De meeste kinderen worden ook geen schooluitvallers. Maar voor degenen die een wat hoger risico daarop hebben, zou het echt de redding kunnen zijn om zonder allerlei noodrepen wat eigen regie terug te pakken.
Dat na 3 uur dat is geen optie. Dan zitten die emmertjes al nokkie vol. Woensdagmiddag vrij is er vaak niet meer.
En kinderen hebben ook speel- / hobby- en downtime nodig. En vergeet niet dat ze dan vaak ook nog huiswerk hebben wat eigenlijk al teveel is en te zwaar op ze weegt, dat ze niet alleen al die dagen naar school moeten maar ook nog eens in hun 'vrije tijd' dat kalote huiswerk moeten maken
Vakantie mag ook wel echt vakantie zijn hè. Daarin doe je als enigszins betrokken ouder ook allerlei dingen maar dat is een heel andere situatie dan wanneer je gewoon door de week heen in kan spelen in wat ze op school krijgen.
Ik vind het best zonde dat het zo'n alles of niets situatie lijkt te zijn nu.
Of gewoon 5 dagen naar school, of als je net iets meer betrokken wilt zijn bij wat je kind allemaal leert, dat je dan meteen voor thuisscholing moet kiezen of 1 of ander B1 schooltje moet zoeken waarvan er lang niet overal iets is en je maar moet afwachten of je niet in 1 of andere anti alles omgeving terecht komt....
Als je wat minder extremen wilt zou zo'n soort initiatief juist kunnen helpen om ouders meer betrokken te laten zijn, en daar krijg je over het algemeen fijnere individuen van in de samenleving. Meer ruimte voor kind voor persoonlijke ontwikkeling, elk kind heeft andere punten die wat extra aandacht verdienen die op school niet altijd mogelijk zijn. En die ze er na school moeilijk nog bij kunnen hebben omdat hun emmertje al zo vol zit.
Het zou imo best wat problemen en schooluitval op kunnen lossen als er bij normale scholen zoiets mogelijk was van in overleg met de leraar / school die woensdag aan de ouders overlaten, die dat graag willen. Dat je een werkje meegeeft dat gedaan moet worden. Het huiswerk die dag gedaan kan worden.
Kind indien nodig naar de 1 of andere therapeut, bijles, speciaal onderwijs / bijeenkomst dag kan (denk aan HB-achtige kinderen die dan wat meer uitdaging en contact met peers kunnen zoeken) of kind zich op zijn sport kan storten, met vader / moeder mee kan lopen die dag omdat die ze ook graag wat willen leren, wat verdieping bij waar ze het op school over gehad hebben of iets anders waar kind wel interesse in heeft, dat je dan naar een openlucht museum, zeehonden opvang, opgraving, tocht door een stad of weet ik wat kan gaan zodat kind daar wat meer over kan leren.
Alleen al dat je dan even rustig de dag kan beginnen en even op kan laden en dan de donderdag en vrijdag weer met frisse moed kan beginnen en zoals gezegd kunnen de kinderen die toch naar school komen, dan meer aandacht krijgen en ook wat meer aan hun eigen individuele aandachtspunten werken.
Ik zie echt wel wat in zo'n tussenvorm tussen alle dagen alles zelf doen of alle dagen alles aan school overlaten. Dat zoiets een normale mogelijkheid wordt en niet iets waarvoor je moet vechten om het af te dwingen omdat je kind al problemen heeft
