Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:01

pmarena schreef:
Ja vandaar dat ik dus ook zeg dat ik het zo ervaar dat die 5 dagen school verdieping wat in de weg zit en ik het super zou vinden om bvb. De woensdag zelf in te kunnen vullen om de verdieping op te zoeken.

Bij veel B1 schooltjes doen ze dat ook, dat kinderen minder dagen naar school gaan.

En wij hadden de basisschool er ook op uitgezocht dat ze de eerste 2 jaar in dit geval dan de donderdag vrij hadden.

Maar helaas vanaf groep 3 niet meer....

Dat snap ik.
Maar jij wil die vrije woensdag iets aan verdieping doen met je kind, maar er zijn ook ouders die de kinderen die dag gewoon laten doen, wat ze zelf willen doen. Sommigen zullen kinderopvang moeten regelen enz.

Ik ben wel voor bijvoorbeeld 2 snipperdagen per kind per jaar. Die je kunt gebruiken om eens lekker een dagje weg te gaan of om iets leuks of speciaal te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:27

Electra63 schreef:
pmarena schreef:
Ja vandaar dat ik dus ook zeg dat ik het zo ervaar dat die 5 dagen school verdieping wat in de weg zit en ik het super zou vinden om bvb. De woensdag zelf in te kunnen vullen om de verdieping op te zoeken.

Bij veel B1 schooltjes doen ze dat ook, dat kinderen minder dagen naar school gaan.

En wij hadden de basisschool er ook op uitgezocht dat ze de eerste 2 jaar in dit geval dan de donderdag vrij hadden.

Dat snap ik.
Maar jij wil die vrije woensdag iets aan verdieping doen met je kind, maar er zijn ook ouders die de kinderen die dag gewoon laten doen, wat ze zelf willen doen. Sommigen zullen kinderopvang moeten regelen enz.

Ik ben wel voor bijvoorbeeld 2 snipperdagen per kind per jaar. Die je kunt gebruiken om eens lekker een dagje weg te gaan of om iets leuks of speciaal te doen.

Maar je mag toch snipperen als je dat nodig vindt?
In overleg kan er best veel. Je mag sowieso bijzonder verlof aanvragen voor kinderen van 5jaar. Die mogen per week 5 uur missen en in overleg 10 uur.
Oudere kinderen kun je met reden en overleg meer thuishouden. In de klas van mijn zoon (groep 4) zit een (HB) kind die alleen ochtenden naar school gaat ivm zijn belastbaarheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 07:26

Electra63 schreef:
pmarena schreef:

Dat snap ik.

Of je laat ouders die iets aan verdieping willen doen of bvb. met een extern iemand willen werken aan persoonlijke verbeterpunten die dag, hun kind meenemen en als school kan je die dag meer tijd besteden aan de overige kinderen waarvan de ouders geen tijd of zin hebben om ze thuis te hebben.

Het zou een win-win situatie kunnen zijn. En ja uiteraard snap ik alle mogelijke nadelen. Maar die zijn er in elk systeem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 08:15

Een heleboel ouders zullen ook niets zien in verdiepen.
En gaan dan al helemaal daarvoor niemand inhuren.

Mensen die wel aan verdieping willen doen zien genoeg mogelijkheden na 3 uur.
Op woensdagmiddag en het weekend. En in alle vakanties.
Daarvoor hoeft het kind geen extra dagen thuis of thuisonderwijs.

"De meeste scholen hebben 40 schoolweken en 12 weken vakantie. Daarnaast heeft je kind nog diverse vrije dagen, zoals feestdagen en studiedagen"

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 08:53

De meeste kinderen worden ook geen schooluitvallers. Maar voor degenen die een wat hoger risico daarop hebben, zou het echt de redding kunnen zijn om zonder allerlei noodrepen wat eigen regie terug te pakken.

