Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:49

CaptainJS schreef:
Ik meld me ook. Ik heb al 6 jaar klachten van buikpijn, krampen en diarree. Ongeveer een maand gelezen ben ik gediagnostiseerd met prikkelbare darm. Ik slik nu psylliumvezels. Ik heb nog niet echt het gevoel dat deze werken.

Bij mij heeft dat een averechts effect. Als mijn darmen al van de wap zijn, heb ik juist moeite met het verteren van vezels. Ik heb via Dr Slot van Paracelsus een intolerantietest gedaan en als ik me aan de uitslag daarvan houd gaat het supergoed.

CaptainJS

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:37

Ik ben al een lange tijd gestopt met de psyllium vezels, deze werkte averechts voor mij. Ik heb in de tussentijd al heel veel testen gedaan om dingen uit te sluiten tot aan een dieet zonder lactose, maar dat heeft mij verder geen uitsluitsel gegeven. Ik slik nu pepermuntolie capsules en hoop dat als ik deze voor iedere maaltijd slik ze helpen. Ik heb net probiotica gehaald zonder fructo oligosacchariden, dus ik ben benieuwd of deze gaan helpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:05

Psylliumvezels (1 zakje per dag) werken hier wel om het rustiger te maken. Kersen, nectarines, appels, gaan allemaal fout ben ik nu achter. Cruesli + melk smorgens ook (optimel bv weer niet en zelfgemaakte granola gaat meestal wel gewoon goed). Stress is ook een no go. Hormonen geven ook ellende. De week wanneer ik ongesteld moet worden, steevast 3tal dagen diarree, aandrang, opblazen,...

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:50

Hier Crohn in combinatie met PDS.
Wat bij mij goed geholpen heeft is het Fodmapdieet om uit te dokteren wat ik al dan niet kan eten.
Als ik me daaraan hou, heb ik weinig klachten en redelijk normale stoelgang (als de Crohn rustig is).
Ik moet ui, look, lactose en gluten zoveel mogelijk vermijden.
Soms zondig ik en als ik dat niet teveel doe, wordt me dat wel vergeven.
Psylium werkte goed bij mij tegen de diarree.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:12

Cemlys schreef:
Psylliumvezels (1 zakje per dag) werken hier wel om het rustiger te maken. Kersen, nectarines, appels, gaan allemaal fout ben ik nu achter. Cruesli + melk smorgens ook (optimel bv weer niet en zelfgemaakte granola gaat meestal wel gewoon goed). Stress is ook een no go. Hormonen geven ook ellende. De week wanneer ik ongesteld moet worden, steevast 3tal dagen diarree, aandrang, opblazen,...

Heb jij ook endometriose?

Hier 3x daags psyllium, 2x daags macrogol en 1x daags probiotica. Dan is het enigszins onder controle.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:19

Jep helaas wel, dat is enigzins rustig en 'onder controle' alleen zit mn spiraal nu een jaar of 3-4 en merk ik wel dat de klachten weer iets meer aanwezig zijn.
Probiotica is een goede, ga ik ook even proberen. Fodmap neem ik er geregeld bij om in periodes dat het weer mis gaat even na te gaan wat ik 'verkeerd' gegeten kan hebben.
En ja ook uien en knoflook mijd ik zo veel mogelijk uit mn dieet. Bonen en derg ook, kikkererwten bv hummus gaf ook klachten.
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 29-06-24 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:20

Ja, dat zei mn gyn ook, dat spiraal minder jaren effectief is bij endo helaas.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:22

Ja ik moest het van de huisarts nog even in de gaten houden, als het echt gaat doorzetten dan contact opnemen en dan gewoon een nieuwe erin gok ik. Ik heb jaren geleden ook een boek erbij gehad, het endometriose dieet geloof ik, was best interessant, gebaseerd op chinese voedingsleer, dus daar ook weer heel veel van geleerd, geloof best dat het invloed kan hebben, ook daar hou ik dus nog rekening. Daarbij eet ik eigelijk vrijwel weinig tot geen suikers meer (toegevoegd) en dat geeft ook wel verbetering gegeven. Ik eet dan wel weer veel volkoren producten en dat kan dan wel weer de klachten erger maken, maar dat valt eigelijk wel mee heb ik het idee. Wel probeer ik nu geregeld brood te vervangen door havermout en bv chiazaad etc

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:30

Ja ik probeer zoveel mogelijk fodmap arm te eten. Ik heb zoveel dieeten geprobeerd, maar niets wat echt altijd helpt. Gebruik van vezels maakt het bij mij wisselend ook erger.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:49

Hier ook psyllium vezels. Ik noem het gekscherend ook wel mijn dagelijkse zandkuur. Het werkt wel, 1 zakje elke ochtend. Het haalt de scherpe randjes er bij me af. Bij veel stress moet 's middags eigenlijk nog een zakje nemen omdat eentje dan niet voldoende is.

