[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:49

Hoelang hadden jullie bloedverlies na verwijderen van mirena.. ben er echt helemaal klaar met de mirena, heb hem nu half jaar en heb om de 10 dagen een ontrekkingsbloeding en vaak ook spotting na sex…

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:11

Gianti schreef:
Hoelang hadden jullie bloedverlies na verwijderen van mirena.. ben er echt helemaal klaar met de mirena, heb hem nu half jaar en heb om de 10 dagen een ontrekkingsbloeding en vaak ook spotting na sex…

Niet de mirena maar koperspiraal: 5 dagen. Net zoals verwacht want ik zag het maar als een menstruatie. Kan me zo voorstellen dat het voor een hormoon spiraal net zo werkt? (Dus niet langer dan je menstruatie normaal zou duren.)

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:09

Gianti schreef:

Eruit laten halen mag natuurlijk, maar als ie verder wel bevalt en je geen bijwerkingen hebt, zou mijn advies zijn om 2 pilstrippen (Microgynon 30) door te slikken. Daarna heb je onttrekkingsbloeding en is het baarmoederslijmvlies ‘gereset’. We zien goede resultaten; spotting en ongewenst bloedverlies stopt dan vaak. Beloven dat het werkt kan ik niet, maar wellicht een goede om toch nog te proberen?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:30

Hoi, even vraagje. Zijn hier ook mensen gestopt met de prikpil en hadden jullie daarvan veel bijwerkingen (zowel mentaal als fysiek)?

Ik heb het idee dat mijn stemming minder vlak is maar ik heb ook een toename in hoofdpijn en migraine. De laatste prikpil heb ik gehad in maart. M'n menstruatie is nog niet terug. Ik heb de prikpil al sinds 10 jaar ofzo, ben wel een paar jaar geleden 1 keer even kort gestopt en toen heb ik volgens mij ook erge hoofdpijn gehad, maar de menstruatie kwam wel binnen een half jaar weer terug.

Op internet kan ik niet veel vinden over bijwerkingen na het stoppen met de prikpil, behalve dat het een tijd kan duren voordat je weer ongesteld word/weer zwanger kunt worden.

Maureen95

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:38

@Fearn wat een toeval. Ik zit eraan te denken te stoppen met de prikpil nu mijn relatie helaas over is. Ik vind de prikpil echt geweldig want ik ben al een flink aantal jaar niet meer ongesteld geweest.

Nu weet ik alleen niet wanneer mijn ongesteldheid terugkomt, en die is echt heftig. Daarom ben ik begonnen met de prikpil. Maar ik ben er zo door aangekomen en mijn libido is echt naar een dieptepunt -O- Dus ik hoop dat ik mij ook wat lekkerder in mijn vel ga voelen na een aantal maanden. Ik heb ook veel last van hoofdpijn en migraine dus hoop dat het ook wat minder wordt.

Ik ben dus heel benieuwd hoe het "afkick"proces gaat zijn de aankomende maanden.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:02

Ik ben nu een week of 2 van de pil af.
Ik voel me zoveel fijner, lichamelijk.
Wel in eenkeer heel veel puisten , hopelijk zijn die snel weg.. :')

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:25

FennyPower schreef:
Ik ben nu een week of 2 van de pil af.
Ik voel me zoveel fijner, lichamelijk.
Wel in eenkeer heel veel puisten , hopelijk zijn die snel weg.. :')

Had ik ook na stoppen prikpil, na paar maanden trok de acne helemaal weg gelukkig! Je lichaam heeft tijd nodig om te "resetten" na hormoongebruik.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:48

