Relatie met een transgender persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:29

Ayasha schreef:
Inmiddels inderdaad uitleg gekregen van TS waarvoor dank TS! :) Waardeer het echt!

hiraeth en theadora ik hoop dat ik jullie niet beledig als ik zeg dat ik dat eigenlijk wel "boeiend" vind om te lezen. Ik moet er even over denken voor ik er nuttiger op kan reageren. Ik zit me nu nl af te vragen wat mij "vrouw" doet voelen en in hoeverre uiterlijke kenmerken daar een verschil in maken voor mij. Ik ben niet "gezegend" met de typische vrouwelijke rondingen die we toch aan vrouwen linken. Ik ben kwa bouw niet mannelijk maar ook zeker geen typisch "poppetje". Dus wat maakt dan dat ik me toch vrouw voel.. Wellicht als "we" dat voor ons zelf begrijpen, dat "we" ons dan ook meer kunnen verplaatsen in waarom sommige mensen zich "in het verkeerde lichaam" geboren voelen. Ik heb omwille van totaal andere redenen wel ervaring met je niet helemaal verbonden voelen met je eigen lichaam en hoofd maar dat is toch weer heel anders dan je niet verbonden voelen met je gender.

Mij beledig je niet hoor haha. Het is ook best een ongrijpbaar iets ofzo, waarom is het nu eenmaal zo. Ik denk dat een heel deel in je opvoeding zit. Heel plat gezegd: als je als meisje geboren wordt, heeft de maatschappij een soort van verwachting van je. Zo verwachten mensen op een bruiloft dat meisjes/vrouwen in een jurkje komen. Ik vind dat persoonlijk absoluut verschrikkelijk, maar heb het regelmatig gedaan 'omdat het zo hoort'. Ik denk ook dat er niet 1 gedachte is waardoor je je vrouw (of man) voelt, maar een combinatie van ontzettend veel dingen. Het is niet voor niets dat er de laatste tijd ook een andere 'beweging' wat bekender wordt: non-binair. Dit zijn mensen die zeggen, hm vrouw voel ik me niet echt, maar het is ook niet zo dat ik me echt man voel. Hier kan ik me tot op zekere hoogte heel goed in vinden, maar gevoelens proberen te verwoorden is sowieso voor iedereen heel persoonlijk en heel lastig te verwoorden denk ik.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:32

julius_juut schreef:
Ik ga me verre houden van de 'wel of geen echte man' want daar wordt ik alleen maar kwaad en verdrietig van maar kan hier wel op antwoorden:

Ayasha schreef:
Ts, je hoeft niet te antwoorden want het zijn in feite helemaal mijn zaken niet en het is puur nieuwsgierigheid. Dus voel je echt niet verplicht. Maar waarom wil hij de operatie om het "compleet" te maken niet? en opnieuw; je hoeft echt niet te antwoorden, "zijn jouw zaken niet" is ook een antwoord. Maar ik vraag me wel af wat iemands redenen zijn om de transitie "halfweg" af te breken. Als iemand anders uit dit topic daar iets over kan of wil vertellen is dat ook prima. Het is echt puur interesse. :)

Voor de meeste mensen die het niet doen (en dat is een groot percentage van de FTM transgenders) is het enorme risico van de operaties zelf de grootste reden, met daarna het risico op niet meer kunnen genieten van seks.
Het is een ingreep die enorm heftig is, uit meerdere zware en risicovolle operaties bestaat, en dan ook nog eens niet zeker weten een bevredigend (uiterlijk en functioneel) of zelfs maar werkend (risico op afsterven, kans dat zenuwen niet correct herstellen, kans op incontinentie) resultaat oplevert. Complicaties zijn dermate veel voorkomend dat je daar van uit moet gaan als je voor deze optie kiest.

Nu zijn de opties en mogelijkheden de laatste jaren wel beter geworden (andere plekken waar donormateriaal vandaan gehaald kan worden dan van de arm bijvoorbeeld, en betere verbinding tussen zenuwen) maar dan nog is het een fiks risico dat je neemt, en ook een een keuze voor meerdere keren langere tijd in de lappenmand met alle vragen op werk/opleiding die daar bij komen.

