To smeren of not to smeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:17

Hm.. ze hebben veel spullen op biggreensmile staan, maar ik weet niet of het hetzelfde is als wat jij bedoelt
Thuis heb ik ook een ecologische spray voor de badkamer.. dat zal ook wel niet goed zijn.. -O- :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:17

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:21

Nou, de mensen aan de telefoon en in de winkel weten het wel goed te brengen :')

Maar ik ben heel benieuwd wat ze dan gaan vertellen over de producten die ook op die website staan

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:22

Ik ga 'm herkijken nu! Maar ik zou het wel tof vinden als ze een aflevering over zonnebrand zouden maken...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:59

De conclusie die ik eruit haal (want ze zeggen niet echt iets concreets, en ze doen, voor mijn smaak, af en toe net iets te dramatisch) is dat het inderdaad niks uitmaakt..
het ene is wellicht minder belastend dan het ander, maar het maakt allemaal algen dood (wat je verwacht van schoonmaakmiddel) dus geen van de producten zijn 'goed' voor het milieu. Het is op zn hoogst 'minder slecht'

Interpreteer ik het dan goed?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 15:02

Ja, wat ze zeiden, echt ecologisch bestaat niet, het is dan 'ecologischer'. Maar het is onderaan de streep ook gewoon slecht voor de natuur en wat die winkeldame in de eerste 10 min zei, dat je het in de sloot kunt gooien zonder gevolgen klopt dus niet.

Nu koop ik altijd alles in bulk dus ik heb nog heel veel flessen Ecover maar ik ga het niet meer per se halen omdat het zo milieuvriendelijk is.

Kortom, reef-safe en 'ecologisch' is niet heel serieus te nemen als het op een verpakking staat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:05

Lies.. Lies everywhere..
:')

Nou ja, dan probeer ik het beste van het slechtste, meer gaat niet
De website BigGreenSmile is het dan ook niet helemaal.. niet voor ecologische producten iig.. -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:27

Nouja de conclusie was toen in mijn beleving dat als je wilt dat het goed schoonmaakt, het logischerwijze bij in de sloot kiepen niet onbetekenend is voor het leven in die sloot. Maar dat het ene meer leven dwarszit dan het andere. Dan kan een Ecover of Marcels Green soap ofzo alsnog wel de vriendelijkere keuze zijn natuurlijk.

Een beter alternatief gaven ze ook niet echt.... als je met azijn / citroen / baking soda aan de slag gaat dan zal dat ook niet geweldig zijn als je dat in de sloot kiept, denk ik :(:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:45

En dat, als je dus nagaat dat het allemaal door de afvoer gaat, de waterzuivering in..

Ik googelde dat en toen kreeg ik dit:
Wat gebeurt er met gezuiverd rioolwater?
De bacteriën eten alle viezigheid uit het water op. Het water dat uit de rioolwaterzuiveringsinstallatie komt is schoon, maar niet zo schoon dat je het kan drinken. Het water wordt in een plas, meer of kanaal gedumpt. En daar blijft tot het wordt opgepompt om gezuiverd te worden tot drinkwater

dat vond ik dan ook weer verwarrend.. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 15:47

Was ik verdomme nog maar 11, toen was mijn enige zorg m'n tamagotchi.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:48

Ik kom nog wel eens bij rioolwaterzuiveringen. De mensen die daar werken maken zich steeds meer zorgen over de waterkwaliteit, door alle chemische troep die in het riool terecht komt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:49

Oh ik dacht ook goed bezig te zijn met ecover :=

Ik durf de aflevering niet te kijken.

Wasmiddel trouwens van brauzz. Daar zit helemaal geen plastic op, aan of in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:57

Wij hebben niet voor niets jaren geleden zelf al een filterset op de keukenkraan gezet voor het drink- en kookwater, want die zorgen hebben ze al jaren bij waterzuiveringsbedrijven :(:) Eigenlijk moet je een filterset op het punt zetten waar het water je huis binnenkomt zodat je ook bij douchen en badderen niet met water zit waar toch wat chemische zooi in is blijven zitten. Maarja....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:00

prompter schreef:
Ik kom nog wel eens bij rioolwaterzuiveringen. De mensen die daar werken maken zich steeds meer zorgen over de waterkwaliteit, door alle chemische troep die in het riool terecht komt

ja terwijl je zou denken dat door meer bewustwording, er juist minder door het riool zou moeten gaan. Ook met de 'betere' alternatieven die er nu zijn.

