Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:42

Ibbel schreef:
Wet Poortwachter stelt een hoop eisen aan zowel werkgever als werknemer. Soms helpt dat mensen binnenboord te houden of te laten re-integreren. Vooral bij dingen die wel chronisch zijn (in de zin van langdurige uitval) maar niet (altijd) progressief of ongeneeslijk.
En soms word je als werkgever gestraft voor je inzet. Want als je iemand weer op de rit krijgt maar wel bij een andere werkgever, en die persoon valt daar binnen 2 jaar opnieuw langdurig uit (zélfs als dat een andere oorzaak heeft) dan krijgt de eerste werkgever een boete. Dat is niet heel erg stimulerend om passend werk voor iemand te vinden.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, mijn reactie was bedoelt op de uitleg van Tieneke en gaat dus over België. Niet dat ik daar alle info over heb, maar een klein beetje ervaring wel, vandaar.

Wat gebeurd er dan in Nederland als de werkgever besloot om geen passend werk te (helpen) zoeken owv de risico's die je benoemt? En als werknemer is dat toch ook niet zo'n fijne gedachte.. "ok, nu heb ik ander werk, maar ik mag niet uitvallen want dan komen anderen in de problemen". Ik begrijp nooit goed hoe ze denken dat dit soort constructies dingen gaan oplossen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:43

Ibbel schreef:
Het is niet voor niets dat er af en toe (en in verschillende landen, in ieder geval binnen Europa) een discussie oplaait over een basisinkomen voor iedereen. Dat zou een hoop ongelijkheid kunnen wegnemen.
En een hoop bureaucratie over wie wat wanneer bijverdient en dat wel/niet/gedeeltelijk zou moeten inleveren.

Dat zou een zegen zijn...!

Alle discussies met het uwv en noem maar op kun je afschaffen.

Qua inkomen voor de werknemer is werk een keuze.

Als werkgever kun je afspraken maken met een kwetsbare werknemer, dat het soms wel lukt en soms niet en 'loon naar werken'.

SilverLining

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:46

Ik roep inderdaad al jaren dat ik hoop dat er een basisinkomen doorheen komt. Volgens mij zijn daar inderdaad wel al berekeningen over gemaakt die laten zien dat alles wat je nu bespaard aan scheve toeslagen en handelingen je inderdaad onder de streep beter uit kan komen. Maar goed, de overheid die gratis geld geeft, dat is wel een heftige overgang voor ze natuurlijk. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:50

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Er zijn dus niet minder mensen, ze komen in andere uitkering terecht.

of zelfs geen uitkering.
Als je samenwoont krijg je niets.
Moet je maar in deze dure tijden op 1 loon verder. Hoe je dat doet moet zelf maar uit zin te vissen.

Ja die ook. Daar viel ik idd ook jaren onder.

En het stomme is, iets simpels als tegemoetkoming voor chronisch zieken van uwv krijg ik dus niet, want bijstand. Of iemand die dus geen uitkering krijgt ook niet.
Dan zeggen mensen wel eens dat een wajong ook bijstandniveau is, maar het scheelt per maand al paar tientjes en per jaar met vakantiegeld en tegemoetkomingen enzo echt honderden euro's. Nog naast het stuk dat je dan veel vrijer bent in dingen
krijgen enzovoorts of überhaupt samenwonen zonder inkomen verliezen. Mensen snapten niet dat ik wajong aan gevraagd had, want je krijgt nu al bijstand. Maar dat had voor mij echt enorm gescheeld qua inkomen en had ik dus wel behandelingen kunnen betalen bijvoorbeeld. En minder stress. Maar omdat ik gewerkt heb kwam ik niet in aanmerking en had ik arbeidsvermogen :+ Elke baan ooit en elke opleiding uitgevallen telt niet.

