Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:59

Dyphusion schreef:
Imre schreef:
Partner is een moeilijke man, maar geen nare man. Hij doet echt vanuit zijn hart wat hij denkt dat goed is.

Het spijt me dat ik dit zeg, maar met dit soort gedachtes doe je je moeder tekort. Hij kan het wel goed bedoelen, maar voor je moeder is het absoluut niet veilig meer, al langere tijd niet.

Praat TS geen schuldgevoel aan...
Er is een casemanager bij betrokken die ongetwijfeld ook oog heeft voor de veiligheid.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 17:07

Ik ben het met je eens hoor, Dyphusion, dat is ook het hele probleem. Hij dénkt dat het goed is, maar dat is het al heel erg lang niet en hij weigert dat te accepteren. We staan in nauw contact met de casemanager en de huisarts. We doen ons best, maar staan met onze rug tegen de muur.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 16:17

We zijn alweer een dikke maand verder, hopelijk zijn er wat positieve ontwikkelingen.

Imre

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 23:05

Ik was er vandaag nog want partner is vandaag jarig. Het gaat z'n gangetje. Lopen kan ze niet meer, partner houdt nu haar beide handen vast en loopt achteruit voor haar uit om te zorgen dat ze niet valt. Dat kan hij niet helemaal voorkomen, ze valt bijvoorbeeld weleens als ze van de toiletpot af komt. Ze eet goed en gezond, drinkt zeker voldoende, dus dat gaat nog steeds goed, verder slaapt ze wat vaker overdag. Ze hebben het erg gezellig samen, zeggen ze. De rollator gebruiken ze soms als rolstoel als ze een slechte dag heeft, daar zit ze dan op en hij rolt haar dan door het huis.

Ik heb dit keer nergens druk op gezet of moeilijk over gedaan, niet op zijn verjaardag. De casemanager is vorige week geweest, die heeft het gehad over mogelijke opname en zou de wachtlijsten controleren van de twee instellingen waar ze is aangemeld. Zelf willen ze daar nog niet aan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:58

Ragdollcat schreef:
pmarena schreef:
Ik krijg het er al benauwd van als ik het lees......hoe overheersend die partner is -O-
Er is letterlijk geen ontsnappen aan voor je moeder....

Ja,dat!
Het is niet makkelijk.

Zelf heb ik ook dingen meegemaakt met mijn eigen moeder die helaas ook aan dementie lijdt.

Nu zit ze in een verzorgingshuis waar er uitstekend voor wordt gezorgd en ik kom er 3 a 4 x per week langs. De CM was super met zijn hulp aan mijn moeder en mij.

Torn mijn moeder dan eindelijk in een verpleeghuis woonde, vroeg ze mij na 14 dagen of ze daar mocht blijven wonen... Waar ik heel blij mee ben, want dat bevestigt de juistheid van de beslissing om haar daarheen te laten gaan.

Overigens, is dagbesteding regelen in een verpleeg/verzorgingshuis wellicht een idee? Ook om haar een beetje bij die vreselijk controlerende partner weg te krijgen... Al ben ik bang dat het te laat is, ivm de grote moeite om met een rollator om te gaan... Hoewel mensen in een rolstoel ook naar een dagopvang kunnen... Misschien weet de casemanager iets?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 00:12

Zoolgangster schreef:
Overigens, is dagbesteding regelen in een verpleeg/verzorgingshuis wellicht een idee? Ook om haar een beetje bij die vreselijk controlerende partner weg te krijgen... Al ben ik bang dat het te laat is, ivm de grote moeite om met een rollator om te gaan... Hoewel mensen in een rolstoel ook naar een dagopvang kunnen... Misschien weet de casemanager iets?

Dat hebben we geprobeerd. Na lang tegenwerken zijn ze een keer gaan kennismaken, vooral om ons en de CM tevreden te houden. Dat was dus ook meteen de enige keer. Toen was ze veel mobieler en mentaal ook beter dan nu.

Wel fijn om te lezen dat je moeder het goed had in het verzorgingstehuis.