Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:26

Mooi gezegd meiden!

Het was voor iedereen een oliebol jaar en ik heb dan nog super geluk met een vriend waarmee ik samenwoon. Maar ik doe alles in mn woonkamer. Afstuderen, eten, tv-kijken, lezen, niks doen. Dus ik ben mn woonkamer wel een beetje zat nu... school mogen we niet in, en op kantoor zit ik alleen -O- .

Gelukkig heb ik nog 2 lieve verzorgpony’s en deze monsters;

Afbeelding

:knuffel: Voor jullie.

CalipsoLover

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 22:24

Wat jammer dat er weer zo'n reactie moet komen die eigenlijk nergens op slaat.

Ik denk dat ik al een heleboel tegenslag heb meegekregen en zo ken ik er nog, daar wil ik verder niet over in detail treden maar dat is ook zo in vergelijking met wat er vroeger allemaal gebeurde. Het ding is; je weet nooit wat er in andermans leven afspeelt dus daar mag je je ook niet over uitspreken. Ik ben bijvoorbeeld ook financieel afhankelijk van mijn horeca job die ik al maanden niet meer kan uitvoeren om mijn paarden te betalen. Ik zit momenteel aan mijn spaarcenten, die heb ik gelukkig genoeg, maar fijn is anders. Als student heb je helaas geen recht op een uitkering.

In het artikel dat ik hier enkele weken geleden gepost heb schreef ik ook over het groter kader; de mentale gezondheid in België is echt heel slecht. Wij staan op nummer 1 als het aankomt op vrouwen die zelfmoord plegen, in de top 8 op vlak van mannen in Europa. In Nederland gaat het er een pak beter aan toe, maar de mentale gezondheid zou nog steeds meer een prioriteit moeten zijn. Laat me zwijgen over de stijging die nu plaatsvind op vlak van jongeren die lijden aan anorexia door deze pandemie. De tweede wereldoorlog was erg, dat ontkent ook niemand, maar dit is ook erg.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:25

Vind grappig dat mensen ondanks dat topic duidelijk bedoeld is voor steun aan elkaar toch zo af en toe hun plasje moeten doen. Je gaat toch ook niet in het kindvrij topic schreeuwen dat kinderen zo leuk zijn (ach gebeurd vast ook)

Leuk dat je denkt dat jongeren het allemaal verpesten en alleen maar zeuren. Als je daar over wilt klagen klaag je maar bij die jongeren die klagen over hun examenfeestjes. Had je het topic gelezen zie je dat t veel al gaat met moeite met concentreren op studie flinke vereenzaming en bovenal mensen die zich aan de regels houden.

Veel wonen inderdaad zoals eerder genoemd op kamers of studios waarbij je dus 24/7 in een ruimte leeft of te maken hebt met huisgenoten.

Ik heb echt genoeg corona leed gehad, maar vind het ook kwa studie ronduit lastig dat het ene erger is maakt niet dat wij het niet lastig mogen hebben met onze studies.

Ik ben echt boos :')

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:28

Gelukkig zitten wij als jongeren wel behoorlijk op een lijn. Weten allemaal dat het moet, maar spreken ons wel hier uit hoe zwaar dat is.

Sterkte aan iedereen. :knuffel:

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:29

Babootje schreef:
Ik vind het oprecht heel sneu voor alle jonge mensen die nu maar liefst een jaar van hun leven hebben moeten "missen" door Corona. Niet meegeteld al de jongeren die zich afgelopen zomer vooral NIET hielden aan de Corona-regels en feest vierden, uit gingen en lekker op vakantie het feesten waren. Waardoor we nu weer met de gebakken peren zitten.