Dat na 3 uur dat is geen optie. Dan zitten die emmertjes al nokkie vol. Woensdagmiddag vrij is er vaak niet meer.
En kinderen hebben ook speel- / hobby- en downtime nodig. En vergeet niet dat ze dan vaak ook nog huiswerk hebben wat eigenlijk al teveel is en te zwaar op ze weegt, dat ze niet alleen al die dagen naar school moeten maar ook nog eens in hun 'vrije tijd' dat kalote huiswerk moeten maken -O-

Vakantie mag ook wel echt vakantie zijn hè. Daarin doe je als enigszins betrokken ouder ook allerlei dingen maar dat is een heel andere situatie dan wanneer je gewoon door de week heen in kan spelen in wat ze op school krijgen.

Ik vind het best zonde dat het zo'n alles of niets situatie lijkt te zijn nu.
Of gewoon 5 dagen naar school, of als je net iets meer betrokken wilt zijn bij wat je kind allemaal leert, dat je dan meteen voor thuisscholing moet kiezen of 1 of ander B1 schooltje moet zoeken waarvan er lang niet overal iets is en je maar moet afwachten of je niet in 1 of andere anti alles omgeving terecht komt....

Als je wat minder extremen wilt zou zo'n soort initiatief juist kunnen helpen om ouders meer betrokken te laten zijn, en daar krijg je over het algemeen fijnere individuen van in de samenleving. Meer ruimte voor kind voor persoonlijke ontwikkeling, elk kind heeft andere punten die wat extra aandacht verdienen die op school niet altijd mogelijk zijn. En die ze er na school moeilijk nog bij kunnen hebben omdat hun emmertje al zo vol zit.

Het zou imo best wat problemen en schooluitval op kunnen lossen als er bij normale scholen zoiets mogelijk was van in overleg met de leraar / school die woensdag aan de ouders overlaten, die dat graag willen. Dat je een werkje meegeeft dat gedaan moet worden. Het huiswerk die dag gedaan kan worden.

Kind indien nodig naar de 1 of andere therapeut, bijles, speciaal onderwijs / bijeenkomst dag kan (denk aan HB-achtige kinderen die dan wat meer uitdaging en contact met peers kunnen zoeken) of kind zich op zijn sport kan storten, met vader / moeder mee kan lopen die dag omdat die ze ook graag wat willen leren, wat verdieping bij waar ze het op school over gehad hebben of iets anders waar kind wel interesse in heeft, dat je dan naar een openlucht museum, zeehonden opvang, opgraving, tocht door een stad of weet ik wat kan gaan zodat kind daar wat meer over kan leren.

Alleen al dat je dan even rustig de dag kan beginnen en even op kan laden en dan de donderdag en vrijdag weer met frisse moed kan beginnen en zoals gezegd kunnen de kinderen die toch naar school komen, dan meer aandacht krijgen en ook wat meer aan hun eigen individuele aandachtspunten werken.

Ik zie echt wel wat in zo'n tussenvorm tussen alle dagen alles zelf doen of alle dagen alles aan school overlaten. Dat zoiets een normale mogelijkheid wordt en niet iets waarvoor je moet vechten om het af te dwingen omdat je kind al problemen heeft :(:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 08:56

Hoeveel uren zit een gemiddeld mens (dus vanaf kind/schoolgaand) tm pensioen eigenlijk 'vast' in bankjes of achter bureau's? En is dat hoe het hoort te werken, hoe we ons leven nu ingericht hebben?

Ik ben wel benieuwd hoe het onderwijs nu verandert is ten opzichte van vroeger, ik lees het hier wel een beetje tussen de regels. Is het echt meer aangepast op het individu? Of is dat alleen op kleuter/peuterscholen en is het vanaf groep 3 toch meer standaard?
Dan zijn kinderen gemiddeld 6, en je werkt tegenwoordig tot aan je 67ste ongeveer, dat iemand in een stramien zit

Er is ook meer aandacht voor de verschillende plekken op het spectrum, en dat kinderen zo hun eigen behoeften hebben, en toch lees ik dan in dit topic best vaak: "school is wat het is, het is top, en ze wennen er maar aan."
maar er zijn toch ook wel onderzoeken dat het systeem niet voor ieder kind goed werkt?

