Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nyaleti schreef:Het ging hier zo goed van de zomer. Kon de meeste dagelijkse dingen wel weer doen en had de kracht in m'n spieren weer terug. Af en toe eerder een 60 jarige dan 28 maargoed, so it.
Begon al weer even te sluimeren met het koudere weer maar prima te behappen, mocht niet klagen. Afgelopen week 2 dagen hele dag vochtig weer en het is weer mis.
Knieën en handen doen zo'n zeer. Een knie en een vinger nu ook duidelijk dikker, vocht.
We gaan maar weer eens naar de huisarts want dit hoort niet bij de fibro stempel die ze me ooit eens gegeven hebben.
Ben benieuwd of ze mee willen denken, of ik een nieuwe bloedtest mag. Of dat ze me gaan afschepen met fysio en "heeft iedereen wel eens"..
Mag helaas niet bij de arts waar ik om vroeg maar bij iemand die me al vaker totaal niet serieus heeft genomen en niet het totaal plaatje meeneemt. Ben benieuwd![]()
Vraagje. Omdat ik nu even alert ben op alles: op mijn hand heb ik enkele rode puntjes zitten. Doet totaal geen zeer, geen jeuk, niks. Is ook niet dik maar zit in de huid zegmaar. Ik had het door ChatGPT gegooid omdat ik er niks van dacht maar toch even dubbel checken, en die kwam toch dat het iets reumatisch gerelateerd kon zijn. Via google krijg ik of andere huidziektes of de psoriasis - reuma variant.
Herkent iemand die puntjes tijdens een reuma flare up?
carrie79 schreef:Ik meld me ook, weet sinds een maand of 2 dat mijn ' vage klachten' reuma is. Heb spuit prednisolon gehad en slik nu 1x pwk MTX.
Bij mij zit het ook in de familie.
et begon met zere vingers en polsen en regelmatig ontstekingen in de ellebogen. Eerst dacht ik aan overbelasting (ik ben nogal actief) maar uiteindelijk was het zo belemmerend en na onderzoek bleek dus reuma. (reumatoide artritis om precies te zijn).
Moet eerlijk zijn ik was blij dat er een verklaring was voor die rare pijn die ik had, maar ik vond het best heftig te beseffen dat mijn imuumsysteem zich dus tegen me werkt. Mijn lichaam werkt niet meer mee en dat vind ik best pittig om te beseffen. Vooral omdat ik echt probeer gezond te leven (eet gezond, beweeg voldoende, niet te zwaar etc). Heb wel een heftige tijd achter de rug met de zorg voor mijn moeder, dus wellicht heeft dit wel iets getriggerd.
Voor nu probeer ik zoveel mogelijk alles te doen, de medicatie geeft nu (echt sinds deze week) iets verlichting maar zeker nog niet helemaal. Verder ben ik erg moe.
Paardrijden weiger ik echt op een laag pitje te zetten dus dat doe ik nog steeds, je begrijpt dat dit met zere vingers soms wel een opgave is, gelukkig heb ik geen trekkend paard oid.
" blij" om te lezen dat er meer ' slachtoffers' zijn van deze rot ziekte.
Nyaleti schreef:Ik ben 2 jaar geleden bij de reumatoloog geweest en die heeft me uiteindelijk de diagnose Fibro gegeven. Toen is ook de reuma factor getest. Om dat nu weer te herhalen was zinloos volgens de huisarts. Na wat googlen heb ik het idee dat die best opnieuw geprikt had mogen worden.
Maar zelfs m'n CRP was netjes laag. Heel gek want m'n knieën voelen gewoon gezwollen 'van binnen' waar dat voorheen vooral pijn en fragiel was.
Inmiddels doet het overal zeer, of het gevolg is van anders lopen door de knieën weet ik niet. Ben wel blij dat ik geswitcht ben naar een kantoorbaan![]()
Psoriasis er boven op lijkt me zo ruk.. Er zit dus geen direct verband tussen een flare up op de huid en gewichtsklachten? Wordt het apart van elkaar behandeld of kan de reumatoloog bijvoorbeeld ook ondersteunen met deze variant?
simongek schreef:Zag in mijn spam een berichtje over dit topic. Weer aardig moeten bijlezen.
Valt mij op dat veel mensen blijven tobben en zoeken net als mij.
Heb inmiddels zoveel medicijnen geprobeerd van de tabletvormen dat ik sinds vorige week moet prikken.
Heb nu een biologisch medicijn genaam humira. Zou zo blij zijn als we nu eindelijk iets vinden waar ij goed op reageer.
Voor 2 soorten was ik allergisch en de methotrexraat viel mijn haar heel erg van uit.