Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:27

Befunny als jij geen contact meer wil dan mag dat.
Omdat ze je gebaard heeft betekent niet dat je haar bezit ben.
Jij ben een tof persoon met een eigen wil en eigen wensen.

Lori dat zijn flinke wandelingen. Heerlijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:52

Luuntje, google maps geeft aan tussen de 1,5 en de 3km in totaal maar ongeacht of ik mijn data aan heb snijdt hij stukken af etc dus ik gok dat het op 2/2,5-3,5/4km zit als ik de juiste route bereken.
Oftewel geen enorme afstanden en doordat de honden regelmatig lekker mogen snuffelen, markeren etc ligt het tempo ook niet hoog. :')
Laatst weigerde de kleine nog mee te lopen, bleek dat hij een egel had gevonden.
Samen even naar het egeltje gekeken, gecheckt of hij überhaupt nog leefde (ja, maar geschrokken van een hondenneus tegen zijn lijf :knuffel:), hem rustig laten weglopen en toen zelf ook weer verder gelopen.

Of iemand low/no contact is met zijn/haar ouder(s) is aan de persoon in kwestie en hoe dat vorm te geven imo.
Uiteraard kan diegene hier mss beter steun en advies etc vinden dan in de eigen sociale kring, die vaak toch blijft herhalen dat het toch je familie is en dat je je familie niet in de steek moet laten en en en...
Maar je moet eerst voor jezelf zorgen voordat je dat voor een ander kunt in welke vorm dan ook en het is absoluut geen schande om mensen die toxic, schadelijk of wat dan ook in negatieve zin zijn uit je leven te weren of iig op afstand te houden.
En bloed is dikker dan water?
Wel, 'the blood of the convenant is thicker than the water of the womb' is het oorspronkelijke gezegde en betekent dus helemaal niet dat familie belangrijker is dan vrienden etc. :+

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:00

Ja..daarbij is het heel persoonlijk waar de grens ligt.
En soms weet je dat niet eens van jezelf totdat je daar ineens terecht gekomen bent.

Andere mensen mogen daar nooit over oordelen vind ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:03

Ook elke situatie is natuurlijk weer anders.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:14

Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door pateeke op 09-10-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:28

Tja hulpverleners zijn ook net mensen ;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:07

Lori snuffelen is goed voor een hond.
Mijn cocker loopt graag zijn neus achterna.

Iedere situatie is anders. Elke persoon is ook anders. Iedereen heeft zijn eigen grenzen.
En grenzen kun je verleggen.

Door mijn jeugd vertrouw ik mensen slecht.
Zelfs mijn man vertrouw ik geen 100%.
Dieren vind ik wel leuk. Leuker dan veel mensen.
Maar dat is weleens lastig en eenzaam.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:10

Griffioen schreef:
Ik vind het ook weer een ander verhaal als de ouder zelf toenadering zoekt: van ik heb fouten gemaakt kunnen we het goed maken. En dan ook verbetering laten zien door wel betrokkenheid proberen te tonen bijv.

Het hoeft dan niet perfect te zijn.
Maar dan komt het wél van twee kanten.

De moeder van mijn man is daar een ster in. Van alles beloven maar vervolgens lekker in het oude blijven hangen. Mijn man is daar gevoelig voor, daar is het haar ook puur om te doen. Ik niet, na elke keer de belofte te horen was mijn antwoord: eerst zien en dan geloven. Wat ik dan wel vervelend vind is dat mijn man elke keer weer gekwetst is door de valse beloftes van haar. Ergens weet hij het wel maar ergens hoopt hij ook dat het wel anders gaat, dat is het loyale wat we hier al eerder beschreven hebben denk ik.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:59

Griffioen schreef:
Zijn er mensen hier die angsten hebben ontwikkeld zo te worden als hun eigen ouders/familie richting hun eigen kinderen?

Zo ja, hoe ga je daarmee om?

Mijn angst is om net zoals mijn moeder/vader te worden.
Ergens weet ik wel dat ik heel anders als hun ben maar het is toch een stemmetje wat soms door mijn hoofd spookt.
Gelukkig is er nog nooit iemand geweest die heeft gezegd dat ik qua karakter op 1 van mijn ouders lijk.

