Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:46

pluisje88 schreef:
verootjoo schreef:
En toch is die 2% die wel ernstig ziek wordt voldoende om onze gezondheidszorg te overspoelen en in gevaar kan brengen. Dat is de realiteit, omdat er nu eenmaal erg veel mensen besmet worden.

Die maatregelen zijn nodig, en natuurlijk gaan ze niet gelijk een volledige lockdown doen, eerst kijken of het met milde maatregelen binnen de perken blijft lijkt me logisch :)

Ik vind de maatregelen inmiddels verre van mild hoor. Het duurt al zo lang. Ik zie ondernemers die hun zaken perfect op orde hadden en al jarenlang hun bedrijf hebben gewoon wegglijden. Net voor tig duizenden euro’s hun pand uitgebreid. De laatste verfkwast was nog niet neergelegd of toen stond Corona voor de deur. Ik zie ze hun dure auto verkopen om maar weer een maand hun personeel en de hypotheek te betalen. Privé Huizen vrij van hypotheek wordt weer een fikse hypotheek in opgenomen om te gebruiken als bedrijfskapitaal omdat ze voor het bedrijf geen geld kunnen lenen om de tijd door te komen.. dit is maar 1 van de vele verhalen.. durf jij deze mensen die hun 30 jaar werk op deze manier kapot zien gaan, die erbij lopen als wandelende lijken van alle zorgen en slapeloze nachten in hun gezicht te zeggen dat het maar milde maatregelen betreft?
-O-

Tuurlijk is het hele Corona verhaal niet te onderschatten maar het brengt nog veel meer leed met zich mee waarbij niet zomaar wordt stilgestaan..

Ik zeg toch niet dat ze nu mild zijn :?

Het ging erover dat er stukje bij beetje meer vrijheid weggenomen werd. Ik zei alleen dat het logisch is dat ze niet in een keer overgaan tot een volledige lockdown maar juist per stukje, omdat je eerst wil kijken of het met milde maatregelen ook lukt.
Lukte niet, dus zijn er vergaande maatregelen nodig helaas.

Ik weet ook wel dat het voor veel mensen enorm moeilijk is helaas :(

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:48

bigone schreef:
2% lijkt weinig maar is 340.000 mensen, vaders, moeders, opa’s en oma’s . En dan de duizenden die niet in het ziekenhuis komen maar wel fikse restverschijnselen hebben. Het lijkt misschien wel zo dat we stukje bij beetje van de regering minder mogen maar helaas is dit wel de manier want de op zijn strepen staande Nederlander vertikt het blijkbaar om zich goed aan de maatregelen te houden die eerder werden ingevoerd.

Snap ik, maar gaat het niet al eeuwen zo dat er van zulke virussen komen..? We zijn met meer mensen dus er zijn dan ook meer mensen ziek en overlijden dan eeuwen geleden.
Gaan we dan straks met elk nieuw virus op slot? Of moeten we mss zo blijven leven voor als er weer iets nieuws komt?
Serieuze vragen die ik mezelf afvraag..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:49

Cer schreef:
Als het volk wat braver zou volgen dan zou het eerder klaar zijn, zo denk ik :j
Ik word helemaal scheitsimpel van mensen die constant feest lopen te vieren en zeiken over dat ze niks meer mogen.. ze doen ALLES nog.. :roll:

Dat Corona langer duurt als mensen de regels volgen, die snap ik even niet...