Ik heb geen idee hoor, ik kom uit de tijd dat er klassen waren ipv groepen, en na school deed je huiswerk, en in het weekend deed je een sport. Toen was er wel al gemor over tijden, hoe vroeg is handig (niet iedereen functioneert blijkbaar goed rond dezelfde tijd), hoe nemen kinderen het makkelijkst iets op, auditief of visueel of practisch (ik heb daar nu nog last van, qua leer achterstand)

Wel goed om te lezen dat een aantal ouders heel tevreden zijn met hun school, maar je hoort toch ook geluiden dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is zeg maar. (ik zou ook niet weten hoe je een heel systeem aan zou moeten passen naar meer individueel aangepaste lesstof). Of is het echt al anders?

Ik las in een ander topic (volgens mij) dat het niveau van kinderen aan het dalen is (?), dan lijkt het toch niet supergoed te werken.. of ligt dat dan ergens anders aan? (ik weet niet meer welk topic dat was)

pmarena

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:08

In mijn beleving is het echt al anders ja :j

Het kan per school natuurlijk enorm verschillen. Ook per soort school met in theorie hetzelfde beleid, pakken de betreffende medewerkers het soms totaal anders aan. En er waren vroeger ongetwijfeld ook al scholen waarbij de kinderen wat minder constant in de schoolbankjes zaten.

Dus een eigen ervaring versus die van je kind, zoals veel ouders zullen geven, zal alleen al verschillend zijn omdat het vaak nu eenmaal andere scholen / ander schoolbestuur en leraren zijn.

Maar over het algemeen zie je volgens mij wel dat er veel meer individueel aangepast kan worden en dat ook wat makkelijker lijkt voor de leerkrachten omdat ze nu natuurlijk veel op Chromebooks enzo werken. Al in groep 3/4 :j En dan inloggen in hun eigen omgeving. Waar dan de opdrachten aangepast worden op hoe het kind presteert zeg maar.

En je ziet veel meer dat kinderen niet altijd in het lokaal zitten, maar ook met groepjes op een andere plek gaan werken. Kind dat meer rust nodig heeft dat buiten de klas mag werken. Dat ze wat rekensommen doen op het plein. Schrijfdans of hoe heet het, waarbij ze met muziek allerlei bewegingen maken met kleurtjes in hun hand op een groot papier.

Buiten of door de school allerlei opdrachten langs gaan. Dat leerlingen elk hun eigen weektaak / dagtaak krijgen, dat soort dingen, dat ze dat dan zelf in kunnen delen.

Hier ook gewoon een fijn schooltje, onze jongen zegt nu in groep 6 eindelijk niet meer elke dag dat hij zo'n hekel aan school heeft, maar hij vindt het nu wel gezellig eigenlijk. Hopelijk blijft dat zo, heel hard afkloppen want het is helaas wel een potentiële kandidaat voor schooluitval.

En dat komt toch best veel voor dat kinderen thuis komen te zitten, vooral in de HB-hoek volgens mij.

Ik kan niet voor andere ouders en kinderen spreken maar ik weet zeker dat het risico voor die van ons extreem veel lager zou worden als hij zo'n woensdag meer eigen regie zou mogen pakken om in te vullen met iets dat hij zelf interessant vindt. Dan voorkom je dat zulke kinderen 'uit' gaan :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:22

Hier in België daalt het niveau zienderogen, enerzijds doordat leerkrachten minder kennis hebben en anderzijds doordat de focus dermate is verlegd van kennisonderwijs naar pretonderwijs. Er zijn nieuwe toetsen ingevoerd om metingen te doen, ik meen vorig jaar of het jaar daarvoor, en die zijn ronduit dramatisch. En dan heb je de klassieke moeilijkheden zoals wiskundige toepassingen (vraagstukken) en begrijpend lezen, maar het niveau is dalende over de ganse lijn.