Er zou idd heel wat moeten veranderen. Ik snap echt dat er vroeger iets moest veranderen, omdat er te veel fraude was blijkbaar of te veel mensen dke uitkeringen via uwv kregen. Maar dit is niet de manier en zeker niet hoe trots uwv er soms over doet. Want het interesseert ze niet wat er met mensen gebeurd verder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:02

En als je dan de verhalen leest in het artikel dat ik eerder plaatste van AD.
UWV weet het, de overheid weet het, iedereen weet het.

Maar bij wel bewezen fraude doen ze ook niks.
Zeer goede kennis had Polen aan het werk, sommige al enkele jaren, andere in piektijden tijdelijk.
Deze piektijden waren wel altijd rond dezelfde maanden dus heel vaak had hij dezelfde mensen terug. Hij betaalde meer dan het minimum. En was echt goed voor ze daarom kwamen de meeste ook elk jaar terug.
Maar sommige hebben vast werk gevonden, of zijn terug naar Polen dus er is altijd wel wat wisseling.

Nou goed, waar het verhaal over gaat.
Net voor kerst, mocht iedereen die wilde vrij hebben en na oud en nieuw terug komen. Door werken mocht ook.
Maar een van de Polen die hij al lang in dienst had kwam "klikken" dat een van die andere "grote vakantie" ging houden. (google hem maar).
Dat is misbruik maken van de opgebouwde WW rechten.
Maar mijn kennis ontsloeg deze man helemaal niet, hij had zelfs werk voor hem tot eind maart.

Maar de beste man regelde bij het UWV een WW uitkering. En ja dat kon!
Mijn kennis naar het UWV gebeld, hey jongens, ik heb die man niet ontslagen, sterker nog heb nog maanden werk voor hem.
En ze deden niks....
Wij zouden verwijtbaar werkloos zijn, hun niet.
Wij hebben onze sollicitatie plicht, hun niet.
Wij moeten voor onzinnige sollicitatie trainingen en weet ik wat op komen draven, hun niet.

Maar vervolgens wel moeilijk doen bij mensen die jaren hebben gewerkt en en door ziekte uitvallen en die bijna allemaal bij voorbaat als profiteur / fraudeur benoemen....

Ook dát is het UWV.
Zo'n bende daar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:09

Ibbel schreef:
Het is niet voor niets dat er af en toe (en in verschillende landen, in ieder geval binnen Europa) een discussie oplaait over een basisinkomen voor iedereen. Dat zou een hoop ongelijkheid kunnen wegnemen.
En een hoop bureaucratie over wie wat wanneer bijverdient en dat wel/niet/gedeeltelijk zou moeten inleveren.

Daar zijn al diverse proeven in geweest met matige resultaten.
Het klinkt leuk en eerlijk maar uiteindelijk pakt het in de proeven anders uit.

Ook wordt er veel gesproken over het Scandinavisch model een hoger inkomen en meer mogen bijverdienen bijvoorbeeld ipv 150 euro 300 euro en hogere giften mogen ontvangen maar daar moet dus meer tegenover staan sollicitatie plicht, vrijwilligerswerk in bijv verpleeghuizen. Dat er dus ook gekeken gaat worden wat zou iemand wel kunnen bijdragen. Meer/betere controle daarop. Maar dus ook meer ruimte.

Opzich vind ik dat zou gek niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:16

Ik had het geluk dat ik midden jaren '00 een uitkering aanvroeg, toen was dat nog veel makkelijker.
Omdat ik toen een parttime baan had die ik graag wilde behouden werd het 65-80% afkeuring waardoor ik 10-15 uur per week kon blijven werken.
Ik zou jaarlijks opgeroepen worden voor herkeuring maar dat was 10+ jaar later pas en in de tussentijd was ik 'crash&burn' volledig uitgeschakeld geraakt en ivm borstkanker en de behandelingen was mijn uitkering al verhoogd naar 100% en is dat ook gebleven.

