Huisartsen, waarom gaat het zo vaak fout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Huisartsen, waarom gaat het zo vaak fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:14

En wat had je dan?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:16

Patello femonraal pijn syndroom of jonge meisjes knie. Wat in de knie zit, mijn klachten waren echt mijn scheenbeen dus het was gewoon heel vaag.
Ook omdat mijn onderbeen echt 3 cm dikker was geworden en niet meer voelbaar was

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:45

Ik snap het nog steeds niet sorry. Je had een onschuldige knie klacht, en welke diagnose kreeg je van de huisarts?

Of was je het niet eens met de diagnose die je kreeg? Wat bleek het dan uiteindelijk te zijn?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:08

Ik leg het nog een keer uit :')
Mijn onderbeen werd dik, gevoelloos en rood (geen trombose).
Dokter gaf een diagnose die in de knie zat en niet die symptomen geeft :=
Ze zei dus ook dat zij niet wist waarom mijn been zulke klachten had.
Dat zou een diagnose dus moeten verklaren, nu weet ik nog steeds niet waarom mijn been die klachten had _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:25

Maar een patello-femoraal pijnsyndroom is niet ‘echt’ een diagnose.
Betekent letterlijk ‘pijn aan de knie en been’. Een syndroom is een verzameling van klachten die vaker samen optreed. Ik herken die pijn van het scheenbeen er ook in, komt vaker voor as de knieschijf niet helemaal loopt.

Wat is er dan fout van de huisarts? Die noemt het precies zoals jij beschrijft?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:38

Ah, zij vertelde mij dat wel echt als een diagnose :)
Maar het ging mij meer om de laksheid, voor mij was het echt schrikken zo'n dik been in enkele uren en dat het dan zo weggewuifd wordt in plaats van onderzoek doen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:49

Ah, een communicatie ding.
Ik ben het met je eens dat best wat HA’s daar nog in kunnen verbeteren. Lees in dit topic best veel communicatieproblemen ipv grove fouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:23

Hier geen huisarts in mijn woonplaats maar nog in de buurt van mijn oude woonplaats want ik kan geen nieuwe vinden.
Laatst vermoedde mijn eigen huisarts trombose, ik moest als passant naar een arts hier in de stad. Denk maar niet dat ik ergens terecht kon in eerste instantie. Pas bij de derde kon ik terecht maar eerst kreeg ik een hoop verwijten dat ik hun ermee opzadel en dat het niet handig is wat ik doe en dat ik hier een huisarts moet hebben. Prima, maar kan me nergens inschrijven dus ik doe niks fout.
Daarna met koolmonoxidevergiftiging kon ik nergens terecht.
Nu pijn in mijn nieren en koorts, ik probeer het niet eens meer.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:06

fotolijstje schreef:
Ik leg het nog een keer uit :')
Mijn onderbeen werd dik, gevoelloos en rood (geen trombose).
Dokter gaf een diagnose die in de knie zat en niet die symptomen geeft :=
Ze zei dus ook dat zij niet wist waarom mijn been zulke klachten had.
Dat zou een diagnose dus moeten verklaren, nu weet ik nog steeds niet waarom mijn been die klachten had _O-

Tja, soms vinden we ook geen diagnose. Dan kun je uitsluiten dat er iets ergs aan de hand is (bv trombose), maar daarna weet je ook dat het waarschijnlijk vanzelf weer weg gaat. Ik vind niet dat je van een huisarts mag verwachten dat ze altijd alles een naam kunnen geven. Maar gelukkig, geen fout dus.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:27

Misschien lichtelijk off-topic, maar toch...

Mijn dochter van 30 heeft 4 weken geleden corona gehad. Ze was na ongeveer een week hersteld. Tien dagen later voelde ze zich ellendig en had hoge koorts, hoofdpijn, hoesten, keelpijn, oorpijn, veel druk achter haar ogen... kortom algehele malaise. Na een paar dagen ging het iets beter, maar twee dagen later werd het weer erger, koorts ging weer omhoog, ze raakte compleet haar stem kwijt en voelde zich vreselijk. Ze hoestte heel erg, kon niet slapen en hoestte bloed. Na 10 dagen was het nog niks beter, het ging eerder slechter.

Omdat ze geen stem meer had en echt heel ziek was, heb ik op haar verzoek met heel veel moeite (moest tweemaal bellen en eindeloos uitleggen) een afspraak bij haar huisarts geregeld.

ZE kon amper op haar benen staan en was bang dat ze longontsteking had, en de huisarts woont toch ruim 20 minuten fietsen van haar huis, dus heb ik haar gebracht met de auto. Eenmaal daar mocht ze niet naar binnen (haar recente coronatesten waren allemaal negatief, had iik ook gemeld) maar moest buiten in de stortregen en stormachtige koude wind (gisteren) wachten. Na een half uur mocht ze in het halletje wachten, ze kon bijna niet meer op haar benen staan en was compleet verkleumd. Ze hoestte als een gek en kon alleen maar rillen. Huisarts heeft even gekeken en gezegd dat ze pas mocht terugkomen als haar koorts weer boven de 40 graden kwam (zoals in het begin).