Grootste gedeelte van de mensen die ik ken volgen de regels wel braaf. Misschien is dat in grote steden anders. Maar er zullen altijd mensen blijven die de regels niet volgen, het blijven mensen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:49

Mijn keuze is: Anders, nl.
Zelf heb ik totaal geen moeite met een avondklok of bewegingsbeperking. Mijn werk ligt net binnen de kilometerzone, waardoor ik geen papieren hoef te overleggen, en ik ben toch geen avondmens. Daarnaast heb ik de mazzel dat ik mijn dieren aan huis heb, dus ik hoef de straat ook niet op voor de zorg ervan. En qua tijd kan ik ook nog steeds mijn boodschappen na het werk doen. Eerlijk: ik vind het wel wat hebben zo. Even helemaal niets op straat, lekker rustig. Maar dan spreek ik ook wel echt voor mijzelf. Als ik geen werk had gehad (waarmee ik even wat afwisseling heb en thuis nog eens wat te vertellen heb over iets anders dan huiselijke dingen), dan had ik er heel anders in gestaan waarschijnlijk.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:56

Ondanks dat ik weet waarvoor we het doen, moet ik echt niet te lang nadenken over hoe lang dit nog gaat duren. De continue druk die ik voel en het gebrek aan geluksmomenten zorgen ervoor dat ik regelmatig in huilen uitbarst om niks eigenlijk. Gewoon om het idee dat het leven waarschijnlijk nog wel maanden op pauze staat. Y;(

Avondklok of bewegingsbeperking zorgen beide voor geen mega problemen, maar wel weer voor een extra zwart randje.
Natuurlijk is dit puur egoïstisch gedacht, maar ik weet zeker dat meer mensen hier last van hebben. Hoe goed je ook weet waarom bepaalde maatregelen nodig kunnen zijn en hoe erg het is om geliefden te verliezen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:58

Josien_ schreef:
Ondanks dat ik weet waarvoor we het doen, moet ik echt niet te lang nadenken over hoe lang dit nog gaat duren. De continue druk die ik voel en het gebrek aan geluksmomenten zorgen ervoor dat ik regelmatig in huilen uitbarst om niks eigenlijk. Gewoon om het idee dat het leven waarschijnlijk nog wel maanden op pauze staat. Y;(

Avondklok of bewegingsbeperking zorgen beide voor geen mega problemen, maar wel weer voor een extra zwart randje.
Natuurlijk is dit puur egoïstisch gedacht, maar ik weet zeker dat meer mensen hier last van hebben. Hoe goed je ook weet waarom bepaalde maatregelen nodig kunnen zijn en hoe erg het is om geliefden te verliezen.

Herkenbaar hoor!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:05

@changex3 die derde golf in maart moet natuurlijk wel nog blijken.

Vorig jaar was het grote paniek in het Corona topic over de tweede golf in mei, niks aan het handje.

Dus, ik moet eerst maar zien en dan geloven dat het in maart weer drama is. Ik denk dat dat wel misschien mee gaat vallen, die Britse variant zit hier allang en ik denk ook bij veel meer mensen als ze zeggen. :Y)

Edit: en het zou mooi meegenomen zijn als maart geen flinke nawinter geeft.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:06

Beiden is voor ons niet Fijn maar reisbeperking zou ik wel heel erg vinden. Wij zien al de hele Corona periode bijna niemand behalve onze ouders (nooit op dezelfde dag enz, altijd met genoeg tijd er tussen en onder goede afspraken). We zien mijn ouders 1x per maand en de ouders van mijn vriend 1x per maand of per twee maanden. Beiden wonen 200km verderop. Ik zou het heel naar vinden als ik de enige mensen in onze sociale bubbel, ook niet meer zou mogen zien. Daarnaast heb ik enorme heimwee (echt extreem) terug naar de plek waar ik opgegroeid ben. Ik merk dat het mij goed doet als ik even “naar huis” kan. Het zou mijn heimwee niet goed doen als ik helemaal niet meer die kant uit mag.

