2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:07

Naar mijn idee denken de mensen met mondkapje op dat ze veilig zijn en daarom geen afstand te moeten houden. Vandaag in de supermarkt nog, ouder echtpaar hield geen 1.5 meter afstand met anderen maar raakte ze nog net niet aan de andere klanten in de supermarkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:08

meggiemeg schreef:
Naar mijn idee denken de mensen met mondkapje op dat ze veilig zijn en daarom geen afstand te moeten houden. Vandaag in de supermarkt nog, ouder echtpaar hield geen 1.5 meter afstand met anderen maar raakte ze nog net niet aan de andere klanten in de supermarkt.

Sommige mensen snappen het vanaf het begin al niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:10

Ja ik merk dat ook met die 1,5 meter.
Mijn moeder had dat ook echt. 74. Ik heb toch een mondkapje op?
Ja verdorie zo'n flutding, hou afstand.
En nee zeg dat niet zo tegen mijn moeder, maar denk het wel zo. Heb er echt op moeten hameren dat die 1,5 meter belangrijk blijft.
En dat merk ik hier in de winkel dus ook echt.
Nu zijn we veilig en kunnen gewoon alles weer....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:13

Toch blijf ik het jammer vinden dat er niet meer naar de mogelijkheden wordt gekeken waardoor er wel meer kan en mag, wat te doen zodat er meer is, ipv kijken naar wat allemaal niet mag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:16

DuoPenotti schreef:
Ja als er dan alleen die elastieken is maar mensen gaan ineens 100 rijden ipv 50 omdat ze zich veilig wanen zullen er daarna juist meer gewonden zijn.

En stel ze rijden wel braaf 50 en als er dan geen ander materiaal zou zijn als elastiek zou ik zeggen: doe maar. Maar er is ook een wel veilige gordel voor handen.

Dus waarom dat doen dan?

En handhaven is een illusie.

Maar dat is dus een probleem dat mensen dus ineens 100 gaan rijden, dus het gedrag van die mensen is het probleem. Niet de gordel an sich. Want met een 'echte' gordel wanen mensen zich ook veilig terwijl die óok niet 100% beschermen.

Er zijn betere opties voorhanden. Ja. Maar je moet wel rekening houden met hoe je aan die optie komt en de handhaving daaromheen. Ga je iedereen verplichten om een bepaalde kwaliteit aan mondkapjes te dragen, zal je dat ook moeten controleren. Of flink kosten moeten maken om heel Nederland te voorzien van de juiste mondkapjes. Het alternatief is wat er nu gebeurd: ze handhaven niet op kwaliteit van de mondkapjes, omdat tezamen met andere maatregelen (die in principe makkelijker te handhaven zijn, je kan makkelijker zien of iemand op de juiste afstand staat én een mondkapje draagt tov of dat mondkapje ook van een bepaalde kwaliteit is, dan zou je al met keurmerken moeten werken en dan nog is het gedoe) het risico dus voldoende wordt afgedekt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:17

Oude mensen hebben er sowieso veel moeite met de regels begrijpen. Ik werk op begrafenissen en in de kerk hebben oudjes echt heel vaak niks op als ze binnen komen. Ik ga geen mondkapjes politie spelen. Denken ook dat ze van zussen of zo wel op 1.5 meter kunnen komen want ‘familie’. Ja, maar geen huishouden. Oma denkt trouwens ook zo :+ en dat kan je wel uitleggen maar ze gaat nog gewoon constant naar d’r zussen toe, we hebben het opgegeven. Laatst een begrafenis van iemand die Corona had. Heel de familie (30 man) zat op 1 kluitje. Tja, dan denk ik bijna, jullie zitten hier volgende week weer op deze manier. Maar ieder voor zich, want ga maar eens tegen iemand in rouw opdragen dat ze uit elkaar moeten. Gelukkig hoef ik dat ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:19

Maar als die elastieken gordel maar voor 1% werkt waarom die dan doen?
Je weet dat mensen dan roekeloos worden, dan is de kans er geen op laten zetten beter in de cijfers.
En we hebben ook geen daling gezien, hier niet, elders niet.

