Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sullie97

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:06

Shanna schreef:
geen last van hebben klopt niet helemaal, ik heb er mee leren omgaan, het kan namelijk niet meer of minder worden Knipoog maar je kan er wel goed mee om leren gaan zodat je er dus minder iets van merkt Lachen
Mijn ouders hebben mij hierbij enorm geholpen, ook zat ik op speciaal onderwijs waar ik mijn lastige puberjaren zeer gemakkelijk door kwam Knipoog en tja, normaal onderwijs is wel heel wat anders, maar het lukt tot nu toe nog prima Lachen en ook op mijn werk niemand die er iets van gemerkt heeft nog behalfe dat ik nooit mee ga met uitgaan en feestje's en uitje's, maarja, zo ben ik gewoon Vork

en met dat anders voelen? ik weet niet hoe een ''normaal'' mens ''zonder stempel'' zich voelt en ik ben van mening dat iedereen wel wat heeft alleen dat niet iedereen getest is Vork
dus ik voel me niet echt anders nee Knipoog heb ik wel een tijd gehad trouwens hoor.. maar ook daar ben ik nu doorgheen, wil ik als een ''normaal'' mens behaldend worden, dan moet ik me maar als een ''normaal'' mens gedragen alleen tja, natuurlijk blijf ik anders maar daar is niks aan te doen Knipoog
zoals echte vrienden heb ik er maar 2 van eigenlijk waarvan 1 in de buurt, en 1 aan de andere kant van nederland! Vork
en dat zijn ook gelijk zo'n beetje al mijn vrienden maar ik heb nooit veel vrienden gehad dus ook dat vind ik niet zo erg.. alleen wel jammer dat ik dus nooit een feestje kan geven en dan vrienden van mezelf uitnodigen want die heb ik niet genoeg dus! Huilen van het lachen

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ik voel me nog steeds anders en dat heeft denk ik met het leren accepteren te maken. Ik heb het namelijk nog niet echt geaccepteerd! Echte vrienden, ja wat zijn dat? Maar ik heb wel een aantal mensen waar ik me echt goed bij voel. Niet een vriendengroep, maar gewoon "losse" vriendinnen overal in het land, maar ook wel dichtbij hoor. Ik ben zelf ook niet zo'n uitgaander, maar zou wel voor de "vorm" en voor de ander meegaan, maar nooit echt voor mezelf. Ook heb ik nog nooit een vriend gehad (terwijl ik nu 20 jaar ben), in eerste instantie omdat ik er nog geen behoefte aan had en nu omdat ik niet graag de controle over mijn leven verlies (graag alle touwtjes in handen willen houden) en waarschijnlijk gewoon een stuk angst, omdat ik me "anders" voel. Ik weet overigens niet hoe ik dit anders zou moeten omschrijven.

Ik ben trouwens wel van mening dat je met de juiste hulp, juiste houding + héél belangrijk: je beperking (ik noem het liever niet handicap!) moet licht zijn, dat je dan toch ver kunt komen in het leven. Je kunt er bijna alles mee worden, het ligt alleen aan de omstandigheden en aan hoe je in het leven staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:11

Ik heb asperger!

Heb ook in een beschermde woonvorm gewoond, maar dit bleek toch niet erg geschikt!
Wat ikzelf heel erg merk is dat ik, vooral vroeger, niet goed wist hoe ik op andere mensen moest reageren. Daardoor zei ik vaak net de verkeerde dingen, waardoor ik al gauw het mikpunt van pesterijen was.
De laatste anderhalf jaar ben ik, mede door mijn vriend, heel erg vooruitgegaan! Zelfs zo, dat we gaan samenwonen, zonder dat ik me druk maak over alle veranderingen!
Ik heb nog geen baan/studie gevonden die echt bij mij past, maar ik twijfel er niet aan dat dit snel gaat gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:37

Contacten onderhouden was ik ook een complete ramp in!
Om 1 of andere reden gaat dat nu echt veel beter!
Heb weliswaar meer kennissen dan echte vrienden, maar echte vrienden heb je ook niet veel nodig Knipoog

Sinds ik zelf ben gaan accepteren dat ik 'anders' ben, ben ik veel opener en ruimdenkender geworden! Ook probeer ik echt te werken aan punten die kunnen verbeteren! Het gaat niet allemaal even makkelijk, maar ik kom er wel!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:10

Ik ga hier even een stipje zetten, om het op een ander tijdstip rustig door te lezen. Ik heb door mijn werk te maken met met mensen met diverse beperkingen waaronder ook autisme en dat vind ik eigenlijk de interessantste beperking, aangezien het heel divers is, maar ook omdat ik heb gemerkt dat deze mensen vaak veel kunnen bereiken met de juiste begeleiding.