Wij hebben zelf vier kinderen ( 18.17,13 en 12), voor mij was en is het heel belangrijk dat ik er wel voor de kinderen ben waar en wanneer ze mij nodig hebben, mede hierdoor tijdens de zwangerschap van ons oudste besloten om thuis te blijven, uiteindelijk ben ik 13 jaar bij huis geweest.
Ik/wij geven ze de ruimte om te vallen en weer op te staan en waar nodig krijgen ze een 'duwtje' in de rug de juiste richting op.
Ze weten dat wij voor hun klaarstaan, ook weten ze dat wij het niet altijd eens zijn met hun acties en wie hun billen brand, op de blaren moet zitten maar dan nog zullen we er voor ze zijn.
Hun gevoelens mogen er wezen en zullen wij niet afkappen ( zoals dat bij mij wel werd gedaan) komen ze er zelf niet uit dan proberen wij mee te helpen/denken met een oplossing.

Ik denk dat ik het goed doe als moeder voor mijn kinderen. Ze zijn sociaal, behulpzaam en alle vier durven ze alles te bespreken met ons, ik ben de eerste die ze zeggen en of bellen als ze bijvoorbeeld een goed cijfer hebben of een boete hebben gekregen etc.
Natuurlijk twijfel ik er wel eens aan of ik een goede moeder ben, maar dat heeft elke ouder wel denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:32

Echt geen haar op mijn hoofd dat ik aan mijn moeder zou zeggen toen ik een goed cijfer had. Want steevast dat ze dan iets vraagt als: "en heb je Fonologie nog herkanst?" Ze kan niet echt blij zijn voor je. Ze kan wel heel goed een punt van kritiek vinden.

Want als er ergens een mogelijkheid is om iemand naar beneden te halen dan benut ze die.

Wanneer ik aan mijn moeder denk is het eerste beeld wat ik zie hoe ze met een misprijzend gezicht door de IKEA-gids ratselt. Een soort swipen met de bladzijden zeg maar. Allemaal niks, allemaal stom, allemaal lelijk, allemaal duur. Zo is ze met alles. Álles, echt alles, en iedereen, wordt afgekraakt. Dat heeft zij als kind zo geleerd en het zit er 70 jaar later nog heel goed in.

Zo wil ik niet zijn. En ik wil ook niet iemand in mijn buurt die zo is.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:39

@ koper,

Ik vertelde mijn ouders ook zeker niets over mijn cijfers, als ik met een 7 thuiskwam dan was het antwoord steevast, een 8 was beter geweest. Zo ging dat met alle cijfers.
Als ik een 10 haalde dan kon er ook geen goed zo of netjes gedaan vanaf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:18

Dat ongeveer ja. En het erge is dat je daar pas mee stopt als het kwaad al geschied is.

En dan verwijt ze mij nu dat ik nooit iets vertel over wat ik in mijn leven doe.

Wat ik ook zo jammer vind is dat zij een beeld maakt bij iets of iemand en dat diegene daar dan aan moet voldoen. Zo kreeg ik jarenlang post van haar met allerlei plaatjes en artikeltjes erin (in het Italiaans, ze weet dat ik dat een lelijke rottaal vind) en nu ik verhuisd ben wil ze mijn adres. Ze weet in welke provincie ik woon maar niet in welk dorp. En dat wil ik graag zo houden. Ik wil geen pakketten met spullen die echt niet bij mij passen maar die zij leuk vindt en die ik dus ook leuk moet vinden. Van mijzelf krijg ik een boekenbox (set van 12 boeken in een box) cadeau voor Kerstmis. En natuurlijk zou ik het veel leuker vinden om die van haar te krijgen, en ook wat leuks voor haar te zoeken voor Kerstmis wat echt bij haar past. Maar ze kan het niet. Ze kan zich niet inleven in wat iemand anders leuk vindt, of hoe een ander zich voelt. Dus dan maar niet... ik zal niet minder blij zijn met mijn kerstcadeau. Maar het is jammer om geen dingen te kunnen delen. Ik ben best wel eens jaloers op mensen die dat wel kunnen met hun moeder. Maar tegelijkertijd zou ik het ook raar en eng vinden als het wel zo was, omdat het eigenlijk heel onbekend is.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:55

