Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:54

lizy29 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Zit me nog steeds af te vragen wat voor troep er in kv zit. :=

In de HIPP kv in ieder geval iets waardoor ze na hun tweede ineens geen tomaat, courgette, champignons en kiwi meer lusten :+

:')

dromertje2

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:57

ja, dat vraag ik me ook af :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 15:58

lizy29 schreef:
MarcoBorsato schreef:

In de HIPP kv in ieder geval iets waardoor ze na hun tweede ineens geen tomaat, courgette, champignons en kiwi meer lusten :+

Kak... dat zit ook in mijn bv %) het is een complot denk ik.

Maar ik denk dat mensen vooral afgeschrikt worden door de ingredientenlijst. Die is niet heel natuurlijk zeg maar. Op borstvoeding staat geen ingredientenlijst maar ik denk dat die er voor een deel hetzelfde uit xou zien. Beetje als die ingredientenlijst van die banaan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 06-07-21 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:02

Ik heb toentertijd bewust voor Hipp gekozen, omdat deze geen maltodextrine bevat. Dat is een zoetstof en kan een suikerdip veroorzaken, zeker bij hele kleine kindjes.
Overigens at mijn oudste die ingrediënten al niet meer voordat hij overging op KV, dus weet niet of Hipp daar echt de schuldige aan is :')

In principe zijn, zeker in grote lijnen, alle KV’s soortwat gelijk aan ingrediënten. Maar het kan lonen om ze onderling te vergelijken, want kleine verschillen houd je altijd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 16:03

Maltodextrine is gewoon een suiker /koolhydraat, geen zoetstof?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:19

Kleine verschillen hou je inderdaad, en in de premium versies zitten ook ingrediënten die lijken op onderdelen uit borstvoeding zoals bv GOS.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:52

Hihi in mijn bv zat ook troep dan....die van mij is inmiddels 11 en lust na haar 2e bijna niks meer. Dat houdt ze stug vol :+ maar goed, ze is dik over de 1.60 en de langste van de klas dus ik maak me geen zorgen :))

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:56

Pantykous schreef:
Ik denk dat dat wat persoonlijker valt bij jou dan bij anderen Lisi. Kan wel goed zien wat voor enorme strijd je hebt geleverd zeg :knuffel:

In de regel wordt het na een paar maanden makkelijker omdat je je kind niet 500 keer per dag aan je tiet hebt. Als het al die maanden al hangen en wurgen is geweest dan wordt het natuurlijk niet ineens makkelijker na een soort magische grens. Geldt ook weer niet voor alle kinderen, mijne is 9 maanden en die komt nog 2-4 per nacht. :')

En trouwens, al bedenk je na een dag dat het niks voor je is, ook prima.

Ik kan ook zien dat het je persoonlijk raakt Lisitano. Ik wil je echt niet kwetsen met mijn berichten maar ik vind het wel heel belangrijk om geen rooskleurig beeld van borstvoeding te schetsen. Ik kan wel liegen dat het bij mij in het begin ook van een leien dakje ging, maar dat was het juist niet. Zoals je hebt gelezen heb ik ook een ontzettende strijd geleverd. En welke keuze je daarna maakt, maakt je geen betere of slechtere moeder. En jij moet ook geen spijt hebben dat je gestopt bent. Op een gegeven moment maak je door al die omstandigheden een noodgedwongen keuze. Maar ze worden allemaal groot hè, met of zonder kunstvoeding.

Maar het voeden wordt op een gegeven moment wel echt makkelijker. Ik kan het niet mooier maken. Dit heeft deels te maken met het feit dat de hoeveelheid voedingen af nemen. Maar ook omdat je tepels meer gewend raken, ze worden minder gevoelig. Baby’s gaan na verloop van tijd groter happen en daarmee ook fijner drinken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 18:24

Ik denk dat dat in zijn algemeenheid absoluut geld. Maar er zijn ook vrouwen die ik ken die 6 maanden hebben lopen hangen en wurgen om te kunnen blijven voeden. Waarbij ik soms echt me afvraag of dat het waard is. Bij die vrouwen werd het niet makkelijk, net als dat er vrouwen zijn die vanaf dag 1 fluitend voeden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:32

Bij de bv van mijn oudste ging eigenlijk alles van in het begin vlot, melk genoeg, hij had totaal gzen problemen om te drinken maar hij kwam niet bij. Rond 5 a 6 weken overgeschakeld en toen kwam hij als een tieleriel bij en werd hij zelfs een michelinmanneke :D

Maar o zo moeilijk heb ik het gehad nadat ik gestopt ben. Heb echt tegen of effectief een post natale depressie gezeten met angstaanvallen inclusief.
Heb zelfs terug geprobeerd aan te leggen maar dat wou hij niet.
Wat me nog meer in de put duwde dat andere ging bepalen wat de reden of schuldige was waarom ik gestopt was.
Misschien goed bedoeld maar op dat moment gaf dat het omgekeerd effect. Ik had geen nood om de weten wat ik fout had gedaan of beter had kunnen doen.

Ik wou dat niet nog eens meemaken waardoorik bik de jongste direct fv heb gegeven al heb ik getwijfeld tot het moment dat F. is geboren via kz.
Maar een herhaling van die psychische problemen zag ik niet zitten en we hadden er 2 waar ik voor moest zorgen en groot netwerk hadden en hebben we niet.

Ik herken dus heel hard je gevoels lisitano.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:07

lizy29 schreef:
MarcoBorsato schreef:

O jee, volgens mij zit datzelfde dan ook in mijn bv!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:47

Mijn tweede heeft neocate voeding gehad. Dat moet dan wel heel ernstig zijn qua troep :+ Dat is namelijk geen melk en allemaal kunstmatig. Maar ja je moet wat als ze absoluut geen melk verdragen

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:36

secricible schreef:
Maar ik denk dat mensen vooral afgeschrikt worden door de ingredientenlijst. Die is niet heel natuurlijk zeg maar. Op borstvoeding staat geen ingredientenlijst maar ik denk dat die er voor een deel hetzelfde uit xou zien. Beetje als die ingredientenlijst van die banaan.

Ja grappig ik heb wel eens de bestanddelen van moedermelk op een rijtje gezien, even gezocht:
https://www.borstvoeding.com/files/whatsinbreastmilk2.pdf

Hier werd trouwens ook altijd tegen ons gezegd dat ze geen flesje mochten ivm tepel/speen verwarring, af en toe oefenen en dan is het goed. Maar bij ons werden het beide flesweigeraars. Wij hebben er bij de tweede een prelogopediste bij gehad omdat ik echt weer aan het werk moest, en die logopediste vertelde dat babies rond zoveel weken (10 ofzo?) hun zuigreflex verliezen en dat ze het dan dus bewust moeten gaan doen. En als je niet oefent, ze het gewoon echt niet meer weten omdat het een hele andere manier van drinken is. Tja dat was ons nooit vertelt dus we zaten mooi, vlak voordat ik weer aan het werk ging. Wat een stress, al huilen bij het zien van de fles.. Gelukkig met de tips van de logopediste is het wel goed gekomen, baby dronk nooit veel bij de opvang maar genoeg om blij de dag door te komen..

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:43

Ik ben met 6 weken begonnen met de fles en vanaf dat moment elke dag of om de dag oefenen met 20-40cc en op een zeker moment ben ik 1 voeding gaan kolven om te weten hoeveel ik moest meegeven naar de opvang/oma. Toen was hij al aan zeker 3mnd denk ik. Ik ben paar met bijna 5mnd weer begonnen met werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:46

Hebben jullie trouwens ook dat jullie kindjes na een dag werken mamma honger hebben? Die van mij is 11 en heeft dat vaak nog. Extra aandacht vragen als ik veel gewerkt heb. Toen ze baby was wilde ze vaak een keertje extra drinken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:05

SusanH schreef:
Hebben jullie trouwens ook dat jullie kindjes na een dag werken mamma honger hebben? Die van mij is 11 en heeft dat vaak nog. Extra aandacht vragen als ik veel gewerkt heb. Toen ze baby was wilde ze vaak een keertje extra drinken.

Ja hier een bijna 5 jarig zoontje die het ook heel erg heeft.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:11

Mag ik mee kletsen?
Ik heb momenteel een 3,5 maand oud kindje aan de borst. Zijn broertje heb ik 17 maanden een week borstvoeding gegeven. Toen heeft hij zelf geweigerd. Uit zichzelf natuurlijk afgebouwd dus had toen ook nergens last van.

Deze keer liep het als een tiet. Wist precies hoe ik moest aanleggen (en dat ik dat ZELF zou doen en geen kraamzorg of verpleging etc) het is nu de hoeveelheid afgestemd is op elkaar weer super makkelijk :) zeker Snachts

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:27

Lang leve stuwing. Ik zit net op de bank, spuit het er zo uit :')
Heb voor het eerst zelf wat gekolfd, 1 borst was 50 ml!

Ik ga van die ijsklontjesvormen bestellen om het mee in te vriezen, iemand nog tips?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:38

Die staafjesvormen zijn het makkelijkst in flesjes te doen, dikke blokjes passen niet altijd goed door de flessenhals, dus kijk een beetje naar een handige vorm en naar de inhoud, zodat je eenvoudig kunt doseren.

En bestel die hemdjes nou he _O-

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:39

Britt schreef:
Die staafjesvormen zijn het makkelijkst in flesjes te doen, dikke blokjes passen niet altijd goed door de flessenhals, dus kijk een beetje naar een handige vorm en naar de inhoud, zodat je eenvoudig kunt doseren.

En bestel die hemdjes nou he _O-

Heb ze besteld :))

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:05

Leuk een BV topic! Ik voed mijn zoon eind september 3 jaar, nu nog erg laag frequent (overdag niet, s avonds voor het slapen gaan en s nachts op verzoek). Ik ga even een beetje teruglezen!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:13

Ik kolf momenteel niet zo best maar ik ben er ook lui mee. Bedenk steeds om rond 3 uur in de middag dat t moet gebeuren. :')

Ik werk fulltime en hij is 9 maanden dus kom onder t kolven niet uit nog.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:43

Ik meld me ook hier. Aanstaande vrijdag is mijn zoontje 4 maanden oud, dus ben ik ook weer 4 maanden aan het voeden!!

Ik las wat verhalen over twijfels en vooroordelen, maar uiteindelijk zijn we allemaal moeder en doen we allemaal maar wat! En zolang wij onze kindjes met liefde groot brengen zullen ze niks tekort komen <3

In het begin was het soms wel lastig, overleg met de lacatatiekundige en bemoeienissen van sommige verpleegsters in het ziekenhuis. Op een drukke avond lieten ze me aanklooien, kwamen ze met een tepelhoedje aan, lukte niet, daarna lieten ze me kolven, lukte ook niet (ik moest vooral naar mijn kindje kijken, maar er kwam niks). Uiteindelijk hebben ze hem kunstvoeding gegeven die avond. Ik was zo moe en had pijn van de keizersnede dat ik het allemaal wel even best vond. Achteraf heb ik er best wel veel last van gehad dat dit me is overkomen, ze gaven me zoveel onzekerheid die avond. De lactatiekundige gaf aan dat ze de kolf helemaal verkeerd hadden ingesteld.
Die middag mocht ik lekker naar huis en zijn we thuis lekker in alle rust gaan voeden en die middag snapte hij het ineens (wel met tepelhoedje op advies van de lactatiekundige).
Ik ben blij dat het gelukt is en ik geniet van de momentjes samen!
Ik ben nu zo'n 2 weken weer aan het werk en helaas gaat het flesje op het moment wat minder, dus hier moeten we nog even naar kijken!

Ik las in het begin van het topic dat je melk zich aanpast aan wat het speeksel van je kind aangeeft. Hoe gaat dit dan met een tepelhoedje?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 22:22

Met een tepelhoedje is dat niet tot nauwelijks, maar er spelen meer mechanisme die daar voor zorgen dus die afstemming is er wel gewoon.

Ik kolf dus echt heel makkelijk. Vanochtend na drinken om 1.30 6.30 en even aftoppen voor de opvang om 7.15 kolfde ik nog 300cc een 2 uur later.. alle kolfmomenten erna waren voor de vriezer, daar ligt al zo'n 6 liter van met name de eerste tijd.

Ik bewaar in zakjes van 100ml en heb in het begin staafjes van 20ml ingevroren. Zo kan ik met kleine beetjes aanvullen als 100ml te weinig is.Afbeelding

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:26

Hoe heb je staafjes ingevroren?
Ik heb nu ijsblok zakjes, maar die passen dus niet echt door de ingang van m’n fles :=