Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 12:16

Nickietje schreef:
je zou toch echt wel meer botgroei verwachten in die lange tijd niet? Ben natuurlijk geen dokter...veel succes met het verdere verloop en hopelijk een volledig herstel.

De botgroei was er in principe ook, het zag er in oktober allezins mooi uit, daarom was de eerstvolgende controleafspraak ook pas vandaag en ineens is het beeld 180 graden gedraaid. De orthopeed was ook echt heel erg verbaasd en dat dit absoluut niet zien aankomen. Zeker omdat ik eigenlijk amper klachten heb

Suzanne F.

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:33

Huh, hoe kan dat nou? Bot verdwijnt toch niet zomaar?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:38

Wow, das heftig.
nee dat ze je niet aankomen zeg.
Hoe kan dat nu zeg.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 14:19

Ik weet het niet precies, want ik heb heel veel informatie gekregen tijdens die afspraak en ik ben de helft vergeten omdat ik toch wel een beetje van slag ben. Als ik het goed heb begrepen (en onthouden) dan is nadat het losse botfragment niet meer goed aan mijn andere botweefsel gegroeid, waardoor er geen bloedvatvorming is opgetreden en het bot is gaan resorberen. Misschien leg ik het helemaal verkeerd uit hoor, want zoals ik zei het verhaal is een beetje warrig in m'n hoofd. Als er iemand is die het beter zou kunnen uitleggen (in hoeverre dat kan, want je kent mijn casus natuurlijk niet dusdanig goed); voel je vrij om het verhaal aan te vullen/te verbeteren

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:38

Wat heftig TS. Ik ben niet medisch onderlegd, maar zie wel dat er bot mist. Begrijpelijk dat je van slag bent door deze uitslag. Sterkte. :knuffel:

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:38

Oei, dat ziet er niet goed uit :(:) Je vit D en calcium-waardes waren oke toch?

Bot wat niet wordt belast, vermindert in sterkte/densiteit. Het feit dat die schroef ook gebroken is, maakt dat er toch ergens een verkeerde druk op het bot lijkt te staan? Ik ben geen orthopeed, maar het is wel wat vreemd.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 16:11

Rebel_Jits schreef:

Bot wat niet wordt belast, vermindert in sterkte/densiteit. Het feit dat die schroef ook gebroken is, maakt dat er toch ergens een verkeerde druk op het bot lijkt te staan? Ik ben geen orthopeed, maar het is wel wat vreemd.

Mijn vitamine D gehalte is nu weer op peil, maar dat is wel een tijd lang te laag geweest. Ik heb ernaar gevraagd of dat de trigger kan zijn geweest, maar daar durfde de orthopeed geen antwoord op te geven omdat botheling best een complex verhaal is en vitamine D daar maar één van de componenten in is.

Bot dat niet belast wordt vermindert idd in densiteit, maar ik ben in augustus al begonnen met belasten, na een periode van aantippend belast lopen. Eerst op 50%, maar ben al vrij snel naar volledige belasting gegaan. De schroefbreuk zit er al sinds oktober, daar hoefde ik me geen zorgen om te maken werd mij verteld. Dat kon gebeuren omdat er toch kleine krachten op inwerken en dat materiaal het soms verliest van die krachten. De andere schroeven zouden de constructie gewoon moeten kunnen dragen. Denk ook niet dat dat de trigger is geweest voor de resorptie van het bot, maar ik kan er ook naast zitten. Ik heb heel veel informatie niet gekregen omdat de orthopeed het nu ook niet zo goed weet en het eerst moet overleggen met een arts uit het AMC. Het is idd een vreemde situatie, dat gaf de orthopeed ook al toe.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:32

Oooh :oo , daar ben je mooi klaar mee! Heel veel sterkte, hopelijk kunnen ze je snel een behandelplan vertellen.

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:43

Jeetje, ik ben al vanaf het begin een stille volger. Dit is echt een heftige update! Wat gek ook, dat je het normaal hebt kunnen belasten en eigenlijk geen klachten hebt. Ik ben benieuwd naar het behandelplan. Misschien doe je dit al, maar neem iemand mee die ook daadwerkelijk mee gaat tijdens het gesprek met de arts. Samen kunnen jullie veel meer onthouden. Veel sterkte voor nu, hopelijk komen ze snel met een goed behandelplan :(:)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 20:35

Aagje_Nimbly schreef:
Jeetje, ik ben al vanaf het begin een stille volger. Dit is echt een heftige update! Wat gek ook, dat je het normaal hebt kunnen belasten en eigenlijk geen klachten hebt. Ik ben benieuwd naar het behandelplan. Misschien doe je dit al, maar neem iemand mee die ook daadwerkelijk mee gaat tijdens het gesprek met de arts. Samen kunnen jullie veel meer onthouden. Veel sterkte voor nu, hopelijk komen ze snel met een goed behandelplan :(:)

Thanks :). Vandaag was ik alleen naar de afspraak, omdat ik nooit verwacht had dat het deze kant op zou gaan. Denk dat ik de volgende keer m'n moeder wel weer meeneem, gewoon voor het geval dat

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:45

Jeetje TS, wat schrikken.

Ben ook wel benieuwd hoe dat zo kan, zeker gezien je leeftijd. Hoe kan je bot dan zo verdwijnen? :oo

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:07

Jeetje TS, wat enorm schrikken! Kan me voorstellen dat je enorm overdonderd was en niet alles hebt kunnen onthouden. Inderdaad slim om de volgende keer iemand mee te nemen. Heb je al een nieuwe afspraak staan?

Ik zag hierboven iemand iets zeggen over losse schroeven en niet belasten. Ik ben 20 jaar geleden geopereerd en heb ook al zo ongeveer zo lang een gebroken schroef in mijn femur. Vanwege aangroei problemen heb ik mijn been 2 jaar lang niet belast. Mijn bot is nooit aangegroeid (mede door bestralingen waarschijnlijk), maar ik geloof niet dat er bij mij bot is verdwenen. Overigens loop ik wel al die tijd al met een ‘losse’ constructie.

Sterkte met alles TS!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:55

Jeetje TS, wat heftig en onverwacht! Heel veel sterkte :(:)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 00:21

Wat een onverwachte en nare wending in je revalidatie. Ik wens je heel
Veel sterkte toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 00:38

leintje_ schreef:
Ik weet het niet precies, want ik heb heel veel informatie gekregen tijdens die afspraak en ik ben de helft vergeten omdat ik toch wel een beetje van slag ben. Als ik het goed heb begrepen (en onthouden) dan is nadat het losse botfragment niet meer goed aan mijn andere botweefsel gegroeid, waardoor er geen bloedvatvorming is opgetreden en het bot is gaan resorberen. Misschien leg ik het helemaal verkeerd uit hoor, want zoals ik zei het verhaal is een beetje warrig in m'n hoofd. Als er iemand is die het beter zou kunnen uitleggen (in hoeverre dat kan, want je kent mijn casus natuurlijk niet dusdanig goed); voel je vrij om het verhaal aan te vullen/te verbeteren

Wanneer de doorbloeding niet hersteld kan worden (een los botfragment maar ook een immuun reactie van je lichaam kan daarvoor zorgen.) ‘sterft’ het bot af. Je lichaam ruimt dat weefsel vervolgens ‘netjes’ op omdat het denk dat het afval is. Dat is het resorberen.

Je gaat veel info vinden onder ‘avasculaire necrose’ of ‘osteonecrose’. Dit kán optreden na breuken en hoeft niet te beteken dat je osteoporose hebt (ja er is een verschil.)
Bot necrose wordt het ook wel genoemd. Het gaat wel vaak over de heupnecrose. Bij jou is het waarschijnlijk door de breuk ontstaan dus door trauma.

