Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:38

Juut schreef:
_Mir schreef:
Niet gevaccineerd, geen spijt.
Zal mij nooit laten vaccineren.

Ik zou iedereen willen adviseren, doe zelf onderzoek voor je vrijwillig mee doet aan een experiment.

Met alle respect....ook niet-gevaccineerden doen aan een experiment. Want je weet niet hoe corona of vaccineren uitpakt. Ik zou dus zeer zeker niet met vingers willen wijzen naar anderen. Mijn enige niet-gevaccineerde collega heeft nu wel spijt: hij is behoorlijk ziek geweest. Is dit omdat hij niet gevaccineerd is, of was hij met vaccinatie net zo ziek geworden? We weten het niet. Ieder maakt een eigen keuze op basis van de info die te vinden is, en daarna zullen we allemaal moeten afwachten wat er gebeurt. Wel of niet gevaccineerd. Wel of niet geboosterd.

Bovendien zijn wij helemaal niet in staat om zelf dat onderzoek te doen. Sommige mensen lijken zich niet te realiseren dat anderen dat kunnen vanwege hun (wetenschappelijke) kennis en jarenlange ervaring. Ik vind het eigenlijk best arrogant om te denken dat je dat zelf ook kunt na een cursus internetten.

pluisje88 schreef:
Ik persoonlijk zie geen significant verband. Maar blijft treurig uiteraard

Wat bedoel je met een significant verband? Welke methode heb je hiervoor gebruikt?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 00:07

Hier twee vaccinaties plus booster. Geen last van gehad. Paar weken geleden corona gehad, maar hooguit twee dagen verkouden.
Bijna iedereen in mijn omgeving is gevaccineerd en nagenoeg geen klachten. Ken wel meerdere mensen die niet gevaccineerd zijn en door corona flink ziek waren.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:44

_Mir schreef:

Ik zou iedereen willen adviseren, doe zelf onderzoek voor je vrijwillig mee doet aan een experiment.

Dit blijf ik altijd bijzonder vinden… Mensen die denken dat ze met een paar uur Googlen net zo goed onderzoek kunnen doen als iemand met een jarenlange wetenschappelijke studie en ervaring…

Jezelf inlezen is heel belangrijk! Maar je moet niet denken dat je zelf onderzoek kunt doen en dat je het beter weet dan de wetenschappers…

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:02

Zelda_Link schreef:
_Mir schreef:

Dit blijf ik altijd bijzonder vinden… Mensen die denken dat ze met een paar uur Googlen net zo goed onderzoek kunnen doen als iemand met een jarenlange wetenschappelijke studie en ervaring…

Jezelf inlezen is heel belangrijk! Maar je moet niet denken dat je zelf onderzoek kunt doen en dat je het beter weet dan de wetenschappers…

Dan nog mag iedereen zijn eigen keuze maken. Dat heet zelfbeschikkingsrecht en godzijdank hebben we dat (nog wel) in Nederland.

Gezien de vaccinaties pas in 2023 goedgekeurd kunnen worden is er inderdaad nog sprake van een experimenteel middel. Dit komt niet van een vage wappie website maar gewoon uit de bijsluiter van de vaccins.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:24

pluisje88 schreef:
Zelda_Link schreef:

Dan nog mag iedereen zijn eigen keuze maken. Dat heet zelfbeschikkingsrecht en godzijdank hebben we dat (nog wel) in Nederland.

Gezien de vaccinaties pas in 2023 goedgekeurd kunnen worden is er inderdaad nog sprake van een experimenteel middel. Dit komt niet van een vage wappie website maar gewoon uit de bijsluiter van de vaccins.

Ja en nee ik ben nu ook even in de bijsluiter gedoken. Ze houden het 2 jaar lang in de gaten en blijven het volgen en onderzoek doen om meer informatie eruit te halen.

Het zou toch onlogisch zijn als ze zeggen oké we volgen het niet meer en doen geen onderzoeken meer.

Dit gebeurd bij elk medicijn wat nieuw is. Als voorbeeld er wordt ook nog niet zo lang gebruik gemaakt van imuumtherapie bij mensen met kanker. Dan is het toch ook logisch dat ze daar nog volop boven op zitten te onderzoeken.

Ik snap dat gezever niet. Het zou juist raar zijn als ze zeggen oké we doen er niks meer mee.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:34

Zebrastreep schreef:
pluisje88 schreef:

Ja en nee ik ben nu ook even in de bijsluiter gedoken. Ze houden het 2 jaar lang in de gaten en blijven het volgen en onderzoek doen om meer informatie eruit te halen.