Ik heb mijn rillende, huilende dochter naar huis gebracht, waar het uren duurde voor ze droog en niet meer ijskoud was.

Ik snap zoiets niet; zij was de enige die buiten moest staan, in dat halve uur zag ik eindeloos veel patienten (is groepspraktijk) naar binnen gaan, die gewoon in de wachtkamer mochten zitten.

Maar sowieso, ze had geen corona, was doodziek, dat DOE je toch niet? (zeker niet in dat vreselijke weer.)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:50

Hevonen schreef:
Misschien lichtelijk off-topic, maar toch...

Mijn dochter van 30 heeft 4 weken geleden corona gehad. Ze was na ongeveer een week hersteld. Tien dagen later voelde ze zich ellendig en had hoge koorts, hoofdpijn, hoesten, keelpijn, oorpijn, veel druk achter haar ogen... kortom algehele malaise. Na een paar dagen ging het iets beter, maar twee dagen later werd het weer erger, koorts ging weer omhoog, ze raakte compleet haar stem kwijt en voelde zich vreselijk. Ze hoestte heel erg, kon niet slapen en hoestte bloed. Na 10 dagen was het nog niks beter, het ging eerder slechter.

Omdat ze geen stem meer had en echt heel ziek was, heb ik op haar verzoek met heel veel moeite (moest tweemaal bellen en eindeloos uitleggen) een afspraak bij haar huisarts geregeld.

ZE kon amper op haar benen staan en was bang dat ze longontsteking had, en de huisarts woont toch ruim 20 minuten fietsen van haar huis, dus heb ik haar gebracht met de auto. Eenmaal daar mocht ze niet naar binnen (haar recente coronatesten waren allemaal negatief, had iik ook gemeld) maar moest buiten in de stortregen en stormachtige koude wind (gisteren) wachten. Na een half uur mocht ze in het halletje wachten, ze kon bijna niet meer op haar benen staan en was compleet verkleumd. Ze hoestte als een gek en kon alleen maar rillen. Huisarts heeft even gekeken en gezegd dat ze pas mocht terugkomen als haar koorts weer boven de 40 graden kwam (zoals in het begin).

Ik heb mijn rillende, huilende dochter naar huis gebracht, waar het uren duurde voor ze droog en niet meer ijskoud was.

Ik snap zoiets niet; zij was de enige die buiten moest staan, in dat halve uur zag ik eindeloos veel patienten (is groepspraktijk) naar binnen gaan, die gewoon in de wachtkamer mochten zitten.

Maar sowieso, ze had geen corona, was doodziek, dat DOE je toch niet? (zeker niet in dat vreselijke weer.)

Klacht indienen bij het de overkoepelende landelijke organisatie (ben ff de naam kwijt).
Als jouw dochter hier schade aan overhoud door gebrek aan zorg en misschien zelfs verergeren van haar medische toestand door hun handelen kan je misschien zelfs nog wel een schadevergoeding krijgen ook. Want dit is absoluut onacceptabel. Ze leggen een eed af dacht ik waarin ze zweren zorg te verlenen aan hun die hulp behoeven.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:59

Hier ook een nare ervaring bij de huisarts gehad laatst. Twee weken terug kreeg ik plots hevige pijn in mijn rechter schouder na het er zelf terug in zetten van een subluxatie van dezelfde schouder (mijn schouders subluxeren vaak, en ik kan ze zelf terug zetten). De pijn werd getriggered door het bewegen van mijn nek, maar ik voelde het diep in de voorkant van mijn schouder kom. Ik wist gelijk dat er iets niet klopte, want ik gilde het uit van de pijn bij de verkeerde beweging. Na het drie dagen aanzien en elke nacht wakker liggen van de pijn heb ik uit ellende mijn hork van een huisarts gebeld. Gelukkig kon ik dezelfde dag langskomen, want het was erg rustig.

Eenmaal daar constateert hij al snel dat ik, volgens hem, gewoon spierpijn in mijn nek heb. Nu doe ik krachttraining en weet ik zeer goed hoe spierpijn aanvoelt, this ain't it. Twee jaar terug had ik een verwijzing voor een MRI voor mijn schouders voor een eventuele operatie, wat niet door gegaan is door corona, en ik vroeg of het mogelijk was om mij weer een verwijzing te geven. Zelfs al gaat deze specifieke pijn over, dan nog is deze situatie voor mij onleefbaar en is het vrijwel onmogelijk dat er na twee jaren van wekelijkse subluxaties nog geen schade is aangericht aan mijn schouder. Dat vond hij maar onzin en er was geen verwijzing nodig.

Uiteraard ging de pijn niet over en ben ik langs een fysio gegaan. Die kon geen precieze diagnose geven, maar denkt dat ik het labrum in mijn schouder beschadigd heb, of dat er iets bekneld is komen te zitten tijdens het er terug in zetten van mijn schouder. We denken het laatste, omdat hij er een dag of twee terug weer uit ging, en na het er in zetten de pijn een stuk minder is geworden. Maar ik word zo moe van die man, hij geeft steeds aan niets te weten van mijn bindweefsel aandoening, maar tegelijkertijd wuift hij alles weg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:02

Mensen met luchtwegklachten worden bij ons in de praktijk ook beoordeeld maar wij adviseren ook om met de auto te komen en in de auto te wachten. Dit is overigens conform het protocol van de overkoepelende huisartsen organisatie.
Waarom ben je niet in de auto gebleven?

Bij de meeste praktijken is de wachtruimte zo klein dat je de veiligheid van andere patiënten niet kan garanderen en hoestklachten zijn voor mensen met een zwakke gezondheid op dit moment best beangstigend. En het staat niet op haar voorhoofd dat ze negatief getest is.

Bijna alle praktijken incl de huisartsenpost hier in de regio hebben het protocol om met dergelijke klachten de patiënt niet in de wachtkamer te laten plaatsnemen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:20

Polly schreef:
Mensen met luchtwegklachten worden bij ons in de praktijk ook beoordeeld maar wij adviseren ook om met de auto te komen en in de auto te wachten. Dit is overigens conform het protocol van de overkoepelende huisartsen organisatie.
Waarom ben je niet in de auto gebleven?

Bij de meeste praktijken is de wachtruimte zo klein dat je de veiligheid van andere patiënten niet kan garanderen en hoestklachten zijn voor mensen met een zwakke gezondheid op dit moment best beangstigend. En het staat niet op haar voorhoofd dat ze negatief getest is.

Bijna alle praktijken incl de huisartsenpost hier in de regio hebben het protocol om met dergelijke klachten de patiënt niet in de wachtkamer te laten plaatsnemen

Bij de praktijk hier is het inderdaad hetzelfde protocol.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:41

Ze kunnen je ook gewoon meteen helpen binnen ipv nog in de wachtruimte te laten zitten. Ik werd met luchtwegklachten wel geholpen.

Tijdens het ergste gedeelte van de pandemie moest ik wel buiten wachten om opgehaald te worden en werd toen ergens gebracht om te wachten waar geen andere mensen waren en naar een aparte consult kamer gebracht. Was ook negatief getest maar hoestte de longen uit m’n lijf

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:48

Rennie89 schreef:
Ze kunnen je ook gewoon meteen helpen binnen ipv nog in de wachtruimte te laten zitten. Ik werd met luchtwegklachten wel geholpen.

Tijdens het ergste gedeelte van de pandemie moest ik wel buiten wachten om opgehaald te worden en werd toen ergens gebracht om te wachten waar geen andere mensen waren en naar een aparte consult kamer gebracht. Was ook negatief getest maar hoestte de longen uit m’n lijf

Je weet niet wat er al binnen zat he of wat er eerder op de dag al was geweest.
Ik merk dat patiënten bij de huisarts vaak denken dat ze de enige zijn die zorg nodig hebben maar het is in de meeste praktijken echt belachelijk druk.
En daarbij wil je iemand met luchtwegklachten bij voorkeur aan het einde van een spreekuur blok zien, dan kan je daarna luchten en poetsen.

De afgelopen weken hebben wij zeker 7 patiënten met luchtwegklachten gezien die écht geen corona hadden want ze hadden getest of het eerder gehad of [zelf invullen]. Die zien we dan toch beschermd op een einde van een spreekuur, vaak test de huisarts dan alsnog of ze gaan toch naar de ggd, bij 7 was het dus bingo en bleken stiekem toch positief.
Maar ja, wel nog ff met de assistente staan praten en ja hoor, paar dagen later ook positief, evenals de collega waar ze mee gewerkt had. Allebei een week ziek thuis, hele rooster op z'n kop en iedereen die eigenlijk al op z'n tandvlees loopt mag een paar extra diensten doen.

Dus ja, heel vervelend maar echt nodig om mensen met luchtweg klachten apart te zien

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:15

Helaas wel nodig inderdaad, maar vervelend dat het zo is gelopen met je dochter Hevonen! Hopelijk is ze weer ok nu. Wij laten mensen ook buiten wachten met COVID klachten, ook als ze negatief getest zijn.

