Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:26

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:
Het zijn exact jouw woorden. Als iemand graag hen of hij genoemd wil worden en iemand anders doet dat niet uit gebrek aan respect (en niet per ongeluk) dan snap ik heel goed dat iemand daar een probleem van maakt. Dat lijkt me gewoon... een normale omgangsvorm. En dat je dan bij jezelf denkt, 'deze persoon spoort niet', dat is je goed recht. Als je dat maar niet hardop laat merken.

Daar verschillen we dan over van mening.

Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.

Je begrijpt niks van respect. Ik weet oprecht niet of je zit te trollen nu.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:28

Ik denk inderdaad dat het niet zo zwart/wit is, en dat datgene wat bij sommigen gezien wordt als “schreeuwen” ook nodig is gezien veel factoren in bijv. de geschiedenis, net zoals bij de Black Lives Matter beweging. Ik vind het zeker goed als ‘groepen’ of mensen uitkomen voor wie ze zijn en daar aandacht aan besteden, in gevallen waar soms nog veel onwetendheid is, ook naar de buitenwereld toe.

Als het gaat om je gekwetst voelen door de mening van een ander. Het punt wat hierboven door een paar gemaakt wordt (je niet te snel gekwetst voelen) voelt voor mij wel enigszins vergelijkbaar als “gelovige”. Voor mij is geloof niet enkel iets wat ik op zondag uitvoer, het is iets wat bij mij op de identiteitslaag zit. En wat mijn wereldbeeld/mensbeeld etc etc. bepaalt..
In principe was Europa ooit christelijk, en zit het dus wel met de geschiedenis verweven, en is het wat dat betreft geen minderheid geweest. Maar tegenwoordig gelooft een meerderheid Nederlanders niet meer in God. In een geseculariseerd Nederland zou ik mij dagelijks gekwetst kunnen voelen door vloekende mensen, bepaalde media-uitingen, mensen die een bepaalde mening hebben over christenen. Mensen die het ten diepste belachelijk vinden wat mensen geloven en diep van binnen ervan overtuigd zijn dat het onzin is wat men zegt of gelooft.

Aangezien ik mij ergens in dat hokje zie passen, zou ik mij dus heel makkelijk ook persoonlijk aangevallen kunnen voelen.
Ik weet dat veel misschien zullen tolereren wat ik denk en geloof, maar niet zullen accepteren; wanneer acceptatie dus betekent dat je je beeld of mening aanpast. Maar het punt wat ik probeer te maken en waarom ik geloof erbij haal, ik ben wie ik wil zijn daarin, tuurlijk is het fijn als mensen het begrijpen, respecteren etc. Maar ik heb geen bevestiging nodig van anderen die het onzin vinden wat ik geloof. Ik ben daarvan niet afhankelijk.

Ondanks dat ik denk dat het goed is dat er over dit onderwerp gepraat wordt, er meer kennis over komt en ook meer acceptatie/aandacht voor misstanden. Denk ik wel dat we soms in een hele gevoelige “ik voel me gekwetst doordat jij een andere mening hebt dan ik- maatschappij ” terecht komen. En dat gaat verder dan alleen maar de gender-discussie, dat geldt voor veel andere onderwerpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:31

Sellyxx schreef:
Inderdaad. Ik werk in een daklozenopvang die alleen voor vrouwen is, en dat is écht niet zonder reden. Dat is overigens nog een nieuwer concept, vroeger was het wel gewoon gemengd. Hoewel er dus misschien potentieel mensen zich buitengesloten zouden kunnen voelen door deze “scheiding”, zijn er dagelijks heel veel vrouwen die baat hebben bij deze manier van opvang.

Sorry, dit is pertinent on juist! Geschiedenis was echt anders!

Ik kom uit de daklozenopvang en werkte daar al 45 jaar geleden in. Toen waren er al opvangmogelijkheden voor enkel vrouwen en die daklozenopvang was door het hele land verspreid. Dit NAAST de fiom huizen, blijf van mijn lijf huizen etc.
Dit gold zowel voor de reguliere opvang als bv opvang door religieuzen, leger des heils en andere.

