Hartstilstand, wat nu...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Hartstilstand, wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:40

Ik hoop dat de rust haar gaat helpen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:12

Klinkt ook alsof ze daar niet op haar plek is? Kan het zijn dat ze daarom zo achteruit gaat doordat de zorg voor haar niet optimaal is?
Enige tip die ik heb is de intensieve revalidatie bij NAH. Er zijn meerdere centra die dit aanbieden.
Sterkte voor jou.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 11:27

Ze krijgt heel intensieve revalidatie, 5 dagen per week van 10-16u. Ik denk dat dat gewoon te zwaar is voor haar...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:32

CalipsoLover schreef:
Nee, geen sondevoeding meer. In het begin wel, maar van zodra ze wakker was trok ze die sonde eruit. Nog zoiets waarover gefrustreerd zijn, want er moest iemand haar echt helpen om te eten en 's ochtends of in de middag werd ze gewoon alleen gelaten in haar kamer, waardoor ze eigenlijk zelden voldoende binnen had.

Het goed binnenkrijgen van de voeding is idd wel superbelangrijk. Het kwam door wat je hier schreef dat ik me afvroeg of ze daar dan wel op haar plek is. Als ik het lees zou ik daar al depressief van kunnen worden als ze me dan alleen zouden laten…of is dat inmiddels verbeterd?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:29

Ja en goede vetten voor de hersenen en herstel…. Wat erg dit.
Hopelijk doet de verandering naar thuis haar goed.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 09:39

Ik denk dat ze daar sowieso niet op haar plek is, verdriet wordt op dit moment ook wel echt een beetje vervangen door boosheid en frustratie. Ik vermoed nog steeds dat ze mogelijks een hersenbloeding gehad heeft en wij vinden het als familie en vrienden echt wonderbaarlijk dat ze niet eerder een scan genomen hebben toen het plots zo omsloeg. Tegelijkertijd is er ook nog steeds geen nieuwe datum voor een scan. Misschien is 5 dagen therapie ook gewoon te veel voor haar, ze krijgt elke dag bezoek van haar ouders en meestal komt er ook nog een vriend of vriendin langs, maar dan is ze vaak doodop en slaapt volgens mij ook niet super goed.

Ik hoop inderdaad dat het echt gewoon een combinatie is van te weinig energie binnenkrijgen en vermoeidheid en ze weer wat opknapt als ze naar huis kan komen...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:50

Heb het zo met haar te doen. Klinkt als topsport. Bij mensen na een ongeluk oid werkt heel intensief therapie vaak juist wel. Lijkt bij haar iets anders aan de hand te zijn.
Hopelijk komt er snel duidelijkheid en kan ze thuis in warmte en liefde wat verbeteren.

Hoe lang is ze daar inmiddels? Echt al een hele tijd hè.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:26

Vandaag is de hartstilstand 5 maanden en 3 weken geleden... Volgende week dus 6 maand. Op revalidatie ligt ze nu een dikke 3 maanden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:22

CalipsoLover schreef:
Vandaag is de hartstilstand 5 maanden en 3 weken geleden... Volgende week dus 6 maand. Op revalidatie ligt ze nu een dikke 3 maanden.

Jeetje….. ben benieuwd of thuis zijn haar gaat helpen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 12:33

Even een korte update:

Helaas is het toch ingewikkelder dan gedacht om haar naar huis te brengen, waardoor ze uiteindelijk toch nog een 2-3 tal maanden in het revalidatiecentrum zal blijven. Haar ouders zijn volop bezig met de sociale dienst om te kijken wat er mogelijk is, maar helaas is dat niet veel en toch wel gecompliceerd.

Revalidatie arts heeft vorige week ook gezegd dat we geen vooruitgang meer mogen verwachten, ze blijft in de tussentijd wel therapie krijgen maar op een lager pitje.

Langsgaan blijft zwaar, ik blijf toch denken dat ze zich op sommige momenten wel echt bewust is van de situatie.

Ik verhuis *eindelijk* dit weekend naar mijn nieuw plekje...

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:21

Ik negeer even de rode letters, heb dit topic destijds meegelezen en vroeg me af hoe het nu met jou en je vriendin gaat? Hoop dat je op je plek bent in je nieuwe huis!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:47

Toevallig moest ik gisteren ook aan dit topic denken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:16

Ik ben ook benieuwd hoe het met jou en je vriendin gaat

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 23:12

Hoi iedereen, ik wou dat ik toch iets beter nieuws kon brengen...

Helaas zeer weinig vooruitgang in 6 maanden. Donderdag lag ze 300 dagen in het ziekenhuis/revalidatiecentrum. Het is duidelijk dat ze apoxie gehad heeft, totaal geen zuurstof meer naar de hersenen tijdens de hartstilstand. Dit zorgt voor diffuse hersenschade, dat dus overal verspreid is maar niet altijd te zien. Sommige delen nemen andere functies van je hersenen over, waardoor het leek alsof ze er even weer was en daarna weer helemaal niet meer. Die hersencellen sterven zegmaar 'vertraagd' af. Op sommige momenten is ze zich waarschijnlijk wel bewust, andere weer helemaal niet. Een echte vorm van communicatie is zeer beperkt, ook haar geheugen laat haar in de steek. Ze is dus minimaal bij bewustzijn. 3 weken geleden heeft ze voor het eerst weer iets gezegd, maar dat is nu weer helemaal weg.

