Hallo allemaal!
Ik loop nu al langere tijd rond met buik- en vermoeidheidsklachten. De huisarts denkt, na een afspraak en telefonisch overleg, dat ik PDS heb. Nu denk ik persoonlijk dat dit wel erg gemakkelijk is gegaan en betwijfel ik of het daadwerkelijk zo is. Ik ben nieuwsgierig of jullie mijn klachten herkennen als (typische) PDS klachten, of dat de oorzaak misschien ergens anders ligt… zo ja, waar?
Ik heb al langere tijd (meerdere jaren) af en aan last van vage buikklachten, af en toe een wat benauwd gevoel borstbeen/middenrif, en ik moet vaak boeren laten; soms kleine korte boertjes, soms enorm diepe boeren.
Dinsdag 25 juni onderweg naar werk voelde ik me niet zo lekker. Ik besloot wat frisse lucht te halen in het bos, korte boswandeling. Tijdens de boswandeling heb ik enorm lopen boeren en kokhalzen.
Nog nooit zo extreem gehad dus huisarts gebeld en ik kon diezelfde dag nog terecht.
Hart en longen klonken goed, met het voelen op mijn buik was het gebied van de maag duidelijk gevoeliger. Huisarts dacht daarom aan een prikkelbare/gevoelige maag, en kreeg hier omeprazol voor. Helaas kreeg ik deze pillen niet weggeslikt, dus contact opgenomen met de huisarts en na overleg besloten om psyllium vezels te gebruiken. Dit krijg ik wel weg met een sapje.
Sinds die dinsdag is dat benauwde gevoel wel afgenomen en merkte ik dat de pijn afzakte naar mijn buik. Eigenlijk overal wel in mijn buik, boven, onder, link rechts; het wisselt steeds. Ik kan het vaak wel duidelijk aanwijzen. Wel continu een zeurende, soms brandende pijn.
Ook last van een opgeblazen buik, waar ik eerder makkelijk mijn broeken aan moest doen met een riem op het strakste gaatje, heb ik ze nu het liefst zo los mogelijk.
Bij (enige) fysieke inspanning merk ik dat het benauwde gevoel weer terug komt, ook kost alles intens veel energie. De afgelopen 2 weken vooral rust gepakt, wel huishoudelijke taken gedaan maar kostte me wel duidelijk veel energie. Afgelopen tijd ook niet meer naar mijn pony geweest, en andere dingen moeten afzeggen.
Afgelopen donderdag en vrijdag een paar uurtjes in de ochtend weer naar werk geweest en toen ik thuis kwam was ik weer kapot moe en heb ‘s middags uren geslapen.
En ook vandaag kost gewoon simpelweg douchen ontzettend veel energie bijvoorbeeld.
Het is echt om hopeloos van te worden
Passen deze klachten inderdaad bij het beeld van PDS? Of is het toch iets anders? Ik ben heel benieuwd wat jullie denken.
Ik ben van plan om binnenkort weer naar de huisarts te gaan als het niet snel verbeterd.