Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:20

Ilsey schreef:
Hier wel acné gehad, geen massa's, maar rond menstruatie wel wat gevoeliger voor geweest het eerste jaar dat ik gestopt was. Intussen heb ik daar geen last meer van.

Horrormenstruatie totaal niet in hoeveelheid bloedverlies... maar wel in pijn. Het voelt alsof mijn baarmoederwand nog te vast zit ofzo en dat die er toch uit getrokken wordt -O- toen ik de pil nam, pakte ik die door... dus toen bijna nooit mijn regels gehad. Ook heel erge lage rugpijn.

Is dit met koper of hormomen? Ik had ook veel pijn met koper maar het werd duidelijk elke maand minder! Dus dat gaf moed :j na een maanden merkte ik met pijnstilling al niets meer en na een jaar bleef het bij 2-3u krampjes, even wat rustig aan doen die dag en 2 pcm erin en niks aan het handje. Inmiddels zelfs dat niet meer.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:26

soesje321 schreef:
Borsten herken ik ook. Had voor de pil d75 en kreeg tijden de pil f75. Half jaar gestopt en niks kleiner geworden. Mag van mij best wel wat af :=

Mijn borsten zijn 1 cupmaat gekrompen toen ik vermagerd was. Nu al jaaaaren stabiel gewicht en ook al jaren dezelfde cupmaat, intussen 1,5 jaar gestopt met de pil en gewicht en cupmaat zijn hetzelfde gebleven.

Magrathea schreef:
Ilsey schreef:
Hier wel acné gehad, geen massa's, maar rond menstruatie wel wat gevoeliger voor geweest het eerste jaar dat ik gestopt was. Intussen heb ik daar geen last meer van.

Horrormenstruatie totaal niet in hoeveelheid bloedverlies... maar wel in pijn. Het voelt alsof mijn baarmoederwand nog te vast zit ofzo en dat die er toch uit getrokken wordt -O- toen ik de pil nam, pakte ik die door... dus toen bijna nooit mijn regels gehad. Ook heel erge lage rugpijn.

Is dit met koper of hormomen? Ik had ook veel pijn met koper maar het werd duidelijk elke maand minder! Dus dat gaf moed :j na een maanden merkte ik met pijnstilling al niets meer en na een jaar bleef het bij 2-3u krampjes, even wat rustig aan doen die dag en 2 pcm erin en niks aan het handje. Inmiddels zelfs dat niet meer.

Geen koper of hormonen, ik doe niets van anticonceptie momenteel (mijn vriend liet een vasectomie doen).

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:29

Dreamy schreef:
Sinds een tijd ben ik sterk over aan het nadenken om te stoppen met de pil. Ik heb dit al eens een tijd gedaan, toen zat ik even niet in een relatie, en zat voor mijn gevoel echt veel beter in mijn vel.
Heb het er met mijn vriend over gehad en die vind het prima, staat achter me :j

Ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ondanks dat ik het zelf heb ervaren, weet ik het niet heel goed meer :))
Welke voor- en nadelen kwamen er bij jullie bij kijken? Hoelang duurde het totdat je verandering merkte?

Ja euhhm geen zin om het hele topic door te lezen...

Maar het nadeel voor mij was dus dat er een gaatje in het condom gekomen was kennelijk en ik dus zwanger werd en mijn ex het niet wilde houden..

En ik zo stom ben geweest het toch te aborteren ondanks dat mijn hele lichaam en geest schreeuwde het niet te doen... Domste beslissing in mijn leven...

Voordelen. Geen gewicht schommelingen. Geen doorbraak bloedingen meer. Geen moodswings. Geen hongeraanvallen meer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:45

Urona447 schreef:
Ik wil jullie niet bang maken maar ik was echt laaiend enthousiast over het spiraal maar ik ben nu al bijna 10 dagen ongesteld, is mijn eerste menstruatie met spiraal. Als dat zo doorgaat dan gaat hij er echt weer uit want daar heb ik echt geen zin in.

Moet binnenkort toch langs om het te laten controleren dus zal dan gelijk eens vragen wanneer dit stabiel moet worden.

Had ik ook. Het werd bij mij wel beter gelukkig, maar ik moest wel geduld hebben.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:47

Urona447 schreef:
Ik wil jullie niet bang maken maar ik was echt laaiend enthousiast over het spiraal maar ik ben nu al bijna 10 dagen ongesteld, is mijn eerste menstruatie met spiraal. Als dat zo doorgaat dan gaat hij er echt weer uit want daar heb ik echt geen zin in.

Moet binnenkort toch langs om het te laten controleren dus zal dan gelijk eens vragen wanneer dit stabiel moet worden.

