De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:50

Munnie schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik mag ook dood neervallen hoor, merk ik niks van.
En nee, ik heb geen ambitie om uit het leven te stappen, maar als ik morgen ineens omval, dan is dat zo...

Hahaha sorry moet hier om lachen. Maar ben blij dat je ambities elders liggen!

Nouja, op bokt better safe than sorry he :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:04

enzino schreef:
Resistance schreef:
Toch ergens wel ironisch als je als Jood met Nazi Duitsland wordt vergeleken.

Ook wel ironisch dat je als jood zijnde zo je gedachtegoed verwoord. Ik zou er wat voorzichtiger mee zijn om verwarring te voorkomen.

Het zijn gewoon zulke enorme grove uitspraken en het gaat ook om zulk extreem gedachtengoed dat je al snel een bepaalde link trekt. Helemaal als er ook nog sprake is van een hypocrisie zolang het maar om anderen gaat.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:10

Oke, stel dat ik inderdaad hypocriet ben, dan is dat maar zo. Maar nog even over dat "extreme" gedachtegoed; waarom is dat zo extreem? Het is een feit dat er ongelofelijk veel mensen zijn en meer nemen dan de aarde kan produceren. Ik gun het niemand om dood te gaan, zoals ik al meerdere keren gezegd heb. Maar het zou ECOLOGISCH GEZIEN goed zijn als er minder mensen waren. Wat is er extreem aan zo'n feitelijk statement? En als het inderdaad zo extreem is, wat is dan jullie minder extreme alternatief om te voorkomen dat we over 100 jaar echt met nog véél meer mensen zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:22

Resistance schreef:
Oke, stel dat ik inderdaad hypocriet ben, dan is dat maar zo. Maar nog even over dat "extreme" gedachtegoed; waarom is dat zo extreem? Het is een feit dat er ongelofelijk veel mensen zijn en meer nemen dan de aarde kan produceren. Ik gun het niemand om dood te gaan, zoals ik al meerdere keren gezegd heb. Maar het zou ECOLOGISCH GEZIEN goed zijn als er minder mensen waren. Wat is er extreem aan zo'n feitelijk statement? En als het inderdaad zo extreem is, wat is dan jullie minder extreme alternatief om te voorkomen dat we over 100 jaar echt met nog véél meer mensen zijn?

Verstedelijking die kosten kinderen flink opjaagt + toegang onderwijs en anticonceptie/abortus/sterilisatie drukt het aantal kinderen per vrouw gigantisch. De hogere levensverwachting vertekent de bevolkingsgroei fors. Als de huidige ontwikkelingen doorzetten incl. de versnelling ervan die we zien als dat vergeleken wordt met andere landen die al verder zijn in dat traject, dan is de kans zeer groot dat we rondt 2100 ergens tussen de 7 en 8 miljard uitkomen. De scheve verhouding man-vrouw in o.a. China en India speelt daar zeker een flinke rol in (meisjes zijn ongewenst). Minder kinderen tot zelfs geen kinderen is in de 1e en 2e wereld de norm, en de 3e wereld gaat hard die kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:35

Resistance schreef:

Waarom moeten er volgens jou minder of evenveel mensen zijn over 100 jaar?

De wereld veranderd altijd... hoe de wereld nu is zal er morgen al niet meer zijn, laat staan over 50 jaar of 100 jaar. En gelukkig maar dat er zoveel veranderd, 100 jaar geleden moest je nog de tuin in om in een houten schuurtje boven een gat te poepen, en nu heb ik een automatisch toilet in de badkamer. Ook kan ik met de auto boodschappen doen in plaats van met een paard naar de boer rijden in de hoop dat hij wat aardappels heeft. Laat staan dat je op bokt kon klagen dat er teveel mensen zijn.