Zo'n basisinkomen zou niet veel verschil geven qua inkomen, er vanuit gaande dat het de weleens genoemde €1500,-/maand is en zorgtoeslag, huurtoeslag etc dan vervallen.
Als de toeslagen blijven dan zou ik er wat op vooruit gaan.
Het neemt idd wel de druk weg van moeten blijven werken wanneer je dat eigenlijk niet meer kan.
Of geeft juist de vrijheid om binnen je kunnen wat bij te klussen zonder risico op verlies van je (basis)inkomen/uitkering wanneer het niet lukt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:26

Hoewel de wending imo wel interessant is, gaat het niet meer over vooroordelen, ik weet niet of TS veel kan met het huidige onderwerp

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:35

Misschien .. Maar voor mij hoort het allemaal bij elkaar, want vanuit werkgevers en instanties zitten vaak ook vooroordelen. "Oh, maar jij hebt dit, wij kennen mensen die daarmee nog 40u per week werken dus kan dat voor jou ook wel". Om maar een simpel voorbeeld te noemen.

Ik ben ooit een tijd mijn statuut ivm terugbetaling van kiné-beurten kwijt geweest omdat ze (en dat zeiden ze letterlijk) mij te jong vonden om dat te hebben en al zo vaak naar de kiné te moeten. Over vooroordelen gesproken.. Is intussen wel weer in orde, maar bij elke nodige verlenging is het weer bang afwachten..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:37

BeFunny schreef:
Ibbel schreef:

Ook wordt er veel gesproken over het Scandinavisch model een hoger inkomen en meer mogen bijverdienen bijvoorbeeld ipv 150 euro 300 euro en hogere giften mogen ontvangen maar daar moet dus meer tegenover staan sollicitatie plicht, vrijwilligerswerk in bijv verpleeghuizen. Dat er dus ook gekeken gaat worden wat zou iemand wel kunnen bijdragen. Meer/betere controle daarop. Maar dus ook meer ruimte.

Opzich vind ik dat zou gek niet.

In bijstand is er enorm veel controle en dus sollicitatie plicht of vrijwilligerswerk als werken niet kan. Dat is echt geen pretje eb meer controle als dat moet je echt niet willen. Denk aan bankafschriften moeten inleveren en elke euro moeten kunnen verantwoorden. Zelfs cadeaus voor verjaardag moeten doorgeven en als zij het te veel vinden kunnen ze je korten.
Het hele probleem is juist dat er zogenaamd bij alle uitkeringen gekeken wordt naar wat je zogenaamd nog zou kunnen en daar gaat het fout, want het uwv baseert dat op een gesprekje en de ene keer wel op medische dossier en de andere keer niet. Het wordt nooit getest oid. Zij bepalen wat je nog kan, ook al heb je bewegen dat je het niet kan.

Dat is ook een stuk vooroordeel, eigenlijk. Best veel mensen weten niet wat regels zijn bij diverse uitkeringen en hoe het allemaal werkt. En dat bijvoorbeeld het uwv ook gewoon regelmatig fout zit, maar ook dat het systeem heel raar is. Want het gaat niet om hoe beperkt je bent, maar wat je verdiend en nog kan verdienen bij wia. En zo heeft elke uitkering zijn eigen dingen, maar goed werkt het niet. En bekend bij mensen die er niet mee te maken hebben is het ook niet meestal.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:46

Rohesia schreef:
Ik ben ooit een tijd mijn statuut ivm terugbetaling van kiné-beurten kwijt geweest omdat ze (en dat zeiden ze letterlijk) mij te jong vonden om dat te hebben en al zo vaak naar de kiné te moeten. Over vooroordelen gesproken.. Is intussen wel weer in orde, maar bij elke nodige verlenging is het weer bang afwachten..

Hier die ervaring met bedrijfsartsen. Mijn eerste bedrijfsarts was een wat oudere vrouw, niet dat dat perse uitmaakt, maar het staat me gewoon nog enorm bij. Een van de eerste dingen die ze zei nadat ze mijn verhaal van uitval en stress had aangehoord was dat ze me nog te jong vond voor een burn-out en de bijbehorende klachten en dat ik mezelf gewoon een schop onder mijn kont moest geven en aan het werk moest gaan. Ik was zo boos en teleurgesteld. Kón dat maar. Gelukkig ging ze daarna vrij snel met pensioen en kreeg ik een hele vriendelijke man die me hielp om zo snel mogelijk weg te zijn bij de werkgever waar ik toen zat vanwege een hele toxische werksfeer die ervoor zorgden dat ik ook echt niet meer verder op kon bouwen. Hij begreep me.

