Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:34

LisaaSophie schreef:
Vannacht heb ik mijn eerste nachtdienst ooit en moet ik ook voor het eerst op IC-covid19 werken.

Misschien een gekke vraag, hoe doen jullie het nu met naar stal gaan en omgang andere mensen?
Ik merk dat er mensen zullen zijn die vinden dat ik niet meer op stal mag komen en vgm heeft de familie van mijn vriend liever dat er geen contact meer is (met hem)...
ik heb hier persoonlijk heel veel moeite mee, dit is voor mij mijn moment rust en uitlaatklep..

Ik lees mee maar mijn stalgenoot die op de ic werkt komt gewoon haar paard doen. Bij ons is de regel verkouden of ziek is niet naar stal, ongeacht het werk dat je doet.

Succes!!

Verder aan iedereen in de zorg, jullie zijn toppers!!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:44

geerte schreef:
Ik doe nog alles wat anderen, nu ook doen. Ik denk dat ik beter beschermd ben dan mensen die in de supermarkt of op straat lopen.

Precies dit! Hoewel ik, buiten ons gezin, verder geen sociale contacten heb en enkel de deur uit ga voor boodschappen. Met gezond verstand kom je ook een heel eind.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:46

geerte schreef:
Ik doe nog alles wat anderen, nu ook doen. Ik denk dat ik beter beschermd ben dan mensen die in de supermarkt of op straat lopen.

Zelf denk ik er inderdaad ook zo over... maar ik dacht ben ik nou te makkelijk dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:11

Maar dat geldt vooral als er voldoende beschermende middelen zijn. Daar maak ik me eerlijk gezegd het meeste zorgen om in mijn werkveld. Of er wel genoeg beschermende kleding en mondkapjes zijn. Vuurwerkbrillen heb ik thuis liggen. Wellicht dat ik die gewoon meeneem.

Myka

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:35

Moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat de meeste niet weten dat ik in het ziekenhuis werk, heb echt geen zin in dat soort commentaar. :=
Juist als je werkt op een covid afdeling ben je toch goed beschermd? En was je extra vaak je handen etc. Ik zie meer gevaar in de mensen die de hele dag in de supermarkt/bouwmarkt struinen etc. inderdaad.

Bij iemand anders ook nu juist extra rustig met corona? Wij hebben wel echt personeel te veel nu.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:48

Wij hebben momenteel ook personeel te veel, omdat onze onderzoeken (endoscopie) grotendeels niet doorgaan. Patiënten durven niet of hebben klachten, of we hebben geen anesthesie beschikbaar.
Ik heb daarom 1 aios uitgeleend aan een Corona-afdeling en er zijn ook wat endoscopieverpleegkundigen die hun diensten daar doen. Ik verwacht nog wel meer vraag naar oa aios. Ik heb hun roosters wel wat aangepast; zo is er een tweede consultarts (ipv 1), iemand die back-up staat voor de zaal mocht diegene ziek worden, en degene die nachtdienst heeft gehad (bereikbaarheidsdienst) krijgt de aansluitende dag een ochtend of middag zonder programma. Als het een drukke dienst was, kunnen ze thuis blijven of eerder naar huis gaan.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:54

Wij willen ook wel verpleegkundigen uitlenen aan corona maar er zijn (gelukkig) nog niet genoeg patiënten :-P
Aniossen en aiossen zijn bij ons ook wel gehalveerd, er zijn ook nauwelijks poli's..

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:58

Ik werk ook in de zorg, op een woongroep met ernstig meervoudig beperkte kinderen/jongeren! Bij ons zijn vooral de materialen schaars, tot nu toe bij ons nog niet nodig gehad omdat we nog niemand ziek hebben, maar er ligt ook niks op voorraad op locatie. De druk wordt wel hoger tijdens de diensten, dat merkt bij ons iedereen wel..

Hebben er mensen ervaring met een speciale Corona afdeling/locatie binnen de gehandicaptenzorg? Dit voorstel heb ik gedaan bij het bestuur, maar nog geen reactie op gehad. Op dit moment worden de besmette groepen gezien als allemaal besmet waardoor er veel extra diensten overal nodig zijn en veel collega’s stuk voor stuk ziek worden. Cliënten steken elkaar aan omdat ze niet apart gehouden (kunnen) worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:09

Er zijn wel grote instellingen die zo'n afdeling gemaakt hebben. Ik werk zelf vooral met lvg maar ook daar is thuisisolatie geen optie. Ze hebben toch over de dag veel contact momenten nodig. Helemaal in deze onzekere tijden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:11

Ik kreeg van mn collega nog een interessant filmpje door over pro active nursing bij covid-19. Klik hier

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:18

Arnon schreef:
Wij willen ook wel verpleegkundigen uitlenen aan corona maar er zijn (gelukkig) nog niet genoeg patiënten :-P
Aniossen en aiossen zijn bij ons ook wel gehalveerd, er zijn ook nauwelijks poli's..

Voor het weekend hadden wij 20 patiënten op een Corona-afdeling en 28 op de IC. Ik weet niet wat inmiddels de tussenstand is, daar komt vanavond weer een mail over.

