Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:22

Fijn dat het gebeurd is Marleen. Aardig wat ijzerwerk. Toch best snel gebeurd allemaal.

Afgelopen donderdag gips eraf en ipv loopgips een brace voor 6 weken gekregen. Nu langzaam het belasten opbouwen. Maar heb heel veel moeite om de voet op de grond te hebben naast mijn andere been, knie moet dan te ver naar achter ofzo(op mijn tenen gaat het wel,maar is dan weer niet de bedoeling). Mag pas over 6 weken beginnen met fysio.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:45

Dat gaat bij jou ook nog wel even duren,komt goed maar het heeft tijd nodig.

MaNdiii

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:47

Hoe gaat het bij jullie?

Ik vind het allemaal maar tegenvallen. Geduld en hulp aan andere vragen is niet mijn beste kant. Had gehoopt toch al beter te kunnen lopen. Maar helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:13

Wat jammer dat het zo tegen valt, ik revalideer nog steeds er zit veel vocht dus zit ik veel met mijn been omhoog. Te veel lopen zorgd voor een baksteen gevoel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:43

Dat zit tegen dat is echt balen, dat hulp vragen herken ik wel. Wat zegt de arts er over, ik heb last van vocht en dat komt als ik ga lopen. Dat geeft een gevoel als of er een baksteen aan hangt. Het zorg er ook voor dat het spanning geeft op de hechtingen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:53

Hier gaat het ook nog niet zo lekker.

Vandaag toevallig weer bij de orthopeed geweest.
Zit nu op 21 weken na operatie.
Enkel wordt nog steeds snel dik en altijd pijnlijk.
M'n enkel zit vast. Naar binnen en buitenbewegen kan niet. Waardoor ik geen normale loop beweging heb. Dit irriteert de pezen er om heen, wat weer voor de extra pijn/zwelling zorgt.
Alles wat pijn doet mag ik nu niet meer. Dus geen ren en spring oefeningen meer en maar beperkt lopen. Alleen fietsen en zwemmen...

Met de fysio moet ik het weer los krijgen, in ongeveer 6 weken verbetering. Pijn kan dan nog steeds aanwezig zijn maar moet wel geminder zijn.
Ga alleen morgen op scouting kamp, niet veel lopen is daar geen optie. Dus maar weer krukken geleend, zodat ik maar met krukken toch nog wat kan doen.

MaNdiii, ik herken het. Geduld en hulp vragen zijn ook niet mijn sterkste punten.
Maar toch is dat het enige wat werkt. Hopelijk heb je snel.meer verbetering

Marleen, de pijn wel minder? Balen van het vocht. Zo lang terug is het nog niet toch?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:59

Vorige week dinsdag dus nog niet lang, nee pijn gaat goed zo lang ik het litteken niet aan raak. Kosseh bij jou duurt het wel erg lang, ik heb eigen krukken met een anatomisch handvat dan hoef ik ze niet te lenen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:04

@marleen_user heb de orthopeed zelf niet meer gesproken nadat hij de wond heeft bekeken. Toen was het langzaam beginnen met belasten. Maar nog zeker geen fysio dat zou over 5 weken bekeken worden.

Heb wel de poli gebeld omdat ik mijn been dus niet naast het andere been kan zetten zonder de hiel van de grond te hebben (Kan ook wel erg goed op tenen lopen) en die gaven aan vooral nog even geduld te hebben en niks te forceren. En dat laatste is nu net waar ik bang voor ben dat ik doe. Dus nu toch wel weer wat meer been omhoog.
Wond geneest wel erg mooi vind ik. Korst viel er vandaag af.

Balen dat jouw voet toch nog steeds vocht blijft houden.

@kosseh dat schiet ook niet echt op. Rot enkels veel plezier op kamp!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:58

Ja dat vocht is irritant maar ik forceren ook niks, ik heb goede hulp bij de paarden. Ik kom daar ook niet voorlopig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:41

Kosseh hoe was het kamp heb je er nog wat aan gehad, ik ga woensdag naar Valkenburg tot en met zaterdag ik zie er gewoon tegen op. Ik heb vorig jaar mijn inklapbare scootmobiel verkocht daar heb ik nu spijt van.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:39

Snap dat dat nu handig is geweest. Hopelijk ga je toch leuke dagen hebben in Valkenburg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:55

Ja er zijn heb ik echt even nodig er is veel gebeurt dus genieten ga ik zeker doen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:04

Hopelijk is het weer oke daar. Veel plezier en geniet er van!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:19

Het is erg nat maar vrijdag weer droog, de hechtingen zijn er uit gehaald en over een paar maanden kan ik weer normaal en goed lopen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:33

Marleen, hoe waren de dagen in Valkenburg?
Niet weg gespoeld?