Het zou toch onlogisch zijn als ze zeggen oké we volgen het niet meer en doen geen onderzoeken meer.

Dit gebeurd bij elk medicijn wat nieuw is. Als voorbeeld er wordt ook nog niet zo lang gebruik gemaakt van imuumtherapie bij mensen met kanker. Dan is het toch ook logisch dat ze daar nog volop boven op zitten te onderzoeken.

Ik snap dat gezever niet. Het zou juist raar zijn als ze zeggen oké we doen er niks meer mee.

Maar het is toch ieders vrij keuze om te zeggen ik wil eerst de resultaten van die onderzoeken afwachten. Wat ik hier in dit topic lees vind ik compleet in lijn met wat ik zie in het werkelijke leven. De mensen die nog niet hebben gekozen voor vaccinatie vinden de keuze van de mensen die hier al wel voor gekozen hebben prima. De mensen die wel hebben gekozen voor vaccinatie veroordelen de nog wachtende groep veelal.

Chapeau aan de regering met zijn Corona angstpropaganda. De ene groep kotst de andere uit, gemotiveerd en veroorzaakt door onze fantastisch functionerende overheid. Wat mij betreft mogen ze voor de rechter gesleept voor haatzaaien. Ze hebben doelbewust hele gezinnen verscheurd. Ik neem ze dat echt kwalijk. Waar is de zachtheid en verbroedering? Foetsie..

Kinke

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:48

vrije keuze is heel wat anders dan denken dat je je eigen onderzoek wel ff kan doen.
Angstpropaganda?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:56

Kinke schreef:
vrije keuze is heel wat anders dan denken dat je je eigen onderzoek wel ff kan doen.
Angstpropaganda?

Ja, grappig.
Nooit geweten dat we zoveel virologen, artsen en microbiologen en intensivisten hadden in Neserland.
Vooral het zinnetje: zelf onderzoek doen :D :D

En tegenwoordig hebben we ook veel Rusland-kenners :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:58

Kinke schreef:
Angstpropaganda?

Dat is zo’n buzzword geworden vanuit mensen die het niet eens zijn met het COVID beleid. Onzin dus :=. Doelbewust hele gezinnen verscheurd… dat deden ze toch echt zelf :roll:

@pluisje: de vaccins zijn gewoon volgens de normale manier goedgekeurd hoor. Die goedkeuring is er, het wordt alleen nog -zoals standaard is- in de gaten gehouden. Er is ook allang bewezen dat de vaccins veilig zijn en werken, en dat je qua risico afweging véél veiliger bent met (bijwerkingen van) het vaccin dan van COVID als je ongevaccineerd bent.

Je bent nog steeds in staat een eigen keuze te maken op welke gronden dan ook, maar ga hier geen dingen roepen die niet waar zijn :=. Over angstpropaganda gesproken zeg.

Het is dus niet experimenteel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:27

... persoonlijk ben ik het niet eens met de stelling 'dat je een vaccin neemt voor jezelf'.

Aangezien we in mijn vriendenkring begin 2020 zeiden 'this is the big one, dat wat we al jaren wisten dat het ging gebeuren'
was ik allang blij dat er zo snel vaccins waren.

Gek genoeg was ik niet bang voor covid-19.

Maar 'het helemaal prima en eigen keuze vinden' om je bij een dodelijke ziekte niet te vaccineren, en dus noch jezelf
noch de kwetsbaren beschermen,
nee.

Dat is niet 'uitkotsen', maar ik vind het bedenkelijk gedrag.

(Word je zelf ziek en zie je af van ziekenhuis en andere collectieve voorzieningen - dat is één ding.
Draag je bij aan besmetting van kwetsbaren - huuuu.)

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:27

pluisje88 schreef:
Zelda_Link schreef:

Ik zeg ook nergens dat niet iedereen zijn eigen keuze mag maken.
Alleen dat je je door experts moet laten informeren, en niet door vage wappie-websites. Zodat je daarna een weloverwogen keuze kunt maken gebaseerd op feiten, ipv op populistisch geneuzel.

