Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisan89

Re: Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:42

Misschien omdat het de 2e is?
De eerste voelde ik volgens mij pas bij 21 of 22 weken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:47

Ja dat zou kunnen hoor! Voor mijn 1e was dit ook al redelijk vroeg.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:49

_AB_ schreef:
Vanochtend een extra echo gehad in het ziekenhuis. En nu toch het advies gekregen om een NIPT of nog liever een vlokkentest te laten doen.
Dus daar zit ik nu op te wachten. Ik kon direct aan de beurt zijn, maar m'n blaas was niet vol genoeg :(

Heel veel sterkte! Hopelijk blijkt het allemaal mee te vallen na de tests en is alles gewoon goed.
Ik ga in elk geval voor je duimen! :(:)

Hier maandag avond de 13 weken echo gehad.
Echter paar uur er voor bloedverlies… echo was gelukkig wel goed en moest het in de gaten houden.
Ga morgen wel weer bellen want helaas is het bloedverlies nog steeds niet gestopt..

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:39

Lisan89 schreef:
16+3, best vroeg!

Inderdaad vroeg, wat leuk!

@Marije, aii hopelijk is er niks aan de hand

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:08

Wat spannend Marije, even bellen is slim denk ik. Hopelijk valt het mee!

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:18

Ik dacht echt steeds: wat duurt het lang voor ik een buikje krijg. Ben nu 19 weken en krijg nu wel iets een buikje, dat is dan wel extra fijn. Een soort bevestiging dat het wel groeit en goed gaat! Hebben jullie die gedachte ook weleens gehad? Dat het lang duurde voor je gevoel

Van de week kwam ik erachter dat je op de website van 24baby verschillende buikfoto's per week kunt zien.

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:19

_AB_ schreef:
Vanochtend een extra echo gehad in het ziekenhuis. En nu toch het advies gekregen om een NIPT of nog liever een vlokkentest te laten doen.
Dus daar zit ik nu op te wachten. Ik kon direct aan de beurt zijn, maar m'n blaas was niet vol genoeg :(

Wat vervelend! Ga voor je duimen en hopelijk is alles goed!

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:23

Maarije hopelijk is alles OK?

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:25

Ik merk dat ik ook wat stil ben hier

Ik loop tegen een ander (luxe) probleem aan :+
Mijn vriend heeft nu wat etentjes gepland voor zakelijke contacten waarmee ik mee ga en toevallig ook wat met familie, maar als zwangere kun je nauwelijks wat eten in restaurants! Morgen gaan we bv uit eten en werkelijkheid van de hele kaart kan ik alleen de ravioli met spinazie eten. De rest is allemaal ongepasteuriseerse kaas, rauwe vis of verboden vis. Ik eet geen vlees maar al zou ik dat wel doen dan was er ook maar 1 extra optie ofzo. ;(

Hebben jullie dit ook gemerkt? Je mag echt nauwelijks vis, alles op de rode lijst bij ZwangerHap

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:59

masyo schreef:
Ik dacht echt steeds: wat duurt het lang voor ik een buikje krijg. Ben nu 19 weken en krijg nu wel iets een buikje, dat is dan wel extra fijn. Een soort bevestiging dat het wel groeit en goed gaat! Hebben jullie die gedachte ook weleens gehad? Dat het lang duurde voor je gevoel

Van de week kwam ik erachter dat je op de website van 24baby verschillende buikfoto's per week kunt zien.

Ik ben eerder jaloers dat je nu pas een buikje krijgt :')

@Manon, ik ga zeer weinig uit eten en let er nooit op omdat ik eigenlijk bijna niks eet wat niet mag (geen vlees en vis). Maar kan me voorstellen, zeker bij de wat luxere restaurants dat het lastig is. Anders gewoon thuis wat lekkers maken en met uit eten wat minder? Of bestellen wat wel mag.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:13

@masyo, vorige zwangerschap kon ik tot 23 weken m'n gewone kleding aan!
Nu met ruim 16 ook nog, in de avond zie je het eerder dan in de ochtend.

