adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:50

Rood is vooral het brandjes blussen het dealen met gedrag van bepaalde medewerkers op dit moment. Ik hou van het coachen en samen iets opbouwen. Op dit moment ben ik alleen maar sh*t aan het oplossen en moeilijke gesprekken aan het voeren. Hetgene wat ik leuk vind aan leiding geven kom ik al een paar maanden helemaal niet aan toe. Daarnaast de reorganisatie waardoor mijn motivatie ook verminderd is, dat zorgt ervoor dat ik echt in mijn ADD schiet en de minder urgente dingen laat liggen tot ze echt urgent zijn, maar dat levert me tot die tijd wel stress op.

Maar ik vind dit wel een goede tip, ik was me wel bewust van de dingen die mij energie kosten en opleveren, maar daar zit de oplossing dus ook in.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:24

Morgen mijn eerste sessie bij de Pyscholoog, ik ben erg benieuwd.
Voor mijn gevoel zit ik door mijn klachten tegen overspannenheid aan te hikken, maarja wanneer heb je dat nou echt?
Nouja, ben benieuwd. Toevallig morgenavond ook een massage gepland, kan meteen de spanning eruit gemasseerd worden :Y)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:49

Hoe is het gegaan Josien?

Hier gelukkig een nieuwe mogelijkheid via mijn werkgever gekregen, ik zat echt even vast nadat de eerste optie had laten weten geen diagnostiek meer te doen. Ben benieuwd wanneer we iets horen!
Nu denk ik vooral dat er vast niks uit zal komen en dat het allemaal wel meevalt, en dat ik mezelf gewoon een schop onder mijn kont moet geven, en meer van dat soort enorm helpende gedachten :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:52

Wij hebben alle vragenlijsten ingevuld. Dochter ook. Ik heb haar een beetje geholpen met alles lezen, ivm dyslexie is dat lastig voor haar. Ze kreeg bij sommige vragen een blackout. Wat ik wel opvallend vond, een van de vragen is wat doe je zelf aan je probleem en helpt dat? Zij luistert muziek dat wist ik al. Maar ze wordt dus ook rustig van Red Bull.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:15

Dat hoor ik wel meer ja. Ook dat ADHDers erachter komen dat ze ADHD hebben omdat ze een pilletje nemen met uitgaan en daar heel zen en geconcentreerd van raken, terwijl hun vrienden druk staan te trippen zegmaar. Pepmiddelen hebben vaak een hele andere werking op neurodivergente mensen.

Ik heb dat al met cola trouwens. Waar anderen zouden stuiteren van de suiker en cafeïne, kan ik na een groot glas gewoon meteen in slaap vallen als ik wil. Geen idee of het hetzelfde effect is, maar dat vind ik wel opvallend ook.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:25

Ik ben als iets oudere puber verslaafd geweest aan energie drank. Daar werd mijn hoofd rustiger van. Nu is het cola, al probeer ik het te beperken tot 1 blikje per dag.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:27

Ooww echt? Ik heb ook helemaal niet veel last van koffie idd, cola (koolzuur) mag ik niet meer dus daar geen recente ervaring mee :')

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:38

Koffie of andere dranken met caffeine hebben bij mij ook geen effect. Toen ik 's avonds laat een keer aan mijn scriptie aan het schrijven was en mijn ogen zwaar begonnen te worden dacht ik: misschien heb ik gewoon meer nodig. Dus na 2 espresso's, een matcha en een mate ben ik toch maar gewoon naar bed gegaan en in slaap gevallen :O en het is niet zo dat ik aan veel caffeine gewend ben.
Maar nu moet ik erbij zeggen dat mijn beide ouders ook gewoon 's avonds meerdere koffies kunnen drinken en die hoedanook niet allebei ADHD hebben. Ik zou best geinteresseerd zijn in een onderzoek naar een potentieel verband tussen ADHD en caffeine-resistentie maar heb nog niks gevonden. Ik betwijfel eerlijk gezegd of er echt een verband is.

Methylfenidaat had bij mij helaas ook geen effect behalve eetlust weg. Iemand die ik ken die zei daarop 'Dat is mooi, dan weet je in ieder geval dat je niet echt erge ADHD hebt' en diegene studeerde zelfs geneeskunde -O-

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:06

zonnebloem18 schreef:
Ik ben als iets oudere puber verslaafd geweest aan energie drank. Daar werd mijn hoofd rustiger van. Nu is het cola, al probeer ik het te beperken tot 1 blikje per dag.

Oh wow, er valt een kwartje bij mij :'). Ik heb zo ontzettend veel energy gedronken tijdens mijn puberteit. Ik kan er tegenwoordig alleen niet goed meer door slapen als ik het te laat op de dag drink. Datzelfde heb ik ook met mijn medicatie (methylfenidaat), als ik dat te laat neem is in slaap komen een stuk lastiger.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:17

Als ik 2 red bull achter elkaar drink in de avond lig ik meteen te slapen :')
Moet ook zeggen dat de meeste varianten van methylfenidaat dat effect bij me hebben, behalve de gereguleerde afgifte varianten.

Het enige wat ik krijg van veel cafeïne is meer hartritmestoornissen, dus ik drink het weinig. Maar qua wakker blijven heeft het voor mij een tegenovergestelde werking inderdaad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:28

Best bijzonder hoe dat werkt dan. Ik word echt een beetje naar van energy drink, ik voel me helemaal hyper. Maar dochter gebruikt het als downer op dit moment. Niet ideaal want voor je lever schijnt het niet heel best te zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:11

Butterfly schreef:
Hoe is het gegaan Josien?

