Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 01:25

Daar zit voor mij toch iets héél krom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 02:18

Babootje schreef:
God waarschuwt ons op diverse plaatsen in de bijbel dat wij ons niet moeten inlaten met spiritisme, het oproepen van geesten of het zoeken van voortekenen.

Maarja, is dat God die ons waarschuwt of zijn die waarschuwingen om een andere reden door de schrijvers van het geheel in de bijbel terechtgekomen.... dat vind ik altijd maar de vraag. Hoeveel van wat aan God toegeschreven wordt, komt daadwerkelijk van die bron. Want inderdaad, in naam van God wordt er onnoemelijk veel ellende over de wereld uitgestort.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 07:48

Alles wat in de bijbel staat is door mensen geschreven. Een meninkje hier, een overtuiging daar… het is er zo in geschreven.
Kerk wilde mensen dom houden om zelf de macht te behouden. Je mocht je nergens mee. Inlaten. Gender discriminate was (is) bon-ton. Stel je voor dat het volk zich gaat ontwikkelen en zelf gaat nadenken. Dat brokkelt de macht af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 07:57

pmarena schreef:
Babootje schreef:
God waarschuwt ons op diverse plaatsen in de bijbel dat wij ons niet moeten inlaten met spiritisme, het oproepen van geesten of het zoeken van voortekenen.

Maarja, is dat God die ons waarschuwt of zijn die waarschuwingen om een andere reden door de schrijvers van het geheel in de bijbel terechtgekomen.... dat vind ik altijd maar de vraag. Hoeveel van wat aan God toegeschreven wordt, komt daadwerkelijk van die bron. Want inderdaad, in naam van God wordt er onnoemelijk veel ellende over de wereld uitgestort.

Dit dus. Ik heb nooit gedacht dat God al die oorlogen wil of er ook maar iets mee te maken heeft. De mens is imo diegene die het verkloot keer op keer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:00

Uit de naam van God. Dat is wat geloof doet: het maakt mensen knijter fanatiek, zodanig dat ze voor eigen rechter gaan spelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:11

Dat, en het verbieden van hallucinogenen.. want stel je voor dat mensen zelf inzicht krijgen .. :)

Daarom werden oa andere religies (die dat wel gebruikten) verboden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:47

Nouja dat is mijn idee ook, het geloof wordt gruwelijk misbruikt om wandaden goed te praten, mensen te manipuleren, te onderdrukken etc. Ik geloof niet dat dit was wat Christus ooit gepredikt heeft. Ook al is het natuurlijk niet alleen het Christendom wat zich hier schuldig aan maakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:00

Daarom zijn religies in mijn ogen draken. Met persoonlijk geloof is niet zoveel mis.
Religie is als een piemel. De helft van de mensheid heeft er een. Prima. Maar laat m niet publiekelijk en ongevraagd zien, dring m niemand op en kom er niet aan in bijzijn van jonge kinderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:00

Ook allerlei actiegroepen maken zich er schuldig aan. Mensen die aan gebiedsuitbreiding willen doen. Die zijn echt niet gelovig allemaal. Dat nare zit in mensen en het lijkt soms wel of dat overheerst over het goede. De naam God is daarvoor te vaak misbruikt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:58

Ik denk dat het ook vrij makkelijk is om daarmee mensen achter je te scharen en fanatiek te krijgen "dit is wat God van ons verlangt!" en hup ze gaan aan de slag.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:07

Eens pmarena.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:26

Religie is ook horen bij een groep.. mensen doen best veel omdat ze bij een groep willen horen, een groep geeft bescherming ..

Maar goed, dat heeft niet veel meer met leven na de dood te maken..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:42

Laten we anders de discussie over religie hier afronden. Er zijn in de bijbel maar 3 goede hoofdstukken en die zijn allemaal al verfilmd.

Volgende onderwerp?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:10

Elisa2 schreef:
Zo was het van mij uit niet bedoeld hoor. Wilde alleen attenderen op dat boek van Henoch en dat dit wel spiritueel is en het spirituele deel mijn inziens bewust uit de bijbel is gehouden.

Maar snap uiteraard ook dat dit reactie op roept.

Het boek Henoch is inderdaad ook 1 van de apocriefen. Henoch leefde nog voor de vloed ver voordat het boek Henoch is geschreven. Over Henoch wordt in het boek Genesis geschreven. Mozes was de schrijver van de 1e 5 boeken van de bijbel, waaronder Genesis.
Het boek Henoch is niet geschreven door Henoch zelf. Het geschrift wordt gedateerd rond de 1e of 2e eeuw voor Christus.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:06

Het is wetenschappelijk bewezen dat het lichaam lichter wordt bij het sterven. De ziel die eruit gaat ? En Musicolog, ik vind jouw post bijzonder naar overkomen. Misschien omdat je autistisch bent dat weet ik niet, maar probeer het eens wat anders te zeggen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:44

Babootje schreef:
O dat geeft niet hoor. Ik vroeg me alleen af waarom jij dacht dat er iets uit de bijbel weggemoffeld zou zijn.