Daarbij is het ook binnen de transgemeenschap een hele tijd 'not done' geweest. Een gevalletje 'doorgeslagen verplichte acceptatie' van man kunnen zijn zonder piemel, bijna alsof je een verrader was als je wél die piemel graag wilde hebben.

Gezien de behoorlijke wachttijd die er momenteel ook voor phalloplastie is in Nederland ga ik er maar van uit dat het normaler wordt, en mensen veranderen zelf met de jaren natuurlijk ook. Ik heb jaren het risico niet willen nemen, maar sta nu wel op de wachtlijst.

Ik wil deze reactie graag even quoten, omdat dit heel mooi verwoord wat redenen kunnen zijn voor het wel/niet kiezen voor die operatie. Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat, wanneer je de operatie(s) hebt ondergaan, het een bevredigend resultaat voor je oplevert.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:35

@TS: heel knap hoe je met deze situatie en alle gedeelde reacties hier omgaat en ik wens jou en X het beste toe, of dit nu is als vrienden of geliefden... Dat is iets dat alleen jullie kunnen uitmaken.

Van sommige meningen en vergelijkingen hier trek ik toch even enorm grote ogen...

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:52

Ayasha schreef:
Ts, je hoeft niet te antwoorden want het zijn in feite helemaal mijn zaken niet en het is puur nieuwsgierigheid. Dus voel je echt niet verplicht. Maar waarom wil hij de operatie om het "compleet" te maken niet? en opnieuw; je hoeft echt niet te antwoorden, "zijn jouw zaken niet" is ook een antwoord. Maar ik vraag me wel af wat iemands redenen zijn om de transitie "halfweg" af te breken. Als iemand anders uit dit topic daar iets over kan of wil vertellen is dat ook prima. Het is echt puur interesse. :)

Ik lees al een tijdje mee maar vind dit toch wel de moeite om hier even op te reageren. Ik denk dat we af moeten van het idee dat een transitie altijd van A naar B gaat en dat daar vastgestelde operaties/medische ingrepen bij horen en dat het dan 'klaar' is, en je dus halverwege gestopt bent op het moment dat je niet al die stappen af gaat.

Zo'n transitie gaat er uiteindelijk om dat je jezelf prettig voelt, en niet dat je daarna voldoet aan het plaatje "man" (of vrouw). Je bent dus 'klaar' als je dat zelf vindt, en wanneer/hoe dat is is voor iedereen anders. Het is ook mogelijk om non-binair te zijn en daarom een gedeelte wel te willen en een gedeelte niet, of om andere redenen. (Julius_juut somt er hierboven wat op terwijl ik dit aan het typen ben zie ik nu.) Ik moet ook zeggen dat ik in mijn omgeving aanzienlijk meer mensen ken die die operatie (of operaties eigenlijk, dat is niet in een keer klaar) (nog) niet willen (waaronder ikzelf) en ik me er eigenlijk over verbaasde dat dat hier in het topic toch als zo'n omslagpunt wordt gezien.

Verder zien we ook in dit topic nu, dat zo'n transitie tegelijkertijd eigenlijk nooit klaar is: zelfs al heb je voor jezelf het medische traject afgerond, toch zal je er altijd mee bezig moeten blijven, bijvoorbeeld als je een relatie krijgt en moet gaan bedenken wanneer je het wel/niet vertelt en hoe dan.

Ik wil ook even tegen de TS zeggen dat ik vind dat ze het meer dan uitstekend aanpakt :) Wat je omschrijft in de laatste alinea van de openingspost, dat je bang bent om iemand (of specifiek X) te kwetsen, is naar mijn idee totaal niet aan de hand. (sterker nog, ik zie niemand anders in het topic met zo'n genuanceerde en respectvolle toon). Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan om met X te gaan en blijven praten. Dat komt wel goed zo, in wat voor vorm dat ook mag zijn.

Ayasha
Blogger

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:58

Ik zette "compleet" en "halfweg" daarom ook bewust tussen aanhalingstekens roodvos. :) Ik begrijp dat wanneer iemand besluit dat "het goed is zo". Dat het voor die persoon als compleet voelt en niet als halfweg. Als het niet zo voelde zou ie verder gaan stom gezegd. Maar om de vraag te kunnen stellen vond ik geen andere bewoording. :)

Ik denk wel dat als je wil dat er meer begrip komt en acceptatie. Dat je dan zelf ook meer "open moet staan" voor dergelijke vraagstellingen. Het is onmogelijk om iets te begrijpen of informatie te krijgen als er geen enkele manier lijkt te zijn om de vragen zo te stellen dat ze niet als "beledigend" of "close minded" ervaren worden. Ik probeer nu oprecht meer inzicht te krijgen en krijg gelukkig ook veel fijne antwoorden. Maar reacties zoals eerder in dit topic die vanuit woede en wanhoop komen (want ja, dat lees ik er heus wel in.) "helpen niet" zeg maar. :) Op die manier jaag je ook mensen tegen je in het harnas die wellicht heus wel open staan om te begrijpen maar die het simpelweg niet goed verwoord krijgen (want dat hangt nu eenmaal onvermijdelijk vast aan iets niet begrijpen, als je het perfect kon verwoorden begreep je het en moest je de vragen niet stellen.)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:01

Ayasha, ik vind je vragen helemaal niet respectloos hoor (hoop dat je mijn reacties ook niet zo opvat). Ik denk wel dat je wat te zwart-wit denkt door dus te denken dat een transitie niet 'klaar' is zonder piemel. Wat natuurlijk niet gek is want zo dacht volgens mij iedereen wel voordat dit echt een onderwerp werd. Het grootste nadeel van de operaties is dus gewoon, zoals ik en anderen hier al zeggen, de enorme risico's die het met zich meebrengt. Voeg daar aan toe dat het geslachtsdeel voor de meeste mensen gewoon niet zo'n issue is en daarmee wordt zo'n hele operatie overbodig en onnodig.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:04

Kaus schreef:
Ayasha, ik vind je vragen helemaal niet respectloos hoor (hoop dat je mijn reacties ook niet zo opvat). Ik denk wel dat je wat te zwart-wit denkt door dus te denken dat een transitie niet 'klaar' is zonder piemel. Wat natuurlijk niet gek is want zo dacht volgens mij iedereen wel voordat dit echt een onderwerp werd. Het grootste nadeel van de operaties is dus gewoon, zoals ik en anderen hier al zeggen, de enorme risico's die het met zich meebrengt. Voeg daar aan toe dat het geslachtsdeel voor de meeste mensen gewoon niet zo'n issue is en daarmee wordt zo'n hele operatie overbodig en onnodig.

Maar in mijn beleving zegt Ayasha juist dat ze dat niet vindt door te zeggen dat ze het niet anders wist te verwoorden en dat ze begrijpt dat het een volledige transitie is en niet 'halfweg' als het voor de persoon in kwestie goed voelt en klaar is?

Ik kan me namelijk vinden in het vragen willen stellen maar niet precies weten hoe het te verwoorden zonder dat het kwetsend overkomt. Dat is ook iets waar ik tegenaan loop en probeer te voorkomen, maar met gevoelige kwesties als onder andere deze is het toch lastig om iets helemaal neutraal te verwoorden, ondanks dat je daar echt je best voor doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:06

Ja, voor mij is het ook gewoon erg moeilijk te "vatten". :) Om de simpele reden dat ik er zelf niet mee te maken heb. Mijn geslacht heeft mij nooit diepe weerstand op geleverd. Dus ik weet ook simpelweg niet met welk "deel" mensen die hier wel problemen mee hebben zoveel leed geven. Hoe "ver" dat gaat zeg maar. Vandaar ook dat ik me af vroeg in welke mate het hebben van een mannelijk of vrouwelijk geslachtsdeel "bepalend" is voor dat leed. (Om even in simpele termen te blijven.)
Dat is natuurlijk ook een maatschappelijk dogma dat een piemel perse mannelijk is en een vagina perse vrouwelijk.

Ja, dat dus E_C. Ik vind het heel moeilijk om vragen te stellen zonder dat het kwetsend of dogmatisch is. Want je wil uiteindelijk je vragen wel duidelijk hebben maar duidelijkheid lijkt al snel hand in hand te gaan met dogmatisch. Ik kan me voorstellen als je hier zelf 24/7 mee leeft, dat het dan heel "simpel" lijkt dat iemand daar moeite mee heeft. Maar je vertrekt dan vanuit een heel ander referentie kader.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:07

Ts dat is wat het nadeel van geschreven medium. Mijn transgender vrienden zeggen allemaal dat de vragen an sich niet kwetsend of beledigend zijn (ondanks de woordkeuze), maar eerder de manier waarop ze soms gesteld worden. En laat een forum nu niet altijd het medium zijn waar je makkelijk intenties kan aflezen uit berichten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:07

E_C schreef:
Kaus schreef:

Maar in mijn beleving zegt Ayasha juist dat ze dat niet vindt door te zeggen dat ze het niet anders wist te verwoorden en dat ze begrijpt dat het een volledige transitie is en niet 'halfweg' als het voor de persoon in kwestie goed voelt en klaar is?

Ik kan me namelijk vinden in het vragen willen stellen maar niet precies weten hoe het te verwoorden zonder dat het kwetsend overkomt. Dat is ook iets waar ik tegenaan loop en probeer te voorkomen, maar met gevoelige kwesties als onder andere deze is het toch lastig om iets helemaal neutraal te verwoorden, ondanks dat je daar echt je best voor doet.

Nee, dat begrijp ik ook hoor, dat bedoelde ik ook niet zo te brengen. Ik snap Ayasha haar vraag juist en wat ze zelf aangeeft:

Citaat:
Maar ik vraag me wel af wat iemands redenen zijn om de transitie "halfweg" af te breken.

Maar dat dat dus inderdaad zoals jij zegt, niet per se 'halfweg' voelt voor de persoon die de transitie ondergaat omdat 'volledig' niet per se impliceert dat je ook een piemel moet hebben.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:10

Dat vind ik een mooie benadering: dat je transitie niet als "klaar" wordt gezien wanneer je alle benodigde operaties hebt ondergaan en er dus volledig uit ziet als de nieuwe gender maar wanneer je zelf vindt dat je "klaar" bent.

Ik had me vóór de laatste posts over de risico's van de operatie niet gerealiseerd dat dit zo'n groot "obstakel" zou kunnen zijn maar het klinkt meer dan logisch. Zo ook de redenatie om die operatie dan (nog) niet te willen ondergaan.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:12

Ayasha: het was ook zeker niet bedoelt als kritiek op je vraagstelling, maar als antwoord op jouw vraag. Ik vond je vraag helemaal niet verkeerd of fout gesteld, ik probeerde alleen uit te leggen dat "transitie compleet" voor mij dus zou moeten betekenen dat je zelf vindt dat het klaar is, en dat dus niet als "halverwege gestopt" zou hoeven tellen. Mijn antwoord op de vraag "waarom maak je je transitie niet compleet" is voor mij dus "omdat het voor mij zo al compleet is, ik heb niet het idee dat ik halverwege gestopt ben".

Oh, er was nog iets waar ik op in wilde gaan wat ik net vergeten was, namelijk deze post:

Wennii schreef:
Bedoelen duopenotti en zonnetje als ze zeggen ik vind het niet 100%, niet vooral dat ze iemand niet 100% mannelijk genoeg vinden, en daarmee dus onder andere niet aantrekkelijk (genoeg) om een relatie mee te hebben voor henzelf?
Want ik lees nergens dat ze hun beste vriend niet zouden volledig accepteren en respecteren als man als de situatie zich zou voordoen.

