Meer mensen met trage schildklier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:03

Is daarna je schildklier waarde nog gecontroleerd? En heb je hashimoto of niet? Hier gaat mijn lijf me steeds harder aanvallen en moet ik de medicatie steeds een beetje verder ophogen tot nu toe -O-

AvHdG

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:10

Ik ben ook wel benieuwd idd hoe dat gaat. Bedoel als ik stop zou ik echt een chronisch tekort krijgen. Of is je schildklier zelf ineens harder gaan werken?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:27

Niet weer gecontroleerd, ook niet weer bij de arts geweest. Ze hebben nooit gecontroleerd wat het was, dat wilden ze niet doen. Ook in het UMCG niet. Vonden ze onzin, de medicatie moest maar gewoon opgehoogd worden tot ik me goed voelde en dat kon wel bij de huisarts. Dus dat was verspilde benzine en parkeergeld. Bij het ophogen voelde ik mij alleen maar slechter, tot het zo slecht ging dat ik een week ofzo gestopt ben met de medicijnen om de ophoging ongedaan te maken. En ik begon me beter te voelen. Weer begonnen met de medicatie, weer slechter en weer gestopt. Nog weer begonnen met lagere dosering maar toch ging het weer slechter. Dit ook bij de huisarts aangegeven en gezegd dat ik dacht dat ik moest stoppen. Dat kon volgens hem niet. Een poos getwijfeld en toch maar gedaan. Helemaal gestopt en wat ging het toen beter! En nog steeds dus. Niet perfect, dat zal wel niet meer gebeuren. Daarvoor zal de medicatie wel te veel kapot gemaakt hebben. Maar ik ben al blij met deze verbetering!

Ik heb er zelf wel een theorie over. Ik had in 2010 toen ze eindelijk mijn bloedwaarden controleerden heel erg B12 gebrek en heel erg ijzergebrek, en een traagwerkende schildklier zeiden ze. Waar ik de rest van mijn leven dus medicatie voor zou moeten hebben. Maar ik heb nu zelf eens dingen opgezocht, en blijkbaar kan de schildklier voor B12 afwijkingen zorgen, maar kan een B12 tekort, vooral samen met ijzertekort ook invloed hebben op de schildklier waardoor deze tijdelijk niet goed werkt. Dus had ik die medicijnen ook tijdelijk gemoeten. Je krijgt er geen verkeerde bloedwaarden door als je ze doorgebruikt, want je lichaam krijgt het seintje van alles is op de juiste waarde, de schildklier hoeft niets te doen. En dus creëer je een niet of nauwelijks werkende schildklier. Maar de bijwerkingen van de medicijnen krijg je wel.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:35

Maar dan ben je sws nooit heel lang aan de medicatie geweest en waren je waardes ook niet heel erg neem ik aan? Want als je echt serieuze schildklier problemen hebt kan je op termijn gewoon dood gaan als je je medicatie niet neemt.

en Karuna, dat heb ik dus ook... vreselijk

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:51

Ik kan slecht tegen stress. Dan verdraag ik mijn levothyroxine (T4) niet goed, krijg ik bijv. last van mijn darmen en gewrichten. Ook de Sarcoïdose klachten spelen dan weer op. Ik gebruik ook Liothyroinine (T3) omdat ik het beter doe op een combinatie. Die verdraag ik veel beter in stresstijden. We zijn nu erg druk, ene huis moet schoon, andere huis moet binnenkort leeg, nog werk ernaast, dus het ging niet zo lekker. Nu gebruik ik nog maar een halve T4 en extra T3 en gaat het weer beter.

Afgelopen zomer waren we 6 weken op vakantie, een relaxte roadtrip en na twee weken merkte ik dat ik moest minderen met mijn medicijnen en dat herhaalde zich totdat ik helemaal niks meer gebruikte. Ik was heel verbaasd, maar voelde me geweldig, mijn huid was perfect, ik hield nergens meer vocht vast. Echt supergoed en dat zonder medicijnen.