Omdat dat zo is. De Bijbel is een product van wat de kerk oke vond.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:39

hahahatsjoe schreef:
Het is wetenschappelijk bewezen dat het lichaam lichter wordt bij het sterven. De ziel die eruit gaat ? En Musicolog, ik vind jouw post bijzonder naar overkomen. Misschien omdat je autistisch bent dat weet ik niet, maar probeer het eens wat anders te zeggen.

Nou, ik weet niet of ik de term 'wetenschappelijk bewezen' zou gebruiken. Het is een oud onderzoek en nogal discutabel.

https://www.snopes.com/fact-check/weight-of-the-soul/

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:49

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
[ [url=m/k06koK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Exel1N.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uelRjh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mesDFV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mFul5y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bedoel ik, komt kennelijk bij Rudolf Steiner vandaan.

Wat versta je onder het "oer"christendom en de "oer christenen". Jezus Christus zelf en wat hij predikte, zijn directe apostelen die Jezus bij zijn leven nog hebben meegemaakt en die zijn werk voortzetten?

Want ik lees op de pagina's in de foto's betreffen vooral de periode in de tweede en derde eeuw na Christus. In die periode werd het christendom beïnvloed door leerstellingen die onder de Romeinse en Griekse overheersing populair waren, zoals de filosofie van Plato en andere Hellenistische filosofien. De apostel Paulus waarschuwde de vroege christenen ervoor hun geloof daar niet door te laten beinvloeden.
(Kolossenzen 2:8: Pas op dat niemand je vangt* met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën+ gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus.)
Er kwamen "christelijke” leraren die trachtten aan te tonen dat het christendom in harmonie was met het Grieks-Romeinse humanisme. Clemens van Alexandrië en Origenes (tweede en derde eeuw G.T.) maakten het neoplatonisme tot de grondslag van wat bekend kwam te staan als „de christelijke filosofie”. Ambrosius (339–397 G.T.).
Zo deden niet-bijbelse leerstellingen waaronder de onsterfelijkheid van de ziel, een goddelijke drie-eenheid hun intrede.
De laatste bijbelschrijver is Johannes de Doper geweest, die het boek Openbaringen voltooide in 98 na Christus.

Dus zou het niet zo kunnen zijn dat wat jij denkt dat is weggemoffeld uit de bijbel er nooit in heeft gestaan?

Volgens mij ben je ergens in de war met een andere Johannes. Want in 98 na Christus was Johannes de Doper toch al lang dood (onthoofd helaas).

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:51

IMANDRA schreef:
hahahatsjoe schreef:

Nou, ik weet niet of ik de term 'wetenschappelijk bewezen' zou gebruiken. Het is een oud onderzoek en nogal discutabel.

Uhm, dat is niet waar ik het over heb. Ik heb toen mijn vriend kanker had en ging overlijden heel veel dingen gelezen / uitgezocht, onder andere dit. Dus niets zeggen over dingen waar je totaal niets van weet.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 30-10-23 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:53

Heb je een link naar het onderzoek dat jij dan bedoelt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:53

Dat is die 21 grams toch? Is ook een film over. Schijnt het gewicht te zijn van de ziel die het lichaam verlaat waardoor het lichaam 21 gram lichter is.
Ik weet het niet hoor, dat gaat me allemaal een beetje ver.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:56

hahahatsjoe schreef:
IMANDRA schreef:

Uhm, dat is niet waar ik het over heb. Ik heb toen mijn vriend kanker had en ging overlijden heel veel dingen gelezen / uitgezocht, onder andere dit. Dus niets zeggen over dingen waar je totaal niets van weet.

Eh, je kan ook wat aardiger reageren. Dit onderzoek is de basis van de claim 'je bent lichter als je overlijdt', dus leek me vrij logisch dat je deze bedoelde. Als je wat anders bedoelt, dan be my guest, deel de link. Lees 'm graag door :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:58

Urbanus schreef:
Heb je een link naar het onderzoek dat jij dan bedoelt?

Nee, mijn vriend is in 2008 overleden, ik had toen een website waar ik o.a. dit allemaal uitgewerkt had omdat ik heel erg bezig was met de dood. Na zijn dood heb ik de website offline gehaald omdat zijn familie mij lastig viel op een vreselijke enge manier, heb er nu nog nachtmerries van soms (zijn zoon is 2 jaar later doodgeschoten, dan heb je wel ongeveer een idee wat voor familie dat was. Hijzelf was een lieverd en had een keurig beroep. Vond het wel grappig dat zijn collega's zich steeds ziek meldden en hij nooit. Tsja toen smaakte zijn bier hem niet meer, echoscopie, maagkanker, 3 maanden na de diagnose was hij dood). Maar het lichaam wordt een paar ons lichter na de dood dus, dat is me altijd bijgebleven en ik heb me altijd afgevraagd of dat de ziel was die het lichaam verliet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:00

Of de urine die wegloopt.
Ik geloof niet in het gewicht van een geest. Mijn gedachten wegen niets. Mijn wil, doorzettingsvermogen, slappe karakter, het weegt allemaal niks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:02

rien10 schreef:
Of de urine die wegloopt.
Ik geloof niet in het gewicht van een geest. Mijn gedachten wegen niets. Mijn wil, doorzettingsvermogen, slappe karakter, het weegt allemaal niks.

Waarbij valt op te merken dat de geest en de ziel niet hetzelfde zijn.