Iemand heeft het hier over een schadevergoeding: dit is Amerika niet, en een tuchtrechter kan geen schadevergoeding opleggen als straf. En eerlijk, met deze casus naar de tuchtrechter stappen zal geen zin hebben. Dus dat is wel erg heftig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:25

Tanya schreef:
Helaas wel nodig inderdaad, maar vervelend dat het zo is gelopen met je dochter Hevonen! Hopelijk is ze weer ok nu. Wij laten mensen ook buiten wachten met COVID klachten, ook als ze negatief getest zijn.

Iemand heeft het hier over een schadevergoeding: dit is Amerika niet, en een tuchtrechter kan geen schadevergoeding opleggen als straf. En eerlijk, met deze casus naar de tuchtrechter stappen zal geen zin hebben. Dus dat is wel erg heftig :')

Na een medische fout waardoor letsel is opgelopen kan zeker wel een schadevergoeding opgelegd worden. Dit gaat via een rechter, maar dat zal misschien een andere rechter zijn dan de tuchtrechter.
In dit geval is er waarschijnlijk geen sprake van maar het is zeker nuttig om te weten.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 23:48

Zo, vriendlief hier is gisteren geopereerd aan zijn knie. Zijn volledige kruisband is gereconstrueerd en tevens hebben ze z'n meniscus opnieuw moeten vastmaken.

Hij is een paar jaar terug in een gat gestapt tijdens rugby, waarna hij toen een half jaar lang met krukken moest lopen. Huisarts dacht dat het wel meeviel en vond het niet nodig om hem door te sturen voor een foto.

Onze huidige huisarts vond het feit dat hij inmiddels erg last van z'n knie had tijdens lange wandelingen wel verontrustend en heeft 'm meteen doorgestuurd. Waaruit bleek dat hij gewoon absoluut meteen behandeld had moeten worden.

Is hier een vergoeding voor ofzo? Hij heeft door deze grap een ernstig verhoogde kans op artrose later, ligt er nu maanden uit en heeft jarenlang vanalles niet kunnen doen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:53

Soepblik schreef:
Zo, vriendlief hier is gisteren geopereerd aan zijn knie. Zijn volledige kruisband is gereconstrueerd en tevens hebben ze z'n meniscus opnieuw moeten vastmaken.

Hij is een paar jaar terug in een gat gestapt tijdens rugby, waarna hij toen een half jaar lang met krukken moest lopen. Huisarts dacht dat het wel meeviel en vond het niet nodig om hem door te sturen voor een foto.

Onze huidige huisarts vond het feit dat hij inmiddels erg last van z'n knie had tijdens lange wandelingen wel verontrustend en heeft 'm meteen doorgestuurd. Waaruit bleek dat hij gewoon absoluut meteen behandeld had moeten worden.

Is hier een vergoeding voor ofzo? Hij heeft door deze grap een ernstig verhoogde kans op artrose later, ligt er nu maanden uit en heeft jarenlang vanalles niet kunnen doen.

Zoals hierboven: schadevergoedingen komen niet voor in het tucht recht. Als er daadwerkelijk medische fouten zijn gemaakt zou je vriend een klacht in kunnen dienen, maar het is de vraag of dat zo is. Onze richtlijn bij knieklachten geeft aan dat je meteen doorstuurt bij slotklachten of echt instabiliteit, als dat er niet was wordt het al een lastigere discussie. Daarbij had een röntgenfoto (zoals je noemt) geen zin gehad, daarop zie je alleen botten en niet alle pezen en meniscus etc.

Misschien kan je vriend nog een gesprek aanvragen met de vorige huisarts? Lost nu niks op, maar mocht hij daar nog behoefte aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 00:04

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 00:43

Het tuchtrecht richt zich op of de arts verwijtbare fouten heeft gemaakt.
Eventueel kun je een arts ook aansprakelijk proberen te stellen voor letselschade, maar dat is wat anders dan tuchtrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 00:49

secricible schreef:
Het tuchtrecht richt zich op of de arts verwijtbare fouten heeft gemaakt.
Eventueel kun je een arts ook aansprakelijk proberen te stellen voor letselschade, maar dat is wat anders dan tuchtrecht.

Dat heb ik hierboven ook gezet, dat het dan misschien een andere rechter is dan de tuchtrechter. Het kwam op mij over alsof schadevergoedingen in zijn geheel niet mogelijk zijn, maar dat is dus niet waar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:59

[***] schreef:
Tanya schreef:

Na een medische fout waardoor letsel is opgelopen kan zeker wel een schadevergoeding opgelegd worden. Dit gaat via een rechter, maar dat zal misschien een andere rechter zijn dan de tuchtrechter.
In dit geval is er waarschijnlijk geen sprake van maar het is zeker nuttig om te weten.

Iemand volgens protocol buiten laten wachten is geen medische fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:46

verootjoo schreef:
[***] schreef:

Iemand volgens protocol buiten laten wachten is geen medische fout.

Het ging over een knie die niet behandeld is zoals zou moeten.