40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:10

Wat fijn dit topic. :)

Vooral om mee te lezen want zo lekker zit ik momenteel niet in het gezonde ritme. Altijd al beetje wisselende momenten van normaal versus fit geweest maar het laatste half jaar gaat het niet echt de goede kant op en ik krijg de goede mindset maar niet te pakken.

Met een partner en zoon die ontzettend veel kunnen eten en snacken valt het niet mee om langere periode netjes aan mijn "dieet" te houden. Tel daarbij op dat een vol gevoel bij mij echt altijd veel te laat komt en daar ga je. Mijn lichaam zegt niet zo snel "stop" als ik aan het eten/snacken ben.

Nog een lastig punt vind ik het zoeken naar echt gezonde kant en klare producten. Denk bijvoorbeeld aan lunch die makkelijk onderweg is te eten. Iemand daar nog tips voor?

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:16

Je lunch vooraf maken in grotere porties? Zodat je 1x bezig bent en er 3 dagen van kan lunchen?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:29

Ja dat is zeker een goede. En nu de avonden weer korter worden wordt dat ook wel wat makkelijker. In de zomer is het dagelijks rennen en vliegen tot het donker is en dan gun ik mezelf weinig tijd om iets voor mezelf klaar te maken. Salades oid werken welk beter qua vulling dan gewoon brood. Alsof je langer vol zit. :)

Qua leeftijd merk ik wel dat alleen de dagelijkse drukte niet genoeg meer is om het gewicht netjes op peil te houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:07

Ik dronk altijd veel te weinig. Soms zelfs bijna niks op een dag. En had regelmatig trek waarvan ik nu denk dat het dorst was. Ik heb nu een soort verplichte routine ingebouwd waarin ik mezelf dwing om water te drinken. Er staat een glas op het aanrecht naast de kraan en als ik opsta wil ik altijd eerst koffie. Maar nu moet ik van mezelf eerst een glas water drinken voor ik koffie zet. En ‘s middags voor lunch hetzelfde en ‘s avonds ook. Eerst deed ik lang over zo’n glas en baalde ik ervan, ik vond het soms zo smerig/naar. Nu vul ik het glas en klok ik hem in 1 teug naar binnen. Soort gewenning of aanleren eigenlijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:11

Het is idd aanleren. :j
Ik heb hier op kantoor een dopper staan op mijn bureau, als ik ook maar even moet wachten dan neem ik een slok. Om 09.00 had ik mijn eerste fles al op. De 2e is bijna op. 2e flessen leeg is 900ml. Dus bijna een liter. Dan krijg ik nog een 3e bijna op terwijl ik op kantoor zit. En dan nog alles wat ik thuis drink. Dus ik zit goed met mijn vochtopname.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:38

Ik heb mij bij 1 van de talloze diëten die ik gedaan heb aangeleerd om water te drinken.
Afbeelding
Deze 2 zijn mijn vriendjes. Gaan zelfs mee op vakantie en ik heb er diverse.
Mijn man dronk alleen koffie tot hij ziek werd en veel water moest drinken. Voor hem doe ik een scheutje cranberry sap bij het water, dan drinkt hij het wel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:41

Ja, die rechter had ik ook maar vind ik niet fijn. Die is te groot en motiveert niet ondanks de teksten erop haha!

Die dopper is een stuk kleiner en sneller leeg. Dat motiveert mij om er weer één leeg te drinken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:47

Bellatrix schreef:
Ja, die rechter had ik ook maar vind ik niet fijn. Die is te groot en motiveert niet ondanks de teksten erop haha!
ze zijn er in verschillende maten, thuis heb ik ook kleinere

Citaat:
Die dopper is een stuk kleiner en sneller leeg. Dat motiveert mij om er weer één leeg te drinken.

Het flesje met het rietje (baby afdeling Hema) kan je afsluiten, bij de Dopper vergat ik de dop wel eens en dan ging er weer een flesje water over de laptop/tafel/nachtkastje/….

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:53

Oeps. :=
Een dicht fles is slimmer dan ja.
Mijn dopper is ook wel es omgevallen maar er zat niet veel meer in gelukkig. :=
2e fles is zo leeg, met de lunch begin ik aan fles 3.