Met mij begint het stilaan beter te gaan. Ik ben in november verhuisd, twee weken later is het onverwachts uitgegaan met mijn vriend en dat was toch een hele zware klap erbij die ik even niet kon hebben. Het verhuizen zelf was al best emotioneel en moeilijk. Zat heel erg met een schuldgevoel dat ik nu opnieuw kan beginnen en zij niet. Ik heb dus maar een kat genomen om toch een beetje leegte te vullen want er plots helemaal alleen voor staan had ik ook niet verwacht. Maar goed, ik probeer wel nog steeds zoveel mogelijk langs te gaan maar het kost mij toch heel veel energie.

Er is nog geen echt vooruitzicht en we weten ook nog niet wat er met haar in de toekomst zal gebeuren. De oorzaak is tot op heden ook nog niet bekend.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 23:43

Ts dikke knuffel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:35

:knuffel:

Het is echt niet jouw schuld, helemaal niet.
Jij hebt juist gedaan wat je kon om haar te helpen.

En ja, jij mag verder. Jij mag weer genieten.
Schuldig zijn verandert niets aan wat er is gebeurd. Het maakt haar niet beter en jou alleen maar kapot.
Dan zijn er twee mensen die lijden,terwijl dat nergens voor nodig is.

Verder gaan betekent niet dat je haar achterlaat, je draagt haar in je hart altijd met je mee.

En wat verdrietig dat je relatie nu ook nog voorbij is.
Slim om een kat te kopen.

Hopelijk gaat dit jaar jou mooie dingen brengen.
Wees een beetje zacht voor jezelf. Je verdient dat.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:31

Wat heftig allemaal. Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:27

Pfoe.. ik heb alles een beetje bijgelezen.. Ik vind het verschrikkelijk voor jou, TS. Echt waar. Ik voel de emoties door het scherm heen gewoon. Jammer dat het ook nog uit gegaan is met je vriend, dat moet verschrikkelijk geweest zijn. Heb je wel genoeg mensen om je heen op dit moment? Ik wil je een dikke knuffel geven. Hopelijk helpt de kat jou een beetje.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:09

DuoPenotti schreef:

Het is echt niet jouw schuld, helemaal niet.
Jij hebt juist gedaan wat je kon om haar te helpen.

En ja, jij mag verder. Jij mag weer genieten.
Schuldig zijn verandert niets aan wat er is gebeurd. Het maakt haar niet beter en jou alleen maar kapot.
Dan zijn er twee mensen die lijden,terwijl dat nergens voor nodig is.

Verder gaan betekent niet dat je haar achterlaat, je draagt haar in je hart altijd met je mee.

En wat verdrietig dat je relatie nu ook nog voorbij is.
Slim om een kat te kopen.

Hopelijk gaat dit jaar jou mooie dingen brengen.
Wees een beetje zacht voor jezelf. Je verdient dat.

Ik kan het niet beter zeggen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 11:38

Dankjewel allemaal :knuffel:

De kat heeft zeker geholpen. Vond het heel moeilijk omdat er plots ook gewoon niemand meer op je zit te wachten als je thuiskomt, zij niet en nu ook m'n vriend niet. Dat was een heel naar gevoel. Heb mijn relatiebreuk ook heel persoonlijk genomen omdat ik halsoverkop bij hem ben gaan wonen voor 7 maanden door alles en helemaal niet gelukkig was of kon zijn. Gelukkig is dat gevoel wel echt gaan liggen. In goede en slechte tijden, en als je die slechte tijden niet aankan verdien je ook de goede niet (denk ik dan?).

Er zijn nog steeds veel hoogtes en laagtes. De situatie zelf, de uitkomst, het verhuizen, de relatiebreuk... waren toch allemaal dingen die iets te veel waren om op 8 maanden te slikken. Dat heb ik echt wel gevoeld. Maar kan nu wel zeggen dat het eindelijk wat beter begint te gaan (met mij dan). Voor haar ouders en haar vriend kan ik dat helaas niet zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:49

Wat fijn dat het iets beter met je gaat. :j

Je kunt hun pijn niet dragen of wegnemen. Iedereen moet op zijn eigen manier leren omgaan met dit verdriet. Het enige wat je kunt doen, is goed voor jezelf blijven zorgen en je richten op jouw weg.
En dat mag... :knuffel:

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 10:20

DuoPenotti schreef:
Wat fijn dat het iets beter met je gaat. :j

Je kunt hun pijn niet dragen of wegnemen. Iedereen moet op zijn eigen manier leren omgaan met dit verdriet. Het enige wat je kunt doen, is goed voor jezelf blijven zorgen en je richten op jouw weg.
En dat mag... :knuffel:

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:43

Wat verdrietig zeg!!! Kan ze nog wel lopen en zelf eten? Of is ze echt bedlegerig geworden?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 19:19

Ze spendeert haar dagen het meest in de rolstoel. Ze kan stappen, maar moeilijk. Eten kan ze wel zelf, maar dat is natuurlijk niet op de manier dat wij eten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 06:22

Erg verdrietig…. Veel sterkte :knuffel: