Rug gebroken op vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 01:13

Pauline, de ergotherapeut zou inderdaad aan het kijken zijn wat mogelijk is voor privé taxi vervoer. Dat moet via de WMO geloof ik? Ze ging daar i.i.g. achteraan.
Afgelopen woensdag had ik ook beide ritten zonder tussenstops en dat scheelt echt zo enorm veel!
Ook zag ik dat er in de planning van komende week wat is geschoven, ipv maandag en woensdag nu maandag en donderdag en dat geeft net 1 extra dag rust tussendoor.
Maar er komen binnenkort nog 2 nieuwe therapieën bij dus het is nog even afwachten hoe de planning dan wordt.
Begeleiding van een psycholoog zit er inderdaad ook bij, het hele traject draait ook om het accepteren van en leren omgaan met de beperkingen.
Heb ook aangegeven dat ik voor alles open sta en zoveel mogelijk wil leren tijdens de revalidatie.

Lalidan, op zich is zittend vervoer wel te doen hoor, als de ritten en de wachttijden maar niet te lang zijn.

Pauline

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:13

Ik kreeg dat via mijn gemeente ook inderdaad, CZ deed niks. In mijn geval werd ik helemaal misselijk en beroerd in een auto na hersenletsel en dan al die wijken door, afschuwelijk.

Laat ze zich er maar echt hard voor maken hoor, want je hebt dan zoveel meer kwaliteit van je dag en revalidatie.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 23:25

Nu loopt de taxi via mijn zorgverzekering en dat was heel snel geregeld. Moest wel toestemming aanvragen maar dat was binnen een dag klaar.
Een afspraak met de WMO/gemeente gaat mij i.i.g. niet lukken voor het revalidatie traject afgelopen is, de wachttijden zijn hier zo enorm dat ze de wettelijke tijden ver overschrijden, zeker nu de vakantie periode eraan komt.
Maar wie weet wat de ergotherapeut kan doen, zal morgen wel eens vragen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:39

Ja of via je verzekering en je ergo?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:54

Hoe gaat het nu met je en met de revalidatie in Beatrixoord, MarijeR?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 00:39

De revalidatie is best pittig.
Niet fysiek, ik doe thuis maximaal 4 oefeningen per dag en wandel korte stukjes met de rollator.
Fysio is nog steeds gericht op ontspanning en lichaam signalen herkennen en naar leren te luisteren ipv altijd maar door te gaan.
Verder nog een hoop andere therapieën en de hoofdlijn is rust, ontspanning en luisteren naar m’n lijf.
Heel lastig als je je hele leven niet anders hebt gedaan dan doorgaan als het maar enigszins mogelijk was.

Wat ik erg moeilijk vond (en vind), is dat met het laatste overleg met revalidatie arts en therapeuten bleek dat een aantal doelen toch wel te positief waren en niet haalbaar blijken.
O.a. het zitten blijft een groot probleem en de kans dat het gaat verbeteren is erg klein.
Met de activiteiten therapie was eerst het doel om een hobby/dagbesteding te vinden waarbij ik zittend wat kan doen maar dat is nu toch bijgesteld naar een hobby die liggend op bed kan.
Zo heb ik vorige week op bed liggen schilderen op nummer (zonder te knoeien :+ )
Het is een stapje terug, 2 jaar geleden hing ik nog uit een helicopter olifanten te fotograferen bv…
Acceptatie gaat de ene dag ook beter dan de andere dag.
Wel heb ik besloten om binnenkort weer thuis te gaan wonen en wordt over ruim een week het bed wat nu bij mijn vader nog steeds in de woonkamer staat, verplaatst naar mijn eigen huis.
Bij de revalidatie maken ze zich nog wel zorgen om het traplopen maar ik kies er dan maar voor om daarmee wat over mijn grens te gaan.

Leuk nieuws is dat ik inmiddels wat mobieler ben, ik heb mijn scootmobiel *\o/*
Die had ik al ruim voor het revalidatie traject besteld, niet wetende dat het misschien ook via de WMO aangevraagd had kunnen worden.
Moet het rijden wel heel voorzichtig op gaan bouwen maar ik hoop straks na de revalidatie weer zelf naar bv de fysio een dorp verderop te kunnen.

Afbeelding

Morgen ook een gesprek over de WMO met iemand van de gemeente.
De ergotherapeute heeft dat aangevraagd, hopelijk kan ik wat hulp krijgen met vervoer, zowel lokaal als met Valys om af en toe een dagje weg te kunnen (met scootmobiel).
En misschien ook met het huishouden.

En morgen bij de fysio mag ik voor het eerst gaan oefenen met de Grail om stabiliteit met lopen te trainen, ben heel benieuwd.
https://www.umcg.nl/-/grail

Het taxi vervoer naar Beatrixoord gaat de meeste keren nu met rechtstreekse ritten en dat scheelt een hoop.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:11

volgens mij krijg je van de WMO geen 4 wielige scootmobiel maar een 3 wielige.
Dus het is niet verkeerd dat je deze hebt genomen. Veel stabieler. en ik denk ook prettiger om in te zitten.

Wel balen (en dat is heel zacht uitgedrukt) dat zo'n "kleine" val, voor zulke grote problemen kunnen zorgen.

Wel fijn dat je voorlopig rechtstreekse ritten kan krijgen. Alle pijn/ energie die je nu niet hoeft te ervaren/ gebruiken kun je weer in je revalidatie of het doen van leukere dingen steken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:13

Voor jou nu misschien niet gelijk van toepassing, maar kijk ook eens naar de optie van een pendel. Daar kun je met rolstoel in, en heeft een veel hoger afstandsbereik. (Als lopen echt lastig is kan dat een groot voordeel zijn, omdat even op visite oid dan vaak nog wel haalbaar is.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:36

En meteen een traplift aanvragen is niet zo verkeerd!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:42

Poeh, vind het best wel een heftige update moet ik zeggen.... :knuffel:
Veel liggend gaan doen...dat is niet niks

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:44

*Meelezer mengt zich even in het gesprek*

Een pendel is wel een stuk breder en daardoor niet mee te nemen in een taxibusje en lastiger weg te zetten is in een schuur oid en je moet er ook een geschikte rolstoel bij hebben. Minder hadnig om mee te nemen op vakantie dus. Bij een rolstoel zou ook goed gekeken moeten worden naar zithouding, zitcomfort en aandrijving. Dan bestaat de kans dat een elektrische rolstoel (Elro voor het gemak) uiteindelijke meer zitcomfort en rijgemak zou bieden. Helaas alleen wel weer aanzienlijkminder actieradius dan een pendel en volgens mij kan een elro ook niet op een pendel.

Overigens zijn voor zowel handbewogen- als elektrische rolstoelen wel mogelijkheden om speciaal gegoten zitsystemen te realiseren. Een handbewogen rolstoel zou daardoor wel log/zwaar worden en misschien meer geschikt om geduwd te worden. Hoewel dat met een aandrijfsysteem met een pookje wel weer op te vangen is. Voordeel van een Elro kan zijn dat die vaak ook de mogelijkheid hebben om achterover te kantelen waardoor je in een soort lighouding terecht komt.

Het is vooral zaak om met het revalidatiecentrum te kijken naar welke mogelijkheden geschikt zijn voor jou icm je woonsituatie en wat de WMO wil vergoeden.

Trajecten kunnen soms lang en vervelend zijn als levertijden lang zijn of er dingen mis gaan. Luister vooral naar je lijf en als je merkt dat iets niet functioneert, trek aan de bel! Neem geen genoegen met net wel/net niet. Het moet voor jou goed zijn.

Een traplift aanvragen, is een optie, tegenwoordig wel met het risico dat de gemeente het dwingende advies geeft te verhuizen naar een geschiktere woning zonder trap, omdat er mogelijk meer aangepast moet worden. Denk aan badkamer evt keuken als blijkt dat er een rolstoel moet komen etc. Het verschilt nogal per gemeente wat wel en niet vergoed wordt.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:47

Klopt een pendel is niet bedoelt voor in een taxi oid. Maar vele kennen het niet, vandaar dat ik het wel even wilde benoemen. Mijn schoonvader heeft er al vele jaren veel extra ermee opuit gekund.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 17:51

Sabbientje, de mevrouw van de WMO zei ook al, zo luxe zijn ze bij ons niet ;)
Moet zeggen dat ik ook gekozen heb voor een extra luxe (verstelbare) stoel en ik kan mijn rollator erop meenemen dus gekozen voor een scootmobiel voor de wat meer lange afstanden en dan maar iets minder geschikt om mee winkels in te gaan. Dat doe ik veel liever met de rollator.
Hij gaat ook 25km/uur en (op papier) een bereik van 100km met de accu die erin zit. Dat is voor mij meer dan voldoende.

Een rolstoel is gelukkig niet aan de orde. Ook niet praktisch, want zitten ;)

Annick, dank je voor alle info!

Het gesprek met de WMO ging wel goed denk ik.
Ze kon niet direct dingen toezeggen omdat er nog overleg moet zijn deze week maar ze gaat er vanuit dat een WMO pas voor taxi vervoer wel gaat lukken.
Voor de andere dingen die ter sprake kwamen, hulp in het huishouden en traplift, is het lastig dat op dit moment de behandeling in Beatrixoord nog bezig is omdat ze normaal gesproken wachten tot iemand daarmee klaar is.

Ook kan het zijn dat er nog medische informatie wordt opgevraagd of dat er een medische keuring nodig is.
Eind van de week hoor ik daar als het goed is meer over.
Voor een traplift helpt het ook niet mee dat ik nu bij mijn vader tijdelijk in huis ben omdat daar alles gelijkvloers is maar ze gaf ook aan zeker mijn redenen te begrijpen om na bijna een jaar toch weer naar mijn eigen huis/plek te willen.

De taxi pas was voor mij (op dit moment) het belangrijkste en ook de directe aanleiding van het gesprek dus ik ben blij dat dat er voor nu i.i.g. positief uit ziet.

Maandag was het bij Beatrixoord wel weer een beetje een teleurstelling.
Het idee was om vanaf deze week wat te gaan opbouwen, o.a. met de Grail en kijken of ik rondom het huis iets meer zonder rollator kan lopen.
Maar bij overleg van de behandelaars kwamen ze eigenlijk tot de conclusie dat buiten huis zonder rollator beter niet kan en ook dat op dit moment alle extra ‘training’ teveel is.
Liever zien ze mij nu wat opbouwen met ‘scharrelen’ in huis (volgens de fysio moet ik een scharrelkipje worden, gedurende de dag meerdere keren kleine dingen doen en niets doen wat piekbelasting geeft).
Voorlopig nu dus niet opbouwen en ook zeker de eerste tijd na de revalidatie nog niet terug trainen bij de fysio een dorp verder.
Misschien dat de ruimte voor training er later wel weer komt maar daar kan geen zekerheid over worden gegeven.
Fysio blijft nu de komende weken tijdens het traject wel op de achtergrond betrokken en als ik wil kan er weer een afspraak gepland worden maar voor nu stoppen de fysio behandelingen.
Ik heb heel veel geleerd de afgelopen 2 maanden en nu moet ik dat zelf gaan toepassen.

Niet echt waar ik op hoopte, het liefst wil je gaan opbouwen, maar ik begrijp het wel. Maar dat maakt het niet makkelijk, het is toch weer iets wat eigenlijk niet haalbaar blijkt te zijn.
De fysio vond het zelf ook lastig, ze zou mij zo graag zien opbouwen maar ze gaf de andere behandelaars daar wel gelijk in.
Ik vind het wel heel fijn dat alle behandelaars tijdens de revalidatie zo goed samenwerken en samen het plan en behandeling maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:06

Jeminee, van een kleine glijpartij in wat modder en dan zoveel ellende. Dat bedenk je toch niet…
Heel veel sterkte nogmaals met dit alles. Ik neem aan dat je daar ook psychisch hulp bij krijgt?

Je scootmobiel is wel heel stoer trouwens *\o/*

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:11

De benaming scharrelkipje vind ik wel heel mooi gevonden!
Niet leuk maar het is wel een mooie passende benaming.

En piek belasting vraagt gewoon enorm veel van een lijf.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:18

Scharrelkip _O-

Na mijn rug operatie werd mij "aanbevolen" om mijn dag in 60 minuten blokken te plannen.

Bijvoorbeeld 10 minuten wat doen en 50 minuten rusten.
Als dat goed ging over na 15 minuten wat doen per uur en 45 minuten rusten.
Om het op deze manier uit te bouwen.
Zo kon je "makkelijk" bezig zijn en toch optijd verplicht rusten.
Omdat rust voor je herstel ook belangrijk is

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:18

Hoe gaat het, MarijeR?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 00:10

Goed dat je het vraagt Leintje, ik heb al een paar keer gedacht over een update en vandaag toevallig de revalidatie periode afgesloten.
Of ja, voor nu dan. Er komen nog wel terugkom dagen en ook blijft de revalidatiearts nog de controle afspraken doen voorlopig, samen met de trauma chirurg en misschien dat de volgende keer ook het pijnteam erbij betrokken wordt.
Begin volgend jaar wordt er opnieuw gekeken of het materiaal er toch uit gehaald moet worden want eigenlijk vond de arts dat ik er toch teveel last van heb terwijl ik zelf denk het valt wel mee. Komt omdat de pijn die ik in de onderrug voel, veel overheersender is.
Maar die pijn in de onderrug komt wel van de plek van de breuk en dat zal niet meer herstellen omdat daar het ruggenmerg beschadigd is.
Alle klachten daarvan zijn dan ook blijvend en daar zal ik mijn leven dus op aan moeten passen.
Als we het hebben over opbouwen gaat het dan over hele kleine stapjes in de komende jaren.
Als ik teveel belast, raakt mijn zenuwstelsel teveel geprikkeld/overbelast waardoor de klachten alleen maar erger worden ipv dat ik kan opbouwen.
En dat voelt zoooo tegenstrijdig met wat je altijd leert, trainen, opbouwen is goed en daar moet je bij doorzetten…

Eind augustus ben ik weer naar mijn eigen huis gegaan, daar heb ik nu een hooglaagbed in de woonkamer staan en probeer ik weer een beetje een ritme te vinden.
Met de revalidatie heb ik heel veel geleerd en dat moet ik nu in mijn leven gaan toepassen.
Dus hele minimale belasting gedurende de dag en tussendoor nog steeds heel veel liggen.
Ik kan in vergelijking met een maand of 2/3 terug niet veel meer dingen op een dag doen maar door het meer te spreiden over de dag gaat het wel iets makkelijker.
Alles bij elkaar lig ik toch nog wel een uur of 20 per dag op bed.

Heb inmiddels ook huishoudhulp van de WMO, taxi pas en Valys om wat mobieler te zijn als ik daar aan toe ben. Voor nu is dat voor uitjes en leuke dingen nog niet haalbaar maar wel bv voor ziekenhuis/revalidatiecentrum afspraken als mijn vader mij niet kan brengen of om daar niet afhankelijk van te zijn.

Vorige week had ik onverwachts al het gesprek met de UWV arts, waar ik erg tegenop zag door alle berichten in de media en ervaringen van andere mensen.
Moet zeggen dat het gesprek wel goed ging, moest me ook geen zorgen maken volgens de arts en binnenkort volgt dan het (standaard) gesprek met de arbeidsdeskundige maar daar moet ik me ook niet druk over maken volgens de arts want het dossier is heel duidelijk en de beperkingen erg groot en veel.
Aan de ene kant fijn dat je die bevestiging krijgt, aan de andere kant ook weer een dreun…

Waar ik nog wel heel erg tegenaan loop is het gebrek aan energie en concentratie maar dat komt o.a. door de 24/7 pijn en pijnmedicatie en hopelijk komt er in de loop van de tijd iets meer energie om ook wat vaker te kunnen gebruiken voor leuke dingen.
Nu de revalidatie afgelopen is, komt daar misschien ook wat ruimte voor.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:08

Wat een enorm nare nasleep voor jou Marije. Ik hoop dat je toch nog wat op kunt bouwen

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:11

Wat een gevolgen van zo'n ongeluk.
Heel veel sterkte, Marije.
Ik hoop voor je dat je langzamerhand meer energie krijgt voor leuke dingen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:05

Hoe is het nu met je?

Ik zat laatst in een vergelijkbare situatie als jij vacuum verpakt alleen dan voor een vlucht van 15 minuten, en ik moest aan dit topic denken. Errrug uncomfortabel inderdaad :=

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:25

Hele lange tijd geleden dat ik een update heb geplaatst maar nu dacht ik dat het toch wel weer eens goed is.
Lees af en toe het topic nog wel eens terug om te zien hoe er toch wel steeds wat vooruitgang is, soms is dat wel fijn om te beseffen als het even voelt alsof er juist geen vooruitgang is…

In december ben ik voor het laatst in Beatrixoord geweest en daarna heb ik nog meerdere keren telefonische afspraken gehad met de revalidatiearts.
Ik moet zeggen dat het heel fijn is om dan te overleggen en eventueel vragen te stellen en toch ook de bevestiging te krijgen dat ik wel goed op weg ben met alles wat ik tijdens de revalidatie geleerd heb, nu in het dagelijkse leven zelf toe te passen.
Sowieso ben ik echt zo blij met het hele revalidatietraject en ook de begeleiding die er nu nog steeds is en de korte lijntjes met artsen waardoor ik nooit lang met vragen of twijfels hoef te blijven zitten.
Je hoort zo vaak slechte ervaringen in de zorg maar positieve ervaringen zijn imo ook goed om te delen.