Poli’s gaan bij ons gewoon door, maar wel grotendeels telefonisch. Als een patiënt écht moet komen, wordt die bij Corona-achtige klachten gezien op een aparte poli. Zonder klachten gewoon op het normale spreekuur.
We krijgen wel een stuk minder verwijzingen; vorige week zo’n 20% tov normaal via ZorgDomein. Waar mogelijk proberen we die patiënten zo snel mogelijk in zorg te krijgen. We verwachten een hoos na de Corona, en willen dus wegwerken wat al weggewerkt kan worden.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:22

sandra1312 schreef:
Ik meld me hier toch ook maar even.. Lees al een poosje mee maar had tot nu toe nog niet te maken met positief geteste COVID-19 patiënten. Ik werk als verpleegkundige op een GRZ afdeling, afwisselend op beide afdelingen (orthopedie, neuro en dubbelzorg).

Echter is er na overleggen met o.a. het ROAZ besloten dat onze locatie wordt gebruikt voor tijdelijke opvang voor COVID-19 patiënten, Dus patiënten die na ontslag uit het ZH nog niet naar huis kunnen of mensen die vanuit de thuissituatie komen waarvoor thuiszorg niet meer afdoende is. Ze willen de derde afdeling die tot nu toe nog gesloten was i.v.m. personeelstekort ook in gebruik gaan nemen.

Vandaag gaat de huidige groep revalidanten verhuizen naar andere locaties en wordt het gebouw voorbereid op de komst van de nieuwe patiënten. Er moet nog al wat aangepast worden om o.a. sluizen te hebben bij toegang tot de afdeling ed. Ook zou er extra personeel bij komen (VZ, VP, artsen) om uiteindelijk totaal 46 patiënten te kunnen ontvangen. Deze patiënten worden dus opgenomen voor herstel na COVID-19 maar er wordt ook één van de afdelingen ingericht voor palliatieve zorg..

Ik vind het toch wel spannend, ik kom net vanuit de thuiszorg werken bij de GRZ (sinds 1 feb.) en was net een beetje gewend aan de huidige gang van zaken. Nu wordt alles dus omgegooid en werken we straks met een heel andere groep patiënten. Voor alle medewerkers een hele omschakeling!

Delfzijl?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:28

Juist als je op die afdelingen werkt weet je A wat de symptomen zijn en weet je het (hopelijk) bij jezelf snel te herkennen en wordt er veel alerter op getest (iig bij ons is dat tempen) en B weet je ook wat je moet doen om het besmettingsrisico laag te houden.. beter dan wie dan ook.

Echt je kan het bij elke ingang zetten maar hoeveel mensen ik nog in hun handen zie hoesten...

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:21

mariekeoo schreef:
sandra1312 schreef:
Ik meld me hier toch ook maar even.. Lees al een poosje mee maar had tot nu toe nog niet te maken met positief geteste COVID-19 patiënten. Ik werk als verpleegkundige op een GRZ afdeling, afwisselend op beide afdelingen (orthopedie, neuro en dubbelzorg).

Echter is er na overleggen met o.a. het ROAZ besloten dat onze locatie wordt gebruikt voor tijdelijke opvang voor COVID-19 patiënten, Dus patiënten die na ontslag uit het ZH nog niet naar huis kunnen of mensen die vanuit de thuissituatie komen waarvoor thuiszorg niet meer afdoende is. Ze willen de derde afdeling die tot nu toe nog gesloten was i.v.m. personeelstekort ook in gebruik gaan nemen.

Vandaag gaat de huidige groep revalidanten verhuizen naar andere locaties en wordt het gebouw voorbereid op de komst van de nieuwe patiënten. Er moet nog al wat aangepast worden om o.a. sluizen te hebben bij toegang tot de afdeling ed. Ook zou er extra personeel bij komen (VZ, VP, artsen) om uiteindelijk totaal 46 patiënten te kunnen ontvangen. Deze patiënten worden dus opgenomen voor herstel na COVID-19 maar er wordt ook één van de afdelingen ingericht voor palliatieve zorg..

Ik vind het toch wel spannend, ik kom net vanuit de thuiszorg werken bij de GRZ (sinds 1 feb.) en was net een beetje gewend aan de huidige gang van zaken. Nu wordt alles dus omgegooid en werken we straks met een heel andere groep patiënten. Voor alle medewerkers een hele omschakeling!

Delfzijl?

Ja klopt!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:28

sandra1312 schreef:
[quote="mariek

Delfzijl?[/quote]

Ja klopt![/quote]

Ahh dacht al, verhaal klinkt erg bekend haha. Bij jullie moet alles snel snel klaar gemaakt worden.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:47

Hilary schreef:
Arnon schreef:

Voor het weekend hadden wij 20 patiënten op een Corona-afdeling en 28 op de IC. Ik weet niet wat inmiddels de tussenstand is, daar komt vanavond weer een mail over.