@Manon, ik vind in restaurants vaak dat de lekkere keuzes niet mogen. Zijn het allemaal wat luxere restaurants? Anders zou bij de vega opties vaak toch ook bijv. een curry, risotto of een quiche of iets van shakshuka of andere dingen wel mogen (ik denk dan aan categorie eetcafe). Soms loont het ook nog wel om van te voren eens te bellen of iets anders mogelijk is.
Van vis mag er indd weinig vind ik ook, wij eten eigenlijk nu alleen (doorgebakken) zalm. Garnalen zijn in juni 2022 op de 'zwarte' lijst gekomen, net als kroepoek.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:21

Ik vind het eten ook lastig, vooral omdat ik normaal gesproken zo dol ben op rood vlees en (rauwe) vis. Gelukkig mogen de meeste supermarktkazen wel gewoon, dus haal ik daar mijn gram. Ook ben ik normaal een echte koffieleut, dus ook daar was het even wennen. Maar uiteindelijk mag ik niet klagen. Ik merk wel dat ik enorme hartige trek heb. Zoetigheid en chocola moet ik niets van hebben, maar pindakaas bijvoorbeeld heb ik ineens behoefte aan.

Wij hebben dinsdag onze eerste echo op 8,5 week, dus dan weten we alleen of de eerste check oke is. De symptomen zijn nog steeds ruim aanwezig (yay misselijkheid) en ik heb geen bloeding of iets gehad, dus ik maak me weinig zorgen, maar ik kijk erg uit naar het zien van een kloppend hartje.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:43

Sterkte, Marije! Hopelijk komt alles goed!!
En zeer herkenbaar wbt bepaalde dingen niet mogen eten. Zoals rood vlees, rauwe tonijn, gerookte zalm etc...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:46

Waarom kan je als zwangere in restaurants niets eten? In .be mag je trouwens wel gewoon scampi's eten, in Nederland niet had ik begrepen :D
Dus misschien is die lijst voor jullie sowieso veel uitgebreider.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:52

Halloo :wave:

Mag ik hier ook mee kletsen?
Ik ben 12 weken zwanger van ons tweede kindje. Tis een beetje snel gegaan want ik heb een baby’tje die volgende week 8 maanden wordt. Voor haar hebben we 4x ivf gedaan dus dat ik spontaan zwanger was was een hele verrassing!
Ik wacht momenteel op de nipt uitslag want toch wel weer spannend is!
Waar ik bij m’n eerste echt totaal geen buik had ben ik nu echt snel dik :')
M’n eerste kindje had ik bloedverlies, groei achterstand en verminderd vruchtwater dus liep veel in t zh. Deze keer lekker bij de verloskundige gemeld en hopelijk een zorgeloze zwangerschap!

Ik heb in m’n vorige zwangerschap wel op werk een bak koffie gedronken en at ik heel af en toe wel is vis wat niet werd aangeraden :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 12:58

Welkom Saaarr! :D

Nederland is sowieso heel streng wbt voedselveiligheid, dus dat er veel op de lijst staat is niet zo gek. Ik laat me er niet zo gek door maken. Zo eet ik af en toe nog wel eens iets wat niet 'mag': teveel dropjes in 1x (scheelt dat mijn bloeddruk aan de lage kant zit), tonijnsalade als ik daar zin in heb, gister zelfs een paar nipjes gehad van mijn vriend zijn biertje voor de smaak... :') Je kindje gaat daar echt niet veel slechter van worden, als je het maar niet dagelijks doet. Er zijn ook vrouwen die niet eens weten dat ze zwanger zijn en gewoon een gezond kind krijgen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:15

welkom Saaarr *\o/*

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:07

Welkom Saar!

Ik drink ook gewoon nog cola.. eet geen chocola omdat ik daar geen zin in heb haha

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:38

Ik wil mij ook graag aanmelden in dit topic. Na een miskraam eerder dit jaar ben ik inmiddels weer bijna 8 weken zwanger. Gelukkig dus heel snel weer zwanger geraakt!

Volgende week vrijdag zou ik mijn eerste echo hebben. Bij bijna 9 weken. De vorige zwangerschap namelijk bij 8 weken een goede echo gehad en heel kort erna is het hartje helaas gestopt. Ik wilde daarom de eerste echo na de termijn dat vorige keer het mis is gegaan.
Maar gisterochtend toch met spoed een extra echo gehad, omdat ik bloedverlies had. Gelukkig was er niks aan de hand en vond de verloskundige binnen een paar seconde het kloppende hartje <3 Hele grote geruststelling en dolblij. Het lijkt een stuk beter dan de vorige keer en dat doet ons veel goed.

