ElviraKelan schreef:Ik zie verantwoordelijk zijn toch echt wel iets als waar iemand invloed op heeft.
Bepaalde gedragingen die destructief zijn voor de omgeving behoren echt tot de kenmerken van borderline.
Dat is mooi, maar daarmee ben je nog wel verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Een ander heeft geen controle over jou, en dus kun je die ook niet verantwoordelijk stellen.
ElviraKelan schreef:Wat je wel kan stellen is dat degene invloed heeft op de gedragingen hoe vaak er bv met borden worden gegooid.
Daar ben jij nogmaals, in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor, niemand zet jou een mes op de keel en dwingt je met borden te gooien, dat is geheel je eigen keuze.
Maar invloed hebben kan zeker, idd. Ik verdwijn dan 3 dagen of zo, en ben ook niet te contacteren. En iedere keer worden de gevolgen steeds vervelender, tot je ofwel leert dat met borden gooien geen optie is, of gewoon helemaal verdwijnt. Maar hoe dan ook houdt het op, want ik word echt strontvervelend als er met borden wordt gegooid. Echt heel vervelend, en het wordt beduidend vervelender voor jou dan voor mij. Als je je verantwoordelijkheid niet neemt, zijn de gevolgen ook voor jou.
ElviraKelan schreef:Je verantwoordelijkheid nemen kan je als iemand met borderline enkel nemen door uitleg te geven wat er gebeurde.
Net zoals ik heb aangegeven waardoor ik werd getriggerd en dat ik vanuit daar fel op reageerde.
Nee, dat is een verklaring. Het is geen excuus. Je verantwoording nemen is: Goh, ik zie in dat ik je gekwetst heb en dat ik je heel bang heb gemaakt. Ik voel me daar schuldig over en ik weet dat ik er verantwoordelijk voor ben. Ik wil niet dat je je zo voelt, en dus ga ik stappen ondernemen om te voorkomen dat het weer gebeurt. Wil je me vergeven?
Dan neem je verantwoordelijkheid.
Maar als die ander het maar moet begrijpen, en je dwingt die persoon, die al angstig is en pijn heeft, ook nog eens begrip en empathie te hebben met degene die de veroorzaker is van het leed, dat is emotionele chantage, en een vorm van emotionele mishandeling die je ook nog eens bovenop het al aangedane leed gooit. Dat is geen verantwoording nemen. Hou toch op.
ElviraKelan schreef:Om dan te stellen wat Avalanche doet je bent volwassen dus gedraag je maar er naar (even kort door de bocht gezegd) dan heb je het concept borderline niet begrepen.
Maar dat is toch niet mijn probleem? Als jij erkent wat je een ander aandoet, en daar je verantwoordelijkheid voor neemt, en je volwassen gedraagt, zul je verbaasd staan hoeveel begrip er voor je is, en hoeveel mensen er rekening met je willen houden. Maar als je van jouw probleem het mijne maakt, ben ik hier en nu klaar met je, want daar ga je een grens over.