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:06

Inderdaad, precies wat ze zegt, het komt altijd bij het kind in de weegschaal maar bijna nooit bij de ouder of wordt het andersom afgevraagd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:08

De mensen die ik wel om me heen heb die begrijpen mijn keuze volledig.
Afgelopen jaar heeft mijn vriend ook kennis mogen maken met hun ware aard dus die was er ook al klaar mee. Gelukkig is mijn vriend wel een goede steun geweest met mijn vader.

Maar de mensen die het weten en om mij heen staan zeggen "goed dat je voor jezelf hebt gekozen" en dat zegt denk genoeg.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:26

Koper wat erg dat je spullen krijgt waarvan ze weet dat het niet je smaak is.
Gelukkig geef je jezelf wel mooie cadeaus. Die verdien je.

LayD klinkt alsof je een goede moeder ben.
Je kinderen vertrouwen je. En dat is mooi en belangrijk.

Be`funny fijn dat je vriend er voor je is.
En dat hij nu beter weet.

Veel mensen geloven je niet als je zegt dat je vader en of moeder stom is en je geestelijk mishandelt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:33

Weet je, op een gegeven moment kom je op je punt dat het je niets meer uitmaakt wat een ander wel of niet gelooft, walk a mile in my shoes denk ik dan.
Mijn moeder was net Jantje huilt en Jantje lacht, zo poeff van de ene op andere seconde en ik moest dan gewoon lachen dat mensen daarin trapten.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:37

Je ziet het ook niet altijd aan de buitenkant. De minst leuke kanten vd mens komen vaak pas naar boven in hun vertrouwde omgeving. Daarnaast zijn 9 vd 10x de ouders ook weer belast door hun eigen ouders.

Het is fijn in dit topic herkenning te vinden met elkaar. Dat de bal voor goed contact twee kanten op hoort te rollen, dat verbreken van of het herstellen van contact niet zomaar even gedaan is.

En ook hoe pijnlijk en kwetsbaar het onderwerp is. Dat zelfzorg ook belangrijk is, al is het alleen al om dit niet ook weer door te geven aan je eigen kinderen en de cirkel proberen te doorbreken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:23

Zelfzorg is heel belangrijk, al is het maar door jezelf in bescherming te nemen of jouw welzijn en behoeften voor die van de ander te plaatsen.

En in het thema van dit topic:
Ik heb gisteravond besloten om mijn stiefmoeder (weduwe van mijn vader) op afstand te gaan houden.
Nadat ze zondag hier over de vloer kwam, overal commentaar op had, mijn huis ging opruimen en herinrichten ondanks dat ik zei dat ik dat niet wilde, constant over me heen walste en me ahw in een hoek drukte (verbaal) en ik na haar vertrek zo ongeveer jankend op de bank zat van vermoeidheid en frustratie besloot ik dat het klaar was.
Dat zij zo dwangmatig is dat ze zich niet kan inhouden om mijn huis op te ruimen, herinrichten enzo is niet mijn probleem en ik heb het de vorige keren ook al aangegeven waarop ze dan beterschap beloofd maar vervolgens net zo vrolijk weer verder gaat.
Ik moet mij ten alle tijden fijn kunnen voelen in mijn eigen huis en met haar aanwezigheid lukt dat niet.

Ze vertelde me oa dat het dikke bullshit is dat ik blijvend ben afgekeurd ivm de gevolgen van borstkanker en dat ik maar gewoon moet werken.
Terwijl ik na een ochtend werken 2 dagen ziek in bed lig én het uwv je niet afkeurt om je zweetvoeten (bij wijze van spreken).
Het uwv heeft zelfs nog aangegeven dat ik goed voor mezelf moet zorgen en als ik het aankan een paar uurtjes vrijwilligerswerk oid kan doen maar dat ze me nergens toe verplichten omdat ze zien dat ik gewoon heel weinig aankan zonder daarna ziek te zijn (overprikkeld, oververmoeid).

