Ik lees al vanaf het begin mee maar wist niet zeker of het ging lukken om deze week 5 km te lopen dus had nog niet gereageerd. Maar ik vond het zo leuk om iedereens verhaaltjes te lezen dat ik gisteren toch maar gegaan ben!
Ik loop alweer een behoorlijk aantal jaren hard maar heb ook wel vaker periodes dat het er niet of weinig van komt. Nu was ik al een tijdje aan het trainen voor een halve marathon maar die is verplaatst naar later in het jaar, dus dit was een goede tijd om weer eens een snellere 5 km te proberen! Ik ben geen snelle loper van mezelf en ook niet zo fit als ik ooit geweest ben, dus de hoop was om onder een half uur te blijven. Het is echter alweer bijna een jaar geleden dat me dat voor het laatst lukte dus het was een uitdaging .
Ik zette daarom een zo vlak mogelijk rondje uit (ik woon in Finland dus dat was niet vanzelfsprekend ) en ging er vol goede moed tegenaan. Ik weet van mezelf dat ik nogal hard van stapel kan lopen zodra ik op snelheid probeer te lopen, dus moest mezelf er goed aan herinneren om rustig aan te beginnen. Maar het is gelukt met een eindtijd van 29.31! Had eigenlijk niet verwacht dat het zou lukken dus ben er heel blij mee!
Voor iedereen die nog gaat beginnen: heel veel succes en plezier!
Ik zal eens kijken of ik zaterdag een poging kan wagen! Moet nu eerst uitrusten, dezre week al 2 keer 8km gelopen
Ik schat dat het in 35 minuten moet lukken. Qua conditie zou ik denk ik zelfs nog wel iets sneller kunnen, maar ik bouw het altijd heel langzaam op, omdat ik anders blessures krijg op mijn kuitspieren. Ben benieuwd
Je krijgt mijn resultaten na mijn eventuele herkansing morgen of overmorgen Niet te geloven he, dat ik een goed jaar geleden nog 27:30 liep in een run, en nu alleen in opbouw er gewoon 32 min over doe
In een run loop je altijd harder dan wanneer je alleen loopt dus dat is niet perse gek. Wel frustrerend, dat snap ik dan weer wel, maar het belangrijkste is dat je loopt en dat je het leuk vindt.
Lieke565
Geplaatst: 08-05-20 10:35
Druif_01 schreef:
In een run loop je altijd harder dan wanneer je alleen loopt dus dat is niet perse gek. Wel frustrerend, dat snap ik dan weer wel, maar het belangrijkste is dat je loopt en dat je het leuk vindt.
Komt vanzelf weer ontherun, ik heb ook van die periodes dat ik niet vooruit kom.
Ik zit even pauze te houden tijdens mijn trail en vandaag gaat het ook niet van harte. Beetje een dipje vandaag tussen de oren.
Memuska 27 al
En ik heb gisteren en vandaag nog berichten van mensen gehad die wat wilden doneren. Top!
Mews
Geplaatst: 08-05-20 11:23
Ik stuur mijn resultaten ook nadat ik heb besloten of ik nog een herkansing probeer vandaag of morgen .
Mews
Geplaatst: 08-05-20 14:57
Nog geen uur nadat ik zei dat ik twijfelde of ik nog een keer zou proberen ben ik toch gegaan. En met resultaat!
Ik bleef van tevoren twijfelen over de temperatuur, die ergens rond de 18-20 graden was. Dat leek me wel erg warm en ik was bang te snel uit te branden. Maar enig moment later realiseerde ik me dat ik morgenochtend echt niet supervroeg op ging staan om te gaan hardlopen en dat ik dus beter nu in mijn lunchpauze kon gaan. Anders ging het gewoon niet meer gebeuren deze week. Misschien dat jullie mijn verslagje van dinsdag hebben gelezen, waar enige dosis zelfspot in zat. Nu dan een wat positiever verslag.
Van tevoren besloot ik: Oké, de hele 5 km rennen is misschien niet zo realistisch, maar ik wil mezelf wel kaders stellen van hoe vaak ik dan pauze mag nemen enzo. Dus ik bedacht: Ik mag 5 minuten wandelen tussendoor als ik het niet trek, en ik mag 2 x water drinken (zonder de tijd te stoppen uiteraard). Dit om te voorkomen dat ik na elke km zou denken "ja ik ben toch wel moe hoor even wandelen" maar dat dus in theorie wel kón. En om mezelf te motiveren om weer te gaan rennen na een minuut wandelen.
Een leerpunt van dinsdag heb ik al in de wind geslagen: Een route plannen. Dat was me toch niet echt goed gelukt dus ik had slechts grof in mijn hoofd hoe ik ongeveer zou rennen. Wel had ik water meegenomen. Een beetje veel; toen ik van start ging klotste het wat in mijn heuptasje maar het wende toch al snel.
Ik besloot een stuk langzamer te starten, dus ik heb me echt ingehouden. En met resultaat: De eerste 3 km heb ik volledig kunnen rennen. Daarna was ik best moe en besloot ik 2 minuten te wandelen. Ik heb het meeste van mijn water gebruikt om mijn mond slijmvrij te maken (als ik sport kan ik alleen door mijn mond ademen om genoeg adem te krijgen en met hardlopen wordt mijn mond dan erg snel droog en bleh) en ik heb een flinke slok water gedronken. Dat was echt fijn en verfrissend. Ik had nog een klein beetje over, voor het geval ik het nodig had. Het liep gelijk een stukje lichter met minder water om mijn middel. Vol frisse moed door, ik was al over de helft!
De rest van de 4e km was volledig in de zon, en dat was best pittig, pff. Ik merkte ook echt wel dat ik wat te weinig had gegeten in de ochtend. Ik besloot dat ik pas na het lange zonnige stuk zou kijken hoe ver ik was om het niet nóg langer te laten lijken, en dan mocht ik pas weer een stukje wandelen. Ik was net iets over de 4 km toen ik de schaduw weer insloeg, en had een lang stuk asfalt met half schaduw (bomen) voor me. Maar ik was ook best wel moe dus ik besloot even op adem te komen en een minuutje te wandelen. Na 1 minuut had ik er toch echt nog 1 nodig. Na 2 minuten mezelf weer aangezwengeld voor de laatste kilometer. Mijn aard om te presteren kwam in de laatste 500 m toch wel weer naar boven, en hoewel het zwaar was voelde ik dat ik ook een stukje harder was gaan lopen.
Na de denkbeeldige finishlijn van 5 km zette ik mijn horloge stil en keek ik naar de tijd: 33:15! Ik werd er een beetje emotioneel van hoe goed ik het had gedaan. En ik had nog 1 slokje water en 1 minuut wandelen over van de ruimte die ik mezelf had gegeven. Na mijn laatste beetje water te drinken wandelde ik het laatste stuk naar huis met een grote grijns op mijn gezicht. Gewoon meer dan 12 minuten sneller dan mijn vorige poging. Het ging zo lekker! Mijn longen branden een stuk minder dan dinsdag, ondanks de heftigere inspanning. Trots!
Lekker bezig zeg, dat moest vast en zeker een goed gevoel geven!
Hier geen herkansing meer helaas, gister een spiertje in mijn rug verrekt (?) met paardrijden, kon amper lopen gisteren. Vandaag gelukkig al wat beter, maar denk dat ik nog maar even een paar dagen rust moet houden
Supervixen
Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-20 15:15
Wat een leuk verslag Mews. Heel goed gedaan. Zo tof om te lezen hoe iedereen er vol voor gaat!
Ik heb er zelf alweer een halve trailmarathon opzitten. Vanmorgen heerlijk gelopen. Misschien ga ik zondag nog voor een p.r. op de 10km. Heb de smaak te pakken, na mijn p.r. op de 5km