Het is geen oplossing, maar wel wat extra verlichting en het geeft mijn lichaam de rust om zelf ook weer wat op te knappen van alle klachten. De oorzaak moet ik vooral aanpakken en dat is in mijn geval stress.

Ik heb trouwens zelf ook juist last van eten met meer vezels. Ik moet juist niet aan de volkoren broodjes en pasta's, maar die psyllium vezels zijn ander soort vezels qua oplosbaarheid en dat zijn blijkbaar dus wel vezels die voor mij helpen. Misschien hebben anderen daar dus ook baat bij die niet tegen goed tegen de vezels in brood en pasta enzo kunnen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:59

Psyllium wordt helemaal niet opgelost door je lichaam, het houdt vocht vast waardoor het dus 2 kanten op werkt. Werkt dus gelukkig niet zoals vezels in tarwe.
Tarwe staat trouwens ook hoog in fodmap, spelt weer minder, kunnen jullie die dan ook niet goed hebben in volkoren?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:06

Psyllium bestaat grotendeels uit wateroplosbare vezels (unieke, sterk vertakte arabinoxylanen). Psylliumvezels vormen een kleur- en geurloze gel als ze in contact komen met water en kunnen tien keer het eigen drooggewicht aan water opnemen.

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/psylliumvezels

In tegenstelling dus met vezels van tarwe die bestaan uit (blijkbaar) oplosbare en onoplosbare vezels en vooral die onoplosbare vezels maken het voor mensen met PDS lastiger om dat te eten. Zo werd het mij in ieder geval verteld toen ik aangaf dat meer bruin brood eten averechts werkte en de psyllium wel werkte.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:12

Hier ook pds na veel onderzoeken. Ik was steeds opgeblazen, heftige buikpijnen en altijd misselijk.
Nu eet ik glutenarm en 90% van mijn klachten zijn verdwenen. Soms heb ik nog een beetje last van mijn buik maar dat is meestal alleen als ik buiten de deur eet.

Edit: ik kwam altijd negatief uit de coeliacie bloedtesten maar ben op aanraden van een osteo gluten en lactose arm gaan eten. Lactose reageer ik niet op gelukkig, dus dat eet ik wel gewoon weer. Gluten zijn dus de boosdoener bij mij.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:03

Hallo allemaal!

Ik heb recent de diagnose PDS gekregen en nu net begonnen met de eliminatiefase van het Fodmap dieet, dat is nog knap lastig -O-

Zijn er hier mensen die makkelijke, lekkere recepten hebben voor het avondeten? Vooral omdat veel sauzen niet mogen en AVG op den duur ook je neus uit gaat komen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:55

Eske_B schreef:
Hallo allemaal!

Ik heb recent de diagnose PDS gekregen en nu net begonnen met de eliminatiefase van het Fodmap dieet, dat is nog knap lastig -O-

Zijn er hier mensen die makkelijke, lekkere recepten hebben voor het avondeten? Vooral omdat veel sauzen niet mogen en AVG op den duur ook je neus uit gaat komen.

Ik kan je de boeken en recepten van https://glutenfreecuppatea.co.uk/ enorm aanraden! Of https://www.karlijnskitchen.com/nl/ ! Beide hebben hele lekkere fodmap opties

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:12

Hallo allemaal!

Ik loop nu al langere tijd rond met buik- en vermoeidheidsklachten. De huisarts denkt, na een afspraak en telefonisch overleg, dat ik PDS heb. Nu denk ik persoonlijk dat dit wel erg gemakkelijk is gegaan en betwijfel ik of het daadwerkelijk zo is. Ik ben nieuwsgierig of jullie mijn klachten herkennen als (typische) PDS klachten, of dat de oorzaak misschien ergens anders ligt… zo ja, waar?

Ik heb al langere tijd (meerdere jaren) af en aan last van vage buikklachten, af en toe een wat benauwd gevoel borstbeen/middenrif, en ik moet vaak boeren laten; soms kleine korte boertjes, soms enorm diepe boeren.