In Vlaanderen zijn er nu onlangs nieuwe eindtermen opgesteld en die gaan weer veel meer richting kennis. Er is veel discussie over, het is hier echt wel een 'hot item'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:26

pmarena schreef:
De meeste kinderen worden ook geen schooluitvallers. Maar voor degenen die een wat hoger risico daarop hebben, zou het echt de redding kunnen zijn om zonder allerlei noodrepen wat eigen regie terug te pakken.

Dat na 3 uur dat is geen optie. Dan zitten die emmertjes al nokkie vol. Woensdagmiddag vrij is er vaak niet meer.
En kinderen hebben ook speel- / hobby- en downtime nodig. En vergeet niet dat ze dan vaak ook nog huiswerk hebben wat eigenlijk al teveel is en te zwaar op ze weegt, dat ze niet alleen al die dagen naar school moeten maar ook nog eens in hun 'vrije tijd' dat kalote huiswerk moeten maken -O-

Vakantie mag ook wel echt vakantie zijn hè. Daarin doe je als enigszins betrokken ouder ook allerlei dingen maar dat is een heel andere situatie dan wanneer je gewoon door de week heen in kan spelen in wat ze op school krijgen.

Of gewoon 5 dagen naar school, of als je net iets meer betrokken wilt zijn bij wat je kind allemaal leert, dat je dan meteen voor thuisscholing moet kiezen of 1 of ander B1 schooltje moet zoeken waarvan er lang niet overal iets is en je maar moet afwachten of je niet in 1 of andere anti alles omgeving terecht komt....

Als je wat minder extremen wilt zou zo'n soort initiatief juist kunnen helpen om ouders meer betrokken te laten zijn, en daar krijg je over het algemeen fijnere individuen van in de samenleving. Meer ruimte voor kind voor persoonlijke ontwikkeling, elk kind heeft andere punten die wat extra aandacht verdienen die op school niet altijd mogelijk zijn. En die ze er na school moeilijk nog bij kunnen hebben omdat hun emmertje al zo vol zit.

Het zou imo best wat problemen en schooluitval op kunnen lossen als er bij normale scholen zoiets mogelijk was van in overleg met de leraar / school die woensdag aan de ouders overlaten, die dat graag willen. Dat je een werkje meegeeft dat gedaan moet worden. Het huiswerk die dag gedaan kan worden.

Kind indien nodig naar de 1 of andere therapeut, bijles, speciaal onderwijs / bijeenkomst dag kan (denk aan HB-achtige kinderen die dan wat meer uitdaging en contact met peers kunnen zoeken) of kind zich op zijn sport kan storten, met vader / moeder mee kan lopen die dag omdat die ze ook graag wat willen leren, wat verdieping bij waar ze het op school over gehad hebben of iets anders waar kind wel interesse in heeft, dat je dan naar een openlucht museum, zeehonden opvang, opgraving, tocht door een stad of weet ik wat kan gaan zodat kind daar wat meer over kan leren.

Alleen al dat je dan even rustig de dag kan beginnen en even op kan laden en dan de donderdag en vrijdag weer met frisse moed kan beginnen en zoals gezegd kunnen de kinderen die toch naar school komen, dan meer aandacht krijgen en ook wat meer aan hun eigen individuele aandachtspunten werken.

Ik zie echt wel wat in zo'n tussenvorm tussen alle dagen alles zelf doen of alle dagen alles aan school overlaten. Dat zoiets een normale mogelijkheid wordt en niet iets waarvoor je moet vechten om het af te dwingen omdat je kind al problemen heeft :(:)

Volgens mij is dat overleg en die tussenvorm er ook.
Wat ik zei; in de klas van mijn zoon zit ook een kind die alleen de ochtenden naar school gaat. Om precies die reden die jij noemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:27

Tieneke schreef:
Hier in België daalt het niveau zienderogen, enerzijds doordat leerkrachten minder kennis hebben en anderzijds doordat de focus dermate is verlegd van kennisonderwijs naar pretonderwijs. Er zijn nieuwe toetsen ingevoerd om metingen te doen, ik meen vorig jaar of het jaar daarvoor, en die zijn ronduit dramatisch. En dan heb je de klassieke moeilijkheden zoals wiskundige toepassingen (vraagstukken) en begrijpend lezen, maar het niveau is dalende over de ganse lijn.

