(Ex)- burnout lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:08

Energie managen in plaats van mijn tijd is echt geen keuze voor mij, mijn energie is na maximaal 2 uur helemaal op. Ben vreselijk jaloers op mensen die tijd te kort hebben, ik weet nooit hoe ik mijn tijd door ga komen :o

Ondertussen enorm verkouden geweest en vreselijke stress en onzekerheid over de verhuizing dus zit nu helemaal brak op de bank -O-

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:25

Dusja1 schreef:
Wat ik me nou afvraag hé, misschien heeft hier iemand er antwoord op.. wanneer noem je het nou een burn out en wanneer ben je overspannen?
Een half jaar geleden zat ik weer eens jankend bij de huisarts praktijkondersteuner, die noemde het overspannen/burn out klachten, heb er zelf maar overspannen van gemaakt, dat klinkt minder heftig?
Maar lees nu al een tijdje met jullie mee en er zijn zóveel dingen waarvan ik denk hé daar herken ik mezelf ook in..

Wat de bedrijfsarts tegen mij zei dat als de klachten langer dan een half jaar zijn, dat je dan spreekt van een burn out. Als de klachten korter duren is het overspannen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:41

Leandra schreef:
Dusja1 schreef:
Wat ik me nou afvraag hé, misschien heeft hier iemand er antwoord op.. wanneer noem je het nou een burn out en wanneer ben je overspannen?
Een half jaar geleden zat ik weer eens jankend bij de huisarts praktijkondersteuner, die noemde het overspannen/burn out klachten, heb er zelf maar overspannen van gemaakt, dat klinkt minder heftig?
Maar lees nu al een tijdje met jullie mee en er zijn zóveel dingen waarvan ik denk hé daar herken ik mezelf ook in..

Wat de bedrijfsarts tegen mij zei dat als de klachten langer dan een half jaar zijn, dat je dan spreekt van een burn out. Als de klachten korter duren is het overspannen.

Dit inderdaad

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:57

Overspannen is iid half jaar en daarna burn out. Alhoewel de psycholoog en dokter bij mij niet met die termen spreken, zij hebben het altijd over overbelast.

Ik vroeg mij af, wat zijn bij jullie lichamelijke klachten die opkomen als je teveel doet? Ik zie dan een beetje wazig/vlekkerig? Ik kan dan nog wel gewoon alles lezen maar er klopt naar mijn gevoel dan gewoon iets niet. En natuurlijk de alom bekende hoofdpijn (achterin mijn hoofd, rondom m'n ogen) en kaken die strak staan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:03

Mwa de een zegt weer overspannen duurt meestal 6 weken.. Het blijft een beetje grijs gebied denk ik.
Volgens POH, was ik licht overspannen dat werd later zwaar overspannen en nu spreekt psycholoog toch over een burnout..
Anyway ik voel me hoe dan ook k*t hoe je het ook noemt :+

Net op de koffie geweest bij m'n moeder. Net te lang gebleven, nu moeite met focussen en duizelig..

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:59

Lichamelijke klachten zijn bij mij pijn in mijn rug/schouders, en moe zijn, geen energie. Verder vooral mentaal. Concentratie is weg. Ik schiet snel in een dip en probeer dan gevoelens te ontwijken. Dat werkt averechts, maar op de korte termijn is het makkelijker...

Net 2 goede dagen gehad, vandaag een dag met niks. Had eigenlijk nog een babyshower gepland staan, maar dat was 3 uur reizen met het OV (enkele reis) en ik heb die dag met niets gepland gewoon echt nodig.

Zo stom trouwens...
Ik heb een nieuwe auto nodig, want die ik nu heb gaat niet meer door de keuring komen. Omdat ik even niet de energie had om het allemaal uit te zoeken, heeft mijn vader mij geholpen. Hij heeft online gezocht en zelfs collega's gebeld die er meer verstand van hebben. Hartstikke lief! Maar van zijn enthousiasme schiet ik in de stress, omdat het toch een verandering is. Daar moet ik altijd even aan wennen. Mijn vader is meer van het doorpakken :+
Maar ik heb dan het gevoel de controle kwijt te zijn, ook al vind ik het juist fijn om het speurwerk uit handen te geven.
Al met al heb ik vrijdag een proefrit gemaakt in een super leuk autootje en mag ik hem volgende week ophalen. Alle stress voor niks :Y)

Dan vind ik het soms best lastig om lief voor mezelf te zijn, in plaats van te denken 'stel je niet aan'. Maar daar ben ik wel mee bezig, om tegen mezelf te zeggen dat ik genoeg ben en dat ik mijn best doe. Lukt niet elke dag, maar oefening baart kunst, zeggen ze :)

Joanne1987

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:11

Wat fijn! Je bent echt op de goede weg!