Dinsdag 25 juni onderweg naar werk voelde ik me niet zo lekker. Ik besloot wat frisse lucht te halen in het bos, korte boswandeling. Tijdens de boswandeling heb ik enorm lopen boeren en kokhalzen.
Nog nooit zo extreem gehad dus huisarts gebeld en ik kon diezelfde dag nog terecht.
Hart en longen klonken goed, met het voelen op mijn buik was het gebied van de maag duidelijk gevoeliger. Huisarts dacht daarom aan een prikkelbare/gevoelige maag, en kreeg hier omeprazol voor. Helaas kreeg ik deze pillen niet weggeslikt, dus contact opgenomen met de huisarts en na overleg besloten om psyllium vezels te gebruiken. Dit krijg ik wel weg met een sapje.

Sinds die dinsdag is dat benauwde gevoel wel afgenomen en merkte ik dat de pijn afzakte naar mijn buik. Eigenlijk overal wel in mijn buik, boven, onder, link rechts; het wisselt steeds. Ik kan het vaak wel duidelijk aanwijzen. Wel continu een zeurende, soms brandende pijn.
Ook last van een opgeblazen buik, waar ik eerder makkelijk mijn broeken aan moest doen met een riem op het strakste gaatje, heb ik ze nu het liefst zo los mogelijk.

Bij (enige) fysieke inspanning merk ik dat het benauwde gevoel weer terug komt, ook kost alles intens veel energie. De afgelopen 2 weken vooral rust gepakt, wel huishoudelijke taken gedaan maar kostte me wel duidelijk veel energie. Afgelopen tijd ook niet meer naar mijn pony geweest, en andere dingen moeten afzeggen.
Afgelopen donderdag en vrijdag een paar uurtjes in de ochtend weer naar werk geweest en toen ik thuis kwam was ik weer kapot moe en heb ‘s middags uren geslapen.
En ook vandaag kost gewoon simpelweg douchen ontzettend veel energie bijvoorbeeld.
Het is echt om hopeloos van te worden -O-

Passen deze klachten inderdaad bij het beeld van PDS? Of is het toch iets anders? Ik ben heel benieuwd wat jullie denken.
Ik ben van plan om binnenkort weer naar de huisarts te gaan als het niet snel verbeterd.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:35

nick_en_ik schreef:
Hallo allemaal!

Ik loop nu al langere tijd rond met buik- en vermoeidheidsklachten. De huisarts denkt, na een afspraak en telefonisch overleg, dat ik PDS heb. Nu denk ik persoonlijk dat dit wel erg gemakkelijk is gegaan en betwijfel ik of het daadwerkelijk zo is. Ik ben nieuwsgierig of jullie mijn klachten herkennen als (typische) PDS klachten, of dat de oorzaak misschien ergens anders ligt… zo ja, waar?

Ik heb al langere tijd (meerdere jaren) af en aan last van vage buikklachten, af en toe een wat benauwd gevoel borstbeen/middenrif, en ik moet vaak boeren laten; soms kleine korte boertjes, soms enorm diepe boeren.

Dinsdag 25 juni onderweg naar werk voelde ik me niet zo lekker. Ik besloot wat frisse lucht te halen in het bos, korte boswandeling. Tijdens de boswandeling heb ik enorm lopen boeren en kokhalzen.
Nog nooit zo extreem gehad dus huisarts gebeld en ik kon diezelfde dag nog terecht.
Hart en longen klonken goed, met het voelen op mijn buik was het gebied van de maag duidelijk gevoeliger. Huisarts dacht daarom aan een prikkelbare/gevoelige maag, en kreeg hier omeprazol voor. Helaas kreeg ik deze pillen niet weggeslikt, dus contact opgenomen met de huisarts en na overleg besloten om psyllium vezels te gebruiken. Dit krijg ik wel weg met een sapje.

Sinds die dinsdag is dat benauwde gevoel wel afgenomen en merkte ik dat de pijn afzakte naar mijn buik. Eigenlijk overal wel in mijn buik, boven, onder, link rechts; het wisselt steeds. Ik kan het vaak wel duidelijk aanwijzen. Wel continu een zeurende, soms brandende pijn.
Ook last van een opgeblazen buik, waar ik eerder makkelijk mijn broeken aan moest doen met een riem op het strakste gaatje, heb ik ze nu het liefst zo los mogelijk.