Mijn vriend is hier vroeger ook positief op getest en heeft ook op speciaal onderwijs gezeten, Inmiddels heeft hij het HBO af en werkt als Laborant. Zo is er niks aan hem te merken alleen veranderingen daar heeft hij het moeilijk mee en grote groepen mensen, waarbij hij het gevoel heeft dat hij iets met die mensen moet. Dus uitgaan gaat wel maar een verjaardag van mijn oma met 140 man is echt te veel. Hij is echter wel emotioneel ingesteld en kan op een goede manier sociale contacten aangaan, maar dat is ook in de loop der tijd verbeterd. Mensen die het niet weten zeggen soms doe niet zo raar dat is toch leuk zo'n verjaardag, maar verder merk je niks aan hem. Alleen mensen die thuis zijn in de materie herkennen een aantal kenmerken.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:17

Ik weet niet of ik hier al eens gereageerd had... heb ook even geen tijd alle pagina's af te gaan...

Mijn broer en ik hebben allebei het syndroom van Asperger. Ik heb de lichte vorm, hij een wat zwaardere.

Allebei hebben we heel wat problemen gehad waar ik nu even niet te uitgebreid over wil uitwijden. Zonder zielig te willen doen, want ik ben best gelukkig, heb ik op het forum al een paar keer een erg negatieve houding gekregen omdat ik arbeidsongeschikt ben, en die discussie heb ik even geen zin meer in.

Maar om even kort te gaan; Ik heb mijn HAVO diploma en heb 2 mislukte HBO studies en mislukt werk achter de rug. Mijn handicap + mijn lichamelijke gezondheid zitten me teveel in de weg.

Vroeger enorm gepest, tijdens de tweede studie ben ik compleet veranderd en heb ik geen last meer gehad. Ik heb veel dominanter geworden. Ik heb veel geleerd over roedelgedrag van mijn honden, en begon te ontdekken dat dat gedrag bij mensen ook uitstekend werkte. Ik leerde hoe je ''alpha'' kon zijn. Sindsdien is het leven absoluut er beter op geworden, omdat ik veel weerbaarder ben geworden. Assertiviteit was vroeger een groot probleem voor me.
Iedereen heeft wel eens de zin gehoord; ''Als je een kamer inloopt, moet je doen alsof hij van jou is!''
Mijn antwoord vroeger daarop was een ''Ja, maar...'' Mijn antwoord nu daarop is: ''Hoezo, doen alsof? De kamer IS van mij.''

Mensen zeggen vaak niks aan me te merken, maar als ze langer met me omgaan, merk ik dat ze me vaak een beetje vreemd vinden. En dat is natuurlijk ook logisch.

Mijn broer en ik begrijpen elkaar door en door... wij zijn echt heel erg hetzelfde.
Mijn broer zegt altijd; Ze is mijn tweelingszusje, alleen per ongeluk vier jaar later geboren... Haha!
Laatst bijgewerkt door Nakisha op 07-11-07 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:20

Nakisha schreef:
Zonder zielig te willen doen, want ik ben best gelukkig, heb ik op het forum al een paar keer een erg negatieve houding gekregen omdat ik arbeidsongeschikt ben, en die discussie heb ik even geen zin meer in.
.

Goh, herkenbaar!
Heb hier echt een heeeele heftige discussie over gehad!
Niet teveel van aantrekken, die mensen weten niet waar ze het over hebben tot ze het zelf meemaken!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:22

Citaat:
Goh, herkenbaar!
Heb hier echt een heeeele heftige discussie over gehad!
Niet teveel van aantrekken, die mensen weten niet waar ze het over hebben tot ze het zelf meemaken!