Kamp was prima. Was van zarerdag tot zaterdag. Veel te veel gelopen, veel pijn en zwelling gehad. Dat wist ik van te voren. Ik heb al een stuk rustiger gedaan dan dat ik normaal doe.
Deze week zit ik nu wel echt in de na sleep er van, alles doet pijn echt veel pijn.

Dinsdag bij de fysio geweest, die heeft het proberen los te maken. Nam het haar echt niet in dank af. Zo pijnlijk.

Vandaag voor het eerst weer gezwommen. Samen met fietsen is dst het enige wat ik mag.
Ook dat was helaas pijnlijk. Na 2 baantjes m'n brace aangedaan en toen ging het wel lekker. Dus voor de volgende keer weet ik nu gelijk de brace aan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:11

Toen we aan kwamen miezer regen en de volgende ochtend hoog water in het centrum. Wel lekker gegeten en toch kunnen wandelen. Ik ben zo blij het lopen gaat super, en ik hoef niet meer terug te komen bij de orthopeed.
Balen dat jij zo veel pijn blijft houden,ik hoop dat het ooit over gaat.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 06:49

@marleen wat fijn dat het zo goed gaat en dat het weekendje weg ook is goedgegaan.

@Kossey fijn te horen dat kamp leuk is geweest, maar balen dat je daar nu de consequenties van hebt. Ik zou ook graag weer willen zwemmen. Heb je dan gewoon de brace aan die je in het ziekenhuis hebt gekregen?
Ik ben ook manieren aan het vinden om op mijn paard te klimmen, maar tot nu toe wint mijn verstand het daar toch om het nog maar niet te doen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:56

MaNdiii, nee die brace is een stuk slapper. Meer een steunkous idee.
Ik gebruik de zelfde brace als ik voor basketbal voor de operatie gebruikte. Deze:
https://www.all4fysio.nl/mcdavid-enkelbrace-ultralicht-195.html

Geen echte zwembrace maar deze zit standaard in m'n tas.

Snap dat je er graag weer op wilt. Toen ik nog niet mocht rijden bedacht ik ook manieren. Zoals op m' bijrijpaard zonder zadel of zonder beugels een duinritje maken. In de les mee rijden op een ander kleiner/dikker paard wat bijna niet opgooid. Dus prima te rijden is met zadel zonder beugels. Deed dit wel pas toen ik zonder krukken mocht lopen.
Opstappen is bij mij op stal erg makkelijk. De rand van de mest put is een soort trap. Die is zo hoog dat ik op een groot paard alleen m'n been er over heen hoef te gooien, beugels zijn niet nodig

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:08

Marleen Gelukkig niet weggespoeld. Fijn dat het zo goed gaat met je enkel.

Kosseh Geslaagd kamp en nu weer een pas op de plaats doen. Balen dat je daar zo'n heftige reactie van krijgt. Ik snap dat gevoel ook heel goed. Ik heb een kruisbandreconstructie gehad en toen ben ik ook veel eerder op mijn paard gestapt. Een vriendin reed hem en ik heb toen uitgestapt. Met mijn enkel heb ik wel gewacht totdat ik groen licht had.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:21

@egnie ik wacht ook nog want heb nog geen verstandige manier om er op te klimmen en die merrie is ook niet altijd zo betrouwbaar.

@kosseh dat klinkt ook niet echt als een fijne brace die je vanuit het ziekenhuis heb gekregen. Ik heb de thuasne malleo dynasteb gekregen op de gipskamer en moet zeggen dat ik die echt heel fijn vind.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:36

Ik help of beter hielp mijn dochter met de ochtend krant. Ik heb een bak voor op de fiets met kranten. Ik wilde weg fietsen toen het stuur opeens om draaide
Het was los gaan zitten waar door ik met fiets en al viel.

Een Poolse man kwam helpen en draaide het stuur weer vast, of ik koffie wilde? Nee ik moet door ik ben nog niet klaar. Ik voelde gelijk al veel pijn maar gelukkig niet bij het geopereerde gedeelte. Het is mijn wreef die veel pijn doet en mijn bovenbeen boven mijn knie is stijf. Van zondag tot woensdag gaan we een paar dagen weg. Dus ja ik baal heel erg, dit duurt meestal wel een paar dagen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:09

Dat is balen marleen. Hopelijk trekt het snel weg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:50

Ja gelukkig ging het de andere dag beter, ik mag pas over 2 weken hoge stevige schoenen aan. Vanmiddag in het bos was wel spannend.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:02

Marleen, dat snap ik. Zeker als je in het bos hoge schoenen bent gewend.
Ben wel benieuwd waarom het niet mag nu. Van wege het herstel?

Ik zit nog steeds in een dip en heb het idee dat het erger word :(.
M'n energie niveau gaat ook omlaag. De pijn en beperking kosten veel energie

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:04

Ja ik denk ook vanwege het litteken, ja ik herken de vermoeidheid ook hoor.