Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:59

Zo'n beest kan dat best begrijpen hoor. Is het leuk? Nee natuurlijk niet, maar als je moet dan moet je oplossingen verzinnen en niet alleen maar zeggen dat iets niet kan. Rutte heeft al aangegeven dat hij er weinig voor voelt om allerlei uitzonderingen te maken, ondanks advies. Dan hebben we als hondeneigenaren en paardeneigenaren gewoon pech als dat echt doorgezet wordt.

Ik heb het een paar jaar geleden ineens allemaal aan moeten passen met oudere en jongere hond. En nu de laatste tijd is ook alles omgegooid. En dan gooide ik ook mijn slaapritme om, waardoor het voor hen niet heel anders was. En ja, dat lijkt heel lastig maar het is vaak gewoon een kwestie van doen of andere oplossing zoeken. Of het risico nemen, maar dat doe ik persoonlijk niet. Als hond het niet kan moet je iets verzinnen wat voor hond wel werkt. Je kan allemaal redenen zoeken waarom het niet kan, maar als het geen uitzondering wordt heb je daar niks aan, tenzij je het risico neemt.

En waarom zou middag wandeling op andere tijd moeten? Het gaat om de laatste ronde, die dan misschien niet meer mag. Kijk, ik ben het er niet mee eens dat je geen hond zou mogen uitlaten. Zeg dan desnoods dat het alleen aangelijnd rondom huis oid mag. Maar als dat niet gebeurt moet je iets
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-01-21 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:00

Thioro schreef:
Nouvel schreef:
Maar als je het dan hebt over essentiële verplaatsingen, valt daar dan ook het voeren van paarden onder na 20.00?
Of moet je zorgen dat ze voor 20.00 hun nachthooi hebben gehad en zorgen dat je thuis bent?

Essentiele zorg aan dieren (voeren, mesten) is altijd toegestaan. Was het zelfs in de landen met strenge lockdowns. Wel zul je enigszins moeten kunnen 'bewijzen' waarom dat na bvb 20u moet (laat uit werk, lange reistijd, niemand anders die het kan doen etc).

In China werd daar toch echt anders over gedacht. Ontelbare huisdieren zijn daar een gruwelijke dood gestorven omdat baasjes ineens niet meer terug naar huis mochten.

Maar goed we zitten niet in China. Paarden kunnen met een groot pak hooi en voldoende water prima 12 uur zonder ons. Of het ideaal is, nee. Maar als het moet, dan moet het. We kunnen natuurlijk Honderdduizend excuses blijven verzinnen maar de stand van zaken is dat de Engelse variant razendsnel om zich grijpt. Besmettingen lopen daarmee vliegensvlug op. Beter nu éven een wat minder strenge avondklok dan straks je huis niet mogen. Want een avondklok is nog een milde maatregel vergeleken bij het instellen van reiszones ( bijv. Max 1 kilometer van je huis mogen ).

Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom er een sport gemaakt wordt met het omzeilen van de regels. Je brengt jezelf én je dierbare onnodig in gevaar. Als IC’s niet meer beschikbaar zijn lopen de sterfgevallen heel snel verder op. Als we uberhaubt nog verplegend persoon hebben tegen die tijd...

En blijkbaar, hoor ik zojuist op journaal, gaat die avondklok er met grote kans komen. Ik zou zeggen begin alvast met regelen..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:07

Zelfs de strengste lockdown in Europa leek in de verste verte niet op een Chinese lockdown en zal ook niet gebeuren. Daarmee vergelijken is dus onnodige bangmakerij.

Verder wel met je eens dat het ja-maren niet gaat helpen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:15

Thioro schreef:
Zelfs de strengste lockdown in Europa leek in de verste verte niet op een Chinese lockdown en zal ook niet gebeuren. Daarmee vergelijken is dus onnodige bangmakerij.

Bangmakerij? Ik spreek je tegen op je uitspraak dat landen met een strenge lockdown toestonden voor eigenaren voor hun dieren te laten zorgen. Als de ellende hier ook groot genoeg wordt gaat ook in vrij-blij Europa dit soort zelfde regels gelden. Mens gaat voor dier.

Geen bangmakerij, realiteit als men verder alles aan zijn laars blijft lappen, vaccins te laat komen, de zorg instort en er nog slechts één mogelijkheid rest. Binnen blijven en een straat verbod. Anticiperen op een scenario dat wellicht dichterbij is dan je denkt. I jaar geleden kon men zich de huidige situatie ook niet voorstellen, allemaal bangmakerij en komplot denken. Nu is het tijd vooruit te denken en de donkerste vooruit zichten ten goede te keren.