Na afloop van de vakantie begon de ellende al snel weer: stijf, gewrichtspijn, koud, obsitpatie, niet op woorden kunnen komen, dus weer langzaam begonnen met de medicijnen. En al snel zat ik weer op mijn oude dosis, als vanouds: soms een beetje meer, soms een beetje minder.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:53

@Texas02 Ik denk dat jij dan geen trage schildklier had, maar dat je schildklier zijn werk niet kon doen door gebrek aan ijzer en B12. Fijn dat je het lek gevonden hebt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:56

Wat is jou oorzaak van gebruik van medicatie? Is dat vastgesteld? Geen idee wat de verhouding hashimoto andere oorzaken van een slechtere werking is? Maar ik kan absoluut niet even verminderen en zo snel gaat de aanpassing ook niet met medicatie hier :n

Hier verbruik ik de b12 duidelijk sneller bij ziekte of stress en moet ik eerder spuiten. Schildklier/allergie is dan vaak ook reactiever.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:04

Albertina71 schreef:
Ik kan slecht tegen stress. Dan verdraag ik mijn levothyroxine (T4) niet goed, krijg ik bijv. last van mijn darmen en gewrichten. Ook de Sarcoïdose klachten spelen dan weer op. Ik gebruik ook Liothyroinine (T3) omdat ik het beter doe op een combinatie. Die verdraag ik veel beter in stresstijden. We zijn nu erg druk, ene huis moet schoon, andere huis moet binnenkort leeg, nog werk ernaast, dus het ging niet zo lekker. Nu gebruik ik nog maar een halve T4 en extra T3 en gaat het weer beter.

Afgelopen zomer waren we 6 weken op vakantie, een relaxte roadtrip en na twee weken merkte ik dat ik moest minderen met mijn medicijnen en dat herhaalde zich totdat ik helemaal niks meer gebruikte. Ik was heel verbaasd, maar voelde me geweldig, mijn huid was perfect, ik hield nergens meer vocht vast. Echt supergoed en dat zonder medicijnen.

Na afloop van de vakantie begon de ellende al snel weer: stijf, gewrichtspijn, koud, obsitpatie, niet op woorden kunnen komen, dus weer langzaam begonnen met de medicijnen. En al snel zat ik weer op mijn oude dosis, als vanouds: soms een beetje meer, soms een beetje minder.

Wow dit is echt bizar! Had je zoveel minder stress op vakantie dan in je normale leven dan ofzo dat dat zoveel beter ging?

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:59

Ja ik had wel echt heel veel stress voordat ik op vakantie ging: we waren in 2 huizen aan het verbouwen/aankleden, bruiloft helpen voorbereiden, andere huis voorbereiden op verkoop, druk op het werk en ook heel slecht slapen. En dan vergeet ik vast nog wel andere stressfactoren.

Tijdens die lange vakantie liet ik die stress letterlijk achter in Nederland. Dat was voor na de vakantie.
Mijn man reed en ik keek lekker om me heen (kon niet rijden door een beknelde zenuw), hoefde alleen 's middags te bedenken waar (een beetje op de route) we zouden gaan slapen of onderweg een leuke pauzeplek opzoeken.

Vlak voordat ik op vakantie ging begon ik met HST (hormonen), toen kon ik ineens weer lekker slapen, dat scheelde natuurlijk al heel veel!

Nu heb ik weer veel stress (maar slaap nog steeds prima dankzij HST), er moet nog van alles geregeld, uitgezocht en besteld worden, schoongemaakt en ingepakt, maar half april zijn we verhuisd en grotendeels ingericht en is het andere huis overgedragen. En daarna gaan we een paar weken weg, lekker bijkomen! Ik kijk ernaar uit en hoop dat de fysieke klachten dan weer gaan minderen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 19:56

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 21:40

Ik heb de medicatie 15 jaar lang gehad. Dus dat zou ik wel lang willen noemen. Dat heeft bij mij veel kapot gemaakt, die medicatie. En heel wat jaren van mijn leven weggegooid.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 07:27

Texas02 schreef:
Ik heb de medicatie 15 jaar lang gehad. Dus dat zou ik wel lang willen noemen. Dat heeft bij mij veel kapot gemaakt, die medicatie. En heel wat jaren van mijn leven weggegooid.

Hebben ze geen tpo waarde geprikt? Voor het starten van medicatie? Geen aanval hoor. wat een medische misser.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 08:03

Ik lees mee, afgelopen september ben ik naar de internist geweest vanwege vermoeidheidsklachten. Daaruit kwam alleen een iets te trage schildklier, maar nog niet traag genoeg om te behandelen en de FT4 was goed (16,1, TSH 6,1). In april moet ik weer laten bloed prikken om te kijken of het dan hoger is.

Texas02, wat rot dat de medicatie zoveel kapot heeft gemaakt zo lang. Fijn dat je je nu beter voelt.