Want in dat opzicht zou ik ze beide wel snappen, ik zou hetzelfde hebben. Ik vind een man (van nature geboren of niet) met vrouwelijke trekken of bijvoorbeeld fijn/tenger gebouwd niet heel aantrekkelijk. Ik val puur naar uiterlijk gekeken op type brede beer met grote volle baard van ruim 1.90 en bijbehorende houthakkersoutfit (aka, mijn vriend :'). Zo'n type vind ik sexy. De smalle wielrenbuurman van 1.65 met bloemenbloesjes en puntschoenen en zijn haar in de krul (ik overdrijf en ben sarcastisch :Y) loop ik straal voorbij hoor :')

Ik heb nogal wat foto's gezien voorbij zien komen van mannen die vroeger vrouw waren en hoewel ik echt verbluft ben door de resultaten, want er zaten echt knappe heren tussen, waren het allemaal geen brede beren met baard, dus van degenen die ik gezien heb zou het mijn type niet zijn. Kun je dan zeggen dat transmannen mijn type niet zijn? Ja ik denk het wel, net als heel veel andere types. Die zijn er namelijk veel meer als wel mijn type.
Zie ik hen allemaal als volledig man, jazeker, geen enkele twijfel!

Is dat niet een beetje hetgeen ze bedoelen?
Of bedoelen ze vanuit hun hart dat ze iemand niet volwaardig aanzien als man of vrouw na een transitie? Ik geloof niet dat ik dat echt uit hun berichten heb kunnen halen.

Het 'probleem' met deze gedachte is dat er vanuit wordt gegaan dat alle transmannen een bepaald type zijn, maar in werkelijkheid is er net zo veel variatie als onder cismannen. Dat jij nog nooit een breedgeschouderde transman met veel baard hebt gezien betekent niet dat ze niet bestaan. Het is dus onmogelijk om alle transmannen weg te zetten als "ze zijn allemaal niet mijn type", want het ís niet allemaal hetzelfde type.

Wat dit lastig maakt is dat het bekende "type transman" misschien wél zichtbaar trans is, en die andere types niet. Dus als je dat eerste type op straat tegen komt registreert je hoofd dat als "oh, ik zag een transman en die zag er zo en zo uit", en als je het tweede type op straat tegen komt denkt je hoofd daar niets van, want je zag er niets aan af. Dus dan dénk je dat je ze niet tegen gekomen bent, maar in werkelijkheid weet je dat gewoon niet, want je kan het niet zien. Misschien zal je niet vallen op de eerste persoon omdat die inderdaad niet jouw type is, maar wel op de tweede persoon. (ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven dus ik hoop dat het over komt. Ooit heb ik iets gezien dat het duidelijk uitlegde maar ik weet begod niet meer waar, maar als ik het me bedenk zal ik het nog wel even linken)

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 14:12

petitparis schreef:
Ts dat is wat het nadeel van geschreven medium. Mijn transgender vrienden zeggen allemaal dat de vragen an sich niet kwetsend of beledigend zijn (ondanks de woordkeuze), maar eerder de manier waarop ze soms gesteld worden. En laat een forum nu niet altijd het medium zijn waar je makkelijk intenties kan aflezen uit berichten.

Mee eens, dat is ook wat X zegt inderdaad. En dat X het vooral belangrijk vindt dat er moeite gedaan wordt om dingen te begrijpen/accepteren. Dat het er dan soms wat onbehouwen uitkomt, daar kan X dan wel mee leven. Zolang er ook maar een wederzijds respect is.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:22

Ymor schreef:
MalaQ schreef:
Ik denk ook niet dat het ouderwets of gek is om te vallen op iemand die geboren het geslacht is waar je op valt. Ja, ik accepteer iedereen zoals die is en hoe diegene zich ook identificeert. Maar wat betreft relatie wil ik een man die geboren is als man en zich identificeert als man. Want dat is het type waar ik op val :)

Hiermee insinueer je dus dat trans-mannen niet dat type zijn. Dat is gek want je ziet het echt niet altijd aan de buitenkant.

Ik zeg dat het niet mijn type is in relationeel opzicht. Omdat ik dus wel zou afknappen op seksueel vlak.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:24

MalaQ schreef:
Ymor schreef:
MalaQ schreef:
Ik denk ook niet dat het ouderwets of gek is om te vallen op iemand die geboren het geslacht is waar je op valt. Ja, ik accepteer iedereen zoals die is en hoe diegene zich ook identificeert. Maar wat betreft relatie wil ik een man die geboren is als man en zich identificeert als man. Want dat is het type waar ik op val :)

Hiermee insinueer je dus dat trans-mannen niet dat type zijn. Dat is gek want je ziet het echt niet altijd aan de buitenkant.