Bij (enige) fysieke inspanning merk ik dat het benauwde gevoel weer terug komt, ook kost alles intens veel energie. De afgelopen 2 weken vooral rust gepakt, wel huishoudelijke taken gedaan maar kostte me wel duidelijk veel energie. Afgelopen tijd ook niet meer naar mijn pony geweest, en andere dingen moeten afzeggen.
Afgelopen donderdag en vrijdag een paar uurtjes in de ochtend weer naar werk geweest en toen ik thuis kwam was ik weer kapot moe en heb ‘s middags uren geslapen.
En ook vandaag kost gewoon simpelweg douchen ontzettend veel energie bijvoorbeeld.

Passen deze klachten inderdaad bij het beeld van PDS? Of is het toch iets anders? Ik ben heel benieuwd wat jullie denken.
Ik ben van plan om binnenkort weer naar de huisarts te gaan als het niet snel verbeterd.

Het zijn klachten die bij PDS mee kunnen spelen, maar ze zijn voor mijn idee wel erg kort voor de diagnose PDS (als in de ergere klachten, boeren en zo nu en dan wat vage buikklachten kan ook gewoon zijn dat je tegen iets dat je niet weet niet zo goed kan, of net iets te veel bubbel water/juice de orange/ect). Ik lie al jaren rond met dit soort klachten.
Daarnaast is, zover ik weet, PDS een diagnose die je krijgt nadat andere dingen zijn uitgesloten (zoals bijvoorbeeld een gluten allergie of Crohn) en meestal via een ziekenhuis/MDL arts bezoek. Dus ik zou bij je huisarts voornamelijk om een doorverwijzing vragen voor een MDL arts vragen en eerst wat meer uitsluiten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:47

Ik geef het topic even een schopje, omdat ik ook wat vragen heb. Sinds afgelopen zomer loop ik met klachten. Een hele erge stekende pijn links van het borstbeen net achter de ribben. Dit kwam op, was er een poosje en verdween weer. Vanaf december begon eigenlijk het gedoe pas echt. Na eten buikpijn etc. Vanaf dat moment ook langs de HA, maar daar heb ik tot nu toe echt niet het gevoel dat ik verder kom en dat er maar 'wat' gedaan wordt. (Ik ben nu pas; april doorverwezen naar internist op mijn aandringen). De stekende pijn is heel lastig te verklaren. HA gokte op verstopping en daarom moest ik 6 zakjes in 1 uur opdrinken etc (terwijl in bijsluiter stond 8 zakjes op 6 uur). Sindsdien is het alleen maar erger geworden. Waar het eerder 'alleen' buikpijn was (vooral dus op de hoge plek); heb ik nu non stop de pijn bij/achter de linkerrib en met aanvallen links en rechtsonder pijn incl. dat ik het huis niet uit durf vanwege de rest.. (en na elk eten of drinken rommelt er van alles, alleen dat al is heel storend).

Zijn er meer mensen die de hoge pijn ook kennen? Ik loop inmiddels ook bij een haptonoom hiervoor (dit wilde HA eerst ipv internist, maar gelukkig wilde haptonoom processen gelijk aan elkaar laten lopen) en het spierweefsel is ook duidelijk verhard rondom al deze stukken: begint links van borstbeen en loopt door tot tussenribspieren in de linkerflank.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:29

nick_en_ik schreef:
Hallo allemaal!

Heb je je al eens ontwormd? Soms gaan deze klachten simpel wel met een driedaags mebendazol kuurtje te koop bij de Kruidvat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:45

Hier is het eindelijk al weken rustig *\%/* . Eigenlijk kwam het doordat de ontbijtkoek op was en ik nieuwe was vergeten te bestellen, dat ik dat die week he eigelijk heb ik weinig last. Ik eet zoveel mogeliljk suikervrij maar dat betekent dat in sommige producten zoetstoffen inzitten, oa in de ontbijtkoek. Nu heb ik puur om te proberen even alles met zoetstof weggelaten en rara, echt al weken amper klachten. Geen opblazen meer, geen krampen, geen diarree en het was bar en boos de laatste tijd. Ik was er al achter dat appels, peer etc ook klachten geven maar hier had ik dus nog niet aan gedacht. Ik heb momenteel ook helemaal geen psyllium erbij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:48

Sinds ik mijn maagverkleining heb gehad had ik veel last van mijn PDS. Ik kon soms dagen niet af en dit resulteerde in 3 zware "bevallingen" op een dag. En zat ik ongeveer een uur totaal op de wc.
Mijn redding is dus lijnzaad en tutti frutti.
Sinds ik dat eet kan ik gewoon poepedories doen iedere dag :D