Als iemand wil dat ik zij zeg, zelfs als hij op hoge hakken loopt en er super vrouwelijk uitzie, dan is het een hij van mij. Iedereen bepaalt zelf zijn gender aanspreek titel .

Brainless

Elisa2 schreef:
Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.

Maar als degene tegen jou zegt: joh ik ben een man/hij dan moet dat toch geen probleem zijn?

Mars

Doubtless schreef:
Elisa2 schreef:

Niet mee eens. Ik zou wel degelijk gepikeerd zijn als iemand mij met 'hij' of 'ferdinand' aanspreekt, dat slaat werkelijk waar nergens op.

Echt?
Het zal mij een zorg zijn om met hij/hem/Marcel/Emmer aangesproken te worden, ik weet toch zelf wat ik ben? Daar hoeft een ander mij niet in te bevestigen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:32

Mars schreef:
Echt?
Het zal mij een zorg zijn om met hij/hem/Marcel/Emmer aangesproken te worden, ik weet toch zelf wat ik ben? Daar hoeft een ander mij niet in te bevestigen

Jij hebt dan ook geen genderdysforie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:34

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:

Daarom vraag ik wat je bedoelt.

Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
Okay.

Dus als ik vind dat jij een koe bent, dan mag ik je ook zo aanspreken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:35

Urbanus schreef:
Elisa2 schreef:

Daar verschillen we dan over van mening.

Je begrijpt niks van respect. Ik weet oprecht niet of je zit te trollen nu.

Dat lijkt me wel, lijkt me ook de enige verklaring om zulke rare dingen te zeggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:35

Sellyxx schreef:
Ik weet dat veel misschien zullen tolereren wat ik denk en geloof, maar niet zullen accepteren; wanneer acceptatie dus betekent dat je je beeld of mening aanpast. Maar het punt wat ik probeer te maken en waarom ik geloof erbij haal, ik ben wie ik wil zijn daarin, tuurlijk is het fijn als mensen het begrijpen, respecteren etc. Maar ik heb geen bevestiging nodig van anderen die het onzin vinden wat ik geloof. Ik ben daarvan niet afhankelijk.

Ondanks dat ik denk dat het goed is dat er over dit onderwerp gepraat wordt, er meer kennis over komt en ook meer acceptatie/aandacht voor misstanden. Denk ik wel dat we soms in een hele gevoelige “ik voel me gekwetst doordat jij een andere mening hebt dan ik- maatschappij ” terecht komen. En dat gaat verder dan alleen maar de gender-discussie, dat geldt voor veel andere onderwerpen.

Eens. Goed verwoord. Zo voel ik het ook.
Op Bokt kunnen er ook vaak hele grove dingen worden gezegd over het geloof. Soms zelfs dat je eigenlijk niet wijs bent en achterlijk dat je die onzin gelooft. Moet je dit eens doen in een zwarte pieten discussie of in een gendersituatie en je wordt afgemaakt.
Alles is zo gevoelig geworden, je kan echt niks meer zeggen heb ik het idee. Grappen zijn snel grof of rascistisch, alles is maar woke en me too. Je kan amper nog wat zeggen of doen of het kan echt niet. We leven echt in een supersensibele maatschappij tegenwoordig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:38

Ailill schreef:

Als jij vindt dat ik op een koe lijk en je noemt me een koe dan snap ik dat. Als ik dan zeg dat ik een vrouw ben en geen koe dan zou ik het wel respectvol vinden als je me daarna vrouw wilde noemen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 18-05-23 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:38

Suzanne F. schreef:
Ailill schreef:
Zou het in deze niet zo kunnen zijn dat het juist gaat om het feit dat anderen hen niet accepteren voor wie ze zijn? En dat het dus niet om zelfacceptatie gaat?

Zoals je bijvoorbeeld in dit topic erg goed terugziet.