Klachten... tja, vooral MOE en lusteloos. Pijn en stijve nek etc heb ik altijd, dus dat vind ik moeilijk benoemen nu hierin als klacht.
en piekeren, heel veel piekeren. Over de toekomst, hoe moet alles verder? Kan ik alles nog wel? Komt er iets uit de onderzoeken? Kan ik pijnvrij worden?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:26

Klachten die ik heb zijn dan: heel moe, hoofdpijn, niet kunnen concentreren, niet op woorden kunnen komen, spierkramp in mijn benen, soort van kortsluiting in mijn hoofd, moet om alles huilen, licht/geluid is teveel.

Wil dan eigenlijk alleen nog maar ergens alleen in een donkere ruimte zijn, waar geen prikkels binnenkomen

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:39

Mijn klachtrn zijn dan: hoofdpijn, onrust in mijn hoofd, kan geen keuzes maken, heb geen concentratie, ben erg moe en mijn benen voelen aan als lood. Maar het is dus vooral mentaal..

Ik merk dat ik nu langzaam echt de goede kant op lijk te gaan. Weet goede keuzes te maken, durf nee te zeggen en heb goede gesprekken met vriendlief. Begin het eindelijk allemaal wat positiever in te zien eindelijk.
Vrijdagavond achter de bar gestaan bij de carnavalsavond van de voetbalvereneging van mijn vriend. Wat een heerlijk gevoel dat dit weer kon. Op deze manier toch mee kunnen 'vieren' maar wel op afstandje. Dat was echt super fijn.
Gister een reunie op 1,5 uur hier vandaan en ook dat ging vrij goed. Op een gegeven moment werd de muziek even te veel en ben ik op de gang gaan zitten. Daar zaten nog meer overprikkelde. Fijn 'thuiskomen'.
Vandaag merk ik dan wel dat het even veel was, 2 slechte/korte nachten gehad dus vandaag vooral voor-me-uit-kijk-momenten waarin ik gewoon even niet weet wat ik moet doen.

Wat voor mij enoem heeft geholpen is het moment dat ik heb geaccepteerd hoe het nu echt met me gaat. Dat is wel een omslagpunt geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:41

Kreeg vandaag de reactie dat ik misschien ergens bovenop een berg moest gaan wonen waar niks of niemand bij mij kon komen. Moet zeggen dat dat idee nog niet eens zo slecht klinkt :o Het is dat het dan zoveel moeite kost om boodschappen te doen :') maar buiten dat klinkt het best wel aanlokkelijk...

Mbt de benaming of iets een burn-out is of niet. Denk niet dat daar echt richtlijnen voor zijn en het eerder van dokter tot dokter (of andere contactpersoon) afhangt hoe ze iets benoemen. Mijn officiële diagnose is Psychische decompensatie. Dat komt er zo'n beetje op neer dat ik er mentaal onderdoor zit omdat mijn lichaam fysiek niet mee wil en de problemen zich opstapelen. Maar komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:49

Wow wat goed landvrouw! Tof dat dat je gelukt is!

Ik woon al ongeveer in the middle of nowhere :+ Dorp is op 2km afstand, dus dat is dan wel weer fijn :P

Hier als ik te ver ga moeite met focussen, duizelig/misselijk. Om alles huilen, m'n ene been niet meer voor m'n andere kunnen krijgen, paniek/angst, soms ook hartkloppingen en mentaal stort ik dan in omdat ik geen uitweg meer zie en denk dat het nooit meer goed gaat komen..

Wat betreft dat piekeren (herkenbaar, ik kan mezelf echt gek maken)
Afbeelding

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:01

@Goldie, die is zoooooo toepasselijk!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:41

Wat goed Landvrouw! Super!

Ook een goeie Goldie!

Mijn klachten zijn: soms niets meer kunnen, hartkloppingen, pijn op de borst, geen keuzes kunnen maken, emotioneel zijn maar aan de andere kant ook emotioneel niet kunnen genieten van dingen, spierpijn, last van mijn gewrichten. Ik ben ook weer gaan knarsetanden terwijl ik dat al 6 jaar niet meer had gedaan. Ook weer meer slaapwandelen en praten/gillen in mijn slaap.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:51

Wat fijn Landvrouw!

Bij mij begint het met een tick bij mijn wang. Dan trillend ooglid. Dan hartkloppingen, diaree en vervolgens een naar gevoel tussen mijn ogen. Als ik dat stadium bereikt heb kom ik niet meer uit mijn woorden.
Nu probeer ik dus steeds op de rem te trappen als de tick bij mijn wang begint.
Dat lukt steeds vaker gelukkig.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:03

Wat fijn landvrouw!

Lees nu idd wat klachten waarvan ik denk o ja dat heb ik ook... maar die storen me wat minder denk ik. Op begin town mn werk zo moeilijk deed had ik de hele mikmak, hart in mn keel, vlekken ziek, hyperventilatie, misselijk, overgeven. Vreselijk, voelde me soms of ik dood ging
MMar momenteel zijn het de lichamelijke klachten die me in de burnout houden, in mn hoofd weet ik verder precies wat wel/niet goed is voor me en hou ik een façade op

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:18

Wat je noemt wat je op het werk had, had ik ook precies. Ik heb alleen nooit gedacht dat ik dood ging. Ik wist precies wat er gebeurde (lekker klinisch nadenken) en ik was toch al in het ziekenhuis :') :=

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:20

Oh god droog :=

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:25

Wel vond ik die paniek echt naar.. Had echt het idee dat ik weg moest en dat er gevaar was.. dat probeerde ik dan te negeren, want er is toch niks. Terwijl je eigenlijk wil gillen en weg wil rennen.. Ohh dat vond ik echt het vervelendste. Constant dat gevoel, als ik daar aan terugdenk dan word ik weer helemaal naar, dat zit nog hoog bij me... ;(
Daardoor begon ik dan te hyperventileren.

Dat gevoel heb ik soms nog wel, maar minder extreem als toen. En nu neem ik gewoon een oxazepam dan :+

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:51

Mdat paniekerige herken ik ook wel. Maar probeer dan mezelf tot kalmte te bedaren of wat anders te gaan doen. Ik heb niet het idee dat ik dood ga. Maar ik schiet ook snel uit mijn slof. Zeker als de kinderen vervelend aan het doen zijn. Tot 10 tellen werkt dan ook niet meer.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:54

Van de kinderen kan ik soms ook weinig hebben inderdaad
Heb nu ontspanningsoefeningen programma gedaan vanuit de POH, allemaal online
Mn gedachten schieten alle kanten op behalve de goede :=

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:24

Vorige week waren er 3 dagen dat mijn kat onder bed ging zitten wanneer ik binnen kwam.
Nu gelukkig niet meer. Hij voelde echt dat ik niet goed in mijn vel zat.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:29

Ondanks, en dankzij, dat ik me sinds een aantal dagen echt wil voel, heb ik net een goede keuze gemaakt
Gisterenmiddag is ons zeil van de veranda van onze stacaravan los gewaaid met de storm (maak me nu dus druk of dat er niet te veel ingeregend is), ik heb nu geregeld dat manlief na zn werk gaat, hoe moeilijk ik dat ook vind...
Het is vanaf ons 45 minuten rijden, zou betekenen voor mij:
Het normale, oudste op school krijgen en boodschappen gedaan
10.00 fysio
10.30 schoonmoeder wegbrengen (is al een energievreter op een dag maar goed)
Dan open neer naar de camping
14.30 oudste op school halen
Eten koken
16.00-17.00 zwemles
Eten
Naar Stal

Dat werd echt te veel...

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:38

Goed gedaan. Dat lijkt me anders echt ook nog erg haasten. Lukt autorijden zo lang je wel?
Ik moest om 8:00 bij de mondhygiëniste zijn, dat vond ik al een uitdaging :o Had het zo vroeg gezet ivm werk, niet denkende dat ik nog thuis zou zijn. Had ook geen zin om het weer te verzetten want dan moest ik bellen :=

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:45

Auto rijden is wel een uitdaging ja...
Maar vooral door de gewrichtspijn
Voel me ene kant stom want eerst deed ik het wel gewoon allemaal, andere kant ben ik wel trots dat ik het nu delegeer

Ik heb inderdaad ook een aantal vroege afspraken uit het verleden die ik gewoon heb lagen staan

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:54

Goed gedaan! Snap je gevoel dat het lastig is.

Ik voelde me gisteren al niet goed. Vannacht bijna niet geslapen, alleen maar liggen huilen en om 4 uur nog wakker.
Ik wilde wel m’n uren maken op werk (5 uur en half uur pauze), maar toen de eerste collega vroeg hoe het ging liepen de tranen al over m’n wangen. :roll:
Ik mocht naar huis maar wilde proberen te blijven. Na 3 uur ben ik met moeite toch naar huis gegaan (ik vind dat zo moeilijk) en heb ik even bij kunnen slapen. Ben lang niet meer zo moe geweest. :\ Kan niet veel anders dan op de bank voor me uitsturen, wil even helemaal niets.