Afvallen voor een auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:45

Nyaleti schreef:
In een portie zitten 7kcal en 0,5gr suiker. Prima te doen toch.
Als jij door dit poeder wel een bakje kwark eet ipv 3 witte boterhammen met hagelslag, is het een prima keuze. Ik gooi er diepvries frambozen doorheen, door het sap is het hele bakje kwark lekkerder. Samen met hennepzaad, chia, lijnzaad en zero choco cruesli. Prima bakkie 'sochtends.

Om aan m'n eiwitten te komen neem ik ook vaak 2 shakes. Niet perfect maar voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen.

Ook hierin zou je bijvoorbeeld ook 2 gebakken eieren kunnen eten op brood aangevuld met vloeibaar losse eiwitten (of van 2 eieren de dooier weg kunnen gooien of aan je hond geven :+ )
Ik heb zelf een fase gehad dat ik alleen maar nutella/ pindakaas at op brood. Tegenwoordig lunch ik ook graag met flatbread en dan kipfilet en wat cottage cheese (zonder stukken) lekker gekruid uit het tosti ijzer.

Zelf persoonlijk ga ik goed op 140 gram Koolhydraten, 130 gram eiwitten en 50gram max aan vetten en zo'n 1700 calorieën, val ik mee af.

Celebi

Re: Afvallen voor een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:19

Goed punt! Bedankt voor die uitleg. Inderdaad naturel kwark of yoghurt vindt ik niet te eten. Vanille yoghurt heb ik wel jarenlang als ontbijt gegeten met wat cruesli. Als ik met zo'n poedertje toch af en toe eens kwark of yoghurt kan eten met smaak is dat voor de verandering in voeding natuurlijk wel goed. Beetje afwisseling kan geen kwaad ipv melk en brood. :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:26

Persoonlijk ben ik echt een hele slechte met gezonde ontbijtjes :o .
Droog brood met beleg, naturel kwark of yoghurt, naturel havermout etc. vind ik allemaal niet lekker.
Voor mij is zo'n poedertje door de havermout of kwark de manier om niet naar tosti's, dubbeldik beleg of andere ongezonde gewoontes te grijpen.
Heb ook geprobeerd om ontbijt helemaal over te slaan, maar dat werkt ook niet voor mij.

Lunchen doe ik bijvoorbeeld ook gewoon met een warme maaltijd want anders zit ik niet vol genoeg.
Eten is voor mijn niet alleen een volle buik, maar ook mentaal "verzadigd" zijn met wat je gegeten hebt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:28

x_Jeanine_x schreef:
Je mag zelf echt wel snacken in het weekend, doe ik ook, maar dan pak ik een klein zakje chips met een bakje kwark erbij en een glas water. En vooral niet denken, nu ga ik maar door want ik heb het toch al verpest. Wat je eventueel met uit eten of zo'n avond ook nog kan doen is door de dag heen veel volume eten met weinig calorieën, dus bijvoorbeeld een mega bak sla met komkommer en lichte groenten.
Of diepvriesaardbei/framboos een fluff van maken en dat op eten :)

Ik mag van mezelf ook best snacken, ook soms doordeweeks wel eens (bijv. twee dagen achter elkaar 's vonds een crackertje met kip gegeten? Dan mag ik best een keer een avond wat chips). Ik weet ook niet wanneer de balans omslaat van Goh dit kan best naar Nu gaan we los :') . Wel fijne tips! Vooral het groenten eten is een goeie waar ik wel wat mee kan, thanks.
Wat is een fluff?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:19

