Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:05

Grappig heb dit topic elders lopen en daar heerst toch een minder veroordelende sfeer.
Bijzonder...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:06

Op het rokers are us forum?

En ik ben nog aan het wachten op een antwoord.
En waar zie je vooroordelen?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:12

Ik denk op haar eigen forum (gezien onderschrift).... Tong uitsteken

Oh en ik kan ook zeggen.. mijn ouders roken niet, mij pa gedaan maar ver voor hun aan kinderen begonnen gestopt. Ik heb verschillende allergieen, ben astmatisch en heb last van exceem.. Ben benieuwd hoe dit zou zijn als mijn moeder/ouders wel gerookt hadden.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:31

Sorry ik heb het topic niet geheel gelezen, maar ik ga toch even zeggen wat ik er van vind.

Als je ook maar iets bewusts doet wat nadelig voor je ongeboren kind kan zijn (dus roken, alcohol nuttigen, drugs gebruiken etc.) ben je zo egoistisch bezig.
Een kind vraagt er niet om geboren te worden. Mensen zijn aan hun kinderen verplicht om alle omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:38

Ik denk dat die veroordelende sfeer toch grotendeels aan jezelf te danken is. Jij geeft geen enkel argument voor je stelling (behalve dat je niemand kent die iets aan roken tijdens de zwangerschap heeft overgehouden Rolleyes ), wij wel. En de enige reactie die je daarop kan geven is dat wij ons bang laten maken door de maatschappij. Dus wie veroordeelt er nou?

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:44

AfbeeldingRisico’s voor foetus en kind

Gedwongen meeroken begint vaak al in de moederschoot. Als een moeder tijdens de zwangerschap rookt of vaak in een rokerige omgeving verblijft, rookt de foetus sowieso mee. Met alle gevolgen van dien.

• De kankerverwekkende stoffen van de omgevingsrook kunnen via de placenta kankerverwekkend zijn voor de foetus.
• Door het roken krijgt de foetus meer koolstofmonoxide binnen en minder zuurstof. Dit remt de groei van de vrucht, waardoor baby’s van rokende en meerokende moeders gemiddeld 200 gram minder wegen bij de geboorte.
Bij rokende moeders worden meer baby’s geboren met een gewicht van minder dan 2.500 gram. (dysmaturiteit)
De kans op zgn. perinatale sterfte – dit is het overlijden van de foetus of de baby tussen de 28ste week van de zwangerschap en de eerste week na de geboorte – is bij deze baby’s groter dan bij baby’s met een normaal geboortegewicht.

• Het risico op wiegendood is 5,97 keer groter bij baby’s als de moeder rookt tijdens de zwangerschap en 5 keer groter als de moeder rookt na de geboorte. Het meeroken van de moeder tijdens de zwangerschap verhoogt het risico eveneens (risico x 2,3). Uit onderzoek blijkt dat in 48% van de gevallen van wiegendood er een verband is met roken.

zie ook artikel : Wiegendood
zie ook artikel : Passief roken: gevaarlijk

• Bij kinderen van rokende moeders is het risico ook groter op problemen bij de ontwikkeling van de hersenen , wat later tot hyperactiviteit en leerproblemen kan leiden. Hoe lager het geboortegewicht hoe meer kans op leerachterstand.

zie ook artikel : ADHD - Aandachtsstoornis met hyperactiviteit

• Baby’s van rokende en meerokende moeders lopen meer risico te vroeg geboren te worden.

zie ook artikel : Vroeggeboorte of prematuriteit

• Bij rokende en meerokende moeders is het risico op een late miskraam groter. Ze hebben vaker last van bloedingen, het loskomen van de placenta en het vroegtijdig breken van de vliezen.

zie ook artikel : Een miskraam of bloedverlies in de eerste maanden
zie ook artikel : Bloedverlies in het 2e en 3e deel van de zwangerschap