In Vlaanderen zijn er nu onlangs nieuwe eindtermen opgesteld en die gaan weer veel meer richting kennis. Er is veel discussie over, het is hier echt wel een 'hot item'.

Zeg dit nou niet, iedereen in NL heeft een hoge pet op van Belgisch onderwijs :')

Jullie vallen zo lekker van jullie voetstuk :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:29

Omdat we altijd naar Nederland kijken om ons onderwijs op aan te passen :+ en dat heeft nu verkeerd uitgepakt :')

Dit geldt trouwens voor basisonderwijs en secundair onderwijs. De universiteiten doen het nog steeds heel goed. Die van Leuven is weer gestegen in de ranking.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:08

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Volgens mij is dat overleg en die tussenvorm er ook.
Wat ik zei; in de klas van mijn zoon zit ook een kind die alleen de ochtenden naar school gaat. Om precies die reden die jij noemt.

Natuurlijk is er wel wat voor elkaar te krijgen :j Maar dan ben je dus wel het buitenbeentje dat waarschijnlijk al met allerlei papierwerk en stempeltjes zal moeten komen of al in de problemen moet zijn gekomen zodat school / onderwijsinspectie enzo echt de noodzaak inzien.

Als ik zo meelees op diverse FB groepen dan is het echt regelmatig heel erg schrijnend wat er allemaal vooraf moet gaan aan het vinden van een werkbare oplossing.

Vandaar dat ik het toe zou juichen als het wat meer gemeengoed zou kunnen worden dat elk kind gewoon van de dan heel normale mogelijkheid gebruik zou kunnen maken dat de ouders die dat willen 1 dag in de week de scholing van hun kind zouden kunnen verzorgen op een manier die bijdraagt aan de ontwikkeling van dat specifieke kind, dat je dus bijdraagt bovenop de beperkingen die een school nu eenmaal heeft.

Het beste van 2 werelden samenbrengen. School die de grote lijnen uitzet zodat elk kind de scholing krijgt waarvan we vinden dat die het nodig heeft. Maar dan 1 dag per week voor het werken aan individuele aandachtspunten.

Als dat gemeengoed zou worden dan zou je zelfs nog kunnen gaan zien dat bepaalde organisaties / therapeuten / sportclubs of weet ik wat, op die dagen speciaal dingen gaan organiseren waar kinderen zich voor aan kunnen melden :)

En ja natuurlijk zijn er allerlei voors en tegens te verzinnen, dat is altijd.
Maar volgens mij kun je de tegens heel goed opvangen door school hierbij de touwtjes in handen te laten houden. Kinderen die niets zinvols aangeboden zouden krijgen die dag krijgen lekker op school wat meer aandacht omdat een deel van de kinderen weg is. Of je kan zelfs met een subsidie vanuit de gemeente de wat kansarme kinderen mee laten doen aan wat er dan buiten school georganiseerd gaat worden.

Je kan zelfs door school laten bepalen of het zinvol genoeg is hoe een ouder die dag in wil vullen.

En ik denk dat dat het al snel is eigenlijk want kind ergens mee naartoe nemen, dingen laten ervaren, dingen laten oefenen die het kind op de 1 of andere manier helpen...dat is al snel zinvol. En je kan op die dag natuurlijk altijd een werkje mee geven dat ze sowieso moeten maken.