Wel of niet vaccineren, daar is iedereen vrij in wat mij betreft.
Maar onderzoek doen is aan de wetenschappers.
Ik ga ook niet na een uurtje googelen jouw werk overnemen, na een paar YouTube-filmpjes gekeken te hebben een open-hart-operatie uitvoeren of na het lezen van een paar comments op Facebook zelf mijn auto repareren.
Je moet iedereen het vak laten doen waar hij voor gestudeerd heeft en vertrouwen op hun vakkennis. Virologen hebben er voor gestudeerd. Verwacht niet dat wij dat door één pandemie in eens allemaal kunnen begrijpen…

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:46

Electra63 schreef:
Kinke schreef:
Angstpropaganda?

Ja, grappig.
Nooit geweten dat we zoveel virologen, artsen en microbiologen en intensivisten hadden in Neserland.
Vooral het zinnetje: zelf onderzoek doen :D :D

En tegenwoordig hebben we ook veel Rusland-kenners :D

Vergeet de juristen niet he: we hadden allemaal opeens veel kennis over de Grondwet en velen kwamen achter het bestaan van de Staatscourant.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:53

Niet gevaccineerd, ook geen spijt. Ben jong dus voor mij wss niks aan de hand. Pas corona gehad. 3 dagen goed ziek geweest maar niet meer dan zware griep. Als het bv ebola was wat uitbrak en waar een hoog percentage mensen aan zou overlijden zou ik mij wel gevaccineerd hebben.

Ik ben van mening dat als je vaccineerd je het voor jezelf moet doen, wat voor jou goed voelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:20

... ja, covid-19 spaart de jeugd.
En we hebben nu o-mikron: reuze besmettelijk, maar erg mild.

Van de week zei iemand op stal:
'Het is ook bizar, twee jaar geleden een dodelijke ziekte, nu een verkoudheid...'

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 07:08

Janneke2 schreef:
... ja, covid-19 spaart de jeugd.
En we hebben nu o-mikron: reuze besmettelijk, maar erg mild.

Van de week zei iemand op stal:
'Het is ook bizar, twee jaar geleden een dodelijke ziekte, nu een verkoudheid...'

Ja, dat klinkt voor sommigen misschien onlogisch, maar dat is wel hoe het hoort te gaan :)

Ergens in 1800 bijvoorbeeld is er eens een besmettelijke ziekte geweest in Rusland, die erg op covid leek. Deze ziekte is er nu nog steeds, maar slechts in de vorm van een verkoudheid.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:07

Janneke2 schreef:
... persoonlijk ben ik het niet eens met de stelling 'dat je een vaccin neemt voor jezelf'.

Aangezien we in mijn vriendenkring begin 2020 zeiden 'this is the big one, dat wat we al jaren wisten dat het ging gebeuren'

Maar 'het helemaal prima en eigen keuze vinden' om je bij een dodelijke ziekte niet te vaccineren, en dus noch jezelf
nee.

(Word je zelf ziek en zie je af van ziekenhuis en andere collectieve voorzieningen - dat is één ding.

Dit vind ik altijd een hele bijzondere opmerking... ik neem aan dat dit dan ook moet gelden voor mensen die (blijvende) vaccinatieschade hebben?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:18

Sees schreef:
Janneke2 schreef:

nee.

Dit vind ik altijd een hele bijzondere opmerking... ik neem aan dat dit dan ook moet gelden voor mensen die (blijvende) vaccinatieschade hebben?

Vaccinatieachade bestaat alleen binnen wappie kringen :j dus dit gaat niet op..

Ik heb zelf al twee mensen naar het kerkhof gebracht na vaccinatie maar dat is uiteraard puur toeval.

Daarbij, als ik mazelen heb en kom bij jou in de buurt dan krijg jij het niet want je bent beschermd door de vaccinatie die je hebt gehad. Als dit bij Corona ineens niet werkt (want je vaccineert niet voor jezelf maar voor een ander) volgens mij werkt je vaccin dan gewoon niet. Maar dat is een eeuwige discussie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:23

Sees schreef:
Janneke2 schreef:

Iedereen mag dit 'bijzonder' vinden.

Volgens mij is het de nuchtere waarheid: ziektekosten dragen wij met elkaar.

Ik vind dat prima.

Maar daar hoort wel bij, dat je er sociaal omgaat.
'Ik maak zelf wel uit wat ik doe' - als het om heftige risico's en dodelijke ziekten gaat vind ik dat dus bedenkelijk.