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 19:27

Gruis schreef:
Ik word soms zo moe van mezelf...
De hele week lukt het prima om goed te 'diëten' zonder mezelf al te veel restricties op te leggen. Ik weeg elke dag en ik zie mn gewicht dan in een stabiele lijn langzaam dalen. Maar dan komt het weekend en dan eet ik toch ergens een keer te veel snacks naar mijn idee. En dán..... Hoor ik mezelf denken, 'Ja, het is nu toch al verpest'. En dan begint echt het bingen. Ik durf niet eens na te denken over hoeveel calorieën er dan naar binnen gaan. Ik schaam me er gewoon een beetje voor als ik het typ, maar ik hoop eigenlijk dat mensen dit misschien herkennen en hier tips voor hebben? Het is niet meer lekker snacken wat ik dan doe, zo begint het wel, maar daarna is het gewoon stouwen. Ik vind het ook niet eens echt lekker meer maar op 1 of andere manier kan ik het dan ook niet meer stoppen.
En zo begin ik elke week weer opnieuw. Zoals vorige week ben ik wéér geëindigd rond de 61.5 en deze week begin ik dan, na 2 of 3 van zulke binge avonden, weer op 62.9....

Heel heel heel erg herkenbaar!
En zo wordt het elke keer een klein beetje meer. En dan elke keer opgegeven moment weer het voornemen dan nu echt.
Het gaat nu 2 weekenden goed. Wat mij nu helpt is de tip van toch calorieën tellen. En dat ook in het weekend en dat ik dan er iets over zit/precies genoeg voor wat nodig is ipv minder dat neem ik dan voor lief, want ik wil ook nog een beetje genieten.
Voor nu gaat het sinds dus een drietal weken met eten goed, al wat langer met hardlopen. Ik bouw het heel rustig op en begin nu wel echt stapsgewijs in conditie te groeien.

De tips van de Linzenwafels is trouwens ook heerlijk :D

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:11

Gruis en Faniek, dat herken ik ook, maar vooral in weken: gaat t 3 weken netjes en zie ik verschil en de 4de week (jawel die rode!)kan ik echt niet zonder chocola. En ook niet maar n stukje! En cake! En kaas!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:21

MarlindeRooz schreef:
Nyaleti schreef:
In een portie zitten 7kcal en 0,5gr suiker. Prima te doen toch.
Als jij door dit poeder wel een bakje kwark eet ipv 3 witte boterhammen met hagelslag, is het een prima keuze. Ik gooi er diepvries frambozen doorheen, door het sap is het hele bakje kwark lekkerder. Samen met hennepzaad, chia, lijnzaad en zero choco cruesli. Prima bakkie 'sochtends.

Om aan m'n eiwitten te komen neem ik ook vaak 2 shakes. Niet perfect maar voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen.

Omdat er meer opties zijn dan wit brood en kwark? En met drie witte boterhammen met hagelslag kan je ook prima afvallen.

En waarom moet je zoveel eiwitten dan? Tenzij je zo ongeveer topsporter bent heb je niet zoveel eiwitten nodig.

Een voedingspatroon dat je lekker vindt en goed bij je past is belangrijker en beter haalbaar.

Ik zeg toch nergens dat dat de enige opties zijn en dat een boterham met hagelslag per definitie slecht is?
Ik begrijp niet goed wat je punt precies is.

Als je wel graag yoghurt of kwark wilt eten en het anders niet lekker vind, is zo'n flavour poeder een prima oplossing. Net zoals een boterham met hagelslag niet per definitie slecht is, is een poedertje dat ook niet.

Ik deel nergens een hoeveelheid eiwitten dus een conclusie trekken dat ik zo veel eiwitten nodig heb, is ook niet nodig.

En een voedingspatroon is wat ik hier heel de tijd al zeg :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 21:04

Zoeken wat voor iedereen werkt en het aanpassen van het voedingspatroon is wat we allemaal willen en snappen volgens mij

Smaakpoeders, Shakespeare, eiwitpoeder, een boterham met hagelslag... alles kan er een plek hebben. Het blijft gewoon puzzelen.

Ik heb het de laatste dagen moeilijk in de supermarkt....als die sint chocolade. Ik wil het niet, maar ik kan het bijna proeven als ik er naar kijk.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:11

Ik ben pas gewoon weer rondje supermarkt geweest met de Yazio app. MyFitnessPal of iets anders vind ik irritant werken. En Yazio werkt voor mij goed.
Even rondje supermarkt safari en dan kijken/plannen/scannen wat er past etc in het budget kwa calorieën past.

