoornvliezen.
Verder wil ik graag ook bloed doneren, maar ik moet nog toestemming krijgen van mijn artsen.
(dit door een bloeding, en ze zijn er nog niet achter wat de oorzaak is)

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:55

Ik ben 11 jaar en weet niet of ik het dan al kan beslissen ofzo. Maar mijn ouders weten dat ze van mij alles mogen hebben tot onder m'n hoofd, die wil ik graag heel houden. Ik vond zo'n beslissing maken makkelijk, maar toen had m'n moeder het erover van ookal doen ze test of je hersendood ben. Dat zij bang is dat je dan nog leeft en dat ze alles uit je halen maar je nog leeft maar het niet kan laten merken. Scheve mond Maarja als ik dat zou meemaken is het alleen maar even doorzetten, en je red andere mensen, toch? Tong uitsteken Ik heb er toch niks aan, en om dan m'n organen te laten wegrotten terwijl je er anderen mee kan redden? Nee, zo ben ik niet Bloos

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:59

eigenwijs23 schreef:
Al zolang ik me kan herinneren wil ik donor worden. De reden dat ik nog geen donor ben is dat mijn gehele familie er heel zwaar op tegen is. Ik vind het dus heel moeilijk om toch mijn eigen beslissing te doen. Ik heb er ook al vele gesprekken over gehad met mijn ouders. Maar zij blijven beweren dat ze weigeren de organen af te staan.
Ik wil aan de ene kant hun geen verdriet doen. Maar aan de andere kant denk ik dan weer aan al die andere mensen die mijn organen en ander weefsel zo goed zouden kunnen gebruiken.
Ik ga waarschijnlijk toch dat formulier invullen omdat dat mijn gevoel is. Maar vind het toch heel moeilijk.

Pin me er niet op vast, maar als jij zwart op wit (dus via een registratie) heb vast laten leggen dat ze jouw organen mogen gebruiken heeft jouw familie er niets tegen in te brengen, mits je meerderjarig bent.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:36

Nou, volgens mij klopt dat niet (maar ook ik weet het niet zeker). Ik heb me wel eens laten vertellen dat de nabestaanden het laatste woord hebben...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:39

Citaat eerder uit het topic:
http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... 88&page=88

Donorvoorlichting schreef:
Wensen respecteren
Als de overledene zelf toestemming tot donatie heeft gegeven, zal de arts de nabestaanden daarover inlichten. Zij hebben echter geen invloed op de keuze.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:41

Ik ben wel donor, omdat ik er toch niks meer aan heb na mijn dood Lachen

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:13

Ook donor hier!! heb zelf longziekte en heb misschien zelf ook een keer donor organen nodig..wil hetzelfde voor iemand anders betekenen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:51

Ik ben ook donor, ik heb er toch niks meer aan als er mij wat gebeurd..

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:18

Ik laat vooral mijn naasten nú al weten dat doneren mijn wens zou zijn. Dát ontbreekt er nl. nog wel eens aan. De voorlichting aan de nabestaanden.

Dan valt direct als het zover is niet alles zo rauw op hun dak en áls op dat moment dokters nog niet weten of je donor bent of niet dan is iig de nabestaande op de hoogte.

Hier moeten ze m.i. ook de campagne meer op richten. Laat je naasten weten dat je na je dood wilt doneren !!!

(Het zet hen misschien dan ook aan het denken)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:34

Ik ben donor en dat weten mijn naasten ook, die vrijwel allemaal donor zijn.
Ook weten ze dat mocht ik zo'n kritieke toestand in het ziekenhuis liggen dat ik alleen als kasplantje een toekomst heb, ik liever als donor dien dan als kasplantje verder te moeten leven.

Mocht ik een donor orgaan nodig hebben, dan accepteer ik toch ook een donor?
Zo egoïsitisch om dan zelf niks af te staan, maar mocht het nodig zijn, wel te accepteren.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:03

Ik ben geen donor, de reden? Omdat ik me niet lekker voel bij het idee. Vraag me niet waarom, maar het is gewoon een gevoel.

Hierbij wil ik nog wel even melden, dat ik zelf ook géén organen van anderen wil ontvangen. Dit is een eigen keus. Hier heb ik overigens jaren over nagedacht. De reden dat ik geen organen wil ontvangen, ik vind het geen fijn idee om 'spul' van een ander in me lichaam te hebben.
Ik heb zoiets, ik heb tot die tijd een leuk leven gehad, en laat me nu maar los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:07

Ik ben geen donor, misschien dat ik ooit nog van gedachte verander, maar ik vind het idee dat er na je dood nog vanalles uit je gehaald word en vervolgens doorleeft in andere mensen gewoon niet prettig. Ik wil na me dood gewoon rustig in m'n graf liggen Nagelbijten / Gniffelen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:08

Anoniem schreef:
Ik ben geen donor, misschien dat ik ooit nog van gedachte verander, maar ik vind het idee dat er na je dood nog vanalles uit je gehaald word en vervolgens doorleeft in andere mensen gewoon niet prettig. Ik wil na me dood gewoon rustig in m'n graf liggen Nagelbijten / Gniffelen

Dát ben ik dus ook met je eens. Ik geloof dat er wel degelijk wat hierna is. En ook bij het idee daarbij om zonder organen verder te gaan. Het zit me niet lekker.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:14

Maaik schreef:
Hierbij wil ik nog wel even melden, dat ik zelf ook géén organen van anderen wil ontvangen. Dit is een eigen keus. Hier heb ik overigens jaren over nagedacht. De reden dat ik geen organen wil ontvangen, ik vind het geen fijn idee om 'spul' van een ander in me lichaam te hebben.
Ik heb zoiets, ik heb tot die tijd een leuk leven gehad, en laat me nu maar los.

Ik denk dat je daar nu nog niet over kunt oordelen en dat je wel anders praat als het daadwerkelijk zover is en het je laatste redmiddel is.

Ik ben wel donor en ik vind dat iedereen die geen donor is ook geen organen van anderen moet aannemen, mocht het nodig zijn.