Fijn Mando :)

Albertina71, hopelijk zijn je fysieke klachten straks weer minder idd

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 08:21

Ze keken alleen maar naar de TSH waarde bij mij. Dus inderdaad een behoorlijke medische misser door verschillende artsen hier. Maar ik ben blij dat het nu na al die tijd beter gaat. Want het ging heel veel jaren echt niet goed, en daar kun je wel behoorlijk wanhopig van worden. En ik vind het na bijna 2 jaar nog steeds moeilijk om mijn lichaam te vertrouwen hoor, als ik toch een paar slechte dagen heb denk ik direct zie je wel, het wordt toch nooit wat. Maar ik krijg er wel steeds meer geloof in, dat wel. Ik ben nu ook sinds januari een thuisstudie begonnen en wil van daaruit uiteindelijk meer gaan oppakken, hopelijk met hulp van de gemeente maar dat zullen we zien. Vaak draait het er toch op uit dat je jezelf moet helpen is mijn ervaring.

Ik hoop dat jullie wel fijne artsen hebben, en dat jullie manieren vinden of gevonden hebben om er goed mee om te gaan. Want het kan echt vreselijk zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 08:45

Had je dan een ander soort medicatie voor je schildklier ,omdat je zegt dat het veel kapot gemaakt heeft?

Bij mij gaat het eigenlijk wel gewoon goed, ik heb 100mcg levothyroxine.
Is wel eens wat schommeling in waardes,maar dat is normaal.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:16

Levothyroxine had ik, en later een ander merk. Maar als je medicijnen neemt die je eigenlijk niet nodig bent,maakt dat helaas wel dingen kapot. Maar als je ze wel nodig bent is het uiteraard fijn als je de juiste dosering gevonden hebt waar je je goed bij voelt!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:55

Eilish schreef:
Ik lees mee, afgelopen september ben ik naar de internist geweest vanwege vermoeidheidsklachten. Daaruit kwam alleen een iets te trage schildklier, maar nog niet traag genoeg om te behandelen en de FT4 was goed (16,1, TSH 6,1). In april moet ik weer laten bloed prikken om te kijken of het dan hoger is.

Texas02, wat rot dat de medicatie zoveel kapot heeft gemaakt zo lang. Fijn dat je je nu beter voelt.

Ik zag ineens dit topic voorbij komen en ik ga het ook even volgen. Vorig jaar juli bloedlaten prikken door een invallende huisarts. Ik had een TSH van 8.7 en een FT4 van 13.9. Alleen vervolgens niks meer mee gedaan door de invallende huisarts. Door de logopedie weer terug gestuurd naar de huisarts ivm evt allergische astma en ook stem problemen. De nieuwe vaste huisarts die erbij is vroeg nog of de vorige arts niet had aangeraden om eens terug te komen om opnieuw bloed te prikken ivm een verlaagde TSH. Dus ik mag maandag weer bloedprikken.

Nu ik sommige symptomen lees van hashimoto.. denk ik ooh... dus mijn bijna altijd koude vingers en/of voeten kan dus ergens vandaan komen. Net als misschien mijn vermoeidheid niet volledig aan ADHD te wijten valt en dat 2 jaar terug toen ik bij de japanse headspa was werd er verteld dat ik veel haar uit val heb. :') Ik dacht altijd dat het normaal was dat er best wat haren in een borstel zaten na het borstelen en na het douche heb ik altijd wel mijn hele haarbostel vol zitten.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:45

Momo94 schreef:
Eilish schreef:

Ik zag ineens dit topic voorbij komen en ik ga het ook even volgen. Vorig jaar juli bloedlaten prikken door een invallende huisarts. Ik had een TSH van 8.7 en een FT4 van 13.9. Alleen vervolgens niks meer mee gedaan door de invallende huisarts. Door de logopedie weer terug gestuurd naar de huisarts ivm evt allergische astma en ook stem problemen. De nieuwe vaste huisarts die erbij is vroeg nog of de vorige arts niet had aangeraden om eens terug te komen om opnieuw bloed te prikken ivm een verlaagde TSH. Dus ik mag maandag weer bloedprikken.

Nu ik sommige symptomen lees van hashimoto.. denk ik ooh... dus mijn bijna altijd koude vingers en/of voeten kan dus ergens vandaan komen. Net als misschien mijn vermoeidheid niet volledig aan ADHD te wijten valt en dat 2 jaar terug toen ik bij de japanse headspa was werd er verteld dat ik veel haar uit val heb. :') Ik dacht altijd dat het normaal was dat er best wat haren in een borstel zaten na het borstelen en na het douche heb ik altijd wel mijn hele haarbostel vol zitten.

even vragen of ze je tpo waarde willen prikken! Volgens mijn internist weten ze zo of je hashimoto hebt. Hier ook altijd koud en koude handen en voeten, helaas deed medicatie hiervoor niks

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:50

Ik had achteraf gezien al vanaf de pubertijd trage schildklier symptomen. Altijd wallen (vocht) onder mijn ogen en als puber al putjes in de achterkant van mijn bovenbenen (vocht), rustelozen benen , hevige menstruaties, altijd bloedarmoede en ijzertekort, enorme koukleum, futloos en ja, ook haaruitval maar dacht dat dat normaal was.
Maar ook... superslank, om de dag diarree en vaak stevige hoofdpijn.