Het was een intake bij de bedrijfspsycholoog, dus niet direct heel bijzonder.
Hij heeft mijn problemen op het werk in kaart gebracht en vond mijn omschrijving wel passen bij een neurotypisch brein maar kan zelf geen diagnose doen.
Dus hij wil wel meedenken en zoeken naar dingen die kunnen werken voor mij binnen mijn baan, maar nog niks concreets.

Het heeft me wel weer veel aan het denken gezet en me doen beseffen dat het werk op deze manier gewoon niet vol te houden is voor mij.
Maar ik weet ook niet wat de oplossing is. Zelf zal ik mezelf niet snel ziekmelden en van werk krijg je niet de mededeling dat je je ziek moet melden als het even niet gaat :Y) .

Ik heb niet het idee dat ik echt rustiger wordt van Energiedrank of koffie, maar ik heb ook totaal niet het idee dat het ook maar iets voor mijn energie doet..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:23

Kan de bedrijfspsycholoog je daar niet mee helpen? Ik liep tegen een burn out aan en wist niet wat me zou helpen. Grootste punt zat ik dat het voor voelt als falen als ik opgeeft en ik mijn verleden heb ik al zo vaak gefaald voor mijn gevoel. Na een heel goed gesprek was het voor mij heel duidelijk welke keus ik moet maken. Laat het in elk geval niet zo ver komen dat het helemaal niet meer wil, dan heb je echt alleen jezelf er maar mee.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:26

zonnebloem18 schreef:
Kan de bedrijfspsycholoog je daar niet mee helpen? Ik liep tegen een burn out aan en wist niet wat me zou helpen. Grootste punt zat ik dat het voor voelt als falen als ik opgeeft en ik mijn verleden heb ik al zo vaak gefaald voor mijn gevoel. Na een heel goed gesprek was het voor mij heel duidelijk welke keus ik moet maken. Laat het in elk geval niet zo ver komen dat het helemaal niet meer wil, dan heb je echt alleen jezelf er maar mee.

Dat hoop ik wel ja, binnenkort een tweede gesprek dus dan gaan we hier als het goed is op door.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:09

Kan de bedrijfspsycholoog ook met je meekijken naar je priveleven? Het zal best helpend kunnen zijn als het niet alleen maar gericht is op werk.

En hopelijk wil deze psycholoog inderdaad helpen met je grenzen. Want ziekmelden is soms gewoon echt nodig en dan is het fijn als een expert dat tegen je zegt. Misschien eens aankloppen bij de huisarts/praktijkondersteuner? Die kunnen daar soms wat beter in helpen omdat ze niet voor de werkgever werken. En dan kan er gelijk meegekeken worden naar eventuele diagnostiek voor neurodivergentie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:22

Haha als ik dit topic lees zie ik zoveel bekende dingen...
Mooi niet dat ik me laat testen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:26

Anne_GTI schreef:
Haha als ik dit topic lees zie ik zoveel bekende dingen...
Mooi niet dat ik me laat testen.

Ok.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:26

Josien_ schreef:
zonnebloem18 schreef:

Dat hoop ik wel ja, binnenkort een tweede gesprek dus dan gaan we hier als het goed is op door.

Hopelijk komt er wat uit en gaat het je helpen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:46

Ik gaf vorige week aan richting een burn-out te gaan. Ik heb zelf gisteren een gesprek gehad met een bedrijfspsycholoog en na een hoop afwegingen de knoop doorgehakt. Ik vind het echt heel lastig, maar mijn beslissing staat vast. Heb het gevoel dat ik iedereen in de steek aan, maar als ik dit niet doe laat ik mezelf in de steek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:34

Goed voor jezelf zorgen is het aller aller belangrijkste. En de tijd nemen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:36

zonnebloem18 schreef:
Ik gaf vorige week aan richting een burn-out te gaan. Ik heb zelf gisteren een gesprek gehad met een bedrijfspsycholoog en na een hoop afwegingen de knoop doorgehakt. Ik vind het echt heel lastig, maar mijn beslissing staat vast. Heb het gevoel dat ik iedereen in de steek aan, maar als ik dit niet doe laat ik mezelf in de steek.

Fijn dat je een knoop hebt kunnen doorhakken! :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:47

zonnebloem18 schreef:

Dan zitten we in hetzelfde schuitje, sterkte :(:)

Ik heb wel eens gelezen of gehoord over de metafoor met zuurstofmaskers in een vliegtuig, je moet namelijk eerst je eigen op zetten en daarna pas die van/bij anderen: als je niet eerst jezelf helpt, heeft een ander er uiteindelijk ook niks aan.
Hard, maar het is wel waar :x

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:56

Voor jezelf zorgen is heel belangrijk! Maar ook best moeilijk :Y) .

Hebben jullie ook dat je erg gevoelig bent voor afwijzing of negatieve feedback?
Ik las online dat dat ook vaak voor komt bij ADHD, zelf heb ik er erg last van maar ik weet niet of dat nou echt daarmee te maken heeft :?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:02

Zoek eens op rejection senstivity disorder, dat is echt iets waar alle ADHDers die ik ken veel last van hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:03

Ja, leuke extra is dat, not ...