Maargoed, ik heb er wel genoeg over gezegd. Kort komt het er op neer dat ik vind dat er een te groot gat zit tussen het standaard kind 5 dagen naar school en het alternatief van thuisscholing of een B1 schooltje. En dat ik denk dat er met het in het leven roepen en normaliseren van een tussen variant, heel veel problemen (deels) opgelost of voorkomen kunnen worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:44

Maar alle uitzonderingen c.q. wensen van ouders kosten geld. En waar is de grens?
En is het haalbaar?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:13

Nou ja soms is er gewoon een begin nodig om iets te veranderen, anders verandert er nooit wat.. :)

Citaat:
In mijn beleving is het echt al anders ja :j

Oh dat is al goed om te lezen. Voorheen was het best wel een eenheidsworst. Nu waren er ook minder "stickertjes" dus dat zal ook misschien schelen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:25

Electra63 schreef:
Maar alle uitzonderingen c.q. wensen van ouders kosten geld. En waar is de grens?
En is het haalbaar?

Geen idee. Maar allerlei uitvallende kinderen, laag niveau bij uitstroom en probleemjongeren kosten ook geld. En een tekort aan leraren is ook een probleem. Misschien kan je het met zo'n soort hervorming ook voor hen wel leuker maken omdat je wat meer zou kunnen sturen naar extra aandacht die bepaalde kinderen nodig hebben.

Kinderen kunnen zich ook meer gehoord voelen, meer betrokken zijn omdat ze zelf ook wat inbreng hebben in hoe hun schoolweek er uitziet en je hebt wat meer mogelijkheden om interesses aan te wakkeren die ze op een goede manier van de straat en uit de verveling kunnen houden omdat je aan kan sturen naar bepaalde interventies als je ziet dat een kind die extra aandacht nodig heeft van een bepaalde 'cursus' ofzo.

Wat betreft geld zijn er toch best ouders die allerlei hobbies en dingen bekostigen en vanuit de gemeenschap / verzekering worden er ook veel therapie en interventie dingen bekostigd. Alleen moeten toch vaak al wat overbelaste kinderen die dan nog náást school doen en is het probleem dan al vaak groter omdat die kinderen 'uit' zijn gegaan door de sleur / het niet goed aansluiten van school.

Hoe mooi zou het zijn als leraren op de woensdagen even wat leerlingen zelf extra kunnen helpen.
Andere leerlingen naar een 'cursus' of zoiets kunnen sturen waar ze samenkomen met peers, en/of met professionals die experts zijn op dat gebied en die kinders even een boost kunnen geven in datgene waar ze een beetje tekort komen zeg maar. Je toch je kind op een doordeweekse dag wat van 'het echte leven' of het familiebedrijf kan laten ervaren en bepaalde verantwoordelijkheden kan leren die verder gaan dan in het weekend even voor de sier iets doen.

Je huiswerk dan ook kunnen doen zodat die belasting wegvalt tijdens de doordeweekse drukte en dat ze in het weekend gewoon echt even school los kunnen laten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:13

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:18

Een voordeel van school is ook dat er andere ogen kijken en mishandeling of verwaarlozing aan het licht kan komen. In het belang van de kinderen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 18:13

Mijn kinderen zijn bijna een half jaar niet naar school. Niet door keuze maar door conflict. Kinderen met DCD ; motorisch en ADHD en ASS op reguliere school maar school weigerde extra hulp in te schakelen waardoor ze tegen vanalles aanliepen waardoor de ene enorm overprikkeld was en de andere door stress migraine kreeg.
Uiteindelijk geoorloofd verlof gekregen van leerplicht maar een andere school vinden was moeilijk want zo een school moet dan 2 kinderen aannemen die een negatief advies krijgen van de oude school en al maanden niet naar school zijn geweest. En een school met weinig prikkels, weinig kinderen in de klas is niet makkelijk te vinden..

