Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:54

Citaat:
Ik ben blij dat zij koos te zien wat ze zag. Wil jij dat mensen al die handelingen met jouw vader/moeder uitvoeren? Ik in elk geval zeker niet! Ook al hoef je het normaal niet te zien, de wetenschap dat die dingen gebeuren vind ik niet passen bij het ingrijpendste moment in je leven: het afscheid van je dierbare.

....ik heb helaas een aantal keren afscheid van een dierbare moeten nemen waarbij autopsie werd gepleegd.

(Als staatsburger vond en vind ik dat terecht.)

Het is geen fijne gedachte, maar het moest.
Ik stond beslist niet te springen van enthousiasme en ik koos ervoor om het niet te zien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:56

tiwi1969 schreef:
Wat mijzelf betreft mogen ze mijn organen ook hebben als ik in een diep coma lig na hersenletsel al ben ik niet hersendood.

Dit is inderdaad ook iets wat artsen vaak meenemen. Je kunt misschien wel-misschien niet hersendood zijn, maar is er echt nog kwaliteit van leven voor iemand over als je de rest van je leven comateus aan een machine zal moeten hangen?

tiwi1969

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:01

Precies dat èn dat wil ik dus ook mijn kinderen niet aandoen. De wetenschap dat hun moeder ergens ligt te vegeteren zonder enige vorm van of minimaal bewustzijn.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:06

Independence schreef:
Tigress schreef:
Hier vanwege mijn geloofsovertuiging een nee :)

Zou je dat meer willen toelichten? Wat is het in jouw geloof dat het een nee is?
Als je dat wilt delen natuurlijk :)

Korte versie: hetgeen waar ik in geloof, is dat het lichaam compleet moet zijn om over te gaan naar het hiernamaals. Als ze mijn organen zouden overplaatsen in de ontvanger(s), heeft mijn etherlichaam nog niet de tijd gehad om los te komen van mijn fysieke lichaam. Ik kan dan dus niet door gaan, en zou moeten wachten tot zij ooit sterven voordat ik dat kan.
Vandaar dat ik vanuit hetgeen waar ik in geloof een nee heb geregistreerd :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:08

Tigress schreef:
Korte versie: hetgeen waar ik in geloof, is dat het lichaam compleet moet zijn om over te gaan naar het hiernamaals. Als ze mijn organen zouden overplaatsen in de ontvanger(s), heeft mijn etherlichaam nog niet de tijd gehad om los te komen van mijn fysieke lichaam. Ik kan dan dus niet door gaan, en zou moeten wachten tot zij ooit sterven voordat ik dat kan.
Vandaar dat ik vanuit hetgeen waar ik in geloof een nee heb geregistreerd :)

Laat je ook geen blindedarm verwijderen dan? Of een galblaas? Gewoon nu op dit moment.
Of levend donor van een deel van je lever?

Puur uit interesse ben ik benieuwd hoe je dit ziet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:25

sneeuwpop schreef:
Oef, dat is nogal koud!

Overal wordt ook verspreid dat het voor de nabestaanden prettig kan zijn dat hun geliefde een ander leven heeft gered door zijn of haar organen te doneren.
Dus snap ik niet dat de keuze zo irrelevant zou zijn voor de nabestaanden... Dat is juist wat ik voor mijn keuze het belangrijkste vind.
Leuk als ik een ander zou kunnen redden, maar niet ten koste van mijn eigen man en kind.
Ik laat dit iig niet doen bij mijn kind als ik ooit voor die keuze kom te staan.

Je kunt imo pas een goede keuze maken als je alle informatie krijgt en niet alleen "roze geur en maneschijn".
Maar is dat ook irrelevant voor jou?

Ik heb het woord irrelvant nergens gebruikt.
Maar ik vind dat gevoelens niet van belang in een discussie. Ik haal daar geen info uit.

"Ik wil afscheid nemen precies zoals ik dat wil" geen punt van discussie. Dat is gewoon een keuze, niks mis mee.

Wat ik kwalijk vind is doen alsof er een soort van winst wordt gehaald uit orgaan donatie en alsof geld de grote motivator is, en zeggen dat chirurgen er op kicken, en meer van dat soort uitspraken en dan proberen het te motiveren met "afscheid is voor mij belangrijk".

Betreffende campagnes, het is gewoon niet logisch om met een doemscenario te komen voor een campagne die probeert levens te redden. Ze wijken daar echt niet af van marketing voor wat om het even. Feitelijke voorlichting kun je gewoon vinden als je iets wilt weten. Inclusief alle protocollen en procedures.

Maar hoe bedoel je "ten koste van?" Je doet alsof ze vermoord worden voor organen. Het gaat om gevallen die niet omkeerbaar zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:26

Magrathea schreef:
tiwi1969 schreef:
Wat mijzelf betreft mogen ze mijn organen ook hebben als ik in een diep coma lig na hersenletsel al ben ik niet hersendood.

