Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:50

Popstra schreef:
Je kunt toch gewoon zelf stoppen als je dat wil!?
Daar heb je tovh geen toestemming voor nodig!? Je kan altijd weer opnieuw gaan slikken als het niet bevalt zonder.
Jouw lijf he!!

Als ik niet al in een afbouwproces (met onttrekkingsverschijnselen) zat, dan had ik inderdaad gewoon gestopt. Punt is dat we eerst moeten kijken of ik probleemloos helemaal medicatievrij kan zijn, dan moet mijn lichaam zich nog herstellen en dàn kan ik inderdaad de pil laten liggen. Aangezien het al een paar keer eerder mis ging met het afbouwen van de medicatie, luister ik dit keer toch maar naar de arts.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:52

Morrie schreef:
2 tot 3 jaar...... optimistisch zeg, ik ben al 18 jaar bezig met opvliegers. Ik ken dames van ver in de 80 die nog opvliegers hebben.

Opvliegers heeft mijn moeder ook nog en zij was ook al jong in de overgang. Ik keek er ook van op. Toch heeft een oud-collega van mij nog nooit last gehad van de overgang. Dus dat is ook nog mogelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:55

Sizzle schreef:
Shenavallie schreef:
Ik was van de week weer eens bij de HA om mijn medicatie verder af te bouwen en vroeg hem hoe lang de overgang nu eigenlijk duurt, omdat ik er nu al 11 jaar mee bezig ben. Hij zei dat het per persoon verschilt, maar dat het ergste meestal zo'n 2 tot 3 jaar zou duren. Dus vroeg ik hem of ik dan inmiddels ook met mijn (lichte) pil mag stoppen, welke ik op advies van de gyneacoloog al die tijd nog steeds trouw blijf slikken zodat ik geen overgang-hormoon-pillen hoefde te slikken. Helaas moet ik wachten tot ik minimaal 50 jaar ben, omdat mijn lijf nu ook heftig ontregeld is door het afbouwen van de medicijnen. Daar baalde ik wel even van, maar ik snap het wel.

Waarom liever de pil dan de hormoonsubstitutie?
Die tweede zijn lager gedoseerd en hebben minder bijwerkingen. Juist boven de 45 wordt de pil doorgaans niet aangeraden ivm toenemend trombose risico en borstkanker.
Misschien eens een second opinion halen?

En inderdaad, je moet helemaal niets.

Sterkte Boyca, wat een rotsituatie.

Dit advies kreeg ik toen ik 37 was en ik ben nu 11 jaar verder. Ik slik de lichtste pil en de gynaecoloog zei toen dat ik dan net zo goed die kon doorslikken met vier stopweken in het jaar, omdat ik het daar goed op deed. Hij had nog een paar onderbouwingen, maar die ben ik vergeten. Ik had alleen last van nachtelijk zweten en ben daar indertijd Ymea voor gaan slikken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:27

Shenavallie schreef:
Morrie schreef:
2 tot 3 jaar...... optimistisch zeg, ik ben al 18 jaar bezig met opvliegers. Ik ken dames van ver in de 80 die nog opvliegers hebben.

Opvliegers heeft mijn moeder ook nog en zij was ook al jong in de overgang. Ik keek er ook van op. Toch heeft een oud-collega van mij nog nooit last gehad van de overgang. Dus dat is ook nog mogelijk.

ja, mijn buurvrouw is even oud als ik en zij heeft nog nooit 1 opvlieger gehad en vindt mij maar een aanstelster als ze me weer es badend in het zweet tegenkomt. Zij zit nu ook op haar smoorhete balkon op het zuiden bruin te bakken, ik kan niet eens 100 meter naar de auto lopen zonder weg te drijven

Mungbean

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:09

Shenaville, misschien is het ook gewoon tijd om dat nog eens met een gyn te bespreken?
11 jaar is heel lang.

Morrie, er zijn inderdaad mensen zonder klachten. Maar iemand een aanstekker vinden zegt meer over die buurvrouw dan over jou :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:18

Bij mij is mijn baarmoeder verwijdrd op mijn 34e
Ik slikte toen al 20 jaar de pil.
Ben toen in 1x gestopt want had het toch niet meer nodig. Nooit geen klachten van ondervonden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:38

Sizzle schreef:
Shenaville, misschien is het ook gewoon tijd om dat nog eens met een gyn te bespreken?
11 jaar is heel lang.