Poli’s gaan bij ons gewoon door, maar wel grotendeels telefonisch. Als een patiënt écht moet komen, wordt die bij Corona-achtige klachten gezien op een aparte poli. Zonder klachten gewoon op het normale spreekuur.
We krijgen wel een stuk minder verwijzingen; vorige week zo’n 20% tov normaal via ZorgDomein. Waar mogelijk proberen we die patiënten zo snel mogelijk in zorg te krijgen. We verwachten een hoos na de Corona, en willen dus wegwerken wat al weggewerkt kan worden.

Interessant, meer op de IC dan op de afdeling. Enig idee hoe dat komt? :)

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:59

Bij ons is sinds vrijdag het cohort afdeling in gebruik genomen, zouden vandaag op de 45 patiënten moeten zitten.
Vanaf vrijdag moest er ieder half uur een nieuwe patiënt binnen komen.
We zitten nu op de maandag, iedere dag is er afgeschaald in personeel want er zijn momenteel maar 11 patiënten in huis.
Nu na het weekend zouden we door gaan naar de 76 bedden.

Ook is de communicatie echt slecht tussen werk en mensen die moeten komen werken. Zo staan we er met 8 personen om te werken kan de helft naar huis zonder iets te hebben kunnen doen.

Verder heb ik 1 dienst zelf kunnen werken. Veel is voor de verpleegkundige en verzorgende ig. Ik ben zelf helpende plus.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:03

Jintexx schreef:
Bij ons is sinds vrijdag het cohort afdeling in gebruik genomen, zouden vandaag op de 45 patiënten moeten zitten.
Vanaf vrijdag moest er ieder half uur een nieuwe patiënt binnen komen.
We zitten nu op de maandag, iedere dag is er afgeschaald in personeel want er zijn momenteel maar 11 patiënten in huis.
Nu na het weekend zouden we door gaan naar de 76 bedden.

Ook is de communicatie echt slecht tussen werk en mensen die moeten komen werken. Zo staan we er met 8 personen om te werken kan de helft naar huis zonder iets te hebben kunnen doen.

Verder heb ik 1 dienst zelf kunnen werken. Veel is voor de verpleegkundige en verzorgende ig. Ik ben zelf helpende plus.

Rot betreft de planning natuurlijk.
Maar ben wel blij te horen dat er minder patienten zijn dan verwacht, terwijl je in Ledeacker in het hol van de leeuw zit betreft besmettingen.
Of mag ik die gedachtesprong niet maken?

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:07

Ik werk zelf in Uden de brandhaard zoals genoemd wordt.
Wij zijn de buren van het ziekenhuis en normaal een revalidatie afdeling voor neuro, orthopedie en thuiszorg afdeling.

Wat ik begreep waren de geplande patiënten nog te ziek en hebben meer zuurstof nodig als wat bij ons geboden kan worden.

Veelal wat nu binnen komt is te slecht voor thuis en te goed voor het ziekenhuis.

We komen nu ook op de tv omdat er een bn'er bij ons komt ondersteunen.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0939286489

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:30

Arnon schreef:
]

Ik vermoed dat een deel (minimaal de eerste 8) van de IC-patiënten is overgenomen van Brabantse IC’s.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:58

Ik sta waarschijnlijk morgen op onze cohort afdeling, opschaling wegens mogelijke agressie bij deze patiënt.. ben benieuwd.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:43

thaampjee schreef:
Ik werk ook in de zorg, op een woongroep met ernstig meervoudig beperkte kinderen/jongeren! Bij ons zijn vooral de materialen schaars, tot nu toe bij ons nog niet nodig gehad omdat we nog niemand ziek hebben, maar er ligt ook niks op voorraad op locatie. De druk wordt wel hoger tijdens de diensten, dat merkt bij ons iedereen wel..

Hebben er mensen ervaring met een speciale Corona afdeling/locatie binnen de gehandicaptenzorg? Dit voorstel heb ik gedaan bij het bestuur, maar nog geen reactie op gehad. Op dit moment worden de besmette groepen gezien als allemaal besmet waardoor er veel extra diensten overal nodig zijn en veel collega’s stuk voor stuk ziek worden. Cliënten steken elkaar aan omdat ze niet apart gehouden (kunnen) worden.

Ik weet inmiddels 1 organisatie die dit aan het opzetten is. Voor vragen kun je pben

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:07

Ik werk als schoonmaak in de zorg op kleinschalig wonen voor mensen met dementie en op de locatie waar ik werk zijn een paar gevallen met het virus en een aantal die verdacht worden ervan. Vanaf vandaag moet ik op die locaties werken en mag ik nergens anders komen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:20

Ik begin nu aan mijn nieuwe baan, nachtdiensten op groepen bij mensen met een verstandelijke beperking.

Een groep is in quarantaine, daar werkt 's nachts een iemand in beschermende kleding. Maar de andere nacht medewerkers gaan vanaf vandaag ook gedeeltelijk beschermd werken (mondkap, bril, handschoenen en schort). Materialen zijn aanwezig, maar mbt mondkapjes wel regels omtrent zuinig verbruik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:55

Hilary schreef:
Arnon schreef:
]

Ik vermoed dat een deel (minimaal de eerste 8) van de IC-patiënten is overgenomen van Brabantse IC’s.

36 pt’en op de IC nu en 46 op de gewone Corona-afdelingen.