Ik heb het een paar keer voor elkaar gekregen dat ik 5 flessen op had tijdens mijn werk. Dat was wat veel. :=

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:21

Ja water, dat is wel een dingetje... geen fan van.
Klein beetje slimpie ranja toevoegen scheelt enorm. :D

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:45

Ik vind zo'n grote fles fijner dan weet ik gewoon 2 per dag leeg drinken en de rest is bonus :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:01

Ik drink heel veel thee, dus op werkdagen en als ik thuis ben kom ik wel aan mijn vocht. Als ik op stal ben dan drink ik vaak te weinig en dan drink ik op weg naar huis een hele fles water leeg maar daar werd ik dan weer misselijk van. Sinds kort neem ik water met elektrolyten mee, daarvan word ik niet misselijk en nu ik aan de smaak gewend ben drink ik makkelijk de fles van 750ml op een middag leeg. In het begin vond ik het heel goor. :')

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:12

Ik drink alleen maar water en thee. Hooguit op visite ergens een glas fris en dan bijvoorkeur zonder prik.

Ik vind water heerlijk, mits uit mn eigen woonplaats, de rest is niet lekker :')

Op de een of andere manier lukt het gewoon niet om genoeg te drinken. Ja voor een dag of 2 hooguit 3 en dan vergeet ik het weer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:44

Ik drink ook alleen maar water en (kruiden)thee, en 1-2 cappuccino. Frisdrank compleet afgezworen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:45

Ik drink dan wel graag Taksi. := Maar geen koolzuur bijvoorbeeld. In de ochtend drink ik melk en bij het avondeten ook.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:00

Melk kan ik niet goed tegen. Krijg ik buikpijn van. Als ik bijvoorbeeld pannekoeken maak dan doe ik dat alleen met rauwe melk van een boerderij uit de buurt. Dan gaat het wel goed met mn buik.

Net 20 km gefietst, weliswaar op de elektrische fiets, maar ik heb gewoon nog steeds een conditie van 0 en al zeker 6 maanden nauwelijks gefietst. Dus dan begin ik rustig aan met trapondersteuning. Tenslotte is fietsen door de buitengebieden ook goed voor mijn mentale gezondheid.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:33

flinke klus begonnen, stapels/hopen stenen en puin handmatig in een puincontainer mikken :=
dat is krachttraining op zichzelf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:11

Mijn tip tegen niet snacken is het niet kopen. Ik heb geen ruggengraat, dus als het in huis is gaat het op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 18:21

Ik drink wel beter als ik werk, dan heb ik iets meer structuur in pak ik sowieso altijd drinken in de pauzes en als ik een tussenuur heb (onderwijs).
Ik start de dag (ook thuis) altijd met verse gember + citroen thee, daar ga ik goed op. Dan mag ik van mezelf max 2 cappucino drinken op werk, de rest van de dag drink ik alleen maar thee en water. Ik vul vaak een fles met gember/citroen/munt of met diepvriesfruit ofzo en dan is water lekker te drinken.
Fris drink ik bijna nooit, alcohol ook niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:45

Ik drink alleen water en 1 kopje groene thee per dag. Zuivel geeft problemen met mijn copd. Op vakantie drink ik wel eens een bitter lemon, 2 x per jaar ofzo

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:06

Ik heb ook last van zuivel. Ik gebruik nu havermelk als ik zuivel ergens in moet toevoegen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:36

Waar slagen jullie voor leuke kleding?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:55

Overal en nergens. Only, cottonclub, vila maar heb ook kleding van scapino en wibra.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Linnie050 schreef:
Waar slagen jullie voor leuke kleding?

Zalando. Merken zoals Only, JDY, Vero Moda, Vila, Desigual. Smashed Lemon soms. Stradivarius. Soms New Yorker. En ook veel van de Shein. Echt leuke dingen voor leuke prijzen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

Ik slaag ook vaak bij Cotton club. Maar sinds corona bestel ik veel online bij about you en bestsecrets. De laatste tijd ook veel bij Temu.