Vanwaar die drang dat alles altijd maar hetzelfde moet blijven? Alles veranderd, je zal je moeten aanpassen. Dat doet de natuur trouwens ook... boomsoorten veranderen, temperaturen veranderen, dieren evolueren... niets blijft hetzelfde. En we kunnen als mens nog zo slim zijn, we zijn niet in staat alles volledig onder controle te hebben. Nu niet, nooit niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:37

De groei van de wereldbevolking komt overigens met name door derdewereldlanden: als ieder land het zo goed heeft zoals wij hier in het westen hebben, dan is er nog amper groei. Er is ook kans dat de bevolking dan juist weer gaat krimpen (minder dan 2 kinderen gemiddeld = krimpen van de bevolking, want uit 2 ouders komt dan maar gemiddeld 1/1,5 kind). Gemiddelde in Nederland ligt nu volgens mij op 1.8 kinderen per gezin.
Ben het overigens wel met resistance eens dat er gewoon veel te veel mensen op de aardbol leven en dat dat ecologisch gezien niet goed is. Maar het is moreel best een dingetje om dan daadwerkelijk regelgeving te gaan invoeren om bevolkingsgroei in te kunnen krimpen.

Kruipt weer onder d'r meeleessteen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:38

Tamary, heb je misschien een bron naar deze info? Dit scenario heb ik namelijk nog niet eerder gehoord :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:49

Schattingen van de UN:
2020: 7.7 miljard
2050: 9.7 miljard
2100: 10.4 miljard
2150: 10.8 miljard
2200: 11.0 miljard

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:56

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:00

Danique_G schreef:
Tamary, heb je misschien een bron naar deze info? Dit scenario heb ik namelijk nog niet eerder gehoord :)

Darrel Bricker and John Ibbitson co-authors of, "Empty Planet: The Shock of Global Population Decline," :

Lange lezing :

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:04

Heel leuk dat die groei bij 10 miljard stopt, maar als al die mensen tegen die tijd volgens een westerse levensstijl leven dan is dat echt niet houdbaar. De planeet kan het nu al niet aan.. overshoot day komt steeds vroeger..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:09

maar zijn er mensen die dan nu al voorzorgsmaatregelen hier genomen hebben? Als in, heb je zelf nu alvast mondkapjes gehaald? Ik lees net namelijk in de liveblog van NOS ook hier al meer mondkapjes, handschoenen en desinfecterende gels zijn verkocht sinds voor het weekend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:09

Ladybird schreef:
maar zijn er mensen die dan nu al voorzorgsmaatregelen hier genomen hebben? Als in, heb je zelf nu alvast mondkapjes gehaald? Ik lees net namelijk in de liveblog van NOS ook hier al meer mondkapjes, handschoenen en desinfecterende gels zijn verkocht sinds voor het weekend.

Mijn vriend heeft toevallig afgelopen week met moeite twee dozen mondkapjes kunnen bestellen :=. Een doos voor mij en een doos voor hem (we wonen nog niet samen).

Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:16

Nee, maar wel zorgen dat ik bv ruim genoeg diervoer heb staan, paar blikken soep extra in geval van makkelijk koken nodig en niet meer de proef de aanbieding hapjes in bv de supermarkt eten.
Goed gezond eten (veel groente) en verder pas je druk maken als het duidelijk buiten China gaat heersen.
Als de boel gaat kraken qua verstoringen infrastructuur of ik zelf ziek wordt en iemand anders voor mij moet gaan voeren, is het wel zo fijn als die niet misgrijpt.
Afgezien van gezond eten en goed handenwassen (altijd verstandig zeker als je bv met dieren werkt), is er hier niet meteen reden om te panieken nu.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:18

Ladybird schreef:

Ik heb dat nog niet gedaan, maar als het hier echt heen zal komen wat ik overigens nog helemaal niet verwacht dan blijf ik lekker een paar weken thuis met genoeg voedsel in huis. Ik werk namelijk toch al vanuit huis. En een beetje voorraad is toch al een gewoonte die ik zo of zo heb.