Maar waarom dan zo zoeken naar bevestiging van anderen?
Als iemand zijn haar paars verft en met een emmer op zijn hoofd gaat lopen en zegt verliefd te zijn op tuinslangen dan hoeft toch niet heel de wereld die persoon te erkennen als emmerseksueel? Als jij dat wil helemaal prima maar waarom verlangen van anderen dat ze hier in mee gaan? Wees lekker jezelf en doe je ding, helemaal goed. Dan hoeft er toch niet weer een lettertje te komen achter het alfabet wat we al hebben aan genders en voorkeuren?

Ik ben natuurlijk wel absoluut tegen geweld en uitsluiting van mensen, welk gender of geslacht ze ook hebben. Iedereen mag zijn wie hij wil zijn, voor mij helemaal prima.
Het gaat niet om seksualiteit. Het gaat om identiteit, erkenning voor wie je bent als persoon en mens.

Voorbeeld: jij wil als vrouw toch ook meer veiligheid en je veiliger voelen, omdat je dat als vrouw (helaas) op veel plekken nodig hebt. Die behoefte hebben denk ik veel vrouwen, o.b.v. (een stukje) van hun identiteit.

Suzanne F.

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:40

Maar wat heeft erkenning te maken met veiligheid? Of in ieder geval, ze horen niets met elkaar te maken te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:41

Ja het slaat echt compleet door. Je wordt geboren met een piemel of met een vagina. Je bent een man of vrouw. Je bent een hij of een zij. Heb je een piemel
Ga je naar de mannen wc, heb je een vagina ga je naar de vrouwen wc.

En dat iemand zich anders voelt kan prima. Maar zolang je een piemel hebt ben je gewoon een man/hij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:42

LV19952 schreef:
Ja het slaat echt compleet door. Je wordt geboren met een piemel of met een vagina. Je bent een man of vrouw. Je bent een hij of een zij. Heb je een piemel

En dat iemand zich anders voelt kan prima. Maar zolang je een piemel hebt ben je gewoon een man/hij.

Nou dat is wel heel kort door de bocht. :+

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:42

Suliko schreef:
Elisa2 schreef:

Dat vind ik echt absurd. Dan vind je dus jouw ervaring over iemand anders belangrijker dan de ervaring die iemand over zichzelf heeft. Oftewel, je vind jezelf belangrijker dan de ander. Terwijl het zo'n kleine moeite is om iemand met de gewenste voornaamwoorden aan te spreken uit respect en acceptatie voor diens eigen ervaring. Ongeacht hoe jij man/vrouw/non-binairiteit ook ziet, dat staat daar gewoon los van. Het gaat om iemand accepteren in zijn/haar/hen ervaring van zijn/haar/hen wereld, hoe verschillend die ook is van de jouwe en dat die ander jouw accepteert als vrouw zijn in jouw vrouwelijke beleving van de wereld.

Waarom wordt er de hele tijd overheen gelezen dat ik schrijf dat het prima is om daar in mee te gaan/ degene te respecteren zolang je daar zelf achter staat?

Waarom moet iemand de waarheid van een ander wel respecteren maar die van zichzelf niet? Dat vind ik nogal krom.

Ik denk dat hierin heel duidelijk zichtbaar wordt dat er onder de ijsberg altijd een bepaalde metha-ethiek meedoet. Wat jouw waarden/normen zijn en wat jij gewenst gedrag vind in de omgang, wordt bepaald door jouw wereldbeeld en wat jij ziet als goed/fout maar ook hoe jij denkt dat een mensbeeld bepaalt wordt.

Als jouw overtuiging is: elk mens bepaalt over zichzelf wat zijn/haar waarheid is, is het héél logisch dat je zelf bepaalt hoe je aangesproken dient te worden. Ook een humanistische visie denk ik zo.