Ook voor baby’s en jonge kinderen vormt de omgevingsrook van rokende ouders een groot gevaar.
• Baby’s van rokende moeders zijn rustelozer en zuigen minder sterk.
• Kinderen van rokende ouders hebben twee tot drie keer zoveel kans om verkoudheden, bronchitis, longontstekingen en astma-aanvallen te krijgen.
• Ze krijgen ook vaker te kampen met steeds terugkerende middenoorontstekingen.
• Bovendien hebben kinderen van rokende ouders meer kans op hart- en vaatziekten en kanker, waaronder leukemie en hersentumoren

zie ook rubriek roken op gezondheid.be

auteur/bron : Vlaamse Liga Tegen kanker | verschenen op : 22-09-2004 |

Chiqa bovenstaande zullen de onderzoekers wel allemaal uit de duim gezogen hebben.

Jij bent hier of een rel aan het schoppen.
Of je stopt je Blond kop in het zand.
Maar ja tegen de tijd dat jij heb besloten of je wel of niet een kind wil,
ben je vast de 36 al gepasseert,
mocht je dan een kindje krijgen met gezondheidsproblemen,
kan je het altijd nog afschuiven op je leeftijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:32

Ik denk dat iemand die zo denkt als TS zelf een aardige aangeboren afwijking heeft....... Lijkt me inmiddels wel duidelijk. Sigaar

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:56

Chiqa schreef:
Grappig heb dit topic elders lopen en daar heerst toch een minder veroordelende sfeer.
Bijzonder...

misschien heb je daar minder kritische mensen rondhangen of zo?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:01

En vroeger dan? Rookte bijna iedereen... Ik ben er niet slechter van ter wereld gekomen en een hoop met mij dacht ik zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:38

eefangel schreef:
Chiqa schreef:
Bijzonder...

Geen idee zijn gewoon mensen uit het dagelijkse leven...
katiavl schreef:
Op het rokers are us forum?

Lijkt me een zwaar leven...als je je zo bang laat maken met al die vooroordelen,
oordeel niet als je niet weet waar je over kletst Katiavl...dat maakt het een stuk
overtuigender....

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:57

Ik vind het absoluut not done!

Maar ik rook zelf niet Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:00

En wat zijn de vooroordelen dan, hoe slecht roken is?

Jij gaat me vertellen hoe ik overtuigend moet zijn, ik heb je al een vraag gesteld die je duidelijk niet kunt beantwoorden.
De site van touret negeer je dubbel zo hard?
Enige wat jij als punten gebruikt, is in jou klein leventje iedereen gezond is. Slapen

Weet je eigelijk wat je zegt, over dat roken helemaal niet gevaarlijk is, in jou wereld word geen baby ziek, krijgt niemand longkanker zeker?
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-01-07 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:01

Kun je niet maken! Alle risico's moet je vermijden, dat ben je verplicht naar je kind toe. Ik vind het werkelijk crimineel. Ik heb een collega gehad die tijdens haar zwangerschap gewoon bleef doorroken. Ik heb daar (op een zeer nette manier) wat van gezegd en zij voelde zich duidelijk ontzettend aangesproken. Blijkbaar vond ze het zelf toch ook niet helemaal kloppen, anders schiet je niet zo enorm in de verdediging...

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:35

Citaat:
oordeel niet als je niet weet waar je over kletst Katiavl...dat maakt het een stuk
overtuigender....

volgens mij weet zij heel goed waar ze over kletst, jij duidelijk niet, het geeft ecth een meelijwekkende indruk

En jij je maar scharen achter de menigte die roken wél goedkeurt, om vervolgens te schoppen tegen de zogenaamde massahysterie, dat geschop van jou vind ik hysterischer dan goed en logisch nadenken over de gevolgen van roken tijdens zwangerschap.

Citaat:
En vroeger dan? Rookte bijna iedereen... Ik ben er niet slechter van ter wereld gekomen en een hoop met mij dacht ik zo...