Ik heb zeker 15 jaar af en toe mijn schildklierwaardes laten prikken, omdat ik steeds stijver en kouwelijker werd en omdat het in de familie veel voorkomt.
Ik dacht aan trage schildklier (koukleum, stijf, moe), mijn huisarts dacht aan te snelle schildklier (chronisch diarree, slank, moe). Maar de waardes waren steeds oké.

Misschien was het wel allebei: nu achteraf denk ik dat ik een omzettingsprobleem had/heb en daardoor teveel T4 (kwam daar de diarree vandaan?) en te weinig T3 (stijve koukleum), want T4 moet je zelf omzetten naar T3.
Ik verdraag ook nu niet veel T4 en gebruik daarom een combinatie van T4 (Levothyroxine) en T3 (Cytomel). En dan gaat het best goed.

Ik mocht van mijn huisarts niet met schildkliermedicate beginnen, ook niet toen mijn TSH eindelijk omhoog ging, ook niet als proef om te kijken hoe ik daarop zou reageren. Met 4,8 was die veel hoger dan de vele jaren daarvoor. Ik functioneerde op dat moment echt niet meer, maar toch moest ik van hem wachten tot het nog hoger was _-:( .
Ik ben toen teruggegaan naar een natuurarts die me een paar jaar daarvoor behandeld had. Hij liet mijn waardes ook testen en intussen was mijn TSH 8 ofzo.
Hij heeft me toen medicijnen voorgeschreven. Meteen al een combinatie, omdat zijn patiënten daar heel goed op reageren. Ik had in het begin bizar veel medicijnen nodig, maar voelde me zoveel beter dan daarvoor. Ik begon echt aan mijn 2e jeugd :D

(sorry voor de lange post!)

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:16

AvHdG schreef:
Momo94 schreef:

even vragen of ze je tpo waarde willen prikken! Volgens mijn internist weten ze zo of je hashimoto hebt. Hier ook altijd koud en koude handen en voeten, helaas deed medicatie hiervoor niks

Kan dat dan nu nog? Huisarts heeft afspraak gemaakt en doorgegeven waarvoor ik geprikt moet worden. Ik word niet zo vaak geprikt, dus geen idee of ik dat nog aan kan geven. Net als eigenlijk bloedgroep. Kan ook wel handig zijn als dat bekend is.

@Albertina
Oeii.. dat is inderdaad heel heftig. Hier ook last van heftige menstruaties. Veel buikpijn, nja ik noem het vooral baarmoederpijn, want buikpijn is anders. En crime scene...
Wel heel apart dat dus misschien tsh en t4 ook niet 100% iets zegt.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:19

Geen idee, ik krijg altijd een prikformulier mee. Daar kunnen ze dan gewoon een extra van maken of een nieuwe. Maar zal gewoon vragen of huisarts dat ook door wil geven. Even contact opnemen

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:35

Oke. Dank maandag ochtend om half 9 bellen. :') Heb zelf geen formulier. Is digitaal doorgestuurd.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 23:00

Momo94 schreef:
@Albertina
Oeii.. dat is inderdaad heel heftig. Hier ook last van heftige menstruaties. Veel buikpijn, nja ik noem het vooral baarmoederpijn, want buikpijn is anders. En crime scene...
Wel heel apart dat dus misschien tsh en t4 ook niet 100% iets zegt.

Als TSH en T4 wel afwijken, dan is het duidelijk dat er een schildklierprobleem is.
Als TSH en T4 niet afwijken, dan wil dat nog niet zeggen dat er geen schildklierprobleem is.
Een Amerikaanse arts, die dit zelf aan den lijve ondervonden heeft, heeft er een boek over geschreven. Ik herkende er heel veel in.
Mark Starr: Hypothyroidism Type 2 - The Epidemic (alleen in het Engels verkrijgbaar)

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 23:39

Ooh yikes... nu ben ik morgen de hele dag in de ban van.. maandag ochtend half 9 bellen in de hoop dat ik optijd iemand te pakken krijg en de huisarts dit nog kan regelen voor 9.10 als ik moet bloedprikken. :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 23:45

Je kunt misschien ook de afspraak voor het bloed prikken een dag uitstellen? Bij ons kan dat gewoon online, ik weet niet of dat bij jou ook kan? Maar dan heb je net iets meer tijd om het aan te laten passen.