Qua avondklok vind ik het vooral lastig omdat ik nog een paar weken kan blijven rijden ivm m’n zwangerschap, en ik de gezondheid van m’n merrie zo veel mogelijk op peil wil houden tot ze ‘vakantie’ krijgt (vakantieperiode zo klein mogelijk houden). Maargoed, daarin probeer ik al wat te sleutelen met werktijden enzo. Dan maar wat minder trainen, dat redden we wel. Dat is minder belangrijk dan gewoon haar verzorging en de gezondheid van iedereen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:10

Pff nou ik vind de schoolsluiting echt de grootste beperking nu, of iig het meeste gedoe. Net dagen doorgegeven waarop ik gebruik moet maken van de noodopvang ivm werk, blijkt dat ze 25-1 studiedag hebben. Helemaal niet meer aan gedacht (ze geven dit wel door aan begin vh schooljaar) maar goed, had wel dagdienst die dag. Gelukkig kon een collega ruilen. Maar wel weer extra geregel allemaal.

DonDon

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:13

Ziet er naar uit dat de avondklok vanaf 20:30 tot 04:30 gaat worden. Dat scheelt nog, denk dat ik dat wel red met uitmesten en mijn paard beweging geven

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:26

SusanH schreef:
Pff nou ik vind de schoolsluiting echt de grootste beperking nu, of iig het meeste gedoe. Net dagen doorgegeven waarop ik gebruik moet maken van de noodopvang ivm werk, blijkt dat ze 25-1 studiedag hebben. Helemaal niet meer aan gedacht (ze geven dit wel door aan begin vh schooljaar) maar goed, had wel dagdienst die dag. Gelukkig kon een collega ruilen. Maar wel weer extra geregel allemaal.

Hier gaan de studiedag niet door. Was er geloof ik 1 volgende week en 1 op 8 februari maar onderwijs gaat nu even voor en de studiedagen gaan niet door. Misschien dat ze later in het jaar nog wel door gaan.
Ben we wel blij mee. Niet dat ik in de problemen zou komen met de studiedag de BSO vangt die dagen op bij ons als je kind al naar de BSO gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:30

Ik neem alleen voorschoolse opvang af, dan mag je kind overdag niet naar de BSO (zou denk ik wel mogen als je normaal de opvang hebt na schooltijd, maar wij hebben dus alleen opvang nodig voor de school begint). Denk ook dat onze dochter daar niet blij van zou worden, zijn toch doorgaans jonge kindjes die daar komen en zij is bijna 11. Ik vind het ook bijzonder dat studiedagen nu door gaan. Wij hebben geen 1 cursus momenteel op het werk, alles is on hold vanwege corona.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:44

Beiden vervelend, dus heb geen optie gekozen in deze stelling.

Ik betrek het even puur op eigen situatie.
Pony's krijgen hun eten zo laat mogelijk zodat ze de hele nacht wat te eten en drinken hebben (heb geen wei of automatische drinkbak en slowfeeders met shetlanders werkt niet, dus zijn geen oplossing om het eten uren te vertragen).
Bij het naar de pony's gaan kom ik geen kip tegen en ook met niemand in contact, maar het is wel een tijd die ver buiten de ingestelde avondklok valt, dus voor mij niet handig.

Tweede, de reisbeperking, is ook niet handig.
Mijn man zijn werk is verder weg (en ja hij werkt thuis, maar soms moet hij toch daar heen omdat het werk wat hij doet, dat nu eenmaal met zich meebrengt), de boer waar wij hooi halen woont verder weg (en ik heb weinig opslag, dus moet om de 3 tot 4 weken gaan halen) en mijn schoonmoeder woont verder weg, is nu al eenzaam, dus daar willen we ook graag een keer naar toe.

Tot op heden zijn we heel braaf geweest met alle maatregelen, maar deze twee worden dus wel een probleem en zal ik mij mogelijk 'crimineel' gaan gedragen door toch naar de pony's te fietsen in de avond en toch hooi te gaan halen en toch een keer naar schoonmoeder te gaan :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:33

Hmm ik werk in een andere provincie op 55 km afstand, valt naar mijn weten onder vitaal beroep dus zal wel een werkgeversverklaring krijgen. Wij hebben ploegendiensten met veel instaptijden. (Luchthavenbeveiliging) ik ben dus benieuwd wat de afspraken gaan zijn.