Oh, normaal kan ik er ook best tegen. Lachen Ik probeer tegenwoordig heel erg te werken aan bewustwording bij mensen, en op die manier me toch nog een beetje nuttig te maken. Alleen in dit topic wilde ik de discussie even niet opnieuw starten, vandaar dat ik daar nu even niet teveel over uit zal wijdden. Ik ben benieuwd naar de verhalen van de andere autisten. Als ik weer wat meer tijd heb, ga ik dit topic even rustig bekijken. Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:26

Citaat:
Ik heb altijd ook een soort van ontkent dat ik PDD NOS heb, ik wou het niet weten en ik wou er niks van weten, maar nu laatst betrapte ik mezelf er op toch wel nieuwschierig te zijn geweest naar wat PDD NOS eigenlijk is en welke hdingen ik ervan wel in mij zelf herken en herkende..
Die stap had ik eerder niet gezet uit protest want ik wou ''normaal'' zijn dus ik was net als de rest en was alleen op sociaal gebied vooral wat anders

Hee, dat is eens een heel andere invalshoek. Zo heb ik het nooit bekeken... ik wist gewoon wel dat ik ''anders'' was. Toen ik gediagnostiseerd werd, was het van mijn broer allang bekend. De psychiater vroeg; ''Schrik je nu, nu ik je dit vertel?''
Mijn antwoord kon echt maar één ding zijn... Ik heb hem gezegd; ''Nee, want ik wist altijd al dat mijn broer en ik enorm op elkaar leken... en ik wist altijd wel dat ik anders was.''

Dus nee, ''normaal'' willen zijn heb ik nooit over nagedacht... ik heb mijzelf en mijn broer altijd als normaal beschouwd.

Citaat:
Contacten onderhouden was ik ook een complete ramp in!

Ditto. Internetcontacten gaan me het gemakkelijkste af, maar die zijn maar zelden erg uitgebreid... meestal blijft het bij oppervlakkig chatten. Ik heb weinig vrienden, maar ook geen behoefte aan een grote vriendengroep... een paar echt goede vrienden om me heen is voor mij genoeg!

Moet daar wel aan toevoegen dat ik ben opgegroeit in een FANTASTISCH gezin... superlieve ouders, een geweldige broer... wat wil een mens nog meer?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:27

Citaat:
Wat ikzelf heel erg merk is dat ik, vooral vroeger, niet goed wist hoe ik op andere mensen moest reageren. Daardoor zei ik vaak net de verkeerde dingen, waardoor ik al gauw het mikpunt van pesterijen was.

Dit is echt een ENORM BEKEND punt voor me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:30

Citaat:
Ik heb weinig vrienden, maar ook geen behoefte aan een grote vriendengroep

Dit heb ik dus ook!
Kennissen allemaal prima, maar echte vrienden kan ik op 1 hand tellen! Misschien zelfs wel op 1 vinger...

Ik merk ook dat ik heel sterk kan aanvoelen of iemand 'echt' is, of zich anders voordoet. Als dat zo is, kan ik daar ook echt helemaal niets mee!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:31

Citaat:
nee, mijn zus heeft het dus niet, maar haar oudste zoon wel, die gaat ook naar speciaal onderwijs, ik heb in de familie ook nog 2 kinderen zitten met asperger, van mijn moeders kant is dat.

Ik heb begrepen dat Asperger via de vrouwelijke kant word doorgegeven. Soms slaat het wel eens een generatie over. Maar op zich is bovenstaande dus helemaal logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:32

Hmm, dat is bij mij niet bekend eigenlijk!

Bij ons is het juist zo dat mijn vader het (waarschijnlijk) ook heeft, en ik dan!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:32

Citaat:
Dit heb ik dus ook!
Kennissen allemaal prima, maar echte vrienden kan ik op 1 hand tellen! Misschien zelfs wel op 1 vinger...

Ik merk ook dat ik heel sterk kan aanvoelen of iemand 'echt' is, of zich anders voordoet. Als dat zo is, kan ik daar ook echt helemaal niets mee!

Wij begrijpen elkaar helemaal geloof ik... grappig dat je dat ook zo noemt, ik had het er gisteren met een vriend nog over dat ik altijd merk dat ik door maskers heen kan kijken... dat ik mensen echt ZIE zoals ze ZIJN. Ik vertelde hem nog dat ik eerst dacht dat ik het me misschien verbeelde, maar ik heb inmiddels gemerkt dat het gewoon altijd klopt...