Ondertussen hebben ze dus thuis onderwijs gehad en dat viel eerlijk gezegd niet tegen
Iedere dag zelfstandig uurtje Squla dan samen oefenen lezen en schrijven
Buiten tijd ( bos ) en daarna tekenen of knutselen. Jeugdjournaal kijken en bespreken
Meehelpen moestuin en dieren verzorgen zoals paarden, kippen ect.
Af en toe een speciale les bijvoorbeeld van imker of Vrijheidsdressuur en veel uitstapjes de ene keer naar binnen speeltuin, dierentuin , museum , kamelen boerderij ect . Steeds nieuwe thema’s en onderwerpen waar ze zelf dan weer extra info opzoeken bijv met behulp van Google en YouTube en we dan later weer bespreken .
Ik zou ervoor kiezen als dat zou mogen want dochter is van de migraine af en zoon met ADHD een stuk rustiger ( op z’n oude school werd steeds aangedrongen op medicijnen terwijl dit helemaal niet nodig is als hij z’n energie kwijt kan )
Maar inmiddels weer terug naar school nu 1 dag in de week en na de vakantie opbouwen naar 3 en daarna 4 dagen per week.
Ondanks dat ze een half jaar school hebben gemist doen ze qua leerniveau niets onder voor klasgenootjes en dat deden ze voor ze uitvielen op school wel.
Er gaat als ouder wel heel veel tijd inzitten.
Ik werk part time en m’n werkgever is dit laatste jaar makkelijk geweest qua uren inhalen en mocht zelf m’n tijd indelen maar met een normale baan ernaast had ik dit niet volgehouden

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 13:17

Sassy4barrel schreef:
Mijn kinderen zijn bijna een half jaar niet naar school. Niet door keuze maar door conflict. Kinderen met DCD ; motorisch en ADHD en ASS op reguliere school maar school weigerde extra hulp in te schakelen waardoor ze tegen vanalles aanliepen waardoor de ene enorm overprikkeld was en de andere door stress migraine kreeg.
Uiteindelijk geoorloofd verlof gekregen van leerplicht maar een andere school vinden was moeilijk want zo een school moet dan 2 kinderen aannemen die een negatief advies krijgen van de oude school en al maanden niet naar school zijn geweest. En een school met weinig prikkels, weinig kinderen in de klas is niet makkelijk te vinden..

Ondertussen hebben ze dus thuis onderwijs gehad en dat viel eerlijk gezegd niet tegen
Iedere dag zelfstandig uurtje Squla dan samen oefenen lezen en schrijven
Buiten tijd ( bos ) en daarna tekenen of knutselen. Jeugdjournaal kijken en bespreken
Meehelpen moestuin en dieren verzorgen zoals paarden, kippen ect.
Af en toe een speciale les bijvoorbeeld van imker of Vrijheidsdressuur en veel uitstapjes de ene keer naar binnen speeltuin, dierentuin , museum , kamelen boerderij ect . Steeds nieuwe thema’s en onderwerpen waar ze zelf dan weer extra info opzoeken bijv met behulp van Google en YouTube en we dan later weer bespreken .
Ik zou ervoor kiezen als dat zou mogen want dochter is van de migraine af en zoon met ADHD een stuk rustiger ( op z’n oude school werd steeds aangedrongen op medicijnen terwijl dit helemaal niet nodig is als hij z’n energie kwijt kan )
Maar inmiddels weer terug naar school nu 1 dag in de week en na de vakantie opbouwen naar 3 en daarna 4 dagen per week.
Ondanks dat ze een half jaar school hebben gemist doen ze qua leerniveau niets onder voor klasgenootjes en dat deden ze voor ze uitvielen op school wel.
Er gaat als ouder wel heel veel tijd inzitten.
Ik werk part time en m’n werkgever is dit laatste jaar makkelijk geweest qua uren inhalen en mocht zelf m’n tijd indelen maar met een normale baan ernaast had ik dit niet volgehouden

Zo te lezen heb je er veel energie en tijd ingestoken en ik denk dat dit wel een voorwaarde is geweest het te laten slagen en je kinderen dusdanig op te vangen dat ze voorzichtig weer kunnen beginnen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 14:08

ja er gaat wel heel veel tijd en energie in zitten en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet denk dat iedere werkgever zo makkelijk is als de mijne. Ik heb bijna alles vanuit huis kunnen doen en ook bijv avonds kunnen werken /uren inhalen terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is en heb ook nog af en toe paar dagen zorgverlof gehad enzo. Dus ik weet niet of dit haalbaar is met een normale parttime baan en een strengere werkgever.