Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:16

cinniz123 schreef:
Zo’n opmerking kan ook ontzettend demotiverend zijn want wat als het bij diegene nou niet zo snel verloopt?
2 weken is echt niet een normale gang van zaken hoor en kan haast niet geloven dat een serieuze orthopeed dit goed zou keuren want als die uit de kom schiet mag hij het oplossen.

Precies dit. Mijn vader moest 2 nieuwe heupen. Ze hebben eerst de ergste vervangen. Hij was echt enorm fit, 5 dagen per week in de sportschool waar hij veel sterker was als alle jongere mannen, 6 dagen per week golven, noem alles maar op.
Operatie is goed gegaan in principe, maar er is iets gebeurd met de spier waardoor hij vele malen langer niet eens normaal kon lopen en nu bijna jaar later nog steeds niet op oude niveau is en niet zeker of dat ooit nog komt. Hij heeft de andere heup dus ook uitgesteld, want hij vertrouwt het niet meer. Tegen hem was gezegd vanwege fitheid en alles hij heel snel alles weer zou kunnen. Niet dus.

Zelf heb ik al jaren extreem veel last van heupen, maar stom genoeg zijn ze nooit op de foto gezet. Er wordt gewoon geroepen dat het bij mijn chronische aandoening hoort en het niet nodig is om te kijken of er niks meer aan de hand is. Ook al subluxeren ze regelmatig en doet het echt pijn. Ik lees dus wel met veel belangstelling mee hier al een hele tijd. Paardrijden kan ik al jaren alleen op eigen paard en eigen zadel en dan alsnog met minimaal 4 keer per jaar de zadelmaker erbij en 3 keer fysio per week. Dan alsnog moet ik er soms letterlijk afgetild worden en rolstoel in.

cinniz123

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:39

Jeetje MWM klinkt heftig joh voor jezelf en ook voor je pa.
Ik kan daarom dus wel vallen om over zulke domme reacties maar goed vaak zijn het ook reacties van mensen die zelf niet zo’n operatie hebben gehad :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:27

Het ligt ook aan de manier van opereren. Ik mocht 6 weken alleen met krukken lopen en niet meer dan 90 graden buigen, anders kon ie uit de kom schieten. Daarna ging de revalidatie ook niet zoals voorspeld, ik heb nog zeker 2 jaar als een eend gewaggeld. Pas na intensieve revalidatie therapie ging het beter. Het bleek ook dat ik fibromyalgie had erbij.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:30

Inmiddels ben ik een maand verder en gaat het goed! Loop nagenoeg zonder krukken, alleen voor lange stukken, ongelijke ondergrond of in de drukte neem ik nog een kruk mee.

Helaas hebben ze bij de operatie veel kracht op m’n been moeten zetten waardoor eigenlijk het bovenbeen nog steeds gekneusd is. Hier heb ik meer last van dan van de heup of litteken haha. Bovenbeen is nog steeds dik, en er komen nog diepgele blauwe plekken naar boven. Hierdoor moet ik goed opletten de boel niet te overbelasten en een peesblessure oid op te lopen.

Maar al met al, gaat goed en nog geen moment spijt!

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:33

Hi!

Ik zit ook al even mee te lezen, al jaren klachten.
Nu al maanden pijn aan mijn vooral linker heup.
Dit werd alleen maat erger.
Ik kan inmiddels nog geen paar passen lopen zonder dat het zeer gaat doen.
Uiteindelijk naar de huisarts, en ja hoor artose in beide heupen.

Ik ben nu 38 maar heb dus al jaren klachten alleen zijn ze door de jaren heen veel erger geworden.
Net een jaar klaar met alle behandelingen vanwege borstkanker, gelukkig helemaal genezen en nu weer dit aan mn mouw.

Nu kreeg ik dus alleen even de assistente en behalve een doorverwijzing, voor de fysio niks geen afspraak. Geen uitleg noppes.

Er is ook alleen maar een foto gemaakt, en de radioloog heeft 2 zinnen opgeschreven.

Ik merk dat ik hier wel veel moeite mee heb.

Ik heb even gezocht over artose en alles wat er staat doe ik al;
Bij de fysio zou je oefeningen moeten krijgen om sterker te worden,

ik rij zware tour met mijn paard geef les dus “wandel” de hele dag door wat goed zou moeten zijn…
Ik ga naar de sportschool doe al geen oefeningen meer die “pijn” veroorzaken, maar dus eigenlijk al wel de goede oefeningen van de spieren die je zou moeten trainen.
Ik maak mij toch wel veel zorgen over de toekomst. Ik kan niet minder doen dan ik nu doen of ik moet stoppen met mijn leven ?!
Mijn werk en sport is lesgeven en paardrijden.

Ik ga zeker niet jaren pijnstillers eten om de dag door te komen.

Hoe is jullie ervaring?
Ik was zo boos dat ik zo afgewimpeld wordt zo voelt t ook echt. Alsof ik een beetje last heb, daar zou ik geen eens voor naar de huisarts gaan.

Wat is de normale gang van zaken als er artose ontdekt wordt als je jong ben? Komt er dan verder onderzoek of iets?

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:30

Ben je niet bij een orthopeed geweest voor de uitslag? En anders zou ik zeker een afspraak maken bij de huisarts, die zou toch meer uitleg moeten kunnen geven en een doorverwijzing regelen. Voor jezelf moet je dan beslissen of je een operatie nodig vindt. Op een gegeven moment is de pijn bij alles aanwezig en wordt je beperkt in je dagelijkse leven. En wil je dat voor de komende 40 of meer jaar. En laat je niet te snel afwimpelen dat je te jong zou zijn. Protheses gaan tegenwoordig veel langer mee en revisies zijn ook mogelijk. Ik was dan wel eind 50 bij mijn operaties maar wat een opluchting om gewoon alles weer te kunnen doen zonder hele dagen pijn.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:35

Odieta, ik had ook veel meer last toen ik nog paard reed, ben ook gestopt vanwege de pijn de gehele dag door.
Ik zou toch nog eens bellen en een verwijzing vragen voor onderzoek in het ziekenhuis.

Ik ben ook steeds meer aan het nadenken om weer eens verder te gaan lees inderdaad dat men tegenwoordig veel meer kan dan 10 jaar terug.
Ik zou toch heel graag het mennen combineren met rijden maar ik verwacht dat ze omdat ik weinig last heb sinds ik gestopt ben met paardrijden ze niet echt iets willen doen eraan.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:35

https://www.heupafwijkingen.nl/

Ken je deze? Als moeder van een kind met een (inmiddels hopelijk verholpen) heupafwijking ben ik hier lid van, hier zit veel kennis.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:18

Ik heb helaas slijtage en een sliepverkorting in mijn linkerheup. Ik ben 3 keer geopereerd. Ik heb een eigen paard en rijd nog 2 paarden bij. In de winter periode heb ik erg last van m’n heup. Vooral als ik m’n eigen paard gereden heb (vrij flegmatiek/meer been geven). Ook bepaalde type zadels doen mij zeer. Ik laat mijn eigen zadel vaker nakijken, omdat ik compenseer. Dit heeft invloed op de kussens van mijn zadel, maar ook op mijn paard.

Wees voorzichtig. Proberen kan altijd, maar ik kijk wel uit op welk paard ik stap. Vallen is een risico. Ik ga aankomende maand weer voor controle voor m’n heup. Ben benieuwd.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:44

Gizeppie schreef:
Wees voorzichtig. Proberen kan altijd, maar ik kijk wel uit op welk paard ik stap. Vallen is een risico. Ik ga aankomende maand weer voor controle voor m’n heup. Ben benieuwd.

Vallen is niet een groter risico met een heup prothese. Er gebeurt echt niks met de prothese zelf.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:18

Ik baal echt…
Ruim 2,5 jaar geleden heb ik een heupprothese gekregen en dat ging helemaal prima tot ik 28 sept een fiets ongeluk heb gehad.
Ben frontaal op iemand geklapt die het nodig vond zonder enige richting aan te geven voor mij langs af te slaan,remmen deed ik wel maar had geen zin meer.
Zowel mn dochter als ik zijn op de grond geklapt en in eerste instantie was ik alleen met mijn dochter bezig ondanks dat ik wel open lag bij mn teen en knie en pijn had in mn schouder.
Ik dacht dus de dagen erna dat de last van mn heup kwam doordat mn knie zo’n pijn deed en ik compenseerde waardoor ik mn heup voelde maar ik zag later toch een lichte blauwe plek.
6 dagen na de val toch naar de huisarts gegaan en die stelde me gerust dat als er echt iets mis zou zijn met de prothese dat het erger zou voelen en dat mn knie gekneusd was.
Nu heb ik sinds 2 dagen enorme pijnscheuten met een bepaalde beweging dus toch maar een afspraak bij de fysio gemaakt.
Hoop echt dat het niets is maar leuk is anders door iemand die niet oplet in t verkeer :(

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:59

cinniz123 schreef:
Ik baal echt…
Ruim 2,5 jaar geleden heb ik een heupprothese gekregen en dat ging helemaal prima tot ik 28 sept een fiets ongeluk heb gehad.
Ben frontaal op iemand geklapt die het nodig vond zonder enige richting aan te geven voor mij langs af te slaan,remmen deed ik wel maar had geen zin meer.
Zowel mn dochter als ik zijn op de grond geklapt en in eerste instantie was ik alleen met mijn dochter bezig ondanks dat ik wel open lag bij mn teen en knie en pijn had in mn schouder.
Ik dacht dus de dagen erna dat de last van mn heup kwam doordat mn knie zo’n pijn deed en ik compenseerde waardoor ik mn heup voelde maar ik zag later toch een lichte blauwe plek.
6 dagen na de val toch naar de huisarts gegaan en die stelde me gerust dat als er echt iets mis zou zijn met de prothese dat het erger zou voelen en dat mn knie gekneusd was.
Nu heb ik sinds 2 dagen enorme pijnscheuten met een bepaalde beweging dus toch maar een afspraak bij de fysio gemaakt.
Hoop echt dat het niets is maar leuk is anders door iemand die niet oplet in t verkeer :(

Wat balen! Ik zou eerst een afspraak bij de orthopeed maken voor een controle foto voordat ik een fysio eraan zou laten zitten eigenlijk…

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:12

carina schreef:
cinniz123 schreef:
Ik baal echt…

Wat balen! Ik zou eerst een afspraak bij de orthopeed maken voor een controle foto voordat ik een fysio eraan zou laten zitten eigenlijk…

Nee ik vertrouw mn fysio echt volledig dat is echt een kundige knul die heeft me ook vanaf de operatie onder behandeling gehad.
Als hij twijfelt of hij denkt dat doorsturen nodig is zal hij dat ook gelijk zeggen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 01:29

Hoe erg waren jullie klachten toen jullie een afspraak hadden voor een intake voor een heupprotese?

Ik wil komende week naar de huisarts gaan.
Sinds oktober gaat het af en aan beter/slechter.

Momenteel volledige dosis paracetamol inname en nog steeds pijn snachts.
Loop al heel lang te trekken met m'n been. Wandeling of fietsen kan ik niet. Veel staan ook niet.

En toch voel ik me bezwaard naar de dokter te gaan. Want tja nog zo jong en in mijn beleving niet genoeg last van mijn heup.

De tests op internet bij de ziekenhuizen geeft aan milde klachten neem contact op met een huisarts.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:03

Spaikey schreef:
Hoe erg waren jullie klachten toen jullie een afspraak hadden voor een intake voor een heupprotese?

Ik wil komende week naar de huisarts gaan.
Sinds oktober gaat het af en aan beter/slechter.

Momenteel volledige dosis paracetamol inname en nog steeds pijn snachts.
Loop al heel lang te trekken met m'n been. Wandeling of fietsen kan ik niet. Veel staan ook niet.

En toch voel ik me bezwaard naar de dokter te gaan. Want tja nog zo jong en in mijn beleving niet genoeg last van mijn heup.

De tests op internet bij de ziekenhuizen geeft aan milde klachten neem contact op met een huisarts.

Gewoon gaan ,je roept al langer dat je weer terug moet gaan voor een afspraak maar herkenbaar hoor :o ik stelde het ook zelf continu uit tot ik huilend bij mn eigen orthopeed zat en zij aan mij vroeg wat doe je je zelf aan ben je al klaar voor een prothese?!
Ik was en ben jonger als jij en had veel pijn maar deed nog alles maar met beperking en liep ook al jaren kreupel,pijnstillers gebruikte ik niet omdat ik daar buikpijn en andere ongemakken van kreeg.
Een orthopeed doet toch ook bewegingstesten bij je?aan de hand daarvan kunnen zijn heel goed zien of je beperkingen hebt.

_Patriesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:48

Wat fijn dat er een topic is, net even wat pagina's teruggelezen. Eind januari word ik geopereerd.

Heel herkenbaar je twijfels/jezelf bezwaard voelen Spaikey. Ik ben 36 jaar en kom nooit bij de huisarts dus ik herken wel wat dingen uit jouw verhaal.
De eerste keer toen ik naar de huisarts ging was iets meer dan een jaar na een val van mijn pony. In de maanden ervoor gestopt met hardlopen, meer moeite gekregen met bewegen (als ik mijn been over een draadje heen zwaaide knak geluiden en soms zwarte vlekken voor mijn ogen van de pijn). Op een gegeven moment veel pijn tijdens zitten waardoor ik moeite kreeg met werken (kantoorwerk, dus zittend beroep) laatste druppel was bij mij slecht slapen daar trek ik de grens. Slaap is voor mij soort van heilig, als ik slecht slaap word ik er niet leuker op :o }>
Huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis. Na röntgenfoto's + onderzoek daar bleek er een breukje/scheurtje in mijn heup te zitten (gaan uit door de val van pony) waardoor er artrose is ontstaan.

Bij mij was het vooral opmerkingen vanuit mijn omgeving, blijkbaar had ik dat nodig als laatste zetje. Dus bij deze mijn "digitale" zetje om naar de huisarts te gaan :) ;)

Wat ontzettend balen van het fiets ongeluk cinniz123, hoe gaat het nu?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:57

_Patriesz schreef:
Wat fijn dat er een topic is, net even wat pagina's teruggelezen. Eind januari word ik geopereerd.

Heel herkenbaar je twijfels/jezelf bezwaard voelen Spaikey. Ik ben 36 jaar en kom nooit bij de huisarts dus ik herken wel wat dingen uit jouw verhaal.
De eerste keer toen ik naar de huisarts ging was iets meer dan een jaar na een val van mijn pony. In de maanden ervoor gestopt met hardlopen, meer moeite gekregen met bewegen (als ik mijn been over een draadje heen zwaaide knak geluiden en soms zwarte vlekken voor mijn ogen van de pijn). Op een gegeven moment veel pijn tijdens zitten waardoor ik moeite kreeg met werken (kantoorwerk, dus zittend beroep) laatste druppel was bij mij slecht slapen daar trek ik de grens. Slaap is voor mij soort van heilig, als ik slecht slaap word ik er niet leuker op :o }>
Huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis. Na röntgenfoto's + onderzoek daar bleek er een breukje/scheurtje in mijn heup te zitten (gaan uit door de val van pony) waardoor er artrose is ontstaan.

Bij mij was het vooral opmerkingen vanuit mijn omgeving, blijkbaar had ik dat nodig als laatste zetje. Dus bij deze mijn "digitale" zetje om naar de huisarts te gaan :) ;)

Wat ontzettend balen van het fiets ongeluk cinniz123, hoe gaat het nu?

Beetje het zelfde nog.
Betrap mezelf erop dat ik mn been weer moet helpen met bijv ergens op of overheen stappen.
Maar ja ik ben net als de bovenstaande moet mezelf ook een schop onder mn kont geven om weer naar de fysio te gaan.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:19

Ik ga vanmiddag een röntgenfoto laten maken.
Heb na een telefoontje naar de huisarts meteen een verwijzing gekregen.

Ik ben ook te hard voor mezelf wil niet zeuren en gewoon doorgaan.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:38

Röntgenfoto inmiddels gemaakt en uitslag bij de huisarts gekregen.
Volgens de huisarts lichte slijtage en dus paracetamol opbouwen en mocht dit niet voldoende zijn ibuprofen erbij. En anders pijnstillers via de huisarts.

Als ik maar niet teveel beweeg is het te doen maar ja das nou net niet de bedoeling, we zullen zien.

Ik ga nu verder opbouwen en meer bewegen kijken wat dat doet

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:36

Zijn er hier ook mensen die al langere tijd een kunstheup hebben? Ik heb die van mij nu 12,5 jaar. Was 42 toen ik hem kreeg. Ik merk dat ik vaker pijn heb in mijn heup. Eerst alleen als ik veel gedaan had. Maar nu ook wel als ik weinig gedaan heb. Geen vreselijke pijn, maar maak mij een beetje zorgen. Straks is de prothese niet goed meer, hoe kom ik daar achter?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:36

Ik heb die vraag toen gesteld hoe weet ik dat mijn prothese toe is aan vervanging en toen zei hij dan krijg je weer pijn en soms hoor je gepiep en gekraak.
Maar ben nog niet zover dus kan je helaas niet helpen.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:38

Tinka schreef:
Zijn er hier ook mensen die al langere tijd een kunstheup hebben? Ik heb die van mij nu 12,5 jaar. Was 42 toen ik hem kreeg. Ik merk dat ik vaker pijn heb in mijn heup. Eerst alleen als ik veel gedaan had. Maar nu ook wel als ik weinig gedaan heb. Geen vreselijke pijn, maar maak mij een beetje zorgen. Straks is de prothese niet goed meer, hoe kom ik daar achter?

Ik denk gewoon contact opnemen met de arts zou jou geopereerd heeft.
De mijne zit in oktober 2 jaar en ze zeiden zodra ik iets voel of merk aan de bel trekken.
Dit was in het Sint-Maarten kliniek in Nijmegen.

Ik zal straks even alle berichten lezen.
Loop wat achter.

Ik moet straks naar het ziekenhuis omdat de huisarts mij heeft doorgestuurd. Ik heb in de nacht heel veel last van rugpijn. Mijn rechterheup in de lies begint nu ook meer pijn te doen. Na sporten en soms ook zomaar mijn biven been. Zo irritant.
Bij foto s was te zien forse artrose.
Ben benieuwd wat ze nu weer gaan zeggen omdat ze mij toen nog te jong vonden. Gekke is de assistente zei je je krijgt een andere orthopeed want bij wie je zat is voor voeten en enkels.
Nu snap ik waarom ze mij na zoveel jaar doorstuurde naar Nijmegen met ja je hebt er recht op maar je bent te jong misschien kan Sint-Maarten iets anders verzinnen . Kom je daar : je krijgt een nieuwe heup pfff.