Ja dat gaat geld kosten als je goede verplicht.
Maar als de staat die per inwoner uitdeelt boven de 18 en de economie zou sneller op gang komen zou dat zich terug kunnen verdienen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:22

sureido schreef:
Oude mensen hebben er sowieso veel moeite met de regels begrijpen. Ik werk op begrafenissen en in de kerk hebben oudjes echt heel vaak niks op als ze binnen komen. Ik ga geen mondkapjes politie spelen. Denken ook dat ze van zussen of zo wel op 1.5 meter kunnen komen want ‘familie’. Ja, maar geen huishouden. Oma denkt trouwens ook zo :+ en dat kan je wel uitleggen maar ze gaat nog gewoon constant naar d’r zussen toe, we hebben het opgegeven. Laatst een begrafenis van iemand die Corona had. Heel de familie (30 man) zat op 1 kluitje. Tja, dan denk ik bijna, jullie zitten hier volgende week weer op deze manier. Maar ieder voor zich, want ga maar eens tegen iemand in rouw opdragen dat ze uit elkaar moeten. Gelukkig hoef ik dat ook niet.

Ja dat merk ik ook. Mijn moeder snapt er ook de ballen niet van en zegt soms ook echt dingen van, hoe kom je daar nu bij? Mixt ze twee regels in 1 rare.
Gisteren had ik haar dus opgehaald bij het ziekenhuis voor een staaroperatie (gaat we gewoon door) en zei ze ook nog weer zoiets geks...als ik er weer op kom zal ik het wel plaatsen.
Dan denk ik ook echt, mam je bent oud aan het worden.

Maar aan de andere kant, bij een begrafenis snap ik het wel hoor. Je wilt toch troosten.
Dat gaat niet met mondkap en op 1,5 meter.
Maar het is zeker extra risico.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:25

Herkenbaar wel. Zichzelf heel kwetsbaar vinden maar wel 12 mensen in een week zien "want we houden toch goed afstand?"
Zo frustrerend...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:28

DuoPenotti schreef:
sureido schreef:

Ja dat merk ik ook. Mijn moeder snapt er ook de ballen niet van en zegt soms ook echt dingen van, hoe kom je daar nu bij? Mixt ze twee regels in 1 rare.
Gisteren had ik haar dus opgehaald bij het ziekenhuis voor een staaroperatie (gaat we gewoon door) en zei ze ook nog weer zoiets geks...als ik er weer op kom zal ik het wel plaatsen.
Dan denk ik ook echt, mam je bent oud aan het worden.

Maar aan de andere kant, bij een begrafenis snap ik het wel hoor. Je wilt toch troosten.
Dat gaat niet met mondkap en op 1,5 meter.
Maar het is zeker extra risico.

Het is ook lastig en veranderd constant dus ik begrijp het idd wel, oma is ook een beetje dement aan het worden en zegt nu nog steeds, na een jaar, als ze wat geld toestopt: niet opdrinken in de kroeg. Nee oma, ben maar niet bang :') . En die knuffel snap ik ook, maar met 30 bij elkaar vind ik niet nodig. Zeker als je weet dat je daar zit omdat je iemand bent verloren aan Corona.

Ik dacht eerst, ik snap de horeca zeker, maar toen vandaag de UVL van Dela weer zei ik zal er naast gaan staan dinsdag met al mijn rouwprentjes dacht ik ook weer ja, dat is ook zo.

Het is gewoon zo ontzettend lastig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:33

Het is ook gewoon heel erg lastig.... is het linksom goed, is het rechtsom niet meer.

Mijn moeder houd zich in zoverre aan de regel van 1 persoon per dag dus idd bijna elke dag ziet ze wel een ander... en ja geen last van de avondklok, want dat bij elkaar kletsen deden ze altijd al overdag.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:10

Het is gewoon schrijnend aan beide kanten.
Toen de vrouw van mijn neef is overleden op 30-jarige leeftijd afgelopen zomer heb ik heel de familie omhelsd, no way dat ik dan op een 'gepaste afstand' mijn condoleance geef. Dat je zo'n overweging moet maken vind ik wel triest.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:13

sureido schreef:

In de kerk hoef je ook geen mondkapje op, ivm geloof.. dat staat letterlijk op de rivm site :D
Moet wel lachen om alle veroordelende reacties hier over mensen die 'het toch doen'.... hoeveel van die mensen hebben inmiddels (1jaar later!) Corona gekregen?
Hier geen een iniedergeval..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:15

Maar de kerken hanteren die regel zelf wel, en met zitten mag je hem inderdaad af doen.