Ik kan me eerlijk gezegd best enorm ergeren aan dat geklaag.
Het probleem zit hem vooral in een generatie jongeren die (gemiddeld genomen) nooit tegenslag hebben gehad, opgevoed door curling ouders en moet dan wel even terugdenken aan mijn onlangs aan Corona overleden altijd even vrolijke moeder die 5 jaar van haar leven heeft moeten missen door de tweede wereld oorlog, haar vader moest missen, bloembollen te eten had.
Goed om even alles in perspectief te zien. Misschien helpt dat een beetje.
Er is licht aan het einde van de tunnel, Corona gaat weer voorbij. Het doet "au" maar nog even doorbijten. De tweede wereldoorlog was veel gruwelijker voor heel veel mensen. Die generatie heeft Nederland wel tot een welvarend land gemaakt. Waar hebben we het dan over?

Kun jij gewoon even weg blijven uit dit topic als je ons alleen de les komt lezen?

Ten tijde van de tweede wereldoorlog werd er prestatiegericht nog lang niet zo veel verwacht van jongeren anno nu. En dat is waar veel mensen die het maar "geklaag" vinden de fout in gaan.

Ik kan me hier zo boos om maken. Mentale gezondheid is relevanter dan ooit. Ik ben verre van opgegroeid met curlingouders of wat dan ook. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik zeven was omdat mijn vader zijn handen niet thuis kon houden en ik heb al jaren geen contact meer met hem. Mijn familie is uit elkaar gevallen. Ik ben jaren lang gepest en emotioneel kapot gemaakt door mijn ex. En ook ik huil nu dagelijks en voel een rem op mijn kunnen. De wil zit er onverminderd, dat zeker. Maar ik wordt echt tegengehouden door het gebrek aan ontspanning en sociaal contact. In een tijdperk waar jongeren, mensen in het algemeen, meer moéten dan ooit, kan dat echt funest zijn. En dit betekent niet dat ik niet dankbaar ben voor mijn vrijheid, het dak boven mijn hoofd, mijn ontzettend liefdevolle partner en mijn twee katten.

Nooit tegenslag gehad? Think again. En ik hoef je medelijden niet, absoluut niet. Maar op zijn minst je begrip.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:34

Babootje schreef:
Ik vind het oprecht heel sneu voor alle jonge mensen die nu maar liefst een jaar van hun leven hebben moeten "missen" door Corona. Niet meegeteld al de jongeren die zich afgelopen zomer vooral NIET hielden aan de Corona-regels en feest vierden, uit gingen en lekker op vakantie het feesten waren. Waardoor we nu weer met de gebakken peren zitten.

Ik kan me eerlijk gezegd best enorm ergeren aan dat geklaag.
Het probleem zit hem vooral in een generatie jongeren die (gemiddeld genomen) nooit tegenslag hebben gehad, opgevoed door curling ouders en moet dan wel even terugdenken aan mijn onlangs aan Corona overleden altijd even vrolijke moeder die 5 jaar van haar leven heeft moeten missen door de tweede wereld oorlog, haar vader moest missen, bloembollen te eten had.
Goed om even alles in perspectief te zien. Misschien helpt dat een beetje.
Er is licht aan het einde van de tunnel, Corona gaat weer voorbij. Het doet "au" maar nog even doorbijten. De tweede wereldoorlog was veel gruwelijker voor heel veel mensen. Die generatie heeft Nederland wel tot een welvarend land gemaakt. Waar hebben we het dan over?

Heb je een slechte dag? Wat een onnodige reactie zeg. Wie ben jij om te oordelen dag wij nooit tegenslagen hebben gehad? Ik werk bijvoorbeeld al sinds mijn 15e keihard om te doen wat ik leuk vind zonder voor een baas te werken, en dat is nu allemaal weg door Corona, alles wat ik opgebouwd had.

Het is geen wedstrijd, en hoe hard het ook klinkt, wij hebben nu niks met de Tweede Wereldoorlog te maken.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:40

Voorop gesteld dat ik het eens ben met de maatregelen en me ook aan de maatregelen houd.... Ben ik nog steeds boos over een opmerking van de Jonge: "we kunnen niet van de ene bevolkingsgroep vragen hun leven stop te zetten zodat een andere groep zijn gang kan gaan". Daarbij doelde hij op de kwetsbare groepen, als argument voor waarom bepaalde maatregelen ingezet werden. Het enige wat ik toen kon denken was: "maar, je doet dat toch alsnog? Alleen moeten de jongeren nu hun leven stop zetten ten behoeve van de ouderen".

En dat is oke, overigens. Maar, dat wij jongeren hier dus allemaal 14u per dag naar een scherm staren en niet van onze 12m^2 komen wordt dus niet gezien als "je leven stop zetten". Dat zou al genoeg moeten zeggen eigenlijk. En ja, dat irriteert me :')

Nogmaals, ik houd me aan de regels, ik snap de regels, ik vind mensen die zich niet aan de regels houden echt heel irritant.... Maar waarom krijgt onze bevolkingsgroep alles op zijn bordje? Terwijl al die Wappies toch echt middleaged zijn. Ga daar maar over zeuren. Over de viruswaanzinnigen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:55

Ik zit er sterk over te twijfelen om het aankomende half jaar mijn studie te pauzeren. Ik word he-le-maal gek van het elke dag zielloos alleen 12 uur per dag aan m’n bureau te zitten, niet kunnen overleggen met studiegenoten, niet kunnen sparren, docenten die gruwelijk slechte vooraf opgenomen colleges geven, docenten die je mails dagen negeren...

Ik ben er zo klaar mee. De uni heeft ons een paar sokken gestuurd, ‘we denken aan jullie’, ach man, donder een eind op. Als je echt aan ons dacht, dan had je het onderwijs verbeterd, had je ons aangegeven hoe en waar we wél konden studeren, en desnoods de docenten meer tijd laten besteden aan het geven van onderwijs. Anderhalf uur werkcollege per week voor een vak van 5EC waarbij alles digitaal uitgelegd moet worden is gewoon geen doen. Ik zeg continue tegen mezelf dat ik harder moet werken, niet zeiken, tandje bij, maar ik kan niet meer, de vakantie is bijna voorbij en ik ben echt in paniek, want ik voel me totaal niet ontspannen, er moet nog zo veel gedaan worden, ik kan wel huilen....

Meer mensen met dit gevoel? :(

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:12

Wat klinkt dat vervelend badeendje. Wees niet te streng voor jezelf! Het is niet gemakkelijk nu, studeren. Wat zou je zeggen als een vriendin van je dit probleem aan je zou voorleggen ?

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:15

Ik lees een dagje niet mee en we worden meteen weer belachelijk gemaakt. :+ Ik weet in ieder geval dat ik over 50 jaar niet ga zitten zeiken tegen jongeren met 'in de corona crisis, toen hadden wij het pas zwaar!1!!'.

Badeendje, heel herkenbaar. Ik heb de knoop al doorgehakt en ga pas september afstuderen, echt een last van mijn schouders. Ik dacht ook 'ik moet gewoon, even doorzetten'. Maar als ik zo was blijven denken had ik er helemaal doorheen gezeten, denk ik. Nu heb ik eindelijk weer af en toe sprankjes motivatie en heb ik gewoon zin om een half jaar helemaal mijn eigen ding te gaan doen vanaf februari.
En ik heb een trui van mijn school gekregen :') Zit wel enorm lekker, daar niet van.

Docenten van mijn minor nu proberen gelukkig het zo makkelijk mogelijk voor ons te maken. Eigenlijk hadden we voor de kerst een toets, hebben ze verplaatst naar eind januari. Het is ook een minor die gaat over brein en dingen als mentale gezondheid komen veel voor. Dus docenten zijn enorm begripvol en proberen ons echt te motiveren, echt voor het eerst dat ik dit meemaak in mijn jaren hbo's.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:38

Ik heb voor alsnog niets gekregen van de uni :').

Alleen af en toe de rector die 'ons' aanspreekt via het Instagram account. nou wat een feest

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:06

Wij kregen een stoffen mondkapje :))

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:37

Het enige dat ik gekregen heb is een rekening van 7,5 euro voor de software die mijn uni nu moet gebruiken :Y)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 19:40

Ik een reep chocolade in de smaak gluhwein en wat stickers met "keep going" :')

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:42

Ik idd ook precies niets, zelfs niet cijfers waar ik op wacht haha

Edit; ik lieg trouwens, heb wel deadlines, tentamens en hoorcollege van vorig jaar gekregen

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:21

Ik meld me weer! :knuffel:

De laatste tijd wat minder actief geweest, heb namelijk tijdens de kerstvakantie ook gewoon echt vakantie gehouden! Ik heb op woensdag, donderdag en vrijdag een bijbaan (vanaf 1 dec. tot 10 jan.), omdat ik deze periode maar 1 vak had.

Nu richting de tentamens... ik heb 2 tentamens (waarvan 1 herkansing), de eerste is op 11 januari. We hebben nog niks gehoord of we naar de campus moeten komen om het tentamen te maken of dat het mogelijk toch een online tentamen wordt. :')

Eigenlijk heb ik het al wel een beetje gehad weer, alles is zo slecht geregeld! -O-

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:22

Waar woon je?
Want in principe is in Nederland alle fysieke educatie tot en met 19 januari geschrapt en zou ik uitgaan van online

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:28

Enige wat ik kreeg was een lading e-mails die precies nietszeggend waren :') .

En ik kreeg studievertraging door corona, ook niet het cadeautje waar je op wacht :') .

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:32

Wat balen dat jullie zo weinig hulp krijgen zeg. Op de school waar ik stage loop proberen we echt alle zeilen bij te zetten om studenten zo goed mogelijk te ondersteunen. Er wordt gecommuniceerd met de coaches, van wie ze verwachten dat er extra hulp nodig hebben bijvoorbeeld. Een aantal studenten met moeilijke thuissituatie of problemen mogen bijv wel naar school komen om daar te studeren.
Dat is mbo, ik zou het niet meer dan normaal vinden dat ze dat op hbo of uni ook deden zeg. Stom!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:38

Pabie schreef:
Waar woon je?
Want in principe is in Nederland alle fysieke educatie tot en met 19 januari geschrapt en zou ik uitgaan van online

In Nederland, maar bij ons is de campus nog wel open voor sommige dingen waaronder sommige tentamens, labbezoeken etc. Maar of mijn tentamen daar dus bij hoort, geen idee... :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:44

pateeke schreef:
Wat klinkt dat vervelend badeendje. Wees niet te streng voor jezelf! Het is niet gemakkelijk nu, studeren. Wat zou je zeggen als een vriendin van je dit probleem aan je zou voorleggen ?

Lief, dankjewel. Ik zou zeggen, wat maakt dat halve jaartje nou uit, stel het uit. Ik heb vandaag mijn studiebegeleider gemaild om een gesprek in te plannen. Er is echt een last van me afgevallen zeg!

Wat goed Nina, wat ga je het aankomende half jaar dan doen?

Wel ironisch dat de rest ook nauwelijks wat hoort van de onderwijsinstellingen. Het voelt goed om te lezen dat de rest ook moeite heeft, maar tegelijkertijd vind ik het ook echt heel stom voor jullie. Je bent zo druk bezig met je toekomst, daar betaal je veel geld voor, en je krijgt eigenlijk gewoon een 'ja zoek het zelf maar uit' mededeling weer terug. Heel teleurstellend.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:05

Badeendje schreef:
pateeke schreef:

Lief, dankjewel. Ik zou zeggen, wat maakt dat halve jaartje nou uit, stel het uit. Ik heb vandaag mijn studiebegeleider gemaild om een gesprek in te plannen. Er is echt een last van me afgevallen zeg!

Je mag dat ook tegen jezelf zeggen :). Goed dat je de studiebegeleider gemaild hebt en het een last van je schouders heeft doen vallen!

Vervelend dat er bij velen zo slecht gecommuniceerd wordt. Dat levert alleen maar onnodig veel bijkomende stress op. ;( .

Veel succes in elk geval voor iedereen hier!

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:09

Hoi! Ik lees al even mee en vind het gezellig en fijn om ook mee te praten! Ik zit nu in het derde jaar van mijn studie en ga vanaf februari een half jaar stage lopen. Ik zie op tegen het nog mindere contact met medestudenten, aangezien iedereen op een andere plek zit, maar gelukkig komt er een vriendin een half jaar bij mij op de gang wonen dus dat scheelt een hoop. Ik merk dat ik de motivatie om te leren steeds minder heb, en de hele dag achter de laptop valt me soms wel zwaar. Ik probeer nu om elke dag te wandelen met de app ommetje, in de hoop dat dat helpt in mijn motivatie. Ik struggle er dan wel mee in mijn planning dat ik dan 20 minuten ‘verlies’ aan tijd die ik ook had kunnen besteden aan school, maar goed dat moet ik even van me afzetten want naar buiten gaan is ook belangrijk.

Dikke knuffel voor iedereen die dat op dit moment nodig heeft :knuffel:

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:18

Badeendje, aan mijn eigen bedrijf werken (ook uitbreiden ervan), veel meer theoretisch leren over de kant van mijn studie waar ik in wil afstuderen en vooral mijn creativiteit weer terugvinden met allerlei projecten. Ik voel me nu net zo'n robot op de lopende band die maar door blijft gaan.
Eventueel ook een bijbaan in de richting van mijn studie, maar dat is alleen leuke extra en geen 'moeten'.
En dat advies voor een vriendin mag je zeker ook tegen jezelf zeggen inderdaad!

Welkom Lisa! Begrijpelijk, wel fijn dat een vriendin zo dichtbij komt wonen! Je denkwijze dat je met wandelen 20 minuten 'verliest' wat je ook aan school had kunnen besteden heb ik helaas ook. Zo slecht eigenlijk, maar zo lastig om om te schakelen naar juist iets positiefs. Probeer die wandelingen juist in te plannen, dat je moet wandelen. Schrijf het echt op in je dagplanning alsof het een taak is om je rustmomentje te pakken. Dat lijkt bij mij soms te werken en voel ik me minder schuldig.

Ik heb een mail terug van degene die afstuderen regelt, ik had in de vakantie dus gemaild dat ik later ga afstuderen. Ze zegt dat ze vindt dat ik er goed over heb nagedacht en... dat ze het ook wel snapt en zegt dat het niet echt ideale omstandigheden zijn om te werken aan een afstudeeropdracht :') Dat vond ik wel grappig. Het is natuurlijk ook zo, maar dat verwacht je toch niet te horen vanuit zo'n iemand.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:25

@Lisa_22: Gezellig dat er een vriendin bij je op de gang komt wonen. Stage lopen in deze tijd lijkt me inderdaad ook wel heel lastig. Over het missen van het contact kan ik niet echt meepraten, ik ken nog eigenlijk niemand... ik volg een pre-master, zonder vaste klassen en gemengd met studenten van jaar 3 scheikunde/biologie en alles door elkaar. :')

@Badeendje: Dappere keuze! :knuffel:

@Pateeke: inderdaad! Een hoop (onnodige) stress! Vandaag weer een enorme stressdag gehad, want ik stond niet ingeroosterd voor het tentamen. Mijn studiebegeleider wordt onderhand gek van mij, denk ik... :') Ik heb de examenbalie maar gebeld, die zeiden dat ze kijken naar Osiris en dat ik daar wel aangemeld was, dus dat het wel goed zou komen... :o Maar door alle stress sta ik dus wel alvast ingeschreven voor de herkasing... :o?