Morrie, er zijn inderdaad mensen zonder klachten. Maar iemand een aanstekker vinden zegt meer over die buurvrouw dan over jou :)

Ik zal mijn arts vragen om een doorverwijzing, want inderdaad, misschien dat de gynaecoloog het inmiddels ook niet meer nodig vindt en weet of dat werkelijk neven effecten heeft of niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:46

Popstra schreef:
Bij mij is mijn baarmoeder verwijdrd op mijn 34e
Ik slikte toen al 20 jaar de pil.
Ben toen in 1x gestopt want had het toch niet meer nodig. Nooit geen klachten van ondervonden.

Dat is per persoon verschillend. Een goede vriendin van mij heeft haar baarmoeder moeten laten verwijderen en die heeft daar hevige klachten door gehad, waarvoor zij speciale pillen moest slikken. In mijn geval is hier geen sprake van, maar wel van niet te onderschatten andere medicijnen. Ik zit inmiddels op een zesde deel van de laatste hoogte (ik heb ooit hoger geslikt en toen ging de afbouw heel slecht) en heb best wel last van onttrekkingsverschijnselen. Ik slik de pil nu 33 jaar en de andere medicijnen 19 jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:55

Shenavallie schreef:
Sizzle schreef:
11 jaar is heel lang.

Ik zal mijn arts vragen om een doorverwijzing, want inderdaad, misschien dat de gynaecoloog het inmiddels ook niet meer nodig vindt en weet of dat werkelijk neven effecten heeft of niet.

Ik denk dat dat wel verstandig is.
Een lichte pil is vaak meer progesteron dan oesteogeen terwijl hormonen voor de overgang vaak veel meer oestrogeen gerelateerd zijn. Het kan heel goed zijn dat je pil je juist tegenwerkt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:59

Dank je wel voor de onderbouwing, dit neem ik mee!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:41

Ja, die ken ik ook: nee hoor, totaal geen last van de overgang! :roll:
Maar ondertussen kampen ze met slecht slapen, depressie, droge ogen, frozen shoulders, hoge bloeddruk, osteoporose enz..
En denken dat je met begin 40 te jong bent voor de overgang...tsja..daar maak ik me ook schuldig aan!
Daar moeten we echt vanaf.

Op Facebook is een groep waar al dit besproken wordt en dan met name het gebruik van bio-identieke hormonen bij de overgang. Zeer interessant en vaak een eye-opener!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:46

Amalarab schreef:
Maar ondertussen kampen ze met slecht slapen, depressie, droge ogen, frozen shoulders, hoge bloeddruk, osteoporose enz..

nu je het zegt: mijn buurvrouw heeft jarenlang een burnout gehad en ze is zelfs opgenomen geweest met een depressie, maar dat had allemaal niets met de overgang te maken, volgens haarzelf dan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:01

Dat kun je ook zo niet stellen uiteraard.
Er zijn ook mannen die opgenomen worden met een depressie, die zijn gegarandeerd niet in de overgang.

Daarnaast is „last“ geen absoluut begrip.
Ik heb een prikkelbare darm, maar ondanks dat het af en toe heus zeer doet heb ik dat nog nooit als last gezien: het heeft mijn leven nog nooit beperkt.

Omgekeerd heb ik werkelijk 0,0 menstrutieklachten (geen vocht, geen opgeblazen gevoel, geen pijn, geen stemmingswisselin, gewoon niets) maar toch vind ik dat gepruts met dat bloed een „last“.

Iedereen ervaart dingen op z‘n eigen manier.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:59

Morrie schreef:
Amalarab schreef:

nu je het zegt: mijn buurvrouw heeft jarenlang een burnout gehad en ze is zelfs opgenomen geweest met een depressie, maar dat had allemaal niets met de overgang te maken, volgens haarzelf dan

Vooral blijven ontkennen, zo zonde van die verloren jaren..ik zie zoveel burnouts die eigenlijk te maken hebben met de overgang!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:06

Dat is ook zeker waar en ik heb de vrees om depressieve stemmingen te krijgen ook al actief uitgesproken bij de gyn (een vrouw).
Maar zij vond dat onzin en dan moet je maar gewoon antidepressieva nemen _-:(
Dat was uiteraard de laatste keer dat ik naar diezelfde gyn ga.

Toch moet je ook oppassen om niet alles over de overgang boeg te willen gooien.
Je kunt immers ook prima een burnout krijgen zonder overgang.
Wat ik veel zie is dat mensen van 50+ hun beroepsleven al opgegeven hebben en hulpeloos gaan zitten wachten tot ze 65 worden. Dat is ook recept voor een burnout.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 05:59

Ben mezelf niet een beetje kwijt, maar ben totaal zoek :+ .

Ben het boek aan het lezen van Leen Steyaert , menokilo's, intressant!