Er zijn ook veel andere ethische/ filosofische stromingen of visies op mens/wereldbeeld/maatschappij, waarbij je dus tot een conclusie zou kunnen komen dat bijv. identiteit zich ook ontwikkelt door relatie met een ander, of er dingen van buitenaf mee kunnen “bepalen” in wie jij bent. Neem als voorbeeld bijv. de filosoof Charles Taylor (die een heel ander begrip heeft van authenticiteit dan bijv. Nietschze). Taylor ziet
authenticiteit niet hetzelfde als de liberale zelfbeschikking, die uitmondt in 'doe maar wat je wilt’, nou daar heb je dan weer hele theorieën over al die theorieën bepalen dus ook weer wat jij vind dat de norm zou moeten zijn. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:43

LV19952 schreef:

Misschien moet je even de rest van het topic lezen ;)

Overigens is het geen vagina maar vulva, je vagina is onderdeel van je vulva.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:44

pien_2010 schreef:
Sellyxx schreef:
Inderdaad. Ik werk in een daklozenopvang die alleen voor vrouwen is, en dat is écht niet zonder reden. Dat is overigens nog een nieuwer concept, vroeger was het wel gewoon gemengd. Hoewel er dus misschien potentieel mensen zich buitengesloten zouden kunnen voelen door deze “scheiding”, zijn er dagelijks heel veel vrouwen die baat hebben bij deze manier van opvang.

Sorry, dit is pertinent on juist! Geschiedenis was echt anders!

Ik kom uit de daklozenopvang en werkte daar al 45 jaar geleden in. Toen waren er al opvangmogelijkheden voor enkel vrouwen en die daklozenopvang was door het hele land verspreid. Dit NAAST de fiom huizen, blijf van mijn lijf huizen etc.
Dit gold zowel voor de reguliere opvang als bv opvang door religieuzen, leger des heils en andere.

Als iemand wil dat ik zij zeg, zelfs als hij op hoge hakken loopt en er super vrouwelijk uitzie, dan is het een hij van mij. Iedereen bepaalt zelf zijn gender aanspreek titel .

Je hebt gelijk, ik heb het niet helemaal handig verwoord. In de desbetreffende opvang waar ik werk is het een nieuw concept, daarmee doelde ik erop dat het pas sinds een aantal jaar een vrouwenopvang is geworden. Ik bedoelde inderdaad niet een nieuw concept in het algemeen, maar dat was inderdaad een beetje onduidelijk verwoord :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:45

Suzanne F. schreef:
LV19952 schreef:

Tsja kan er weinig anders van maken. :+ met een ander geslacht kan je in principe niet geboren worden toch?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:46

Suzanne F. schreef:
Ailill schreef:

Als jij vindt dat ik op een koe lijk en je noemt me een koe dan snap ik dat. Als ik dan zeg dat ik een vrouw ben en geen koe dan zou ik het wel respectvol vinden als je me daarna vrouw wilde noemen.
Ben ik helemaal met je eens.

Maar geldt dat dan ook niet voor een ander, indien diegene jou te kennen geeft anders te willen worden aangesproken?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:47

LV19952 schreef:

Nee, zo simpel is het gewoon niet en als je daar geen diepgaandere kennis over hebt, moet je misschien niet zo stellig iets brengen.

Natuurlijk word je geboren met een van de twee geslachtsdelen (tenzij hermafrodiet), maar gender stopt daar niet. Man en vrouw zijn, gekoppeld aan de geslachten, zijn menselijke concepten. En genderidentiteit wordt niet bepaald door enkel wat er in je broek zit. Dat wordt bepaald door genen, je hormoonhuishouding, de bedrading van je brein. En daarin zien we, in wetenschappelijk onderzoek, dat er vele uitingsvormen zijn van gender die naar man of vrouw neigen, maar er net zo goed tussenin kunnen zitten.
Waardoor je je mentaal en ook fysiek (genderdysforie) absoluut anders kan voelen dan wat het geslacht in je broek en de maatschappij jou verteld.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 18-05-23 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:47

LV19952 schreef:
Suzanne F. schreef:

Tsja kan er weinig anders van maken. :+ met een ander geslacht kan je in principe niet geboren worden toch?

Je kunt geboren worden met de uiterlijke geslachtskenmerken van een man of een vrouw. Dat is je geslacht. Maar je geslacht is niet hetzelfde als je gender.