Maar er blijft een harde kern denken dat het allemaal wel los loopt en ze met hard schreeuwen dat ze het niet eens zijn met de maatregelen, alles kunnen oplossen. Was het maar zo....
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 17-01-21 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:16

MyWishMax schreef:
Zo'n beest kan dat best begrijpen hoor. Is het leuk? Nee natuurlijk niet, maar als je moet dan moet je oplossingen verzinnen en niet alleen maar zeggen dat iets niet kan. Rutte heeft al aangegeven dat hij er weinig voor voelt om allerlei uitzonderingen te maken, ondanks advies. Dan hebben we als hondeneigenaren en paardeneigenaren gewoon pech als dat echt doorgezet wordt.

Ik heb het een paar jaar geleden ineens allemaal aan moeten passen met oudere en jongere hond. En nu de laatste tijd is ook alles omgegooid. En dan gooide ik ook mijn slaapritme om, waardoor het voor hen niet heel anders was. En ja, dat lijkt heel lastig maar het is vaak gewoon een kwestie van doen of andere oplossing zoeken. Of het risico nemen, maar dat doe ik persoonlijk niet. Als hond het niet kan moet je iets verzinnen wat voor hond wel werkt. Je kan allemaal redenen zoeken waarom het niet kan, maar als het geen uitzondering wordt heb je daar niks aan, tenzij je het risico neemt.

En waarom zou middag wandeling op andere tijd moeten? Het gaat om de laatste ronde, die dan misschien niet meer mag. Kijk, ik ben het er niet mee eens dat je geen hond zou mogen uitlaten. Zeg dan desnoods dat het alleen aangelijnd rondom huis oid mag. Maar als dat niet gebeurt moet je iets

Jij denkt daar heel makkelijk over. Ik niet, want ik ken mijn hond. En volgens mij blijft er geen andere optie over. Tijd dat ie zonder uitlaten kan is ongeveer 8 uur. Lockdown van 8 uur betekend dus een andere tijd. Ook in de middag, want ook dan is er 8 uur. Dan kan ik natuurlijk 4 keer gaan lopen, maar dat is niet de bedoeling van de regels. Bovendien, ik moet nog steeds ook gewoon werken en eten en dan moet ik ook nog ergens slapen...

En nee ik ben niet tegen maatregelen. Hou me de hele crisis al keurig aan de regels. Mag ik me dan bij de zoveelste aanpassing dan afvragen hoe ik dit dan nu weer moet doen? En mag ik me dan afvragen waarom er nog steeds mensen ongestraft naar feestjes gaan. Als we dat niet eens kunnen naleven en handhaven, hoe ga je dan zo'n belachelijke avondklok handhaven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:18

Vleddertje1 schreef:
Is het zo dat de avondklok ook zou gelden voor het uitlaten van de hond? Advies was toch als uitzondering ook op straat ( wel alleen)met een aangelijnd dier?

Het is wel geadviseerd als uitzondering maar Rutte heeft aangegeven daar niks voor te voelen omdat hij zo min mogelijk uitzonderingen wil. Dus afwachten hoe het er uit komt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:18

Veulen84 schreef:
MyWishMax schreef:

Jij denkt daar heel makkelijk over. Ik niet, want ik ken mijn hond. En volgens mij blijft er geen andere optie over. Tijd dat ie zonder uitlaten kan is ongeveer 8 uur. Lockdown van 8 uur betekend dus een andere tijd. Ook in de middag, want ook dan is er 8 uur. Dan kan ik natuurlijk 4 keer gaan lopen, maar dat is niet de bedoeling van de regels. Bovendien, ik moet nog steeds ook gewoon werken en eten en dan moet ik ook nog ergens slapen...

En nee ik ben niet tegen maatregelen. Hou me de hele crisis al keurig aan de regels. Mag ik me dan bij de zoveelste aanpassing dan afvragen hoe ik dit dan nu weer moet doen? En mag ik me dan afvragen waarom er nog steeds mensen ongestraft naar feestjes gaan. Als we dat niet eens kunnen naleven en handhaven, hoe ga je dan zo'n belachelijke avondklok handhaven.