Hier relatie breuk en vanaf dat moment gestopt met de pil. Jeetje zoveel nare dingen die verdwenen. Ik had een zeer zwakke blaas, helemaal weg! Vrijwel meteen. Al jaren last van. Plus wel echt een rollercoaster aan emotie gehad maar ik voel het meer. Dus oprecht intenser verdriet maar ook oprichter geluk. Mijn libido is ook afhankelijk van waar ik in mijn cyclus zit enorm omhoog geschoten.
Voor mij reden om toch de hormoon vrije koper spiraal te proberen. Enige is alleen dat mijn menstruatie nog niet echt goed door zet sinds ik gestopt ben. Inmiddels spiraal gezet maar vind het wel lastig. Ik heb het idee dat ik 1 dag denk dat ik ongesteld moet worden, licht bloed verlies, dat was woensdag en nu pas vandaag dat ik denk dat ik echt ongesteld ga worden. Het was niet veel maar vooral wat langer de laatste keer. Toch nu al een maand of 4 dat ik gestopt ben dus zit wel een beetje te wachten wanneer ik goed ongesteld word? Maakt mij wel onzeker, zeker met geen vaste relatie en gemeenschap. Spiraal laten checken maandag met een echo en zit in ieder geval netjes.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:05

Een vraagje, sinds een kleine 2 jaar heb ik veel meer klachten rondom menstruatie. Ik slik de pil door dus heb geen stopweek maar ik heb wel klachten in de laatste week van de pilstrip.

Ik ben oververmoeid ondanks goed slapen, kan gewoon zo op de bank in slaap vallen als ik wil, soms ga ik een uurtje slapen in bed omdat ik het anders niet volhoud, 9 vd 10 keer brandend maagzuur, rugpijn onderrug en hoofdpijn. De enkele keer dat ik wel een stopweek inlas heb ik enorme buikkrampen. Ik heb overigens nooit kinderen gehad en wil die ook niet.

Toen ik jonger was had ik al die klachten niet op wat hoofdpijn na en lichte kramp maar na mijn 30e is het allemaal verergerd.

Wat is hier tegen te doen? Stoppen met anticonceptie wil ik niet, ik wil absoluut geen kinderen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:02

Steenbok12 schreef:
Hier relatie breuk en vanaf dat moment gestopt met de pil. Jeetje zoveel nare dingen die verdwenen. Ik had een zeer zwakke blaas, helemaal weg! Vrijwel meteen. Al jaren last van. Plus wel echt een rollercoaster aan emotie gehad maar ik voel het meer. Dus oprecht intenser verdriet maar ook oprichter geluk. Mijn libido is ook afhankelijk van waar ik in mijn cyclus zit enorm omhoog geschoten.
Voor mij reden om toch de hormoon vrije koper spiraal te proberen. Enige is alleen dat mijn menstruatie nog niet echt goed door zet sinds ik gestopt ben. Inmiddels spiraal gezet maar vind het wel lastig. Ik heb het idee dat ik 1 dag denk dat ik ongesteld moet worden, licht bloed verlies, dat was woensdag en nu pas vandaag dat ik denk dat ik echt ongesteld ga worden. Het was niet veel maar vooral wat langer de laatste keer. Toch nu al een maand of 4 dat ik gestopt ben dus zit wel een beetje te wachten wanneer ik goed ongesteld word? Maakt mij wel onzeker, zeker met geen vaste relatie en gemeenschap. Spiraal laten checken maandag met een echo en zit in ieder geval netjes.

Heel erg herkenbaar. Ik werd ook een totaal ander persoon na het stoppen van de pil. Meer energie, vrolijker en hoger libido. Wel had ik maandelijks erg veel last van mijn menstruatie. De buikpijn kan ik nog hendelen maar de migraine aanvallen waren wel echt heel heftig. Ik ben zowiso al snel gevoelig voor migraine zowel hormonaal als niet hormonaal. Dat heeft mij toen toch weer aangezet om te beginnen met de pil. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden, zo voelt het voor mij in ieder geval :')

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:05

Er bestaan meerdere vormen van anticonceptie fjordjes. De pil geeft over het algemeen veel hormonen in 1 keer af waardoor die vaak harder binnenkomt als bijvoorbeeld de Nuvaring die geleidelijk hormonen afgeeft. Je hebt ook een spiraaltje die een dubbele functie heeft en ook een koperspiraal zonder hormonen. Ook zijn er nog altijd condooms :+

Het is een kwestie van uitzoeken en proberen. Met pil of nuvaring was ik echt mentaal niet ok. Toen ik stopte met hormonen was het binnen een paar weken alsof er een zware zwarte deken van me af werd getild en mijn libido ging flink omhoog. Na een tijd met condooms aan de gang te zijn geweest wou ik toch een consistentere manier van anticonceptie en via het kindvrij topic op de mini koperspiraal terecht gekomen. Deze laten zetten en ik voel me prima en vrij. Ik heb wel wat meer bloedverlies maar dat heb ik er met liefde voor over om hormoonvrij en safe te zitten. Mijn migraine is juist verdwenen sinds ik gestopt ben met hormonen.