Maar ook bij mijn tweede uitval waren de bedrijfsarts en de coach vanuit diezelfde arbodienst erg aan het pushen dat ik mijn uren moest opbouwen en het hoe dan ook moest proberen hoe ik me ook voelde. Ik was jong en moest dat makkelijk kunnen. Pas na mijn verwijzing voor een autisme onderzoek draaide de arboarts bij en stopte ze met pushen en heeft ze een belastbaarheidsonderzoek aangevraagd. De coach daarentegen pusht me nog steeds om te werken als ik me vreselijk voel omdat 'ik me er vast beter van ga voelen'.

Inderdaad, die vooroordelen zitten juist enorm in het systeem waar je doorheen moet en het werkt gewoon niet op deze manier.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:59

MyWishMax schreef:
In bijstand is er enorm veel controle en dus sollicitatie plicht of vrijwilligerswerk als werken niet kan. Dat is echt geen pretje eb meer controle als dat moet je echt niet willen. Denk aan bankafschriften moeten inleveren en elke euro moeten kunnen verantwoorden. Zelfs cadeaus voor verjaardag moeten doorgeven en als zij het te veel vinden kunnen ze je korten.
Het hele probleem is juist dat er zogenaamd bij alle uitkeringen gekeken wordt naar wat je zogenaamd nog zou kunnen en daar gaat het fout, want het uwv baseert dat op een gesprekje en de ene keer wel op medische dossier en de andere keer niet. Het wordt nooit getest oid. Zij bepalen wat je nog kan, ook al heb je bewegen dat je het niet kan.

Dat is ook een stuk vooroordeel, eigenlijk. Best veel mensen weten niet wat regels zijn bij diverse uitkeringen en hoe het allemaal werkt. En dat bijvoorbeeld het uwv ook gewoon regelmatig fout zit, maar ook dat het systeem heel raar is. Want het gaat niet om hoe beperkt je bent, maar wat je verdiend en nog kan verdienen bij wia. En zo heeft elke uitkering zijn eigen dingen, maar goed werkt het niet. En bekend bij mensen die er niet mee te maken hebben is het ook niet meestal.

Als mensen 100procent zijn afgekeurd en niet mogen werken dan hebben ze dus ook geen sollicitatie plicht.

Het mooie aan het Scandinavische model is dat werken wel gestimuleerd word dus kun je niet fulltime maar wel parttime werken dat je dat dan kan doen en dat je inkomen dan aangevuld wordt tot dat basis inkomen als het eronder ligt. Maar dan wordt het beloond ipv afgestraft. Want als je minder verdient dan iemand die een uitkering krijgt dan raakt de motivatie om naar je werkt te gaan een keer zoek natuurlijk.

Maar er zijn zat mensen die kunnen werken en toch thuis zitten. Omdat ze bijv niet constant kunnen werken of bang zijn om met parttime werk dus minder inkomsten te hebben. Of wat voor reden dan ook en sommigen willen wel heel graag werken. En voor die groep zou het ook heel gunstig kunnen zijn. Al is het alleen al om 300 bij te kunnen verdienen boven die basis inkomen.
Dat van dat verantwoorden is nu al. Alleen wordt dat met het Scandinavishe model zo dat men iets meer ruimte krijgt. Als je giften krijgt dat ze dat niet korten bijvoorbeeld.