Ik zeg dat het niet mijn type is in relationeel opzicht. Omdat ik dus wel zou afknappen op seksueel vlak.

Dat is niet wat je zei dat is wat je er mee bedoelde.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:24

Fijn dat de laatste paar pagina's weer wat beter gaan qua toon.

En echt oprecht bewondering voor E_C,
Hireath, Roodvos, Julius etcetera om zo geduldig de vragen te blijven beantwoorden. Ik denk dat jullie daarmee supergoed werk doen. Dank daarvoor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:27

Even een serieuze vraag, omdat er veel over gevallen wordt. Ik wil even de juiste terminologie weten.
Een vrouw die in het lichaam van een man geboren is, is biologisch een man. Mannelijke hormonen, mannelijke kenmerken. Maar je mag haar geen man noemen. Hoe noem je een biologische man, wat is daar de term voor?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:29

Sheran schreef:
Even een serieuze vraag, omdat er veel over gevallen wordt. Ik wil even de juiste terminologie weten.
Een vrouw die in het lichaam van een man geboren is, is biologisch een man. Mannelijke hormonen, mannelijke kenmerken. Maar je mag haar geen man noemen. Hoe noem je een biologische man, wat is daar de term voor?

Cis? Dat is wanneer je geboren bent met een geslacht waar jij je ook mee identificeert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:31

Mag ik dan even heel dom vragen waar "cis" vandaan komt?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:32

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:34

Ik was denk ik niet duidelijk, ik probeer het even uitgebreider. Bij de geboorte heb je onderscheid man-vrouw (en allebei maar dat is erg zeldzaam). Gewoon op basis van geslachtskenmerken. En stel, je hebt een jongetje dat zich vrouw voelt. Je mag dan niet meer zeggen dat het een jongen is, terwijl hij biologisch nog wel een jongen is. Hoe noem je dat 'biologische'? Dus meer in de zin van: 'ik val op een penis, dus hoewel deze persoon man is, is hij toch geen 'man'). Hoe noem je dat 'man' dat ik tussen haakjes heb gezet?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:35

Cis of cisgender is wanneer je je identificeert met je biologische geslacht.

Transgender is wanneer je je identificeert als het andere geslacht dan je biologische geslacht.

FTM = female to male
MTF = male to female

Non binary is wanneer je jezelf ófwel als genderneutraal ziet óf dat je wel eens wisselt in hoe je jezelf identificeert.

Interseks is dan weer wanneer je biologische chromosomen ervoor zorgen dat je beide geslachten "hebt".

Pronouns, oftewel de manier hoe je aangesproken wil worden kan dan weer alle kanten op afhankelijk van wat de persoon wil.

Dit is het ongeveer wel qua terminologie :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:35

Sheran schreef:
Ik was denk ik niet duidelijk, ik probeer het even uitgebreider. Bij de geboorte heb je onderscheid man-vrouw (en allebei maar dat is erg zeldzaam). Gewoon op basis van geslachtskenmerken. En stel, je hebt een jongetje dat zich vrouw voelt. Je mag dan niet meer zeggen dat het een jongen is, terwijl hij biologisch nog wel een jongen is. Hoe noem je dat 'biologische'? Dus meer in de zin van: 'ik val op een penis, dus hoewel deze persoon man is, is hij toch geen 'man'). Hoe noem je dat 'man' dat ik tussen haakjes heb gezet?

Biologische gezien (geslacht) is het een man en zijn gender is een vrouw. Klinkt niet heel aardig maar is denk ik wel wat het puur wetenschappelijk is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:36

Die terminologie ken ik inderdaad, ik doel op het biologische, dat dus los staat van identificatie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:38

Sheran schreef:
Die terminologie ken ik inderdaad, ik doel op het biologische, dat dus los staat van identificatie.

Ja dat ligt geloof ik heel ingewikkeld wat betreft chromosomen etc. Maar ik vind dat ook niet zo heel belangrijk in het dagelijkse leven denk ik.