Ik zou reisbeperking vervelend vinden want ik woon ver weg van m’n familie ook al woon ik in een stad :+ avondklok maakt mij niet veel uit...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:52

Hoelaat is de persconferentie?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:59

sureido schreef:
Hoelaat is de persconferentie?

Om 13 uur.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:10

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:12

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:13

Ja, dat is vanmorgen weer naar buiten gekomen, dat het 20:30 tot 4:30 zou kunnen worden. Zou voor mij ook wat praktischer zijn.

Voor hond (aangelijnd) uitlaten mag je waarschijnlijk sowieso wel naar buiten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:16

Exitium schreef:
Ja, dat is vanmorgen weer naar buiten gekomen, dat het 20:30 tot 4:30 zou kunnen worden. Zou voor mij ook wat praktischer zijn.

Dat had ik ergens ook geschreven toen had iemand gereageerd met dat Mark Rutte daar geen uitzondering voor wou oid, nou ja we wachten het af.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:52

moonsparkle schreef:
Exitium schreef:

Dat had ik ergens ook geschreven toen had iemand gereageerd met dat Mark Rutte daar geen uitzondering voor wou oid, nou ja we wachten het af.

Mijn moeder was daar heel stellig in, ik moet het eerst horen. Ze willen zo min mogelijk uitzonderingen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:59

Mariposa11 schreef:
bigone schreef:
2% lijkt weinig maar is 340.000 mensen, vaders, moeders, opa’s en oma’s . En dan de duizenden die niet in het ziekenhuis komen maar wel fikse restverschijnselen hebben. Het lijkt misschien wel zo dat we stukje bij beetje van de regering minder mogen maar helaas is dit wel de manier want de op zijn strepen staande Nederlander vertikt het blijkbaar om zich goed aan de maatregelen te houden die eerder werden ingevoerd.

Snap ik, maar gaat het niet al eeuwen zo dat er van zulke virussen komen..? We zijn met meer mensen dus er zijn dan ook meer mensen ziek en overlijden dan eeuwen geleden.
Gaan we dan straks met elk nieuw virus op slot? Of moeten we mss zo blijven leven voor als er weer iets nieuws komt?
Serieuze vragen die ik mezelf afvraag..

Herkenbaar, dat vraag ik mijzelf eveneens af..
Ook in combinatie met het feit dat deze crisis meer en meer mensen de kop aan het kosten is, zowel sociaal emotioneel als financieel. Ik vraag mij oprecht af of dit alles opweegt tegenover de relatief kleine groep die daadwerkelijk echt ziek wordt of komt te overlijden. Het is ook gewoon een feit dat er al jarenlang bezuinigd is op de zorg, wat eveneens niet meehelpt in deze situatie als er zoveel mensen tegelijkertijd intensieve zorg nodig hebben en investeren in de zorg heb ik nog steeds niet in de mond van het kabinet gehoord (andere partijen uitgezonderd), in plaats daarvan ligt de focus op symptoombestrijding welke geen bewezen effect hebben. Ik maak mij vooral zorgen om al die mensen die door deze maatregelen in steeds grotere problemen komen en het nog steeds eindeloos is. Een kat in het nauw maakt rare sprongen ..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:59

Ik woon 40 min. rijden van bij mijn ouders vandaan, dus beperking in beweging zou mij veel zwaarder vallen.
Ik loop sowieso niet buiten tijdens de uren van de avondklok, er is toch niks open, dus geen idee wat ik zo laat nog zou moeten gaan doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:25

Maaik schreef:
Herkenbaar, dat vraag ik mijzelf eveneens af..
Ook in combinatie met het feit dat deze crisis meer en meer mensen de kop aan het kosten is, zowel sociaal emotioneel als financieel. Ik vraag mij oprecht af of dit alles opweegt tegenover de relatief kleine groep die daadwerkelijk echt ziek wordt of komt te overlijden. Het is ook gewoon een feit dat er al jarenlang bezuinigd is op de zorg, wat eveneens niet meehelpt in deze situatie als er zoveel mensen tegelijkertijd intensieve zorg nodig hebben en investeren in de zorg heb ik nog steeds niet in de mond van het kabinet gehoord (andere partijen uitgezonderd), in plaats daarvan ligt de focus op symptoombestrijding welke geen bewezen effect hebben. Ik maak mij vooral zorgen om al die mensen die door deze maatregelen in steeds grotere problemen komen en het nog steeds eindeloos is. Een kat in het nauw maakt rare sprongen ..

Het valt in de praktijk nogal tegen hoe klein de groep is die langdurig ziek wordt. Zo'n 90.000 mensen die zich nu in de arbeidsmarkt bevinden worden chronisch arbeidsongeschikt bij slechts 1% chronisch covid19-schade. Daarnaast blijkt tussen de 10-50% na 6 maanden nog steeds restklachten te hebben. Dit is dus niet de groep "dor hout", maar de groep 15-65 jaar.

De economische schade is ook enorm. Ongeveer de helft van de mensen werkt fulltime, de andere helft werkt parttime, met 20 uur per week schat ik het aantal uren te laag in, maar dat rekent wel makkelijk (gemiddeld 28 uur is waarschijnlijker, 3-4 dagen).

Er zijn in Nederland 9 miljoen werkenden:
4.5 miljoen fulltime = 4.5 miljoen arbeidsjaren
4.5 miljoen parttime = 2.25 miljoen arbeidsjaren (met 28 uur 3.15 miljoen arbeidsjaren)
Totaal dus 6.7 miljoen arbeidsjaren

Laag ingeschat heeft 10% gemiddeld 3 maanden dat hij volledig arbeidsongeschikt is door covid19 (dat kunnen ook 6 maanden gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn).
10% van 6.7 miljoen = 670,000 arbeidsjaren
3 van de 12 maanden = 0.25 jaar
670,000 * 0.25 jaar = 168,000 arbeidsjaren die dus alleen al door de 10% tijdelijk zieken verloren gaan
Los van het feit dat daar dus serieus zieke mensen bij horen

Maar bij 1% chronisch covid19 en daardoor arbeidsongeschikt
1% van 6.7 miljoen = 67,000 arbeidsjaren
Gemiddelde leeftijd van 15 en 65 = 40 jaar (jongste en oudste groep werkt gemiddeld minder, dat compenseerd elkaar)
Dus 25 jaar arbeidsongeschikt (uitgaande van gemiddeld met 65 jaar met pensioen)
67,000 * 25 = 1,675,000 arbeidsjaren
Dus 1.7 miljoen arbeidsjaren die verloren gaan door covid19 door chronisch zieken

Bij elkaar opgeteld:
168,000 arbeidsjaren * 0.9 ter correctie van de chronisch zieken die anders 3 maanden dubbel gerekend worden = 151,000 arbeidsjaren
1,675,000 + 151,000 = 1,826,000 arbeidsjaren

Dus ruim 1.8 miljoen arbeidsjaren die verloren gaan door covid19 gewoon te laten rondrazen in plaats van geduld te hebben en beperkt te worden totdat vrijwel iedereen gevaccineerd is.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:34

Maar als het dan over de mensen gaat die wel ziek worden, waarom is er zo weinig inzet op de ander mogelijkheden die risico's te beperken? Het enige wat genoemd wordt als optie is het vaccin, alle andere zaken die mogelijk effect kunnen hebben op ziekte of het beloop horen we eigenlijk niets over? Hoeveel wetenschappelijk onderzoek is daar op ingezet, in plaats van enkel het ontwikkelen van een vaccin? Daar ben ik oprecht benieuwd naar, overgewicht/vitaminegebrek/onderliggende factoren die van invloed zijn en misschien effectiever of proactiever behandeld zouden kunnen worden?