leintje_ schreef:Ik weet het niet precies, want ik heb heel veel informatie gekregen tijdens die afspraak en ik ben de helft vergeten omdat ik toch wel een beetje van slag ben. Als ik het goed heb begrepen (en onthouden) dan is nadat het losse botfragment niet meer goed aan mijn andere botweefsel gegroeid, waardoor er geen bloedvatvorming is opgetreden en het bot is gaan resorberen. Misschien leg ik het helemaal verkeerd uit hoor, want zoals ik zei het verhaal is een beetje warrig in m'n hoofd. Als er iemand is die het beter zou kunnen uitleggen (in hoeverre dat kan, want je kent mijn casus natuurlijk niet dusdanig goed); voel je vrij om het verhaal aan te vullen/te verbeteren
Wanneer de doorbloeding niet hersteld kan worden (een los botfragment maar ook een immuun reactie van je lichaam kan daarvoor zorgen.) ‘sterft’ het bot af. Je lichaam ruimt dat weefsel vervolgens ‘netjes’ op omdat het denk dat het afval is. Dat is het resorberen.
Je gaat veel info vinden onder ‘avasculaire necrose’ of ‘osteonecrose’. Dit kán optreden na breuken en hoeft niet te beteken dat je osteoporose hebt (ja er is een verschil.)
Bot necrose wordt het ook wel genoemd. Het gaat wel vaak over de heupnecrose. Bij jou is het waarschijnlijk door de breuk ontstaan dus door trauma.
Je kan als je meer wil weten over wat er nu mis zit:
- een botmeting vragen
- een mri van de heup kop vragen.
Geen RX. Het kan zijn dat dit probleem er al zat maar op RX duurt het lang voor necrose te zien is. Gezien je leeftijd gaan ze die niet zelf aanbieden waarschijnlijk omdat dokters nog steeds niet door hebben dat dergelijke afwijkingen niet naar je leeftijd vragen.
en de heup omdat statistisch gezien de necrose daar het vaakst zit/begint als ie er zit.