En wat voor mij een belangrijke les was. Is dat je jezelf echt niks moet gaan verbieden. En de stappen/doelen niet te groot maken!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 21:19

Ik verbied het mezelf ook niet hoor. Alleen zit nu in een bui dat ik dan gelijk 3 pakken meeneem. Heb nig niet genoeg controle

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:26

Lucia88 schreef:
Gruis en Faniek, dat herken ik ook, maar vooral in weken: gaat t 3 weken netjes en zie ik verschil en de 4de week (jawel die rode!)kan ik echt niet zonder chocola. En ook niet maar n stukje! En cake! En kaas!

Oh jeetje ik dacht dat ik nu in de derde week goed op weg was met de weekenden verslaan, maar er kan nog een vierder kwade week komen %)

Ik moet en zal het volhouden, want ik weiger allemaal nieuwe kleding te moeten kopen :o :D

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:30

EmptyWords schreef:
Ik verbied het mezelf ook niet hoor. Alleen zit nu in een bui dat ik dan gelijk 3 pakken meeneem. Heb nig niet genoeg controle

Helpt het voor jou nu dan niet om boodschappen te bestellen? Dan hoef je niet door de supermarkt te lopen.
Wat mij ook helpt is echt lijstje maken en daarop focussen, maar nu woon ik nog bij mijn ouders dus doe ik weinig boodschappen. De enkele keer dat ik ga heb ik dus echt lijstje bij me

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 05:39

EmptyWords schreef:
Zoeken wat voor iedereen werkt en het aanpassen van het voedingspatroon is wat we allemaal willen en snappen volgens mij

Smaakpoeders, Shakespeare, eiwitpoeder, een boterham met hagelslag... alles kan er een plek hebben. Het blijft gewoon puzzelen.

Ik heb het de laatste dagen moeilijk in de supermarkt....als die sint chocolade. Ik wil het niet, maar ik kan het bijna proeven als ik er naar kijk.

Er is nu eenmaal geen methode die voor iedereen werkt.
Voor mij is het door mijn schildklierziekte heel moeilijk om af te vallen, ik heb nu ontdekt dat keto voor mij (ons) goed werkt, sinds januari dit jaar geen enkel koekje, snoep, schokolade of ook maar iets met toegevoegde suiker gegeten. Voor sommige mensen is suiker ongemerkt een verslaving.
Je kunt ook geen potje conserven meer kopen zonder dat er suiker inzit.

Inmiddels zijn mijn smaakpupillen zo veranderd dat zelfs een wortel zoet smaakt, dat proefde ik er voor het keto eten niet (meer) echt uit.

En nee, ik loop eraan voorbij in de supermarkt, kost steeds minder moeite.
Ik heb laatst zelfs voor iemand kerstschokolade en marsepein gekocht, dat heeft hier een week in een doos gestaan voordat het per post verzonden is.
Ja, dat vind ik ook lekker, maar nee, op dit moment niet aan de orde om zoiets te eten.
Ons doel (mijn man doet mee) is om eerst nog 10 kilo af te vallen voordat we er ook maar aan denken nog een keer in die richting te zondigen.

We hebben dit jaar wel twee keer een paar frietjes gegeten, hadden op een terras een maaltijdsalade, daar kon je kiezen tussen brood of frietjes erbij. Aangezien brood veel meer koolhydraten heeft was de keuze niet zo moeilijk. Gekocht brood komt er hier echt niet meer in...

Cake(mix) koop ik heel af en toe de KHA variant van Steiner, en ja pasta is mijn guilty pleasure, dus die bestel ik ook bij Steiner. Is tegenwoordig onze variant op pizza bij wijze van spreken.
Gemaks eten als het een keer snel moet gaan, een pastasaus heb je zelf snel in elkaar geflanst.
Ik lusste vroeger geen pasta carbonara, maar nu zo snel zelf gemaakt met kookroom, eitje, kruiden en wat je er nog in wil hebben.