Vroegah gooide men van alles en nog wat door t riool, ik zou denken dat dat nu minder is. Kunnen zij aangeven wat er nu meer is dan voorheen?

maar goed, dit is offtopic :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:25

Onbekende stoffen, zoals die bijvoorbeeld bij Chemours gemaakt worden en waarvan de eigenschappen nog niet 100 procent bekend van zijn, zijn nu de grootste zorg. Pfas achtige zaken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:31

Cer schreef:
Vroegah gooide men van alles en nog wat door t riool, ik zou denken dat dat nu minder is. Kunnen zij aangeven wat er nu meer is dan voorheen?

maar goed, dit is offtopic :o

momenteel ook heel veel drugsafval en drugsresten via urine.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:50

Medicijnen (antibiotica, chemokuren, lithium, etc, etc.), schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, verfresten, enzovoort.
Wij hebben een septic-tank dus letten extra goed op maar als we medicijnen moeten slikken gaat dat helaas toch de septic-tank en daarna de sloot in.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:55

Winged schreef:
herr_balou schreef:
Enig idee wat we momenteel aan waterzuivering betalen? en er ünerhaupt gezuiverd kan worden? Ik vrees dat je geen idee hebt en als dat waar is hoop ik dat je een blanco stem hebt uitgebracht voor de Waterschapsverkiezingen...

Zo, dat mag ook wel even wat vriendelijker.

Gelukkig doen de waterschappen meer dan alleen het water zuiveren. Plus: je wilt niet weten wat mensen zoal door de goot heen spoelen. Maar dat is een andere discussie.

Nee sorry inderdaad niet vriendelijk maar denken dat de waterzuivering het wel oplost is naïef. Ze proberen regelmatig de noodklok te luiden maar het lijkt vrij weinig mensen echt iets uit te maken dat ze veel troep niet uit het water kunnen filteren en die troep daardoor in het milieu terecht komt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:59

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in chemicaliën en hoe die worden toegelaten (spoiler alert: slager keurt z'n eigen vlees...), heeft de NRC een erg interessant artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/05/ni ... m=20230506

En het gaat om heel erg veel vreemde en nieuwe stoffen. Elk jaar weer. En als een stof een probleem heeft, dan wordt er het liefst gekeken naar een erg vergelijkbare stof (want dan hoef je de systemen niet aan te passen), ook al is die vergelijkbare stof vaak ook niet helemaal lekker.
Gaan er dingen beter dan vroeger? Ja, radium in verf mag niet meer. Maar dat betekent niet dat het nu 'goed' gaat. Er zijn nog heel erg veel problemen, en niet eens per se in de meest logische plekken. Dus niet alleen drugsafval/medicijnen etc (the usual suspects), maar er komen zoveel nieuwe stoffen op de markt, met heel veel gebruiksdoeleinden. En die zijn dus allemaal getest door de supplier, die moet bewijzen dat het veilig genoeg is. En die heeft natuurlijk een dubbel doel.
Quote uit het artikel:
Citaat:
Geen enkele overheidsinstantie heeft ooit echt grip gehad op de productie van chemicaliën, sinds de geboorte van de industriële chemie. Ze worden door mensen zo ontworpen dat ze in consumentenproducten van waarde zijn, maar de toxicologische kennis hobbelt er vaak achteraan.

Dus daar gaat het eigenlijk nog steeds mis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:48

pmarena schreef:
Wij hebben niet voor niets jaren geleden zelf al een filterset op de keukenkraan gezet voor het drink- en kookwater, want die zorgen hebben ze al jaren bij waterzuiveringsbedrijven :(:) Eigenlijk moet je een filterset op het punt zetten waar het water je huis binnenkomt zodat je ook bij douchen en badderen niet met water zit waar toch wat chemische zooi in is blijven zitten. Maarja....

En toch is het Nederlandse drinkwater gewoon 1 van de beste ter wereld.
Ook drink ik wel eens (per ongeluk meestal) een slok oppervlakte water. Word je ook niet ziek van hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 18:16

Van 1 sigaret krijg je ook niet direct kanker maar gezond is het niet.