Verder vooral zwaar beroerd en constant misselijk, moe en last van krampen. Dus ik werk veel vanuit huis en wissel dat af met af en toe even liggen en probeer te eten wat ik binnen krijg. Geen last van overgeven, maar verder heb ik me de afgelopen drie weken geen seconde goed gevoeld.

@Ma_n0n, ik ging afgelopen weekend ook uit eten en de keuze is zoooo beperkt. Ik ben een makkelijke eter en vind alles lekker. Maar het is dan toch een teleurstelling als je alleen een soepje vooraf en kipsaté als hoofdgerecht kan nemen terwijl er 20 lekkerdere dingen op de kaart staan.
Vooraf bellen is misschien wel een goed idee, vaak is er best veel mogelijk. Zeker bij wat luxere restaurants.
Met mijn verjaardag volgende week wil ik dus denk ik maar naar de Griek, daar mag ik tenminste wel bijna alles hebben :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:26

Welkom Linoleum

wat betreft de eerste echo snap ik je helemaal. Ik heb 2x een m.a. gehad. 1x na een goede vitaliteitsecho in sept 2020 toen bleek ook vlak na de 1e echo gestopt en kwamen we daar met de termijn echo achter, dag ervoor verloor ik wat bloed. in februari 2021 heb ik een m.a. gehad van een leeg vruchtzakje dat was met de vitaliteitsecho beide kwam ik er rond de 7 /8 weken achter. Nu met ruim 8 weken gegaan en ben ik een week vooruit gezet.

Vandaag 12+1

Fijn dat je zo snel terecht kon en dat het goed bleek te zijn!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 16:55

Welkom linoleum!
Ik heb net de kleine gevoeld voor de 2e keer deze week. Eerste keer was maandag op 15+4, maar twijfelde heel erg of dat het was. Net weer zelfde gevoel, maar veel duidelijker ofso. Placenta ligt ook achter, dus daar heb ik wel geluk mee.. <3

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:17

Leuk Joanieke
Mijn placenta ligt ook achter, ben heel benieuwd wanneer ik het ga voelen. Zal misschien niet heel snel zijn omdat ik geen herkenningspunt heb nog

heel andere vraag,
Gaan er misschien mensen naar Equiday dit jaar?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:24

Bloedverlies is gelukkig gestopt.
Was volgens verloskundige weinig om me zorgen te maken omdat de echo wel goed was.
12 mei weer een echo. Dus daar kijk ik nu wel extra naar uit.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:16

@mylittlejoy herkenbaar, hier ook gek op rood vlees, filet american, zalm die nog niet doorgebakken is, pizza met tonijn, etc. Maar, het is voor het goede doel zeg ik al een tijdje tegen mezelf. ook al weken zin in sushi.
En voor cola ben ik maar overgestapt naar cafeinevrij :+
@Saar welkom en gefeliciteerd! Hoe bijzonder! Vast pittig met twee kleintjes maar die zullen straks ook veel aan elkaar hebben!
@linoleum welkom! Gefeliciteerd en wat fijn dat je zo snel weer zwanger bent! Kan me voorstellen dat het best even spannend is tot je weer een aantal mijlpalen voorbij bent! Vooral al heel fijn dat jullie het hartje even hebben kunnen horen. En de griek snap ik wel, lekker doorbakken vlees :D . Hopelijk ga je je ook nog wat beter voelen.
@Joanieke wat fijn!!
@Marije, fijn dat het niks is en dat het bloeden is gestopt. Toch wel zorgen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 20:59

Drinken jullie zoveel cola dan? Je mag 200 mg caffeine per dag, wat neer komt op ongeveer 6 blikjes (33cl per blikje) cola. In cola zit veel minder cafeïne dan in koffie.
Leuk feitje ook: frisdrank mag niet meer dan 150 mg cafeïne per liter bevatten. Dus je kan sowieso van alle frisdranken waar cafeïne in zit (energie drank is hierbij geen frisdrank) een liter drinken :=