Wij hebben een aantal basic recepten die heel simpel zijn, bijvoorbeeld de keto wafels, 2 eitjes, een mozarella bol, twee grote lepels amandelmeel.
Kan met italiaanse kruiden, of met wat erythrol en kaneel voor de zoete variant.
Zo simpel dat zelfs mijn man die kan klaarmaken *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 05:52

Sansevieria schreef:
Inmiddels zijn mijn smaakpupillen zo veranderd dat zelfs een wortel zoet smaakt

Papillen :D
Pupillen zitten in ogen.
Mij valt ook meer op hoe zoet alles is. Ik nam laatst een droge snee wit brood. Ongelooflijk hoe zoet wit brood is. Ik was echt suikerverslaafd denk ik.
Maar ook met zout heb ik dat. Nam laatst een plak ham, leek net een hap zeewater. Zout nemen we ongemerkt ook zoveel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 06:44

Haha...ja je hebt gelijk.
Nog vroeg in de ochtend, was al om 4u op.

En ja, zout is er ook zo een :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 07:38

Gruis schreef:
De hele week lukt het prima om goed te 'diëten' zonder mezelf al te veel restricties op te leggen. Ik weeg elke dag en ik zie mn gewicht dan in een stabiele lijn langzaam dalen. Maar dan komt het weekend en dan eet ik toch ergens een keer te veel snacks naar mijn idee. En dán..... Hoor ik mezelf denken, 'Ja, het is nu toch al verpest'. En dan begint echt het bingen. Ik durf niet eens na te denken over hoeveel calorieën er dan naar binnen gaan. Ik schaam me er gewoon een beetje voor als ik het typ, maar ik hoop eigenlijk dat mensen dit misschien herkennen en hier tips voor hebben? Het is niet meer lekker snacken wat ik dan doe, zo begint het wel, maar daarna is het gewoon stouwen. Ik vind het ook niet eens echt lekker meer maar op 1 of andere manier kan ik het dan ook niet meer stoppen.
En zo begin ik elke week weer opnieuw. Zoals vorige week ben ik wéér geëindigd rond de 61.5 en deze week begin ik dan, na 2 of 3 van zulke binge avonden, weer op 62.9....

Zo herkenbaar.
Hier heb ik ook heel erg last van. Dit is precies waar ook die podcast serie die ik eerder noemde (etenslessen van Marjena Moll) op aanhaakt. De principes in je brein daarachter gaan begrijpen en hoe je hier mee leert omgaan/traint dit anders te gaan doen. Heb het nog niet onder controle maar wel al een paar vreetbuien weten te voorkomen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:06

Heel herkenbaar en zo te zien zijn we met een boel mensen hierin.

Wat voor mij helpt is om ervoor te zorgen dat er genoeg gezonde snacks in huis zijn en geen foute snacks/verkeerd eten.
Ik haal 1 zak chips in de week en meestal snackt vriendlief die wel ergens weg dus dat scheelt :o

En verder discipline discipline discipline…. Het blijft voortdurend mezelf aanspreken erop dat je het voor het goede doel doet etc…

Maar ja, het blijft moeilijk… meestal drink ik ook een glas water wanneer ik aan wat lekkers denk om te gaan snaaien ook :o ooit geleerd dat een hongergevoel ook een gebrek aan water/vocht is, bij mij helpt het in ieder geval wel in de basis.

En zo af en toe gaat het weer een dag fout en dan weer op de blaren zitten :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:08

Klopt, hongergevoel kan soms dorst zijn. Vond ik ook bijzonder om te ervaren. Ik had ook bijna geen dorst, dronk ook veel te weinig. Nu dwing ik mezelf om meer water te drinken en heb ook echt minder honger.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 08:36

Ik denk dat discipline en balans de 2 belangrijkste dingen zijn

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:07

Ja absoluut!
Maar stiekem helpt het ook om iets krap bij kas te zitten, want dan zeg je ook makkelijker nee tegen uit eten of even snel langs de supermarkt/friettent/etc om wat te snacken te halen :Y) .