Ik ken een meiske dat blijvende vaccinatie schade heeft en gewoon op kosten van de gemeenschap in een gezinsvervangend tehuis woont. (DKTP in plm 1970.)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:25

pluisje88 schreef:
Vaccinatieachade bestaat alleen binnen wappie kringen :j dus dit gaat niet op..

Ik heb zelf al twee mensen naar het kerkhof gebracht na vaccinatie maar dat is uiteraard puur toeval.

Daarbij, als ik mazelen heb en kom bij jou in de buurt dan krijg jij het niet want je bent beschermd door de vaccinatie die je hebt gehad. Als dit bij Corona ineens niet werkt (want je vaccineert niet voor jezelf maar voor een ander) volgens mij werkt je vaccin dan gewoon niet. Maar dat is een eeuwige discussie

Ik moest even twee keer denken voordat ik doorhad dat jouw post sarcastisch was :D . Sterkte met je verlies Pluisje, dat is niet niks...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:26

Janneke2 schreef:

Ik vind dat prima.

'Ik maak zelf wel uit wat ik doe' - als het om heftige risico's en dodelijke ziekten gaat vind ik dat dus bedenkelijk.

Ik ken een meiske dat blijvende vaccinatie schade heeft en gewoon op kosten van de gemeenschap in een gezinsvervangend tehuis woont. (DKTP in plm 1970.)

Dat is dan volgens jouw eigen opmerking toch niet correct?

Waar gaan we de grens leggen? Vuurwerkschade? Roken, (overmatig) drinken? Te hard rijden? Gevaarlijke sport beoefenen? Dan ga je al snel een hele gevaarlijke discussie, imo, aan...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:55

Sees schreef:
Janneke2 schreef:

Ik vind dat prima.

Ik ken een meiske dat blijvende vaccinatie schade heeft en gewoon op kosten van de gemeenschap in een gezinsvervangend tehuis woont.(DKTP in plm 1970.)

Dat is dan volgens jouw eigen opmerking toch niet correct?

Waar gaan we de grens leggen? Vuurwerkschade? Roken, (overmatig) drinken? Te hard rijden? Gevaarlijke sport beoefenen? Dan ga je al snel een hele gevaarlijke discussie, imo, aan...

Ik zie waar je op doelt en die discussie over de grenzen is oeroud.

Waar de grens precies ligt, kom je nooit uit.

Dat neemt niet weg dat de grens er vroeger of later wel degelijk is.

Mbt corona valt de vaccinatie schade gelukkig erg mee.
(Ik heb 2x Astra Z gehad, bijvoorbeeld. Met kans op nare bijwerkingen die nota bene in mijn familie voorkomen : bloedstolsels. Maar ik had geen trek in een dodelijke ziekte.)

En ik heb een veelvoud van mensen naar het kerkhof gebracht na vaccinatie.
(Maar meestal vanwege kanker of hartfalen.)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:28

Janneke2 schreef:
Ik zie waar je op doelt en die discussie over de grenzen is oeroud.

Waar de grens precies ligt, kom je nooit uit.

Dat neemt niet weg dat de grens er vroeger of later wel degelijk is.

Mbt corona valt de vaccinatie schade gelukkig erg mee.
(Ik heb 2x Astra Z gehad, bijvoorbeeld. Met kans op nare bijwerkingen die nota bene in mijn familie voorkomen : bloedstolsels. Maar ik had geen trek in een dodelijke ziekte.)

En ik heb een veelvoud van mensen naar het kerkhof gebracht na vaccinatie.
(Maar meestal vanwege kanker of hartfalen.)

Oeroud en oneindig vrees ik want waar de een de grens trekt, zal een ander dat niet doen.

Of vaccinatieschade mee valt, durf ik te betwijfelen, maar goed ook dat is een eindeloze discussie. Jij vindt dat meevallen maar dat is een mening net zo goed als dat het feit dat ik er aan twijfel een persoonlijke bevinding is.

En juist vanwege die tweedeling ben ik van mening dat je nooit iedereen met de neuzen dezelfde kant op krijgt. Aan beide kanten zijn 'winnaars' en 'verliezers'. En dus ben ik heel blij met de keuze'vrijheid'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:50

Sees schreef:
Oeroud en oneindig vrees ik want waar de een de grens trekt, zal een ander dat niet doen.