En wat ook mee speelt want hier hebben ze onderzoek naar gedaan. Werkende mensen zijn bereid meer belasting te betalen als een dergelijk systeem zou komen. Maar daar staat tegenover dat die werkende mensen vinden dat er wel gekeken moet worden naar wat iemand wel kan bijdragen aan de maatschappij. Ik vind dat persoonlijk dus niet zo gek.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:10

Jullie hebben heel goede punten inderdaad, vanuit die hoek had ik het nog niet bekeken :)

@Befunny, ik heb gelukkig geen sollicitatieplicht, vrijwilligerswerk doe ik nog wel maar dat is omdat de muren thuis ook op mij af komen zeg maar, ik wil mijzelf nuttig kunnen voelen. Echter, als het makkelijker zou worden om zelf legaal meer bij te mogen verdienen, dus zonder allerlei omslachtige regeltjes waaraan je moet voldoen zoals maandelijks formulieren invullen en andere energie zuigende dingen (lees, dingen waar iemand zonder energie helemaal de energie niet voor heeft om ervoor te gaan zitten elke keer) en ook vooral eens zonder risico te lopen op vermindering van de uitkering als je het waagt om een fout te maken of iets te laat te zijn (want dat dreigement hangt ook altijd als een soort zwaard van damocles boven je).
Dan zou ik vandaag nog mijn vrijwilligerswerk opzeggen en iets gaan doen waarmee ik nog wat extra geld kan verdienen. Gaat het veel verschil brengen in mijn inkomen? Waarschijnlijk niet. Gaat het wat doen voor mijn zelfbeeld en mijn trots? Hell yes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:25

BeFunny schreef:
Ibbel schreef:

Ik moet zeggen dat ik geen echte proeven ken.

Wel toestanden waarbij het woord uitkering vervangen werd door basisinkomen.
Een echt basisinkomen geldt voor alle bewoners van een land.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:29

Telpeva schreef:
Jullie hebben heel goede punten inderdaad, vanuit die hoek had ik het nog niet bekeken :)

@Befunny, ik heb gelukkig geen sollicitatieplicht, vrijwilligerswerk doe ik nog wel maar dat is omdat de muren thuis ook op mij af komen zeg maar, ik wil mijzelf nuttig kunnen voelen. Echter, als het makkelijker zou worden om zelf legaal meer bij te mogen verdienen, dus zonder allerlei omslachtige regeltjes waaraan je moet voldoen zoals maandelijks formulieren invullen en andere energie zuigende dingen (lees, dingen waar iemand zonder energie helemaal de energie niet voor heeft om ervoor te gaan zitten elke keer) en ook vooral eens zonder risico te lopen op vermindering van de uitkering als je het waagt om een fout te maken of iets te laat te zijn (want dat dreigement hangt ook altijd als een soort zwaard van damocles boven je).
Dan zou ik vandaag nog mijn vrijwilligerswerk opzeggen en iets gaan doen waarmee ik nog wat extra geld kan verdienen. Gaat het veel verschil brengen in mijn inkomen? Waarschijnlijk niet. Gaat het wat doen voor mijn zelfbeeld en mijn trots? Hell yes.

Ik werd zoveel gekort dat ik er op achteruit ging. Als ik een fotoshoot gedaan had werd dat volledige bedrag ingehouden en er werd geen rekening gehouden met de kosten. Want de helft oid van de opbrengst waren kosten die ik had voor die fotoshoot. Dus zeg dat ik 80 euro vroeg en daarvan al 40 euro kosten had, dan werd die 80 euro van uitkering afgehaald en had ik alsnog die 40 euro kosten die ik moest betalen, dus ging er ipv 40 euro op vooruit juist 120 euro op achteruit. En dat stimuleert idd niet, maar Dat is ook omdat het natuurlijk helemaal niet de bedoeling is dat jij en ik in deze uitkering zitten.
De regels kloppen niet, samen met een groot gedeelte van de mensen die erin zitten maar ergens anders thuishoren.

Nu kan ik dat helaas ook niet meer, maar het was zo oneerlijk. Vrijwilligerswerk mag ik niet vanuit hen, ook al zou ik het graag willen. Dus die sollicitatieplicht of vrijwilligerswerk plicht zou sowieso een ramp zijn. Ik ben echt tegen al die verplichtingen zolang er zo slecht gekeken wordt naar de individuele gevallen. Als het zou kunnen zou ik het zo doen, want thuis zitten is niet leuk en je nutteloos voelen ook niet. De meeste mensen willen bijdragen aan de maatschappij en heb je die hele plicht niet voor nodig.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:39

Janneke2 schreef:
BeFunny schreef:

Ik moet zeggen dat ik geen echte proeven ken.