Er is niets veranderd aan de rugklachten, die zijn nog net zo heftig als een paar maanden geleden. Gelukkig had ik daar ook geen grote verbetering in verwacht.
Wel merk ik grote verbetering in hoe ik het zelf ervaar en accepteer en toch mijn leven, op een totaal andere manier, weer wat invulling kan geven.
Gaat natuurlijk niet iedere dag zo positief maar de negatieve dagen worden steeds minder.
Het mooie weer zal daar ook aan bijdragen want ik probeer nog steeds regelmatig te wandelen en ook een beetje in de moestuin bezig te zijn waar ik erg van kan genieten.

Op het moment kan ik even heel weinig doen omdat ik herstellende ben van een zware buikoperatie (met uiteraard complicaties -O- ) maar ik hoop met een maand of 2 zelfs weer heel voorzichtig te kunnen beginnen met fysio in de buurt.
Dat is dan een jaar geleden en ik kijk er erg naar uit.
Eens kijken of het me dan lukt om te gaan trainen zonder over mijn grenzen te gaan en weer overbelast te raken. Dat zal het lastigste worden.
Maar nu eerst herstellen en tot nu toe lukt het om nieuwe opnames te voorkomen al zit het soms op het randje (vaak uitgedroogd) maar de hoop is dat het steeds iets beter zal gaan.
Alleen een lange herstelperiode weer…

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:27

Wat fijn dat Beatrixoord zo goed bevallen is en dat de begeleiding ook nog zo goed is qua opvolging van je verdere traject!
Maar wat ontzettend rot dat je nog steeds zoveel rugklachten hebt. Is daar met medicatie oid nog iets aan te doen?
Heel veel sterkte met de herstelperiode van je buikoperatie! Had die te maken met je gebroken rug of stond dit los daarvan?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:14

De rugklachten verwachten ze niet dat die kunnen verbeteren, misschien dat ze nog een keer iets willen inspuiten in de rug maar begreep dat de kans op pijnvermindering heel klein is.
Volgende maand wordt er nog wel een nieuwe scan gemaakt en gaan ze overleggen of het materiaal eruit moet of niet. De meningen zijn daar tot nu toe erg over verdeeld.
En medicatie is op dit moment helemaal lastig want ik neem op het moment bijna niets op via de darmen.
Met mijn andere medicatie zijn we daar ook al ruim een week van alles mee aan het proberen om orale medicatie te vervangen voor andere manieren want de opname is op dit moment echt heel minimaal.

De buikoperatie staat los van de rug. Ik had een heel complex stoma en dat is verplaatst naar een ander stuk darm, laatste restje dikke darm en een oude pouch zijn verwijderd en ook weer een stuk dunne darm.
Dat ging allemaal heel goed en ik was na 3 dagen weer thuis maar toen bleek 2 dagen later mijn dunne darm stil te liggen en dan gaan alle alarmbellen af.
Gelukkig mocht ik na veel onderzoeken thuis afwachten of het spontaan weer zou herstellen omdat ik er helaas al meer ervaring mee heb.
Ik wilde heel graag mijn lichaam de tijd geven ipv meteen weer een maaghevel erin en tpv op te starten en dat heeft goed uitgepakt. Gelukkig ook hier weer heel goed overleg met de artsen en dagelijks contact en de thuiszorg die meerdere keren per dag langs kwam waardoor ik thuis kon blijven.
Nu helaas wel een high output stoma waardoor de vocht balans erg moeilijk is en ik meerdere keren weer op randje opname zat maar ook gisteren weer ‘goedgekeurd’ om naar huis te gaan.
Omdat er ook dagen bij zitten die wat beter gaan, is er nog kans dat het helemaal gaat stabiliseren in de komende maanden.

Ik ben gewoon een kneus zeg maar :+

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:42

Jemig Marije het zit jou ook niet mee hè
Ik bewonder jouw optimisme en doorzettingsvermogen en gun je dat alles snel stabiliseert en verbetert