Ik heb geen speciale filters, ik vind het wel best. Maar in Londen moesten we het water inderdaad wel filteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:13

Ik zit gewoon niet te wachten op een stapel-effect van resten van chemicaliën, voel wat dat betreft ook de verantwoordelijkheid over mijn kind...wij drinken best veel water en als je op een eenvoudige manier je eventuele chemicaliën / hormoonverstorende stoffen inname kan beperken...waarom zou je het dan niet doen. Denk ik dan hoor :)

Wat betreft smeren van dingen op je huid maar ook wat je binnen krijgt.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:26

pmarena schreef:
Ik zit gewoon niet te wachten op een stapel-effect van resten van chemicaliën, voel wat dat betreft ook de verantwoordelijkheid over mijn kind...wij drinken best veel water en als je op een eenvoudige manier je eventuele chemicaliën / hormoonverstorende stoffen inname kan beperken...waarom zou je het dan niet doen. Denk ik dan hoor :)

Wat betreft smeren van dingen op je huid maar ook wat je binnen krijgt.

En heb je zelf laten meten wat er aan verschillende (schadelijke) stoffen in het drinkwater zitten voor en na het filter? Wat ik heb absoluut 0,0 vertrouwen in commerciële filters. Allemaal heel leuke claims maar im geloof niet dat zij wel en de waterzuivering niet die stoffen eruit kunnen filteren...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:38

TDS meter laat een aanzienlijk verschil zien in ieder geval. Op zich zie ik er ook wel logica in dat het voor de waterzuiveringsbedrijven om dermate grote hoeveelheden water gaat, dat het geen doen is om dat allemaal door dergelijke "kleine" filters te zuiveren. Dat je thuisinstallatie een paar uur doet over het vullen van een tankje dat is geen enkel probleem. Je kan ook nog gewoon normaal water gebruiken, hebt dan een kraan met 2 uitgangen :)

Ook wel grappig om met zo'n TDS meter het verschil te meten tussen verschillende watermerken. Dan zie je dat er in SPA blauw onder de 20 deeltjes zitten en in Bar-le-Duc (gewoon Utrechts kraanwater dacht ik := ) tegen de 200.

Wat die deeltjes dan zijn dat zegt zo'n metertje niet, daarvoor moet je professionelere meters hebben.
Maar gezien de waterschappen al jaren aan de bel trekken dat ze allerlei chemische zooi niet goed uit het water kunnen halen en watermonsters ook regelmatig schrikken zijn.... vind ik het persoonlijk toch wel een fijn idee om iets van een extra poging te doen.

Lijkt me ook niet zo heel anders dan even flesjes / tubes zonnebrandspul vergelijken :)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 05:48

pmarena schreef:
TDS meter laat een aanzienlijk verschil zien in ieder geval. Op zich zie ik er ook wel logica in dat het voor de waterzuiveringsbedrijven om dermate grote hoeveelheden water gaat, dat het geen doen is om dat allemaal door dergelijke "kleine" filters te zuiveren. Dat je thuisinstallatie een paar uur doet over het vullen van een tankje dat is geen enkel probleem. Je kan ook nog gewoon normaal water gebruiken, hebt dan een kraan met 2 uitgangen :)

Ook wel grappig om met zo'n TDS meter het verschil te meten tussen verschillende watermerken. Dan zie je dat er in SPA blauw onder de 20 deeltjes zitten en in Bar-le-Duc (gewoon Utrechts kraanwater dacht ik := ) tegen de 200.

Wat die deeltjes dan zijn dat zegt zo'n metertje niet, daarvoor moet je professionelere meters hebben.
Maar gezien de waterschappen al jaren aan de bel trekken dat ze allerlei chemische zooi niet goed uit het water kunnen halen en watermonsters ook regelmatig schrikken zijn.... vind ik het persoonlijk toch wel een fijn idee om iets van een extra poging te doen.

Lijkt me ook niet zo heel anders dan even flesjes / tubes zonnebrandspul vergelijken :)

Je TDS meter meet geen chemische zooi zoals hormoonverstorende stoffen uit verzorgingsproducten (o.a. zonnebrandcrème), medicijnresten, pfas, etc. dus hoe weet je dat je filter die troep eruit filtert?