Wel toestanden waarbij het woord uitkering vervangen werd door basisinkomen.
Een echt basisinkomen geldt voor alle bewoners van een land.

In Finland hebben ze bijvoorbeeld zo'n test met het Basisinkomen gedaan. Iedereen een basisinkomen. Er vervallen dan wat toeslagen etc.
Ze gaven mensen 580 euro per maand.
Voor mensen die werk hebben is dat een leuk extraatje. Voor mensen die niet kunnen werken is dat niks. Die komen daar niet mee rond.

Dat basis inkomen komt uit het zelfde potje natuurlijk en wordt dan eerlijk verdeeld over alle inwoners :j

Dus klinkt leuk. Maar hangt af van wat dat basis inkomen precies gaat zijn.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:42

Dat is ook niet hoe het eventuele basisinkomen hier bekeken is natuurlijk. Dat gaat wel om een bedrag waar je volwaardig van kan leven.. Zo'n extraatje van 580 is wel leuk, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds moet werken voor je basisvoorzieningen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:47

SilverLining schreef:
Dat is ook niet hoe het eventuele basisinkomen hier bekeken is natuurlijk. Dat gaat wel om een bedrag waar je volwaardig van kan leven.. Zo'n extraatje van 580 is wel leuk, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds moet werken voor je basisvoorzieningen.

Heb je een voorbeeld van waar dat te zien is?
Want ik heb nog geen bedrag gezien daarbij.

Maar ik durf bijna te zeggen dat een basis inkomen van 1500 euro er niet in zit (dat zit niet in het vat) en dan nog geen huurtoeslag bijv. Dus zo'n basis inkomen lijkt leuk maar is vooral leuk voor de mensen die werken want die krijgen dat erbij. De arbeidsongeschikte gaan daar altijd op achteruit.
En waarom ze die proeven zijn gaan doen is om te kijken of mensen meer bereidheid hadden om te gaan werken en dat bleek niet het geval.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:57

Citaat:
In Finland hebben ze bijvoorbeeld zo'n test met het Basisinkomen gedaan. Iedereen een basisinkomen. Er vervallen dan wat toeslagen etc.
Ze gaven mensen 580 euro per maand.
Voor mensen die werk hebben is dat een leuk extraatje. Voor mensen die niet kunnen werken is dat niks. Die komen daar niet mee rond.

Dat basis inkomen komt uit het zelfde potje natuurlijk en wordt dan eerlijk verdeeld over alle inwoners :j

Dus klinkt leuk. Maar hangt af van wat dat basis inkomen precies gaat zijn.

We gaan off topic, maar als je er niet van kunt rondkomen is het gewoon geen basisinkomen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:59

MyWishMax schreef:
Als het zou kunnen zou ik het zo doen, want thuis zitten is niet leuk en je nutteloos voelen ook niet. De meeste mensen willen bijdragen aan de maatschappij en heb je die hele plicht niet voor nodig.

Sorry als ik je het idee gaf dat ik dacht dat je zoiets misschien niet zou willen, zo bedoelde ik het niet tijdens het typen. Rot dat jij ook geen vrijwilligerswerk kan doen, dat lijkt mij echt een gemis :knuffel:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:05

Over het gebruik maken van het invalide toilet. Wanneer mag je daar gebruik van maken? Ik heb wel eens een blessure gehad waardoor ik m’n been niet goed kon buigen en ook niet goed op kon staan zonder wat vast te grijpen.
Die extra ruimte en beugels zorgden ervoor dat ik net wat comfortabeler naar de wc kon.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:08

BeFunny schreef:
Ayasha schreef:
Ik begrijp ook dat mensen die werken soms denken ‘kon ik ook maar een week gewoon thuis zijn want ik ben ook niet fit.’
Iedereen redeneert vanuit diens eigen referentiekader natuurlijk. Als je een k*tweek/maand/jaar hebt snap ik best dat je denkt ‘verdikke waarom zij wel en ik niet, ik heb het ook zwaar.’