Ze is niet meer welkom binnen, afspraken zullen vanaf nu buiten de deur plaatsvinden en ik ga er op eigen gelegenheid heen zodat ik ook makkelijker kan zeggen dat ik weer naar huis ga.
Ook heb ik haar op whatsapp gemuted, omdat de stress nu, 2 dagen later, nog zó hoog zit dat ik het contact met haar op dit moment eventjes niet trek.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:26

Ziet je vader dat niet hoe zij bezig is lor1_1984? Ik vind het knap dat je voor jezelf hier in kiest!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:28

:knuffel:

Maar wat goed van je. :j

En nee uwv keurt nog maar zelden af. Die vinden nogal snel dat je een van hun fiktieve baantjes kunt doen.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:35

Knuffel voor de stress die je hebt ervaren :knuffel:

Hopelijk voel je, je snel beter!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:36

Bedankt :(:)

meggiemeg schreef:
Ziet je vader dat niet hoe zij bezig is lor1_1984? Ik vind het knap dat je voor jezelf hier in kiest!

Mijn vader is 20 jaar geleden overleden maar toen hij er nog was heeft hij er geregeld wat van gezegd.
Sinds 2005 was er weinig tot geen contact, voor ik haar dit jaar zag heb ik haar ook 9 jaar niet gezien ondanks dat we in dezelfde woonplaats zijn terechtgekomen
:+

DuoPenotti schreef:
:knuffel:

Maar wat goed van je. :j

En nee uwv keurt nog maar zelden af. Die vinden nogal snel dat je een van hun fiktieve baantjes kunt doen.

Daar hebben ze in eerste instantie ook op aangestuurd maar we zijn goed voorbereid naar die grote herkeuring gegaan en toen was het voor degene die mijn dossier voor zich had liggen ook vlot duidelijk dat het gewoon geen doen is.
Dus wel stimuleren om een paar urtjes vrijwilligerswerk te gaan doen maar geen dwang oid erachter.

Mijn huidige 'werk' is een oppashond, hij komt ±1-3 dagen per week (en soms de nachten ertussenin), draait gewoon mee met mijn eigen honden qua ritme en als ik een heel slechte dag heb doen we alleen blokjes om, krijgen de honden een kluif en kruip ik tot de volgende ronde mijn bed weer in.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:33

Ik zit een beetje onder de meeleessteen. Ik lees veel dingen die ik herken en ik merk dat ik het lastig vind om te reageren. Ik had een fijne jeugd en ben nooit iets te kort gekomen. Mijn moeder is pas de laatste 10 jaar zo geworden.

We hebben nu besloten op de achtergrond alles te gaan regelen en verder amper nog contact te hebben. Vandaag moest ze naar het ziekenhuis, vrij genomen, maar ze wilde niet. En dat gaat dan met de nodige woedeuitbarstingen en gevloek, ze wil de thuiszorg er niet meer hebben en ze doet vervelend naar ze.

Gisteren zijn de mensen geweest die gaan kijken of ze een vorm van dementie heeft en ook die mensen hadden haar, volgens haar, schandelijk behandeld, tranen met tuiten waren het, om je vervolgens de huid weer vol te schelden. We zijn het zat, verdriet, frustratie, machteloosheid en boosheid, alles passeert de revue.

We hebben gesprekken met de wmo gehad voor hulp, maar zij wilden weten hoeveel geld mijn moeder op haar rekening heeft staan? En of onze pubers niet wat meer kunnen helpen in de huishouding. Tja, we zaten met de mond vol tanden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:18

Lori wat naar.
Goed om voor jezelf op te gaan komen.
Je kan altijd ergens buitenshuis af spreken als jij haar wil zien.

Wintu wat verdrietig en frustrerend.
Als familie kan helpen is het mooi. Maar het moet niet zo zijn dat familie (jullie en de pubers) gaan lijden onder je moeder haar gedrag.

Sterkte