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 10:07

Dat is wel waar :P

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:56

oji schreef:
Gruis schreef:

Zo herkenbaar.
Hier heb ik ook heel erg last van. Dit is precies waar ook die podcast serie die ik eerder noemde (etenslessen van Marjena Moll) op aanhaakt. De principes in je brein daarachter gaan begrijpen en hoe je hier mee leert omgaan/traint dit anders te gaan doen. Heb het nog niet onder controle maar wel al een paar vreetbuien weten te voorkomen.

Wow, dat is echt al een enorme vooruitgang, wat ontzetten knap!! Ik ga die podcast ook maar eens luisteren, hopelijk kan het mij ook zo helpen. Echt heel goed dat je dat al een paar keer gelukt is. Ik vind het heel erg om te horen dat meer mensen hier last van hebben, maar aan de andere kant ook 'fijn' om niet de enige te zijn :(:) .

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:05

Eindelijk bijgelezen! Jullie gaan hard!

Wat nu beschreven wordt is precies mijn struggle. Zeker als ik moe ben of niet lekker in m’n vel zit lukt het me niet om me aan m’n plan te houden. Net zoals in het weekend. Dan ben ik vaak bij mijn ouders en heb dan veel minder ritme.

Of nu ook. Ik had voor het avondeten salade met een oliebol gepland. Braaf op de fiets naar de kraam, voel ik me daar te awkward om er een te kopen, dus koop er drie (met slagroom, pistache en krenten). Totaal niet nodig en irritant van mezelf. Vooral omdat alleen de normale echt lekker was. De salade vond ik niet lekker (van de Jumbo), hen toch het idee dat de salades van de Ap beter zijn. Heb daarnet nog wel even een kwartiertje yoga gedaan. Wilde eigenlijk naar de sportschool, maar ik heb mijn kuitspier gescheurd en ik ben zo’n perfectionist dat ik dan alleen wil gaan als ik perfect kan trainen. Heb ik al gezegd dat ik mezelf soms irritant vind? :+

Verder over dingen eten die je niet lust: ik dwing mezelf eerlijk gezegd gewoon. Nu heb ik ook ASS en ik merk dat ik vaak als ik een aantal keer doorzet dingen wel ga lusten of zelfs lekker ga vinden. Verder ben ik wel redelijk normaal hoor :D

Zag vandaag dat ik wel eindelijk een kilo ben afgevallen in ongeveer een week, dus ik ben trots op mezelf.

Verder lees ik heel veel interessante dingen, maar heb er eigenlijk weinig om aan toe te voegen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:39

Gruis ik denk dat ontzettend veel mensen daar mee struggelen :j
Ik heb het heel lang met chips gehad. Die zak moest leeg ook al was ik mijn lekkere trek na een bakje al verzadigd.
Helpt het om het moeilijker te maken voor je? Om de snoep / koek / whatever op een onhandige plek te leggen? Bijvoorbeeld boven als je beneden op de bank zit. Ik gooide de zak op de bovenste plank van de kast . stoel pakken om erbij te kunnen, te veel gedoe dus laat maar :')
ik weet dat eetbuien heel groot kunnen zijn en dan werkt zoiets natuurlijk niet. Maar geen idee 'hoe diep' het bij jou gaat

Wat je zegt is zo herkenbaar Kimmie _O- zowel de oliebol; iets kopen waar je na het afrekenen al spijt van hebt, als het niet gaan sporten omdat X zeer doet. Maar een gescheurde kuitspier is helemaal ruk. Knap dat je toch yoga hebt gedaan. Kun je dan wel alles? Lijkt me ook lastig met die kuit. Volg jij een youtube filmpje oid? Ik ben nog opzoek naar een fijne rek en strek routine.