Dit is inderdaad ook iets wat artsen vaak meenemen. Je kunt misschien wel-misschien niet hersendood zijn, maar is er echt nog kwaliteit van leven voor iemand over als je de rest van je leven comateus aan een machine zal moeten hangen?

Ik zou zelf euthanasie willen, dus zeker niet als kasplant in leven gehouden worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:32

Oedi schreef:
rina schreef:
Vroeger toen het nog vrijwillig was had ik een donor codicil en toen stond er ja in. Ook met reden ik ben dan toch dood en heb er niks meer aan. Vorig jaar toen die hele "keuze vastlegtoestand" begon, heb ik mijn codicil weggegooid en een nieuwe uitgeprint waarop heel duidelijk staat van nee. Alles lief leuk en aardig maar mijn lichaam, en daar heb alleen ik over te beslissen. Niet de regering omdat ze zo dringend donoren willen hebben. Die verplichting van beslissen anders doen wij het valt bij mij echt heel fout, en heb ik dus besloten dat er niets meer uit of af mag.
Daarnaast zou ik zowel vroeger als ook nu geen donororgaan van een ander accepteren. Voordat nu iedereen daarover gaat vallen.

Dit vind ik een bizarre reden. Wie heb je er nu uiteindelijk mee? Niet de regering, maar de mensen van wie hun leven afhangt van een donororgaan. Mensen die (tijdelijk) niet willen doneren kunnen gewoon 'nee' invullen, dat is binnen twee seconden gepiept. Ik zie echt het probleem niet. Maar goed, ieder zijn mening.

Ik ben sinds mijn 18e orgaandonor en dit is voor mij een vanzelfsprekendheid.

Ben van mening dat ieder voor zich besluit om welke reden het een ja of nee is. Er zijn geen ''bizarre'' redenen, dit is zo persoonlijk dat we verre moeten blijven van dit soort kwalificaties.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:34

Nou, ik snap het wel hoor. Ze zegt dan ook niet dat het niet mag, maar ik vind het ook apart dat sommigen vanwege nieuwe wet- en regelgeving ineens vergeten lijken waarom ze ooit donor zijn geworden.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:36

ik wacht op een nier......
Je kan er pas echt over oordelen wanneer je met de neus op de feiten wordt gedrukt....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:38

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Ik zou zelf euthanasie willen, dus zeker niet als kasplant in leven gehouden worden.

Euthanasie op de operatietafel dan, laten ze wel al het bruikbaars uitnemen voor transplantatie.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:45

Janneke2 schreef:
Nessa schreef:
Ik sta als sinds mijn 18e als donor geregistreerd. Ik heb mij wel uitgesloten voor medisch onderzoek.
Heb er geen goed gevoel bij dat er een stel studenten op mij gaan oefenen.

Sorry - dat is twee zaken door elkaar halen.

Wie dat wil kan haar lichaam 'ter beschikking stellen van de medische wetenschap' en dan is dit een van de vele toepassingen.

Met het donorcodicil heeft het niets te maken.

Ik moest dat toen toch echt tegelijk aangeven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:50

Carri, sterkte! Ik hoop dat er snel een match voor je is.

Voor de euthanasie bij coma/kasplant oid mensen, hebben jullie dit vast gelegd?
Want anders kan je er echt naar fluiten!

Euthanasie klinkt echt super handig, maar dat moet je voor die tijd goed vast leggen en regelen. Want als je dit niet doet, gaat geen arts meewerken omdat je partner/kind/naaste aangeeft: ze wil niet in comateuze toestand doorleven.

(paar maand geleden een hele goede vriend verloren, die had alles geregeld, maar kreeg geen euthanasie uiteindelijk, lijden was niet groot genoeg en hij stierf een week later, daar kon wel op gewacht worden.....)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:53

tiwi1969 schreef:
Euthanasie op de operatietafel dan, laten ze wel al het bruikbaars uitnemen voor transplantatie.

Nee, euthanasie bij voorkeur thuis en indien dat niet mogelijk in het ziekenhuisbed terwijl mijn naasten erbij zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:54

Carri schreef:
ik wacht op een nier......
Je kan er pas echt over oordelen wanneer je met de neus op de feiten wordt gedrukt....

Heb je geen naaste familie die kan of wil doneren bij leven?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:55

CharleyT schreef:
Ben van mening dat ieder voor zich besluit om welke reden het een ja of nee is. Er zijn geen ''bizarre'' redenen, dit is zo persoonlijk dat we verre moeten blijven van dit soort kwalificaties.

Precies. Enerzijds draven ze in de maatschappij door met het #metoo gebeuren en anderzijds willen ze je lichaam leegroven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:08

elnienjo schreef:
CharleyT schreef:

Precies. Enerzijds draven ze in de maatschappij door met het #metoo gebeuren en anderzijds willen ze je lichaam leegroven.