Deze avond klok is juist tegen dit soort feestjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:26

FleurVP schreef:
Maar dan begonnen wij meestal wel later dan 20.00 uur. Alhoewel... In mijn studententijd niet.
Waarom doen ze niet gewoon 21.00, dat zou voor veel mensen al een hoop schelen. Ik denk dat 20.00 uur ook voor veel mantelzorgers met een baan vrij heftig is.

Je geeft eigenlijk het antwoord al, dat zou voor veel mensen een hoop schelen, oftewel, nog altijd veel niet zo noodzakelijk verplaatsingen want het heeft op niemand impact en iedereen kan gewoon doorgaan met wat ie deed. Dat was nu net niet de bedoeling van een avondklok.

Wat ik ook las, als er geen bezuinigingen waren geweest was er genoeg plek in de ziekenhuizen en had dit allemaal niet gehoeven. Dus als we 20000 IC bedden hadden hadden we die lekker kunnen volleggen met corona patienten, geen maatregelen hoeven nemen en al die onnodige sterfgevallen nemen we er dan maar bij toe omdat we het virus rond laten tieren? :oo Want een groot deel van de IC patienten overlijdt ook. Ik mag echt hopen voor jullie dat de maatregelen hun werk doen en jullie het niet meemaken dat een geliefde wekenlang op de IC ligt, je zweeft tussen de enige dag hoop en de andere dag verdriet, om uiteindelijk de strijd te verliezen. Been there, done it, en ik kan jullie vertellen, dat is echt niet leuk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:27

Pareltjes schreef:
Thioro schreef:

Bangmakerij? Ik spreek je tegen op je uitspraak dat landen met een strenge lockdown toestonden voor eigenaren voor hun dieren te laten zorgen. Als de ellende hier ook groot genoeg wordt gaat ook in vrij-blij Europa dit soort zelfde regels gelden. Mens gaat voor dier.

Geen bangmakerij, realiteit als men verder alles aan zijn laars blijft lappen, vaccins te laat komen, de zorg instort en er nog slechts één mogelijkheid rest. Binnen blijven en een straat verbod. Anticiperen op een scenario dat wellicht dichterbij is dan je denkt. I jaar geleden kon men zich de huidige situatie ook niet voorstellen, allemaal bangmakerij en komplot denken. Nu is het tijd vooruit te denken en de donkerste vooruit zichten ten goede te keren.

Maar er blijft een harde kern denken dat het allemaal wel los loopt en ze met hard schreeuwen dat ze het niet eens zijn met de maatregelen, alles kunnen oplossen. Was het maar zo....

Jawel, is wel bangmakerij. Ik woon in Frankrijk. Strenge lockdown: been there done that, got the t-shirt.
En ja ik ben toen een maand niet bij mijn paard geweest, maar de staleigenaar die voerde en in de gaten hield ging wel dagelijks. Indien ze niet op pension stond had ik haar wel zelf mogen voeren.
Werkzaam in een beroep dat wel nog mocht door doen toch 2 weken thuis gezeten door de restricties en teruglopend werk en dan bedoel ik echt thuis, in huis en tuin en 1 armzalig uurtje een rondje van een kilometer rondom.
Strenge lockdown: tell me about it.
En toch, toch was dat echt nog niks vergeleken bij de lockdown Chinese versie.
Die komt hier echt gewoon niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:29

Ik ben benieuwd of mensen dan net als destijds in Spanje dan hun hond gaan verhuren zodat iemand met de hond ergens heen kan lopen waar hij/zij eigenlijk niet heen mag.
Mensen zijn razend creatief als het om regels gaat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:32

Of met een leiband rondlopen en zeggen dat je je ontsnapte hond aan het zoeken bent :') .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:33

Neonlight schreef:
FleurVP schreef:
Maar dan begonnen wij meestal wel later dan 20.00 uur. Alhoewel... In mijn studententijd niet.
Waarom doen ze niet gewoon 21.00, dat zou voor veel mensen al een hoop schelen. Ik denk dat 20.00 uur ook voor veel mantelzorgers met een baan vrij heftig is.

Je geeft eigenlijk het antwoord al, dat zou voor veel mensen een hoop schelen, oftewel, nog altijd veel niet zo noodzakelijk verplaatsingen want het heeft op niemand impact en iedereen kan gewoon doorgaan met wat ie deed. Dat was nu net niet de bedoeling van een avondklok.

Wat ik ook las, als er geen bezuinigingen waren geweest was er genoeg plek in de ziekenhuizen en had dit allemaal niet gehoeven. Dus als we 20000 IC bedden hadden hadden we die lekker kunnen volleggen met corona patienten, geen maatregelen hoeven nemen en al die onnodige sterfgevallen nemen we er dan maar bij toe omdat we het virus rond laten tieren? :oo Want een groot deel van de IC patienten overlijdt ook. Ik mag echt hopen voor jullie dat de maatregelen hun werk doen en jullie het niet meemaken dat een geliefde wekenlang op de IC ligt, je zweeft tussen de enige dag hoop en de andere dag verdriet, om uiteindelijk de strijd te verliezen. Been there, done it, en ik kan jullie vertellen, dat is echt niet leuk.

En laten we niet vergeten wat dat ons gekost had de afgelopen jaren. 2500euro per bed per dag maakt een slordige 16 miljard per jaar. Om lege bedden te onderhouden, waarvan we destijds niet wisten óf of wanneer we die ooit nodig zouden hebben. Ja, super goed idee, dat was de oplossing geweest :j hoe we die mensen bekwaam hadden kunnen houden, heeft ook niemand een goed idee over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:36

Veulen84 schreef:
MyWishMax schreef:

Ik denk er helemaal niet makkelijk over.

Wat verandert er nu echt als jij iets voor 8 gaat uitlaten, daarna iets na 4 en daarna gewoon jouw normale tijden? Dan wordt er een keer extra gelopen, denk ik ? Normale ochtend en middag ronde, vroege avond ronde en vroege ochtend. Ja, dat is enorm ruk om zo vroeg op te moeten staan. En ja, deze hele crisis is ruk. Maar dan kan je gewoon werken, eten en slapen. Extra vroeg naar bed, je gooit eigen ritme ook om. Maar dan zit er nog steeds dezelfde tijd tussen voor de hond. Die 4 keer lopen maakt voor de regels niks uit. Zolang jij alleen loopt. Het enige van de avondklok is dat ze niet willen dat er s avonds mensen over straat gaan. Overdag mag je gewoon naar buiten zo vaak als je wilt.

Die feestjes zijn niet de enige bron van besmetting. Ook gewone visite...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:41

Toch snap ik wel dat mensen hier goed van balen. Ik namelijk ook, hoe meer ik er over na denk.

Zo werk ik al vanaf 15 maart thuis. Zie bijna niemand meer buiten mijn stalgenoten en heel af en toe een familielid. Op stal loop ik met mondkap en probeer zoveel mogelijk afstand te houden. Afspreken met vrienden doe ik niet meer, omdat ik dat nu ongepast vind.

En dan moet ik, omdat er kei veel mensen wel etentjes geven, samen komen en zelfs feesten het hele ritme van mijn werk, paarden en hond omgooien.
Terwijl ik met dat laatste rondje om 23:00 niemand tegen kom en absoluut geen Coronagevaar ben?

Ik weet dat het zo nou eenmaal werkt in een land. Regels gelden voor iedereen etc en het zal wel moeten.
Maar vind dat mensen hier soms wel makkelijk over de bezwaren heen stappen en het zien als excuses verzinnen.

Is het mogelijk? Vast wel! Maar ik zit er wel tegenop om het laatste rondje om 20:00 te moeten doen en het piepen wat er sowieso om 23:00 volgt te moeten negeren (Niet iedereen heeft een tuin en honden zijn nou eenmaal gewoonte dieren).

Mensen mogen best balen en zichzelf afvragen hoe ze dat gaan doen! Dat betekent niet dat ze niet inzien dat het nodig is etc :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:12

Ik lees veel reacties over honden, maar volgens mij mag de hond gewoon uitgelaten worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:14

secricible schreef:
Vleddertje1 schreef:
Is het zo dat de avondklok ook zou gelden voor het uitlaten van de hond? Advies was toch als uitzondering ook op straat ( wel alleen)met een aangelijnd dier?

Het is wel geadviseerd als uitzondering maar Rutte heeft aangegeven daar niks voor te voelen omdat hij zo min mogelijk uitzonderingen wil. Dus afwachten hoe het er uit komt.

@moonsparkle

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:15

Ow echt? Als ik Google lees ik vooral dat het wel zou mogen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:16

moonsparkle schreef:
Ow echt? Als ik Google lees ik vooral dat het wel zou mogen.

Klopt, omdat dat ook stond in het advies dat is aangeboden. Maar in de debatten hierover geeft Rutte aan niks te voelen voor honden uitlaten als uitzondering uit angst voor misbruik.
Het is dus afwachten wat uiteindelijk besloten wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:17

MyWishMax schreef:
Onali schreef:
Mijn ouders lieten de honden om 23.00 uur ook altijd nog even plassen en om 7.00 uur werden ze weer uitgelaten.
Persoonlijk vind ik daar dus niks vreemds aan on je hond nog voor je je bed instapt nog even te laten plassen.

Nee, maar als dat niet kan dan ga je gewoon voor 8 en zet je de wekker als het anders te lang duurt ertussen. Maar dan is het iets voor 20 en iets na 4 ipv 23 en 7...

Niks raars, dat wordt ook nergens gezegd alleen als het niet meer mag dan moet je aanpassen.

Onze honden zijn al meer dan 10 jaar dood. Geen probleem dus meer, was meer om een tijdstip aan te geven.

Lekker makkelijk ook gezegd dan ga je er maar om half 5 uit.
Pff dan kan je van mij echt een klap op je hoofd voor krijgen. Slapen is heilig.

Maar goed, zelfs met lockdown en avondklok heb ik vrijstelling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:23

Ik heb ooit een tijdje echt vroeg moeten opstaan voor werk, daar ben ik echt ontzettend slecht in. Zelfs zo slecht dat ik blijkbaar ging slaapwandelen om mijn wekkers uit te zetten die overal stonden :+
Mijn baan heb ik sindsdien altijd zo gekozen dat ik nooit echt vroeg op hoef.
Godzijdank heb ik geen hond en is er ook geen sprake van avondklok bij ons. Ik heb met weinig maatregelen echt moeite maar wanneer van avondklok gesproken wordt merk ik dat ik er echt boos van wordt, een teken van falend beleid dat er gewoon geen goede handhaving icm zwakte om toerisme gewoon toe te staan, waar dan de braafste burgers maar weer aan moeten geloven.

secricible

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:35

Ik vind het zo dubbel, omdat ik ondertussen het lijntje heel mooi zie dalen van de besmettingen hier... je zou denken dat we dan toch iets goed doen met z’n allen en een avondklok voelt als een soort straf daar bovenop ofzo.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:38

Thioro schreef:
Jawel, is wel bangmakerij. Ik woon in Frankrijk. Strenge lockdown: been there done that, got the t-shirt.
En ja ik ben toen een maand niet bij mijn paard geweest, maar de staleigenaar die voerde en in de gaten hield ging wel dagelijks. Indien ze niet op pension stond had ik haar wel zelf mogen voeren.
Werkzaam in een beroep dat wel nog mocht door doen toch 2 weken thuis gezeten door de restricties en teruglopend werk en dan bedoel ik echt thuis, in huis en tuin en 1 armzalig uurtje een rondje van een kilometer rondom.
Strenge lockdown: tell me about it.
En toch, toch was dat echt nog niks vergeleken bij de lockdown Chinese versie.
Die komt hier echt gewoon niet.

Je begrijpt denk ik niet wat ik zeg.

Jij gaat er van uit dat de strenge lockdown in Frankrijk waar jij mee te maken hebt gehad de strengst inzetbare zal zijn. Ik zeg dat er nóg strenge lockdowns zullen komen als dit virus een “turn for the worst” gaat maken. Als er net zoals in Wuhan mensen creperend op straat liggen omdat de zorg is bezweken dan gaat ook in Europa de boel écht op slot. Dan is het mens vóór dier. Paard of geen paard.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:41

Onali schreef:
Lekker makkelijk ook gezegd dan ga je er maar om half 5 uit.
Pff dan kan je van mij echt een klap op je hoofd voor krijgen. Slapen is heilig.

Maar goed, zelfs met lockdown en avondklok heb ik vrijstelling.

Hahaha, ik doe er dan nog eentje bij. Pffff
Maar als het moet dan moet het. Dan ga ik wel met een pesthumeur de hond uitlaten.
In vergelijking met “ het leven laten” een kleine hobbel.

geerke

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:45

Er is toch geen avondklok in nederland?
Hier wel,al een tijd...en is nu vervroegt tot 6 uur.
Frankrijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:48

geerke schreef:
Er is toch geen avondklok in nederland?
Hier wel,al een tijd...en is nu vervroegt tot 6 uur.
Frankrijk.

Nog niet nee, maar lijkt er wel aan te komen. Van 20.00 - 04.00 uur.