Je kan als je meer wil weten over wat er nu mis zit:
- een botmeting vragen
- een mri van de heup kop vragen.

Geen RX. Het kan zijn dat dit probleem er al zat maar op RX duurt het lang voor necrose te zien is. Gezien je leeftijd gaan ze die niet zelf aanbieden waarschijnlijk omdat dokters nog steeds niet door hebben dat dergelijke afwijkingen niet naar je leeftijd vragen. :x en de heup omdat statistisch gezien de necrose daar het vaakst zit/begint als ie er zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:00

Jeetje wat heftig. Sterkte!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:36

Wat heftig :( sterkte... hoop dat ze nog iets kunnen verzinnen om dit op te lossen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:43

leintje_ schreef:
Rebel_Jits schreef:

Mijn vitamine D gehalte is nu weer op peil, maar dat is wel een tijd lang te laag geweest. Ik heb ernaar gevraagd of dat de trigger kan zijn geweest, maar daar durfde de orthopeed geen antwoord op te geven omdat botheling best een complex verhaal is en vitamine D daar maar één van de componenten in is.

Bot dat niet belast wordt vermindert idd in densiteit, maar ik ben in augustus al begonnen met belasten, na een periode van aantippend belast lopen. Eerst op 50%, maar ben al vrij snel naar volledige belasting gegaan. De schroefbreuk zit er al sinds oktober, daar hoefde ik me geen zorgen om te maken werd mij verteld. Dat kon gebeuren omdat er toch kleine krachten op inwerken en dat materiaal het soms verliest van die krachten. De andere schroeven zouden de constructie gewoon moeten kunnen dragen. Denk ook niet dat dat de trigger is geweest voor de resorptie van het bot, maar ik kan er ook naast zitten. Ik heb heel veel informatie niet gekregen omdat de orthopeed het nu ook niet zo goed weet en het eerst moet overleggen met een arts uit het AMC. Het is idd een vreemde situatie, dat gaf de orthopeed ook al toe.

Ik kom je topic ook eens binnenvallen ( no pun intended), wat heb jij een pech, zeker met deze wending in de revalidatie. Hopelijk kun je iets met de tips die mensen al hebben gegeven, beterschap!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:30

T’s weet je wat de vitamine D waarde is?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 14:18

Bedankt allemaal :)

Ayasha schreef:
leintje_ schreef:

Wanneer de doorbloeding niet hersteld kan worden (een los botfragment maar ook een immuun reactie van je lichaam kan daarvoor zorgen.) ‘sterft’ het bot af. Je lichaam ruimt dat weefsel vervolgens ‘netjes’ op omdat het denk dat het afval is. Dat is het resorberen.

Je gaat veel info vinden onder ‘avasculaire necrose’ of ‘osteonecrose’. Dit kán optreden na breuken en hoeft niet te beteken dat je osteoporose hebt (ja er is een verschil.)
Bot necrose wordt het ook wel genoemd. Het gaat wel vaak over de heupnecrose. Bij jou is het waarschijnlijk door de breuk ontstaan dus door trauma.

Je kan als je meer wil weten over wat er nu mis zit:
- een botmeting vragen
- een mri van de heup kop vragen.

Geen RX. Het kan zijn dat dit probleem er al zat maar op RX duurt het lang voor necrose te zien is. Gezien je leeftijd gaan ze die niet zelf aanbieden waarschijnlijk omdat dokters nog steeds niet door hebben dat dergelijke afwijkingen niet naar je leeftijd vragen. :x en de heup omdat statistisch gezien de necrose daar het vaakst zit/begint als ie er zit.

Dat is een duidelijk antwoord, merci :)

marleen_usar schreef:
T’s weet je wat de vitamine D waarde is?

In april is het geprikt, toen was het 94 nmol/L

Ik ben zojuist gebeld door de orhtopeed. Ik kan binnen afzienbare tijd een oproep verwachten vanuit het AMC, waarschijnlijk al binnen een paar dagen gezien de ernst van het probleem. De orthopeed zei dat het waarschijnlijk door een laaggradige ontsteking wordt veroorzaakt in het bot, waardoor het bot wordt aangetast en dus resorbeert. Het is geen agressieve ontsteking, anders had ik er ziek van moeten zijn. Hij zei ook dat hij het gisteren nog besproken had met zijn collega's. Vandaag was ik bij de bekkentherapeut (heb na het ongeluk bekkenklachten ontwikkeld doordat ik scheef ben gaan lopen), die zit in dezelfde praktijk als mijn fysiotherapeut die me tijdens mijn revalidatie begeleidt, en ook daar ben ik het gesprek van de dag tijdens de lunch werd mij verteld :Y). Het is wel een veelbesproken casus. Mocht ik meer weten dan vertel ik het uiteraard, voor nu, nogmaals bedankt voor alle berichtjes. Dat doet me echt goed :)
Laatst bijgewerkt door leintje_ op 02-09-23 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:20

Heel fijn dat dit zeer serieus wordt genomen noor de medici. Ik duim echt voor je!

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:59

Spannend, wel goed nieuws dat het met zulke urgentie opgepakt wordt. Nu maar (on)geduldig afwachten tot je een oproep krijgt van het AMC!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:28

Hoe gaat het met je? Loop je eigenlijk sinds het nieuws nog steeds rond of zit je met je pootje omhoog?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 15:04

Ik loop met krukken rond op dit moment. Het gaat verder wel goed, het is nog steeds wat onwerkelijk, dat moet ik eerlijk toegeven. Dat komt ook omdat ik eigenlijk geen last heb van m'n been, dus het voelt ook haast allemaal wat overdreven (is het niet natuurlijk, het is nu in m'n been echt heel fragiel) en ik nog niet goed weet wat er allemaal gaat gebeuren. Daar kan de prof in Amsterdam natuurlijk pas meer duidelijkheid over geven. In de tussentijd doe ik gewoon m'n ding, moet nog wat laatste dingen doen om mijn bachelor af te ronden, dus daar ben ik nu voornamelijk mee bezig.

Ik heb inmiddels ook een oproep ontvangen uit het AMC en ik moet 23 augustus naar Amsterdam voor mijn eerste consult. Dus alles staat nog even stil, daar baal ik wel een beetje van, maar het is ook niet anders helaas. Kan logischerwijs niet naar de fysiotherapeut, maar de bekkentherapeut wil ook even afwachten wat er allemaal wordt besproken in Amsterdam, dus ook zij wil mij nu even niet zien. Het vervelende is alleen dat ik doordat ik met die krukken loop wel meer last krijg van mijn bekken/SI-gewricht dan ik al had, dus ik denk dat ik binnenkort toch even naar de huisarts bel of hij misschien een tijdelijke oplossing heeft voor de pijn.
Als ik trouwens de intentie heb gewekt dat ik binnen een paar dagen naar het AMC zou moeten, sorry daarvoor. Ik zie dat ik alles wat knullig heb verwoord in mijn vorige bericht. Mijn brein functioneert soms maar half en als ik iets niet eerst even laat indalen vooraleer ik iets zeg/een berichtje schrijf, dan verwoord ik het wel eens slecht. Ik ben niet achterlijk ofzo, gewoon vaak te enthousiast en te snel :Y)

Mijn vitamine D waarde was in april overigens helemaal geen 94 nmol/L, dat was begin juli. In april was het drastisch laag, waarna ik een stootkuur gekregen heb van de huisarts :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:19

Leintje je komt totaal niet achterlijk over. Dit is nieuws dat grote inpact kan hebben op je leven. Mag je wat confuus er van zijn? Dus je hoeft je totaal miet te verontschuldigen.