Dit is gewoon pertinent onwaar.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:15

elnienjo schreef:
CharleyT schreef:

Leegroven serious >;)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:20

elnienjo schreef:

Nu overdrijf je.
Ze roven niks leeg, je geeft gewoon zelf toestemming of je na je overlijden je organen wil doneren. Dat is je eigen keuze
En seksueel misbruik vergelijken met vrijwillige orgaandonatie en daarnaast impliceren dat mensen daarin overdrijven? sorry hoor maar what the fiets

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:22

elnienjo, het is echt knap dat je in 8 weken aanwezigheid op een forum, zo je stempel kan drukken. SA?

Vind je uitspraak over #metoo en het leegroven kant nog wal raken en erg jammer. Waarom zo?

Inhoudelijk, heb je mijn vraag gelezen over het vooraf regelen van euthanasie? Heb je dat gedaan?
Zo nee, dan kan je van alles roepen, maar als je straks te water raakt met je auto en comateus wordt, gaat er niemand voor jou de stekker er uit trekken omdat je op een forum roept dat je dan euthanasie wilt....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:23

Leegroven?? Serieus >;) #metoo wauw..

Ik ben voor. Sta ook allang dusdanig geregistreerd. Ik mag geen bloed doneren omdat ik ooit zelf bloedtransfusies gehad heb en ik mag geen stamceldonor zijn omdat ik astma heb en er medicatie voor gebruik, werd direct uitgesloten.. heb het wel geprobeerd.

ook hier in de naaste omgeving een levertransplantatie meegemaakt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:26

elnienjo schreef:
tiwi1969 schreef:

Nee, euthanasie bij voorkeur thuis en indien dat niet mogelijk in het ziekenhuisbed terwijl mijn naasten erbij zijn.

Na ja, mijn keuze is anders...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:26

MarliesV schreef:
elnienjo, het is echt knap dat je in 8 weken aanwezigheid op een forum, zo je stempel kan drukken. SA?

Vind je uitspraak over #metoo en het leegroven kant nog wal raken en erg jammer. Waarom zo?

Inhoudelijk, heb je mijn vraag gelezen over het vooraf regelen van euthanasie? Heb je dat gedaan?
Zo nee, dan kan je van alles roepen, maar als je straks te water raakt met je auto en comateus wordt, gaat er niemand voor jou de stekker er uit trekken omdat je op een forum roept dat je dan euthanasie wilt....

Ik sta zowel bij huisarts als bij mijn oncoloog geregistreerd als euthanasie-willend en onder welke omstandigheden. Ook mijn moeder is daarvan op de hoogte. Zij heeft voor haarzelf ook die wens de stekker eruit te trekken en niet te reanimeren.

Het vergelijk met #metoo gaat wat mij betreft op door het stilzwijgend toestemming geven tenzij je uitdrukkelijk nee registreert. Een persoon heeft jou namelijk ook niet zomaar aan te raken omdat je niet iedereen die binnen een straal van een meter komt afblaft en zegt handen thuis te houden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:37

tiwi1969 schreef:

Zo werkt euthanasie niet.

Als zorgprofessioneel kan ik zeggen dat het overlijden van iemands dierbaren vaak erg overdreven wordt.
Ik ben niet emotioneel gebonden aan mijn cliënt en ja doodgaan is niet slechts een zucht en weg zijn ze.

Maar als ik daarna lees wat mijn collega's schrijven over hoe de echtgenoot het ervaren heeft strijkt dat niet met de daadwerkelijke overgang.

Vaak maken ze het groter dan het was, in hun ogen zal dat ook best zou zijn, maar in werkelijkheid is het gewoon normaal gegaan.

Zo krijg je dus ook een gedeelte van die spookverhalen (of van tv) in de wereld.
De nabestaande is te gekleurd in zijn bevindingen rondom het overlijden.
"Mn man werd weggerukt want ze wilden zn nieren hebben ;( "
Terwijl er in werkelijkheid ws ik weet niet hoe vaak vriendelijk en beleefd gevraagd of ze haar man mogen meenemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:39

Onali schreef:
tiwi1969 schreef:

Zo werkt euthanasie niet.

Als zorgprofessioneel kan ik zeggen dat het overlijden van iemands dierbaren vaak erg overdreven wordt.
Ik ben niet emotioneel gebonden aan mijn cliënt en ja doodgaan is niet slechts een zucht en weg zijn ze.

Maar als ik daarna lees wat mijn collega's schrijven over hoe de echtgenoot het ervaren heeft strijkt dat niet met de daadwerkelijke overgang.

Vaak maken ze het groter dan het was, in hun ogen zal dat ook best zou zijn, maar in werkelijkheid is het gewoon normaal gegaan.

Zo krijg je dus ook een gedeelte van die spookverhalen (of van tv) in de wereld.
De nabestaande is te gekleurd in zijn bevindingen rondom het overlijden.
"Mn man werd weggerukt want ze wilden zn nieren hebben ;( "
Terwijl er in werkelijkheid ws ik weet niet hoe vaak vriendelijk en beleefd gevraagd of ze haar man mogen meenemen.

Maar snap je dan niet dat dat op zo'n moment héél erg ongelegen komt voor de personen die geschokt, verdrietig en in de rouw zijn?