Maar ik verwacht eerlijk gezegd nog helemaal niet dat het zover zal komen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:22

Hhmm over eetvoorraden heb ik nog niet echt nagedacht. Dat is misschien wel een goed plan, want ik heb nooit echt veel voorraad in huis. Soep is natuurlijk altijd handig. Aan de andere kant ben ik ook iemand die graag eerst afwacht, maar dan is het misschien wel weer te laat. Ik wil me ook niet echt laten leiden door angst dat het komt, maar misschien is iets verder vooruit kijken niet eens zo gek.

Ergens heel gek, want het voelt ook wel weer als een ver van mn bed show. ofzo. Het is hier (nog) niet dus waarom zou ik nu alvast naar de supermarkt rennen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:24

Die mondkapjes worden vooral massaal ingekocht om te versturen naar China hoorde ik.

Ik maak me nog altijd niet zo druk. Inderdaad gewoon gezond eten en zorgen dat je immuunsysteem op peil is.. en als het echt gevaarlijk zou worden dan blijven we wel thuis. Ik heb inderdaad ook altijd genoeg eten op voorraad, wij zouden maanden kunnen overleven als dat nodig zou zijn :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:25

Ladybird schreef:
Hhmm over eetvoorraden heb ik nog niet echt nagedacht. Dat is misschien wel een goed plan, want ik heb nooit echt veel voorraad in huis. Soep is natuurlijk altijd handig. Aan de andere kant ben ik ook iemand die graag eerst afwacht, maar dan is het misschien wel weer te laat. Ik wil me ook niet echt laten leiden door angst dat het komt, maar misschien is iets verder vooruit kijken niet eens zo gek.

Dat is niet voor dat virus maar ik vind het zo of zo wel fijn om iets in huis te hebben.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:30

8nnemiek schreef:
Die mondkapjes worden vooral massaal ingekocht om te versturen naar China hoorde ik.

Ik maak me nog altijd niet zo druk. Inderdaad gewoon gezond eten en zorgen dat je immuunsysteem op peil is.. en als het echt gevaarlijk zou worden dan blijven we wel thuis. Ik heb inderdaad ook altijd genoeg eten op voorraad, wij zouden maanden kunnen overleven als dat nodig zou zijn :+

Yep, wij hebben er ook veel gekocht voor onze familie om op te sturen en geloof dat meer van onze Chinese vrienden hier dit doen. Maar ik denk dat mijn moeder ook wel een paar mondkapjes zal houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:42

Ladybird schreef:

Die heb ik sowieso altijd in huis, evenals alcohol, gewoon in een 5 liter jerrycan _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:52

San87, deden jullie dat ook met SARS, MERS en de Mexican flu? Of recenter, h1n1?

Zoals het nu lijkt is deze corona veel minder dodelijk als zijn voorgangers SARS en MERS...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:56

Janine1990 schreef:
San87, deden jullie dat ook met SARS, MERS en de Mexican flu? Of recenter, h1n1?

Zoals het nu lijkt is deze corona veel minder dodelijk als zijn voorgangers SARS en MERS...

Nee, want toen kende ik mijn vriend (die ze besteld heeft) nog niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:00

_San87_ schreef:
Janine1990 schreef:

Oké maar hij dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:01

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

Oké maar hij dan?

Geen idee, heb ik niet gevraagd eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:18

Resistance schreef:

Er is helemaal niks mis met zo'n statement. Het zou goed kunnen dat het positieve invloed heeft op onze aarde als er na een virusuitbraak minder mensen op wonen. Ik vind er niks extreems aan als mensen ook die kant van zo'n wereldwijze ramp zien. .

Het heeft alleen verder zo verdomd weinig zin om erover te discussiëren of het "een goed idee" is. Geen weldenkend mens wil een virus de wereld insturen zodat we minder mensen op deze planeet hebben. Het is niet iets waar je (normaal gesproken, enge regimes en gestoorde mensen daargelaten) een keuze in hebt. Het overkomt de wereld.