Dus omdat jij er niet slechter op geworden bent, valt de rokersschade wel mee? Wat arrogant om jezelf als vergelijkingswaar neer te zetten

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:44

hahahahaha... nou nou nou... Discussie is leuk toch Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:48

eefangel schreef:
Chiqa schreef:
Bijzonder...

Je hebt tegenwoordig ook forums voor mensen die 'voor' -anorexia zijn...
kun je ook aan sterven, maar dat is vast ook een vooroordeel Vork

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:54

En wat heeft anorexia met roken te maken? Ik heb zo'n site eens bekeken trouwens, en het is écht écht ziek Ja

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:11

Ik vond het gewoon typisch dat 'wij' hier allemaal vooroordelen zouden hebben over dat roken ongezond is en stom om je kind dat gewillig aan te doen... roken is een van de dingen die bekend staan als het helpen bij een 'hogere verbranding'. Ik legde gewoon een link, het is beiden iets ongezonds en beiden hebben de neiging om de 'gebruiker' te laten geloven dat het geen kwaad kan of niet slecht is Knipoog

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:15

Nou, heb in psychiatrie gewerkt en daar waren meiden met Anorexia die gewoon zwanger zijn geworden...

Ik vind roken iets wat je zelf kiest, terwijl Anorexia je overkomt....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:16

iefke schreef:
Nou, heb in psychiatrie gewerkt en daar waren meiden met Anorexia die gewoon zwanger zijn geworden...

Effie off topic, maar de eisprong word toch voorkomen? Door het lichaam?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:19

Barco schreef:

Als je ook maar iets bewusts doet wat nadelig voor je ongeboren kind kan zijn (dus roken, alcohol nuttigen, drugs gebruiken etc.) ben je zo egoistisch bezig.
Een kind vraagt er niet om geboren te worden. Mensen zijn aan hun kinderen verplicht om alle omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken.

mooi geformuleerd,kan me hier helemaal bij aansluiten!
ik heb zo'n 10 jaar stevige gerookt,en ben toen gestopt,toen dacht iedereen dat ik zwanger was,alsof dat de enige goede reden is om te stoppen,amar ik was het gewoon beu,om afhankelijk te zijn,van zo;n sigraret!
en vond me zelf gewoon een watje,dat ik niet zodner kon!
het was echt niet makkelijk om te stoppen,vind het nog steeds(alweer 9 haar niet roker)heerlijk roken,ben graag passief roker Lachen
maar ben absoluut tegen roken waar (jonge) kinderen bij zijn,en zeker in de zwangerschap.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:19

dat is ook zo,anorexia is een ziekte,roken doe je jezelf aan.
al is een verslaving ook uit kan groeien tot een soort ziekte.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:22

katiavl schreef:
iefke schreef:

Effie off topic, maar de eisprong word toch voorkomen? Door het lichaam?

Wanneer je Anorexia hebt? Of wat bedoel je?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:23

Ik wil ook niet zeggen dat ze in die zin met elkaar overeenkomen, maar wel in de zin dat een verslaving niet alleen fysiek is. Na de fysieke af kick periode met roken is er een langere psychische af kick periode.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:23

Ik vraag me af waarom je dit topic hebt geopend. Wil je echt onze mening weten, zoals je zelf wel zegt in je openingspost? Of heb je gewoon zin om wat mensen op de kast te krijgen? Dat gevoel krijg ik wel, eerlijk gezegd.

Roken is ongezond. Zwangerschap en roken is ongezond en gevaarlijk voor de ontwikkeling van een baby. Dat is geen vooroordeel, dat is een feit.

Maar blijf maar lekker dromen in je waanwereldje waar alles gaat zoals jij het wil... Rolleyes

Ik hoop eerlijk gezegd dat je uiteindelijk geen kinderen zal willen. Ik wil er niet aan denken hoe dat zou kunnen gaan. Ik zie je al helemaal voor me in de auto, kids zonder kinderstoeltje en gordels want als ze stil zitten en jij voorzichtig rijdt dan is het helemaal niet gevaarlijk, toch?? Vork