Zijn er hier meiden die een Insuline Resistentie hebben?

Ik vermoed, ga deze week naar de huisarts, dat ik dat heb.
Wat hebben jullie er aan gedaan dit tegen te gaan, zover als dat kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:59

In principe kan je veel tegen IR doen.

...ik ben anders gaan eten. Meer nadruk op eiwitten (noten, jummie!) en uitzoeken wat voor maaltijden met welke groenten de snaaihonger weghaalden.
(Een kuurtje pro bio oral hielp ook; nuchter bewegen helpt, krachttraining helpt.)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 05:57

Janneke2 schreef:
In principe kan je veel tegen IR doen.

...ik ben anders gaan eten. Meer nadruk op eiwitten (noten, jummie!) en uitzoeken wat voor maaltijden met welke groenten de snaaihonger weghaalden.
(Een kuurtje pro bio oral hielp ook; nuchter bewegen helpt, krachttraining helpt.)

Inderdaad ik zal mijn eetpatroon echt wel flink moeten omgooien vrees ik, heb je daarin nog tips? Of iemand anders

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:38

Wat is je eetpatroon nu?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 06:12

echt een eetpatroon heb ik niet, ik eet zo'n beetje de hele dag door, dus daar is wel wat te winnen.

KHA vind ik niet vol te houden, dus ik wil het bij KHB houden.
Ik gebruik veel volkoren producten waar kan, brood , pasta.
Aardappelen gekookt of gebakken ben ik geen fan van, patat daarentegen weer wel :D
Stampotten vind ik ook lekker, maar goed aardappelen zoveel mogelijk laten staan.

Ik wil me ook verdiepen in IF kijken of dit past bij mij.

al met al kan ik nog wel wat verbeterpunten aanbrengen

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 06:53

Karrij let met IF wel op dat je stofwisseling niet te traag wordt. Dat gebeurde bij mij wel, omdat je hormonen nu ook gewoon ‘stom’ doen. Mijn acupuncturist gaf me echt op m’n donder, omdat mijn stofwisseling zowat stil kwam te liggen. Ik at tussen 12 en 19.00 u ( geen koolhydraten) en viel vrijwel niets af. Sportte er ook nog flink bij en na 8 weken amper 1,5 kilo eraf. Was dus niet de moeite helaas. Soms past het gewoon niet bij je lijf, maar dat zul je zelf moeten ontdekken.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:22

Overgang blijft een heel lastig iets. Door de hormonen die ik krijg van de HA, heb ik die opvliegers goed onder controle. Mijn gewicht was een ander dingetje.die kreeg ik maar niet naar onderen. Door alle stress die er nu in mijn leven is, ben ik al 6 kg kwijt in 3 weken tijd. Dus minder eten helpt zeker. Je lijf heeft nu ook andere dingen nodig dan een paar jaar geleden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:37

Citaat:
Ik (...) viel vrijwel niets af. Sportte er ook nog flink bij en na 8 weken amper 1,5 kilo eraf. Was dus niet de moeite helaas.

%)
Een kilo per maand is prima.
Aan een crashdieet heb je niets.

Uiteraard: als het niet past of niet goed voelt, niet doen.

Maar omwille van een PRACHTIG resultaat van anderhalve kilo in 8 weken stoppen....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:45

Ben weer langzaam terug naar 69 kilo dankzij medicatie waardoor ik misselijk wordt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:14

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik (...) viel vrijwel niets af. Sportte er ook nog flink bij en na 8 weken amper 1,5 kilo eraf. Was dus niet de moeite helaas.

%)
Een kilo per maand is prima.
Aan een crashdieet heb je niets.

Uiteraard: als het niet past of niet goed voelt, niet doen.

Maar omwille van een PRACHTIG resultaat van anderhalve kilo in 8 weken stoppen....

Ik heb nooit zwaarder gewogen als 65-68 kilo met 1.73 lengte. Als ik voorheen een week op sla (bij wijze van) leefde, dan zat ik weer keurig op mijn streefgewicht. Nu met wat overgangskilo’s erbij voel ik me nu eenmaal dood ongelukkig, dus ja dan is die 1,5 kilo in 2 maanden afzien echt niet de moeite geweest (voor mij dan). Plus dat mijn darmen gigantisch lui werden door IF en dat is met PDS ook niet echt handig :( Dus nee, voor mij is IF niets, maar wellicht voor een ander wel. Overigens is mijn bmi prima en heb ik dankzij krachttraining en het wielrennen flinke spiermassa opgebouwd. Maar het babyvet op mijn buik is wat hardnekkiger geworden :') Als daar nou eens de oplossing voor wordt gevonden..