Ik zie dát niet als vooroordeel eigenlijk. Eerder als een teken dat je ergens ondersteuning/hulp moet zoeken. Het is niet voor niks dat zoveel mensen zich de burn out in werken… omdat men te laat bij zichzelf erkent dat het tijd is om hulp te zoeken EN omdat dat prachtige vangnet nog een heel groot gapend gat tussen schip en wal heeft zitten.
Ik snap best dat die groep boos is. Toen ik nog mezelf verder kapot aan het maken was zat ik ook in die groep dus ik weet dat er nog een hele grote groep is die eigenlijk gewoon hulp nodig heeft maar waar nergens een deur voor geopend wordt.

Ik denk dat daar ook meer begrip voor moet zijn… soms zijn ‘oordelen’ onmacht en wanhoop

Iemand die werkt en gezond is, die denkt echt niet "kon ik maar lekker thuis zitten" want niemand wil ziek/depressief zijn.

Wel stellen ze soms bij sommigen zich af of het wel terrecht is dat ze thuis zitten.

Ik denk dat hoe je het hierboven formuleert dus écht te zwart wit is. Ik ben het hierin eens met Ayasha en ook met het stukje van haar post die verder ging na datgene wat jij gequote had (dat heb ik er weer even onder gezet). Mensen kunnen allerlei redenen hebben waardoor het werk voor hen “teveel voelt”. Ik werk, ik ben (fysiek) gezond, maar wordt de laatste tijd zo overweldigd door allerlei omstandigheden dat ik elke week wel een keer denk, ik trek het niet. Als ik mij vergelijk met collega’s lijkt het soms alsof zij veel minder moeizaam doorbeunen, en dan voel ik me, als werkende, in een context van mensen die vooral heel hard werken, helemaal niet fit en vitaal. Terwijl als ik me vergelijk met sommige mensen uit dit topic ik weer ervaar dat ik onwijs dankbaar ben voor het feit dat mijn lijf het toestaat om te werken en daar betekenis uit kan halen, en ik mij dan bedenk hoe moeilijk het is als veel “dingen” in het leven qua werk/energie bij voorbaat al niet voor je lijken te zijn weggelegd.. Ik heb dan helemaal geen vooroordelen over mensen die “thuis zitten” of gedachten dat dat onterecht zou zijn, maar vanuit mijn eigen referentiekader heb ik het momenteel óók zwaar en vind ik mezelf niet helemaal in het plaatje passen van “hard werkend zonder problemen”. En daarbij denk ik dus dat over het algemeen er iets meer gedacht moet worden in een breder spectrum, van allerlei mensen met allerlei problemen waarin je niet áltijd leed en leed met elkaar kan vergelijken. En we dat denk ik ook naast elkaar mogen zetten, elkaar proberen te begrijpen, ipv het een tegenover het andere zetten. Dat ik het nu moeilijk heb staat toch helemaal niet in verband met dat een ander dat ook heeft? Ik heb het gevoel dat dat iets heel geks menselijks is “ik heb het zwaar dus jij zou niet moeten zeuren” of “ik doe dit en dit en dat lukt mij wel dus en jij hebt nog niet eens zus of zo dus zou dat zeker moeten kunnen”. Wat vaak zo’n kromme redenatie is waarbij je zo erg vanuit je eigen kaders denkt, maar wat ik wel veel tegenkom, vanuit allerlei kanten.

En het kan zijn dat iemand wél gezond is om te werken en het werken toch als een last ziet en ondersteuning nodig heeft. En vanuit dat kader er dus iets kan zijn wat triggert bij de verhalen van anderen waardoor ze denken kon ik maar meer thuis zijn. Bij mij gaat bijv weleens de gedachte door mijn hoofd niet zozeer kon ik maar even een weekje thuis bijtanken (dat zou nogal een ander verhaal zijn dan iemand die chronisch ziek is en voor onbepaalde tijd thuis zit), maar meer kon ik maar wat meer tijd en ruimte hebben om de energie die ik heb aan andere dingen te besteden dan aan enkel werk. Vervolgens stel ik me helemaal niet de vraag of het bij anderen wel terecht is, waardoor ik jouw uitspraak dus niet vind kloppen. Iemands uitspraak van iemand met een chronische ziekte van rust en ruimte vinden om naar haar paard te gaan kan iets in mij losmaken van “dat zou ik ook wel willen” (waarbij zoals Ayasha zegt dat dus een teken kan zijn om eens bij mezelf te kijken wat ik nodig heb en of ik daar ondersteuning bij kan gebruiken) zónder dat ik ook maar één keer heb gedacht of een oordeel heb dat die ander dan onterecht thuis zou zitten.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 22-06-24 13:15, in het totaal 4 keer bewerkt

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:08

Citaat:
Basisinkomen is een periodiek uitgekeerd en vrij besteedbaar bedrag voor iedere burger, dat voldoende is om volwaardig van te leven, zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat en ongeacht het inkomen, vermogen of de samenstelling van het huishouden.

Bron: https://basisinkomen.nl/

Maar goed dat is hoe ze het het daar het liefste willen gaan inzetten natuurlijk. Niet perse wat er eventueel zou komen mochten ze wel aan een basisinkomen gaan beginnen. Er zijn ook andere plannen zoals negatieve inkomstebelasting door mensen onder een bepaalde grens altijd geld te geven tot die grens of een idee van een basisbaan voor mensen die nu in de bijstand zitten. Maar ook dat soort regelingen zullen in de gevallen hier niet bijdragen omdat die basisbaan ook niet haalbaar is voor mensen die niet kúnnen werken.

Overigens denk ik nog steeds dat ze naast een basisinkomen het probleem met arbeidsongeschiktheidsbepalingen moeten oplossen, want mensen die niet kunnen werken en dus naast het basisinkomen geen mogelijkheid hebben om wat bij te kunnen klussen zouden daarin nog steeds geholpen moeten kunnen worden. Anders zou die groep mensen net aan rondkomen met de vaste lasten voor het dagelijks leven en verder niks meer kunnen qua hobby en plezier. Dat werkt natuurlijk ook niet bevorderend. Maar daarvoor is wel een eerlijke vorm van arbeidsongeschiktheid nodig. Ik denk dat dat altijd blijft. De mensen die wel wat kunnen bijklussen kunnen dat dan wel doen zonder gekort te worden. Dat maakt dat iedereen die kan werken hier geld uithaalt voor eigen genot en degene die dat niet willen geen extraatje krijgen, maar degene die het niet kunnen dat extraatje nog zouden kunnen krijgen. Het is gewoon een hele lastige materie, maar het zou wel de hele bijstand en standaard toeslagen op de schop kunnen gooien en de stress uit het leven halen voor veel mensen die nu niet rond kunnen komen of zorg moeten verlenen of inderdaad niet in staat zijn om aan werk te komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:09

Telpeva schreef:
MyWishMax schreef:
Als het zou kunnen zou ik het zo doen, want thuis zitten is niet leuk en je nutteloos voelen ook niet. De meeste mensen willen bijdragen aan de maatschappij en heb je die hele plicht niet voor nodig.

Sorry als ik je het idee gaf dat ik dacht dat je zoiets misschien niet zou willen, zo bedoelde ik het niet tijdens het typen. Rot dat jij ook geen vrijwilligerswerk kan doen, dat lijkt mij echt een gemis :knuffel:

Oh nee hoor! Zo vatte ik het echt niet op, ik heb hetzelfde gevoel als jij!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:15

@Sellyxx kennelijk had ik dat zo neer gezet.

Naar mijn gedachte is erbij niet enkel zwart wit. Dat valt wel te zien aan de rest van de reacties.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-06-24 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt