Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:45

Ik snap jullie punt en vind het ten eerste ontzettend knap hoe open erover gesproken kan worden.
Dat neemt echter niet weg dat er soms een keuze gemaakt moet worden. Er zal altijd een groep benadeeld (ik kan even niet een meer passend woord vinden) worden. Door het niet toelaten van bepaalde foto's wil niet zeggen dat het weggestopt of taboe moet zijn. Absoluut niet. Echter moet er een knoop worden doorgehakt. En als dat betekend dat er daardoor wel een paar mensen mee geholpen worden is dat niet verkeerd lijkt mij ?
Zo is het bespreken van zelfmoordgedachtes en plannen ook niet de bedoeling maar zegt niemand dat het hebben van die gedachtes of de poging ertoe omdat er iets heftigs gebeurd taboe is. Het is alleen een te grote trigger en een te grote verantwoordelijkheid voor mensen op een anoniem forum.
Ik denk dat het doorbreken van een taboe misschien meer impact heeft in directe zin dan op een forum waar anoniem zijn en mensen van alle leeftijden en levensstijlen bij elkaar zitten.

Want waar trek je de grens, iemand die 20 jaar geleden zich gesneden heeft en dat niet meer doet of iemand die dat net 3 min geleden heeft gedaan en dat laat zien. Met het gevolg dat mensen zich ongerust gaan maken.

Ikzelf waardeer jullie input zeker hierin en ik denk mijn mede mods ook. We vinden het ook niet altijd even makkelijk. En laat me zeker vooropstellen dat niemand een lichamelijke of geestelijke gesteldheid hoeft te verbergen voor de omgeving. Rekening houden met elkaar lijkt me het beste hierin.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:56

Mijn punt is dus juist dat ik zeer betwijfel of zo’n actie mensen wel helpt. Ik denk dus dat je er meer mensen mee kwetst en het tegenovergestelde bereikt van wat je wil.
Dat zo’n foto en tekst zou triggeren is erg gebaseerd op de gedachte dat men het doet om stoer te zijn ofzo. Alsof je er trots op bent en het doet om gave littekens te krijgen. Die mensen zijn er vast ook bij maar het is een hele kleine minderheid. De meerderheid doet het als emotieregulatie en dan raak je dus niet snel getriggerd door zoiets. Maar juist wel door de afkeuring ervan en het moeten verbergen. Want je kan wel zeggen dat het niet weggestopt moet worden maar deze actie bewijst imo juist wel dat het moet. Gemiste kans denk ik.

Dit is wel het laatste wat ik hier over zeg, voor m’n eigen gemoedsrust moet ik het hierbij laten. Ik hoop dat dit mensen aan het nadenken zet over hoe dit gevoelige onderwerp hele andere kanten kan hebben die vaak niet worden gezien.

Lestrange01

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:11

Ik ben op werk dus ik kan niet echt reageren, maar ik wil even tegen zwerte zeggen dat ik het 100% met je eens ben!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:25

Zwarte dankjewel voor jouw kijk hierin ! Het is zeker iets om over na te denken wat we ook zeker doen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:44

Dank voor jullie open en verhelderende posts. Het heeft ons absoluut aan het denken gezet :j

Ergens in een reactie werd een parallel getrokken met het beleid omtrent anorexia en dat zette mij aan het denken. Op Bokt mag gepost worden over anorexia, maar we trekken de grens bij wat vaak 'pro-ana' berichten worden genoemd: die staan we niet toe. We zouden voorstellen om vanaf nu op een vergelijkbare manier om te springen met posts hier. Dus: alle foto's van wonden of littekens mogen gedeeld worden, ongeacht hoe deze zijn ontstaan. Echter zouden we het niet toestaan als iemand verse automutilatie-wonden zou plaatsen. Daarnaast graag in spoilertags plaatsen, wanneer foto's als schokkend ervaren kunnen worden, maar dat doen jullie al. Daarnaast zetten we een triggerwarning in de OP, dat (in algemene zin) de foto's die hier geplaatst worden als trigger kunnen werken.

Ik hoop dat jullie je hierin kunnen vinden. Excuses dat er modacties rauw op het dak vielen van sommigen, dat was uiteraard echt niet de bedoeling...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:55

Nog eentje om t af te leren?
Een plaatje van een blauwe plek.
Daar heeft een paard op gestaan. Helaas was ik overlopen door een kudde paarden. Naast een gebroken been had ik nog 7 gebroken ribben en 2 breuken in mijn linker elleboog.

Spoiler:
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:04

Hanmar schreef:
Dank voor jullie open en verhelderende posts. Het heeft ons absoluut aan het denken gezet :j

Ergens in een reactie werd een parallel getrokken met het beleid omtrent anorexia en dat zette mij aan het denken. Op Bokt mag gepost worden over anorexia, maar we trekken de grens bij wat vaak 'pro-ana' berichten worden genoemd: die staan we niet toe. We zouden voorstellen om vanaf nu op een vergelijkbare manier om te springen met posts hier. Dus: alle foto's van wonden of littekens mogen gedeeld worden, ongeacht hoe deze zijn ontstaan. Echter zouden we het niet toestaan als iemand verse automutilatie-wonden zou plaatsen. Daarnaast graag in spoilertags plaatsen, wanneer foto's als schokkend ervaren kunnen worden, maar dat doen jullie al. Daarnaast zetten we een triggerwarning in de OP, dat (in algemene zin) de foto's die hier geplaatst worden als trigger kunnen werken.

Ik hoop dat jullie je hierin kunnen vinden. Excuses dat er modacties rauw op het dak vielen van sommigen, dat was uiteraard echt niet de bedoeling...

Goede oplossing denk ik :j jullie ook bedankt voor met meedenken!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:25

Dank voor jullie meedenken hierin :)

Nu kunnen we weer met zn allen gefascineerd kijken naar alles haha

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:26

Super.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 21:40

Hanmar; Top! *\o/*

Imker; Jeetje :oo

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:40

Een stomme val bij het boulderen waarbij mijn enkel ontwricht was, binnenste enkelbanden gescheurd en kuitbeen gebroken.
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:48

nathe schreef:
Een stomme val bij het boulderen waarbij mijn enkel ontwricht was, binnenste enkelbanden gescheurd en kuitbeen gebroken.
Spoiler:
[ [url=m/FAb7iI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
[ [url=m/SqJh8N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
[ [url=m/5Uu4n0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh jeetje ik geloof niet dat ik ooit een dichtgeniete wond ooit van zo dichtbij heb bekeken... wat zie dát er naar uit zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:04

Ik kan mij haast niet voorstellen dat die nietjes mooi genezen...

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:05

nathe schreef:
Spoiler:
[ [url=m/FAb7iI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
[ [url=m/SqJh8N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
[ [url=m/5Uu4n0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow! Dat moet zeer gedaan hebben.
Weet je waarom de artsen hebben gekozen voor nietjes ipv hechtdraad?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:12

Die foto’s waren van de dag na de operatie en toen dacht ik inderdaad ook dat dat nooit mooi ging worden -O-

Geen idee waarom ze nietjes gebruikt hebben... ik denk dat ze dat tegenwoordig vaker doen.
Even snel een foto getrokken hoe het nu is (10 maanden later). Ik krijg van de kinesisten vaak te horen dat het echt heel netjes is.

Niet de beste foto’s van kwaliteit...

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:17

Oke wow dat had ik niet verwacht na hoe het met die nietjes eruit zag! :oo

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:44

klein zijsprongetje, wel half on topic:

Bij mijn weten werd er vroeger, als in zeer vroeger, op "vergelijkbare" wijze geniet. Toen kon men nog niet hechten. Maar men had wel de beschikking over stevige oorwormen die "leuke" knijpers hadden. Die werden als nietjes gebruikt.

Zon oorworm werd op de goede plek tegen de huid gehouden, en zodanig getriggerd dat hij zijn knijpers samentrok. Dan knipte men het lijf eraf, en de knijpers bleven in samengetrokken houding achter in de huid. En zo een rijtje netjes naast elkaar hield de huid als het ware "geniet" bij elkaar.

klinkt heel barbaars wellicht, maar het principe is dus gelijk. en ik vind het bijzonder inventief dat dat ruim voor de tijd van hechtingen op deze wijze gedaan kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:48

Wat interessant!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:52

Femke_Tweety schreef:
klein zijsprongetje, wel half on topic:

Bij mijn weten werd er vroeger, als in zeer vroeger, op "vergelijkbare" wijze geniet. Toen kon men nog niet hechten. Maar men had wel de beschikking over stevige oorwormen die "leuke" knijpers hadden. Die werden als nietjes gebruikt.

Zon oorworm werd op de goede plek tegen de huid gehouden, en zodanig getriggerd dat hij zijn knijpers samentrok. Dan knipte men het lijf eraf, en de knijpers bleven in samengetrokken houding achter in de huid. En zo een rijtje netjes naast elkaar hield de huid als het ware "geniet" bij elkaar.

klinkt heel barbaars wellicht, maar het principe is dus gelijk. en ik vind het bijzonder inventief dat dat ruim voor de tijd van hechtingen op deze wijze gedaan kon worden.

Gaaaaatver ik had in het begin nog de hoop dat het om een soort gereedschapje ging..... tot je zei dat het lichaam eraf geknipt werd
WTF dat is echt smerig :') Dan had ik in die tijd echt de wonde maar open gehouden en ingepakt denk hahahaha
Ik kan een hele hoop hebben maar als er beestjes aan te pas komen... bah!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:57

Ik denk dat de gemiddelde mens in die tijd wel meer beestjes op het lijf had.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:04

Dat lijkt mij een erg onwaarschijnlijk broodjeaapverhaal. De achterlijfaanhangsels van oorwormen kunnen helemaal niet zo krachtig worden samengeknepen. Daar zou je geen wond mee kunnen dichthouden.

Er zijn overigens wel mierensoorten waarvan men de beet van de soldaten voor dit doel gebruikt(e).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:07

oomens schreef:
Dat lijkt mij een erg onwaarschijnlijk broodjeaapverhaal. De achterlijfaanhangsels van oorwormen kunnen helemaal niet zo krachtig worden samengeknepen. Daar zou je geen wond mee kunnen dichthouden.

Er zijn overigens wel mierensoorten waarvan men de beet van de soldaten voor dit doel gebruikt(e).

Het is ook een verhaal dat ik lang geleden eens gehoord heb. Volledig onwaarschijnlijk vind ik het ook niet. Maar wellicht dat men mieren bedoeld heeft, toen mij het verhaal verteld werd.
Ik blijf het wel een schitterend verhaal vinden, dat ik ook gewoon echt bijna letterlijk voor me kan zien.

Ik zal er eens wat meer over opzoeken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:59

Vroeger was men idd heel inventief! Bloedzuigers op bloeduitstortingen, maden om wonden schoon te houden (wat nu nog wordt gebruikt volgens mij!)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:10

IMANDRA schreef:
Vroeger was men idd heel inventief! Bloedzuigers op bloeduitstortingen, maden om wonden schoon te houden (wat nu nog wordt gebruikt volgens mij!)

Idd! En alle mogelijke geneeskrachtige kruiden niet te vergeten!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:18