Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:20

En anders kun je ook nog altijd boodschappen doen met een mondkapje op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:23

Dat vind ik zo mooi aan een dichtbevolkt land als China. Wanneer je je daar niet fit voelt word je geacht een mondkapje te dragen om het verspreiden van virusdeeltjes te verminderen. Super goed is dat. Maar dat gaat dus om de mensen die ging niet goed voelen en een virusje onder de leden hebben en niet de mensen die gezond zijn maar kwetsbaar. En gezien er hier in Nederland zo'n weerstand is tegen mondkapjes en vaccinaties tegenwoordig verwacht ik niet dat dit soort handige regels hier gaan werken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:49

Goof schreef:
senna21 schreef:
Tja, waarom zou je rekening houden met anderen die kwetsbaarder zijn dat jij.
Alles is voor Bassie... :brr:

Iedereen kan verantwoordelijk om gaan met zijn/haar klachten, maar je kan de rest van de wereld niet on hold zetten omdat er een miniscule fractie van de mensheid enorm kwetsbaar is.
Laten we eerlijk zijn; het gros van de mensen is dat niet en er is niets mis met een keertje verkouden en ziek worden. Dat hoort doorgaans gewoon bij het leven.

Even reagerend op je uitspraak miniscule fractie van de mensheid, het zijn er zoveel meer mensen dan je denkt.

Er wordt niet gevraagd om met een mondkapje rond te lopen of jezelf helemaal van de buitenwereld af te sluiten.

Er wordt gevraagd om rekening met je medemens te houden, als je ziek bent, was een keer extra je handen, ga niet naar een drukbezochte verjaardag, doe je collega's en je werkgever een plezier en meld je ziek om uit te zieken. Die 2 of 3 dagen per jaar.. daar valt geen werkgever over (ja ja, ik hoef die paar uitzonderingen niet te horen, die zijn er ook heus wel) want de meeste mensen hebben 1 keer per jaar de griep lijkt mij, hoest en nies niet voluit in het openbaar en ga niet bij je opa en of oma op bezoek.

We kunnen er wel een hele discussie op loslaten (want las zelfs iets ovet thuisbezorgen enzo) maar het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:00

Daarom heb ik het in zin 1 over 'verantwoordelijk omgaan met je klachten', toch? ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:40

Ja maar ook over miniscule fractie van de mensheid, en dat klopt in mijn ogen niet omdat het echt heel veel mensen zijn die kwetsbaarder zijn voor virussen

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:41

Eens als je alleen al ziet dat in Nederland 1 op de 2 mensen kanker krijgt. En kankerpatiënten zijn kwetsbaar.. en dan alle longpatienten zijn er ook super veel.. en dan heb je nog ouderen. En andere ziekten...

Het is verre van een miniscule minderheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:12

Goof schreef:
Laten we eerlijk zijn; het gros van de mensen is dat niet en er is niets mis met een keertje verkouden en ziek worden. Dat hoort doorgaans gewoon bij het leven.

Zelfs als je niets geeft om andere mensen en het prima vindt dat de 'losers, eh kwetsbaren' helemaal buiten de maatschappij komen te staan klopt het nog niet.

Want we hebben dus sowieso nu jaarlijks een periode waarin heel veel mensen, zogenaamd niet-kwetsbaar, uitvallen omdat ze ziek zijn. Dat 'hoort bij het leven' maar tegelijkertijd zijn die mensen wel dusdanig ziek dat ze niet kunnen werken en bv niet goed voor hun kinderen kunnen zorgen. En dat geeft maatschappelijk veel problemen. En het is dus ook al lang niet meer max 1x per jaar een keertje ziek, corona piekt elke paar maanden opnieuw, en de griep, en dan heb je verder nog wat noro- en dat soort ongein. Precies waar de werkgevers dus moeite mee hebben.

Wat als we nou zorgen dat mensen iets minder vaak ziek worden, niet door 'meteen' de 'hele maatschappij' 'plat te leggen' en dat soort overdrijvingen, maar wel door weer ietsjes sneller thuis te blijven als je mogelijk bent aangestoken. En misschien wel weer iets handenwassen en luchtfilters en afstand waar het kan en mondkapjes als je toch de deur uit moet terwijl het snot om je heen waait. Dat soort dingen. Je kunt best veel bereiken zonder meteen een lockdown af te kondigen, en misschien hebben we daar allemaal iets aan. Inclusief werkgevers die misschien wel eerder vervanging of thuiswerk moeten organiseren, maar niet vaker, omdat net iets minder vaak ziek toch handig is voor iedereen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:15

Bij ons in het Cao staat duidelijk dat als de werkgever twijfels heeft bij ziekte.
De eerste of 2 dagen van je vakantie uren mag halen.
En bij ons zijn er al meerdere ontslagen omdat ze standaard 1 keer per maand ziek waren[/quote]

Welke CAO is dit?[/quote]

Metaal en Techniek

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:17

Daaronder vallen er 5, welke moet ik dan hebben?

Edit: Sorry al gevonden..

Citaat:
Artikel 52. Inhouding vakantiedag bij tweede ziekmelding

Meldt een werknemer zich voor de tweede keer ziek in een kalenderjaar? Dan zal de werkgever daarvoor een vakantiedag afschrijven. Dit gebeurt niet als de tweede ziekmelding het gevolg is van zwangerschap en/of bevalling.

Bizar.. Dit mag toch niet? Per kalenderjaar ook echt. Een soort eigen risico op ziek zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:23

Celebi schreef:
Daaronder vallen er 5, welke moet ik dan hebben?

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:23

er staat niks in over wanneer de werkgever twijfels heeft?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:27

Afbeelding

Dit staat er.
De WG moet het dus wel aannemelijk maken. Niet als hij gewoon twijfelt of je de waarheid spreekt.
Dus als je bv betrapt wordt als je aan het winkelen bent ipv uitzieken.
Of als je niet thuis op de bank ligt als er een bedrijfsarts langs komt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:37

[quote="verootjoo"]Afbeelding

Dit staat er.
De WG moet het dus wel aannemelijk maken. Niet als hij gewoon twijfelt of je de waarheid spreekt.
Of als je niet thuis op de bank ligt als er een bedrijfsarts langs komt.[/quot

Werkgever houd gewoon een dag in. Bij personen die regelmatig ziek zijn. Of ze nu weten of je echt ziek bent of niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:38

Dat mag echt niet wat daar staat. Hier een stukje van het juridisch loket:

Citaat:
Uw werkgever mag uw ziekmelding niet weigeren. Als hij twijfelt of u ziek bent, moet hij een bedrijfsarts inschakelen. Want alleen een bedrijfsarts mag bepalen of u ziek bent of niet.

Oftewel: als je werkgever twijfelt moet hij je naar een arboarts sturen en mag je ziekmelding niet zomaar weigeren. Het als vakantiedag aanmerken of zelfs niet uitbetalen zoals hierboven genoemd wordt in het cao is echt te vaag voor woorden.

En dan aansluitend dit stukje:

Citaat:
Uw werkgever mag geen wettelijke vakantiedagen inhouden als u ziek bent. Ook niet als u tijdens een vakantie ziek wordt.

In uw contract kan staan dat u uw ‘bovenwettelijke' vakantiedagen wel moet opnemen als u ziek bent. Dit zijn de extra vakantiedagen die u van uw werkgever krijgt bovenop uw wettelijke vakantiedagen.

Het inhouden van vakantiedagen mag dus wel, maar alleen bij bovenwettelijke uren. En in het cao staan er maar 25 fulltime en dat is geloof ik het minimum. Ze mogen van dat minimum volgens het juridisch loket geen vakantiedagen gebruiken voor ziekmeldingen..

https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... teverzuim/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:42

OleJon schreef:
verootjoo schreef:
Afbeelding

Dit staat er.
Of als je niet thuis op de bank ligt als er een bedrijfsarts langs komt.[/quot

Werkgever houd gewoon een dag in. Bij personen die regelmatig ziek zijn. Of ze nu weten of je echt ziek bent of niet.

Dat mag volgens mij niet.
En buiten dat zou ik ook niet voor zo’n WG willen werken :o waarom dat wantrouwen :?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:44

15 wettelijke dagen, dus van die 10 bovenwettelijke mogen er ingehouden worden. Had mijn man ook hoor, bij een cao in de bloemen sector.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:58

15 dagen is toch niet wettelijk :?
4 weken is wettelijk… dus 4x je contracturen.

Ik vind vakantiedagen inhouden voor je ziekte echt ontaard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:06

Excuus, mijn man werkte geen 5 volle dagen. Ik wel, ik heb er inderdaad 20 maar bij mij wordt er niets ingehouden bij ziekte, want echt netjes vind ik het ook niet

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:18

Oh sorry dat had ik even mis gerekend. Ik dacht dat de wettelijke dagen 5 weken was en geen 4. Echt vier weken vakantie op een jaar is zó weinig.. Nog een reden om een burnout cultuur te stimuleren. :')

Maar dan klopt het cao wel. 20 wettelijke vakantiedagen fulltime en 5 extra vakantiedagen erbij waarvan ze dus inderdaad 5x een dag zouden mogen inhouden als je 6 keer ziek zou zijn in een jaar.

Maar ik zou dus echt niet willen werken voor zo'n bedrijf. Ik vind 4 weken vakantie sowieso te weinig en zou vaak genoeg ziek zijn om de rest van de dagen kwijt te raken. Maar dat wantrouwen lijkt me bizar. En bovendien mogen ze niet bepalen of je wel of niet ziek bent en als ze twijfelen moeten ze dat aan de arboarts overlaten. Maar die zal tijdens een telefoongesprek waarin je aangeeft hondsberoerd te zijn van de griep of met buikloop thuis zit na een etentje wat niet helemaal goed bleek je werkgever ook vertellen dat je ziek bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:20

Kan jullie allemaal aanraden onder CAO VVT te gaan werken.
6,5 week vakantie, gaan wel de feestdagen vanaf, maar dan hou je nog wel 6 weken over ongeveer.
Hoe kan je leven met 4 weken vakantie per jaar :=
Dan word je vanzelf vaak ziek :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 07:44

Ik kan me wel wat voorstellen bij die opmerking in de Metaal en Techniek CAO eerlijk gezegd..... niet lüllig bedoeld en niet om iedereen over 1 kam te scheren, maar het is natuurlijk wel bij uitstek een bedrijfstak waar veel VMBO knulletjes werken die nou niet altijd de beste arbeids-ethos hebben.... uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er toch wel wat gastjes zijn die er vrij makkelijk over denken.

Hier dus ervaring met op vrijdag horen dat er weer zo'n hardcore feest zou zijn, zin in, en dan wist je als collega al dat de kans groot was dat op maandag ziek gemeld zou worden :=

Of van die denkbeelden van Kijk de baas gaat weer lekker vroeg weg / komt lekker laat aankakken. Komt weer een dag niet naar het werk. En wij maar hard werken. Nou dan kan ik ook wel een dagje overslaan. Daarbij dan gewoon niet beseffen dat baas thuis / op locatie aan het werk is en na het eten de halve avond nog op kantoor zit terwijl zij zelf lekker 's middags de deur achter zich dicht trekken en nergens meer aan hoeven te denken :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 07:55

Zo.. Wat een vooroordelen :x

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:27

Eeeeeh.... nee dus. Zoals ik al zei: Praktijkervaringen. Dat is het tegenovergestelde van vooroordelen hè :)*
Daarbij komt zo'n regel natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Werkgevers zijn ook niet blind...

En ik zeg er ook nog bij dat ik niet iedereen over 1 kam wil scheren enzo. Dus je eigen oordeel mag ook wel wat minder.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:02

Oke maar het inhouden van een vakantiedag mag dus blijkbaar bij bovenwettelijke dagen. Het bepalen dat iemand niet ziek is of het zomaar loon inhouden gaat wel echt te ver.

Ondanks praktijkervaringen of wat dan ook, een werkgever mag gewoon niet bepalen of iemand ziek is of niet. Bij twijfel moet daar een arboarts voor worden ingeschakeld. Ik vind het in ieder geval een hele vreemde gang van zaken..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:17

Bij de meeste werkgevers ben je toch standaard een dag kwijt.