In jouw plaats zou ik gaan ontpillen en zien wat het resultaat is en hoe je je voelt. Daarna opnieuw beginnen en ondertussen je keuze maken wat je wilt van soort anticonceptie.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:29

Kan je wat meer vertellen over de mini koperspiraal? Ik voel me ook echt niet goed door de Mirena spiraal (en de pil een paar jaar geleden). Ik heb een tijdje de gewone koperspiraal gehad, wat voor mijn stemming een ideale anticonceptiemiddel was, maar ik was anderhalve week out of order vanwege heftige menstruatie. Is bij de mini koperspiraal je menstruatie minder heftig dan bij een gewone koperspiraal?

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:26

xColorCross schreef:
Kan je wat meer vertellen over de mini koperspiraal? Ik voel me ook echt niet goed door de Mirena spiraal (en de pil een paar jaar geleden). Ik heb een tijdje de gewone koperspiraal gehad, wat voor mijn stemming een ideale anticonceptiemiddel was, maar ik was anderhalve week out of order vanwege heftige menstruatie. Is bij de mini koperspiraal je menstruatie minder heftig dan bij een gewone koperspiraal?

Nee, ik vermoed dat met ‘mini koperspiraal’ de Multisafe Short wordt bedoeld: een koperspiraal met dezelfde hoeveelheid koper als een T-Safe (die doorgaans wordt geplaatst), maar iets korter qua lengte, waardoor deze beter past in kleinere baarmoeders (komt vaker voor als je nog nooit zwanger bent geweest). Doordat de hoeveelheid koper (nagenoeg) gelijk is, is de werking en dus ook de bijwerkingen gelijk.
Wat evt. nog een optie kan zijn is de Kyleena: een hormoonspiraal, maar dan wel met ruim de helft minder hormonen in vergelijking met de Mirena; 19,5 mg ipv 52 mg. Dit spiraal kan 5 jaar blijven zitten.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:52

Bedankt voor de informatie, duidelijk.

Ik ben de Kyleena aan het overwegen. Waar ik mee zit is de grotere kans op tussentijds bloedverlies met die spiraal. Daar heb ik al last van met de Mirena. Maar je sprak laatst over een 'reset' van de baarmoeder dmv de pil 2 strips doorslikken en dat kan helpen tegen het bloedverlies, toch?

Ik heb binnenkort een afspraak met een gynaecoloog, maar het is altijd fijn om alvast wat ideeën en informatie te hebben. :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:46

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:16

Laura_1986 schreef:
xColorCross schreef:

Nee, ik vermoed dat met ‘mini koperspiraal’ de Multisafe Short wordt bedoeld: een koperspiraal met dezelfde hoeveelheid koper als een T-Safe (die doorgaans wordt geplaatst), maar iets korter qua lengte, waardoor deze beter past in kleinere baarmoeders (komt vaker voor als je nog nooit zwanger bent geweest). Doordat de hoeveelheid koper (nagenoeg) gelijk is, is de werking en dus ook de bijwerkingen gelijk.
Wat evt. nog een optie kan zijn is de Kyleena: een hormoonspiraal, maar dan wel met ruim de helft minder hormonen in vergelijking met de Mirena; 19,5 mg ipv 52 mg. Dit spiraal kan 5 jaar blijven zitten.

Ik dacht dat er uit onderzoek tot nu toe kwam dat er in de praktijk weinig te merken is van het verschil in hormonen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:31

Hieperdi schreef:
Steenbok12 schreef:

Heel erg herkenbaar. Ik werd ook een totaal ander persoon na het stoppen van de pil. Meer energie, vrolijker en hoger libido. Wel had ik maandelijks erg veel last van mijn menstruatie. De buikpijn kan ik nog hendelen maar de migraine aanvallen waren wel echt heel heftig. Ik ben zowiso al snel gevoelig voor migraine zowel hormonaal als niet hormonaal. Dat heeft mij toen toch weer aangezet om te beginnen met de pil. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden, zo voelt het voor mij in ieder geval :')

Heftig die migraine. Soms kiezen uit 2 kwade. Momenteel ook hoofdpijn en vraag me wel af of het komt door m'n menstruatie pf drukke dag. Meestal had ik dat de dag voor ik ongesteld werd. Maargoed het zet sowieso hier niet echt door. 1 halve tampon vandaag weer en nu niet eens wat in. Zou de overgang ook al kunnen zo vroeg? :')

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:04

Laura_1986 schreef:
xColorCross schreef:

Ik dacht dat er uit onderzoek tot nu toe kwam dat er in de praktijk weinig te merken is van het verschil in hormonen.

Het verschil is niet groot, het gaat vaak over 1-2% minder t.o.v. dezelfde bijwerking bij het Mirena spiraal. Praktijkervaringen zijn over het algemeen wel goed, moet ik zeggen, maar wellicht speelt er ook placebo effect mee.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:06

Schuur_ schreef:
Nee ik heb het over de Gynefix. Die is kleiner en bestaat niet uit een hard staafje maar uit koperen hulsjes. Daardoor flexibel en minder effect op je menstruatie

https://www.soyin.be/nl/gynefix/wat-is-gynefix/

De gynefix is officieel geen spiraal, maar een koperimplantaat. Deze moet, in Nederland, door een gynaecoloog geplaatst worden. Huisartsen en verloskundigen doen dit niet. Voor zover ik weet wordt de Gynefix slechts zeer zelden geplaatst.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:07

Je dokter moet een speciale opleiding gevolgd hebben om het te kunnen plaatsen. Op de website zie je bij wie je terecht kan.

Ik ben er erg tevreden over.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:58

De gynefix, wat een goede tip, daar ga ik me eens in verdiepen.

@schuur, hoeveel meer bloedverlies heb je? Heb je het ook tussendoor of gewoon een heftigere menstruatie?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:06

Ook een vraagje: na het coronavaccin bleef mijn menstruatie een tijdje uit en sindsdien is het eigenlijk niet meer volledig normaal geworden, bij mijn weten. Het lijkt alsof de periodes ertussen langer zijn dan vroeger en op dit moment zit ik nog steeds te wachten tot het weer gebeurt en het is al 42 dagen geleden... ik heb de afgelopen tijd wel allemaal andere vaccinaties gehad en malariamedicatie geslikt, maar google maakt me niet wijzer wat betreft bijwerkingen. Wat zouden jullie doen? Moet ik dit overleggen met de huisarts? Ik ben 36.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:01

Sheran schreef:
Ook een vraagje: na het coronavaccin bleef mijn menstruatie een tijdje uit en sindsdien is het eigenlijk niet meer volledig normaal geworden, bij mijn weten. Het lijkt alsof de periodes ertussen langer zijn dan vroeger en op dit moment zit ik nog steeds te wachten tot het weer gebeurt en het is al 42 dagen geleden... ik heb de afgelopen tijd wel allemaal andere vaccinaties gehad en malariamedicatie geslikt, maar google maakt me niet wijzer wat betreft bijwerkingen. Wat zouden jullie doen? Moet ik dit overleggen met de huisarts? Ik ben 36.

Ik zou als ik jou was sowieso elke ochtend gaan temperaturen en je slijmpatroon bijhouden zodat je kunt bijhouden waar in je cyclus je zit, of je een eisprong hebt ja of nee. Zonder info kan de dokter er ook weinig over zeggen omdat je zelf geen idee hebt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:12

Dorine92 schreef:
Sheran schreef:

Ik zou als ik jou was sowieso elke ochtend gaan temperaturen en je slijmpatroon bijhouden zodat je kunt bijhouden waar in je cyclus je zit, of je een eisprong hebt ja of nee. Zonder info kan de dokter er ook weinig over zeggen omdat je zelf geen idee hebt

Dank je, zal ik doen!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:08

Zijn er hier nog meer mensen die klachten ervaren met gebruik van de pil zoals depressie, weinig zin en energie hebben om wat te doen, veel slapen (ook overdag)