Uiteraard niet te verwarren met een ''eerste indruk''... ik heb het over echt langere termijn.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:33

Citaat:
Hmm, dat is bij mij niet bekend eigenlijk!

Bij ons is het juist zo dat mijn vader het (waarschijnlijk) ook heeft, en ik dan!

Zo zie je maar; uitzondering bevestigd de regel.

Ik zal eens opzoeken of ik daar een onderzoek naar kon vinden... mijn psycholoog had het er toen over, maar ik heb de details niet onthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:34

Ja, dat heb ik dus ook heel sterk!

Ik kan me er vooral aan dood irriteren als mensen iets proberen te zijn wat ze niet zijn... Weet dat dat meestal wel een reden heeft, maar ik kan er gewoon niets mee! Ben maar gewoon zoals je bent, dan zijn we allebei blijer Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:39

Citaat:
Ik kan me er vooral aan dood irriteren als mensen iets proberen te zijn wat ze niet zijn... Weet dat dat meestal wel een reden heeft, maar ik kan er gewoon niets mee! Ben maar gewoon zoals je bent, dan zijn we allebei blijer

Haha, ja, inderdaad!

Of als mensen liegen, of doen alsof er niets is terwijl er WEL iets is... dan zeg ik altijd ''Beledig mijn intelligentie niet AUB'' en meestal komt het er dan vanzelf eens uit... Knipoog

Ik word er soms doodmoe van. Ik kan echt trots zijn als mensen eindelijk eens een leugen bekennen of gewoon alles eruit gooien. Niet trots op mezelf... maar trots op HEN. Teveel mensen durven niet. En als het er dan uit word gegooit, dan denk ik; ''He he! En nu voel je je vast veel beter, of niet? Who where you kidding... ik wist 't allang.''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:40

Ooohja dat is echt zooo raar, heb ik dan met 1 meisje in het bijzonder Clown
Die weigert er gewoon over te praten! En ik weeeet gewoon dat het er zit!

Kan met haar ook niet heel lang samenzijn want dan wordt ik echt een bitch Nagelbijten / Gniffelen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:50

Interessant hier! Mag je ook meedoen als je gedrag vertoont wat wel heel veel overeenkomt met symptomen van Asperger? Ik ben er nooit op gediagnosticeerd, maar heb sinds een tijdje terug het idee dat ik het heb (of iets wat daar op lijkt). Zit zo. Tijd terug las ik het boek van Templeton Grand (oid), over dierengedrag en haar werk. Veel van de dingen die ze beschreef herkende ik bij mijzelf, maar heb er verder niet meer over nagedacht. Nog een tijd later las ik een stuk in het tijdschrift Psychologie, ben naar aanleiding daarvan gaan kijken op internet en kwam uit bij een stuk over Asperger. Nu had ik daarvoor van een kennisje gehoord dat zij die diagnose had dus wilde ik even zien wat of dat het dan inhield (kwam ook omdat ik wel wat van haar in mijzelf herkende). Er stond ook een checklist bij en tot mijn grote verbazing klopte wel erg veel met waar ik altijd al moeite mee heb. Ik heb naar aanleiding daar weer van nog het een en ander uitgespit en het blijft kloppen. (zelfs nog wat internettesten gedaan en daar scoorde ik ook heel hoog, maar in hoeverre je af moet gaan op dat soort dingen vraag ik me af)
Waarom ik er niet eerder aan dacht was omdat ik tot dan toe altijd een beetje een stereotype beeld had van autisme en daar voldeed ik toch echt niet aan. Maar Asperger zou wel een hele goede verklaring zijn voor mijn 'aparte' gedrag af en toe, plus het feit dat ik ondanks verschillende vormen van therapie nog steeds vastloop op bepaalde dingen.
Maar goed, om een ontzettend lang verhaal kort te maken...Hoe aannemelijk is het dat iemand Asperger heeft als het, voor zover bekend, in de familie niet voorkomt?(ik heb wel een 'aparte' familie, dat wel) En kan het ook zo zijn dat specifieke symptomen kunnen ontstaan door een combinatie van opvoeding, karakter en wat je hebt meegemaakt? Is het uberhaupt zinvol om, mocht het zo zijn, hiervoor gediagnosticeerd te zijn/worden? (sorry Bloos heb niet het hele topic doorgelezen, misschien dat al precies zo iets geschreven is, in dat geval, welke blz.?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:52

Ik geloof wel dat het ook te 'vormen' is zeg maar, door je karakter, opvoeding en wat je meemaakt Ja
Bepaalde dingen hebben het bij mij zeker ook 'erger' gemaakt!

Mij is verteld dat het genetisch niet echt 'overdraagbaar' was zeg maar! Dus dat het gewoon willekeurig voorkomt!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:23

Robijntjah schreef:
Ik geloof wel dat het ook te 'vormen' is zeg maar, door je karakter, opvoeding en wat je meemaakt :j
Bepaalde dingen hebben het bij mij zeker ook 'erger' gemaakt!

Maar dan heb je het niet 'echt', toch (als het alleen gevormd is)? Of maakt dat niets uit?

Nakisha schreef:
Ik heb begrepen dat Asperger via de vrouwelijke kant word doorgegeven.

Dan zou ik het in principe van mams geerfd kunnen hebben, die herkende ook heel veel van zichzelf. Maar zij ging meer uit van vorming door karakter enz.

Nakisha schreef:
Internetcontacten gaan me het gemakkelijkste af, maar die zijn maar zelden erg uitgebreid... meestal blijft het bij oppervlakkig chatten. Ik heb weinig vrienden, maar ook geen behoefte aan een grote vriendengroep... een paar echt goede vrienden om me heen is voor mij genoeg!

Heel herkenbaar! Normaal zou ik geen discussie oid kunnen voeren, maar zoals hier durf ik dan weer wel wat te zeggen (al heeft dat ook wel even geduurd). En over vrienden, ook heel herkenbaar allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:26

Citaat:
Maar dan heb je het niet 'echt', toch (als het alleen gevormd is)? Of maakt dat niets uit?

Bij mij is het gediagnostiseerd (ofzo Clown) op mijn 5e geloof ik!

Ik bedoel ook niet dat je het daardoor kan krijgen, maar dat je het daardoor wel erger/minder erg kan maken!

Bij asperger horen vele aspecten, waaronder zelfbeeld etc. Dit kan zeker weten verergerd worden door je opvoeding en wat je meemaakt! (of verminderd dus).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:31

Ik kom hier ook even binnen vallen. Ik heb zelf geen autisme, maar ik werk met mensen die een stoonis in het autistisch spectrum hebben. Ik vind het erg leuk en uitdagend werk. Al is het af en toe wel moeilijk zeg!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:45

Ik blijf het moeilijk vinden, maar blijf zeker dit topic nog even volgen!
Mijn gevoel zegt namelijk dat ik het heb, maar mijn verstand is nog niet overtuigd. Vandaar al de vragen...Ik weet ook namelijk niet waar ik hiermee terecht kan. Bij de HA al helemaal niet, die is niet zo van labeltjes plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:49

Ik ben er ook niet zo zeker van dat je dat label wel wil!!

Het kan je gigantisch fijne handvaten bieden, maar van die sticker kom je je hele leven niet meer af!

Roel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:51

Er is bij mij ook sprake van autisme. Namelijk zoals het netjes heet. Aanverwante contactstoornis.

Hoe dit uit en in elkaar zit is moeilijk. Echter loop ik wel tegen heel veel dingen aan. Als mensen het niet weten maar later van mij horen dan snappen ze meteen heel veel van me en weten ze waarom ik reageer.
Werk was voor mij ook heel moeilijk te vinden. Mijn oude baas heeft me nu in dienst genomen sinds vorig jaar en gaa techt weer lekker. Ik heb mijn dipjes en dan praten we er over. ZIjn heel weinig mensen die het weten van me..

Ik wil ook niet dat ik een stempel krijg maar doordat ik mijn mond houd komt die stempel ook omdat ze me niet snappen.

Begrijp je hoe een relatie voor me is... Heel moeilijk..
Klamp mij ook aan mensen vast waar van ik denk dat het vrienden zijn waardoor je weer verkeerd overkomt..