Dus als de kerk vooraan overal mondkapjesborden heeft staan, kan je dat echt niet missen. Daarbij zijn oude mensen nu niet bepaald degene die het beste door covid heen komen, dus mij lijkt dat je jezelf dan toch het liefst zo goed mogelijk wil beschermen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:18

Dimphyl schreef:
sureido schreef:

In de kerk hoef je ook geen mondkapje op, ivm geloof.. dat staat letterlijk op de rivm site :D
Moet wel lachen om alle veroordelende reacties hier over mensen die 'het toch doen'.... hoeveel van die mensen hebben inmiddels (1jaar later!) Corona gekregen?
Hier geen een iniedergeval..

Aangezien ongeveer 10% van nederland ondertussen natuurlijke antistoffen heeft opgebouwd gok ik 1 op de 10. En dan tel ik de mensen die overleden zijn niet mee :+

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:23

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 19:25

Inmiddels blijven de besmettingen wel langzaam oplopen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:29

moonsparkle schreef:
Inmiddels blijven de besmettingen wel langzaam oplopen

Komt vast door de open scholen.

Citaat:
Bij een uitbraak op een Amsterdamse basisschool greep het coronavirus hard om zich heen en besmette ook de jongste leerlingen. Met het regelmatig testen van docenten zou volgens kinderarts Patricia Bruijning zo'n uitbraak eerder kunnen worden gestopt.

De Basisschool Oostelijke Eilanden was nog geen anderhalve week open, toen een van de juffen in een kleuterklas positief werd getest. De betreffende kleuters en hun ouders, broertjes en zusjes gingen direct in quarantaine. Veel ouders lieten hun kroost testen bij de GGD.

Grote uitbraak
Intussen zijn we een week verder en zijn er, voor zover ze weten, 50 leerlingen van de school en dertien docenten besmet, onder wie de directeur van de school. Daarnaast zijn in meerdere gezinnen besmettingen ontstaan en blijken kinderen ook in hun besmettelijke periode naar de noodopvang van de BSO te zijn geweest.

Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... OYOvGw57qc

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 19:32

Jeetje zo zie je hoe snel het kan gaan

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:38

En over 2 weken gaat het nog veel harder waarschijnlijk door deze versoepelingen. Maar nee, lekker de horeca ook nog open :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:42

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:56

Ik betwijfel met de Britse variant zeker wel de buitenlucht wel veilig is.

Mijn opa en oma hebben waarschijnlijk de Britse variant door een buurman waarvan de vrouw in het Umcg lag op de afdeling waar een uitbraak was / is met de Britse variant.

Mijn opa en oma hebben buiten op afstand en minder dan 15 minuten met de buurman gepraat (niet al heel slim natuurlijk) maar wel een teken dat het dus mogelijk is.

Ik trek daarom nu zeker heel erg in twijfel of het dus buiten wel veilig is of dat door mutaties en buiten ook onveiliger gaat worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:58

Zebrastreep schreef:

Mijn opa en oma hebben waarschijnlijk de Britse variant door een buurman waarvan de vrouw in het Umcg lag op de afdeling waar een uitbraak was / is met de Britse variant.

Mijn opa en oma hebben buiten op afstand en minder dan 15 minuten met de buurman gepraat (niet al heel slim natuurlijk) maar wel een teken dat het dus mogelijk is.

Ik trek daarom nu zeker heel erg in twijfel of het dus buiten wel veilig is of dat door mutaties en buiten ook onveiliger gaat worden.

De vraag is natuurlijk ook of je opa en oma wel écht voldoende afstand gehouden hebben. Ik merk bij de oudjes in ons appartementencomplex dat niet aan de afstand kunnen wennen en graag nog in je aura komen. Daarnaast zijn ze natuurlijk vaak slechthorend, waardoor ze onbewust dichterbij komen om goed te kunnen horen wat er wordt gezegd

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:00

Zebrastreep schreef:

Ik had bij de eerste variant al mijn bedenkingen en vond de regel langer dan 15 minuten belachelijk. En niet omdat ik het virus belachelijk vind maar gewoon de visie heb dat het echt geen 15 minuten erover doet om over te springen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:04

Natuurlijk doet een virus er geen 15 minuten over om over te springen. Maar hoe langer je bij elkaar staat, hoe groter de kans is dat er is overgesprongen. Blijkbaar is er nu bij 15 min de grens gelegd, omdat je iets van een grens moet hebben voor bron- en contactonderzoek.