"Sekse en geslacht verwijzen vooral naar lichamelijke kenmerken. Gender verwijst ook naar de sociale, culturele en psychologische kenmerken die ermee in verband gebracht worden."

Oftewel: ook als je met een mannelijk geslacht geboren wordt, hoef je geen man te zijn.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:48

Achterom schreef:
pien_2010 schreef:
Helaas geldt dat niet voor vrouwen die als jongen geboren is. Die vrouw/ meisje heeft vaak een probleem, ik niet want ik kleur binnen de lijntjes dus heb geen probleem.

Hoezo heeft die vrouw een probleem? In de huidige westerse wereld? Nee, in echt niet.
In de rest van de wereld kan ik me er iets bij voorstellen, maar hier? Nee, sorry, echt niet.

Dit laat alleen zien dat je dus geen flauw idee hebt van hoe hun levens eruit zien, want hier in de “westerse wereld” zijn we echt niet zo progressief als men doet denken hoor. Velen vrouwen hebben écht nog wel een probleem. Kom op zeg.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:49

Suzanne F. schreef:
Maar wat heeft erkenning te maken met veiligheid? Of in ieder geval, ze horen niets met elkaar te maken te hebben.
Ik bedoel te zeggen dat jij, op basis van jouw identiteit/geslacht/(seksualiteit), bepaalde behoeftes hebt die niet gelden voor mensen die dat niet zijn.

Dit geldt net zo voor mensen die zichzelf dus anders dan dat/jou identificeren.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:53

Ik lees dit topic echt met verbazing. Zoveel mensen die zeggen 'ik wil me niet aanpassen' en eigenlijk niemand die een duidelijk antwoord geeft op wat dat 'aanpassen' dan precies is. Want hij ipv zij (even een voorbeeld) lijkt me niet echt heel veel moeite kosten? :o? Onwennig, ja, dat vind ik zelf met de meervoudsvorm vooral. Maar moeite? Nee.

Ik snap ook niet waarom toiletten niet gemengd kunnen zijn. Oh nee stel je voor dat er een man zijn handen wast terwijl je je lipstick bij staat te werken. Of nee, nog erger, iemand die met 'hen' aangesproken wil worden! Stel je toch voor :roll:

Schreeuwt deze groep? Ja, soms best wel ja. Maar dat komt door mensen die het belachelijk vinden, zich er niet in in willen leven, de oude hokjes willen houden, haat hebben aan alles wat niet is 'zoals het vroeger was'. Je hebt een mannelijk geslachtsdeel dus je bent man... Ik vind dit echt bekrompen. Deze groep schreeuwt omdat er erkenning nodig is. Respect. Het moet normaal worden. Uiteindelijk willen we allemaal gewoon onszelf zijn. Ik bedoel, vrouwen waren ook aan het 'schreeuwen' voor gelijke rechten. En zoals eerder ook genoemd, mensen met een donkere huidskleur. Dat vinden we nu allemaal heel normaal, maar in de tijd dat dit echt een opstand was, waren daar ook vele mensen met de reacties die ik hier lees. "Ik ga me niet aanpassen. Alles is goed zo. DOE NORMAAL."

Laat iedereen gewoon zijn wat ie wil zijn, liefhebben wat ie lief wil hebben (ok, binnen de perken van volwassen mensen met consent, je snapt me) en laat het met rust. Zo moeilijk is dat toch niet?

Zelfde met tatoeages. Weet je, als je het niet wil, doe je het niet. Kijk je er niet naar. Leef je eigen leven.

:evaw:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:54

LV19952 schreef:
Ja het slaat echt compleet door. Je wordt geboren met een piemel of met een vagina.

Van de meeste mensen heb ik de piemel of vagina nog nooit gezien. Het is in het dagelijks leven helemaal niet belangrijk. Zelfs in de wc's is het niet belangrijk: tegen de tijd dat je piemel of vagina werkelijk ontbloot zijn, is het wc-hokje meestal allang dicht. (Ja, urinoirs zijn de uitzonderingen.)

Niets hiervan gaat echt over piemels of vagina's, want die zijn niet zo belangrijk.