Binnen bepaalde grenzen ;) is dat ook niet erg.
De hoofdzaak voor mij is 'dat' er grenzen zijn, omdat we de kosten met elkaar delen.
Citaat:
Of vaccinatieschade mee valt, durf ik te betwijfelen, maar goed ook dat is een eindeloze discussie. Jij vindt dat meevallen maar dat is een mening net zo goed als dat het feit dat ik er aan twijfel een persoonlijke bevinding is.

Mijn mededeling luidde dat de DKTP in staat is om iemand in een gezinsvervangend tehuis te brengen.
Dat valt niet mee op individueel niveau.
Gelukkig is het zeldzaam.
Citaat:
En juist vanwege die tweedeling ben ik van mening dat je nooit iedereen met de neuzen dezelfde kant op krijgt. Aan beide kanten zijn 'winnaars' en 'verliezers'. En dus ben ik heel blij met de keuze'vrijheid'.

... ik zie het als een soort van elastiek, niet zo zeer een tweedeling.
Het rukt en trekt aan beide kanten, maar ik denk niet in winnaars en verliezers.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:02

Ik snap wat je zegt Janneke, maar het was niet voor iedereen een dodelijke ziekte. Maar er is wel paniek gezaaid tot in die hoogte. Alsof iedereen er aan zou sterven, of op de IC zou landen en dat was ook niet zo. De cijfers tonen dat ook aan.

Ik heb de eerste variant gehad en er totaal niets van gemerkt. En zo meer mensen om mij heen. (Hier in Oostenrijk werd al vroeger getest en nadien op antistoffen) Ik ken persoonlijk geen mens die zieker is geweest als een paar dagen bed.

Maar we moesten ineens wel allemaal enten, anders was je asociaal, je stak immers anderen aan. Dat is de leugen die nu geaccepteerd is door iedereen, maar de enting bescherm je niet direct een ander mee. Enten moet je voor jezelf, omdat je jezelf wilt beschermen.

Ik ben niet asociaal, maar wil me niet enten, want ik heb een natuurlijke weerstand blijkbaar. Maar iedereen blijft op je inhakken alsof je een of ander monster bent. Of wappie ;-) Als ik het niet direct al gehad had, lag mijn beslissing misschien anders, maar het is gelukkig al probleemloos verlopen in de tijd dat er nog geen entingen waren. Het een 2e keer krijgen is me tot nu toe ook niet gelukt (was wel leuk geweest, een genezen bewijs)

Je mag hier niet twijfelen aan wetenschappers of overheid, nou dat doe ik soms wel zeker. Meningen, ook van wetenschappers kunnen veranderen over de jaren, deze enting is nog in onderzoeksfase. Ik ben blij hoor dat er een enting gevonden is, alleen gewoon niet voor iedereen. En zeker geen kinderen. En de overheid, die maakt wel meer 'fouten' ;-) Prima, maar ik doe niet mee.

Ik ken mensen die meermaals goed ziek van Corona, ondanks de enting. Waren die anders op de IC gekomen? Zullen we helaas nooit weten.

Mijn man is helaas wel slechter geworden na de enting. Hij heeft een auto-imuunziekte en ondanks dat het mij niet wijs leek om te enten, heeft hij het toch gedaan. Niet omdat hij bang was voor Corona, maar om van de testerij af te zijn. Het ziekenhuis voor zijn ziekte riep natuurlijk wel dat hij moest enten. In zijn geval is het zo dat zijn immuunsysteem van de rel is, dus iets als een enting kan alle kanten op gaan. Helaas dus ook een slechte kant. En dat is voor hem jaren ellende als we pech hebben. Dat is het voor mij niet waard geweest, de stomme enting ;(

Ik denk zelf dat we nog wel meer vaccinatieschade gaan zien. Maar of het verband gelegd gaat worden? Of het verband gelegd kan worden? Dat duurt nog een aantal jaren.

En hier in Oostenrijk wilden ze natuurlijk een entplicht. Maar zelfs als die er door was gekomen, dan was ik nog niet gegaan. Ik wil vrij zijn in die keuze en geen ander op deze wereld heeft er wat over te beslissen wat ik doe. Dus over grenzen trekken, die moet iedereen zelf kunnen bepalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:14

Ik blijf het toch apart vinden, dat anti-vaxxers toch allemaal wel mensen met ernstige bijwerkingen door of na vaccinatie kennen en zelfs meerdere mensen kennen die zijn overleden door of na vaccinatie.
Waarschijnlijk komt dit door het eigen onderzoek en zeker door het kritische denken :+