Dit kan 2-3 maanden duren.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:57

Lous schreef:
Urona447 schreef:

Dit kan 2-3 maanden duren.

Dat is mij ook meegegeven. Ik kan de komende weken wat bloedingen hebben die in hoeveelheid verschillen. Heb nu een klein beetje menstruatieachtige krampen, maar niet heel erg. Ook bloedverlies na plaatsing is maar een beetje bij mij.

Magrathea

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:27

O excuses Isey ik dacht gelezen te hebben dat je een spiraal had nu :)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:44

Magrathea schreef:
O excuses Isey ik dacht gelezen te hebben dat je een spiraal had nu :)

Gelukkig niet! Brrrr, daar zou ik een beetje schrik van hebben :+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:55

Door dit topic ben ik ook maar eens gaan nadenken om te stoppen met de pil.
Vooral omdat ik wil kijken of mijn moodswings afnemen zonder de pil..
Het enige waar ik de pil nog voor slikte was om mijn ongesteldheid zelf in de hand te hebben.
Maar ik heb denk zolang doorgeslikt dat het er gewoon doorheen lijkt te komen :')

Lees graag met jullie mee :)
Ben benieuwd hoe het gaat :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:12

Stoppen met de pil was voor mij ook perfect. Geen last meer van een zwaar, triest gevoel. Niet altijd natuurlijk, maar veel moe, de dagen leken allemaal net wat grauwer. Direct over gegaan op mirena spiraal. Veel gedoe mee gehad, maar qua hoe ik me voel is het écht 100x beter. Alsof er een wolkje weg is geschoven en alles ineens wat meer betekenis heeft. Lastig te omschrijven, maar blij dat ik gestopt ben.

En nu, bijna 1,5 jaar verder, ben ik blij met m'n spiraal. Heeft even geduurd, ben zeker 11 maanden non-stop licht ongesteld geweest. Wat een hel hee. Maar de volhouder wint :') Geen gezeur meer nu. Enkel 2/3 dagen per maand zeer licht bloedverlies, maar daar teken ik voor :Y)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:36

Na lang twijfelen meld ik mij ook maar. :o
Ik ben sinds vorige week woensdag gestopt met de pil. Nu mijn normale stopweek gehad en nu voor het eerst 2 dagen 'overgeslagen' en nu officieel van de pil af! Tot nu toe merk ik nog niks, maar ik hoop stiekem dat ik van mijn hoofdpijn (en maagpijn) af kom. De reden is eigenlijk vooral de voordelen die hier zijn genoemd én de kinderwens begint toch te groeien. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:59

Dikke vette oliebol. Ik zou vanmorgen het spiraaltje laten plaatsen.
Het was mega pijnlijk en tot overmaat van ramp haalde de dokter het spiraaltje verkeerd uit de verpakking waardoor hij niet geplaatst kon worden. De apotheek had hem ook niet op voorraad dus ik moet later terugkomen. Dus ik loop nu met een zwaar bloedende baarmoeder en een enorme huilbui.
Woensdag de 16e heb ik een afspraak in het zkh om hem door een gynaecoloog te laten plaatsen. En dit keer gaat mijn vriend mee voor mentale ondersteuning.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:12

Oje lekker voor de gemoedstoestand ook, hoop dat het in het ziekenhuis beter gaat.

Dit soort verhalen zijn voor mij ook niet echt goed om te lezen trouwens. :+

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:18

Oh jolien! Wat naar! Ik heb hem bij de verloskundige laten plaatsen. Heb ook al 2 kindjes, scheelt denk ik ook wel in pijn. Succes volgende week! Komen de kosten voor een nieuwe spiraal nu ook voor jouw rekening?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:21

Jeetje, dan hebje wel echt pech gehad. Over het algemeen is het echt een routineklus voor de dokter en weten ze ook echt wel hoe ze dat moeten doen, het spiraaltje uit de verpakking halen.

Sterkte met je mentale gemoedstoestand. En in het ziekenhuis gaat het vast helemaal goed komen.

Petrichor, voor wat het waard is.
Ik heb 'm nu sinds 6/7 weken, het zetten vond ik echt, écht meevallen.
Alle horrorverhalen die ik had gelezen hadden me echt bang gemaakt en op het allerergste voorbereid.

Spoiler:
Al zal ik maar niet zeggen dat ik na 2 weken echt verging van de pijn.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:54

Jeetje Jolien wat de piep heeft die dokter dan uitgevreten, dat jij je zo voelt en een bloedende baarmoeder hebt, zonder überhaupt het spiraal te plaatsen.

Hier een koperspiraal en mirena gehad.
En bij beide keren was het plaatsen niet beslist leuk, maar ook absoluut geen drama.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:56

Hier gelukkig geen gedoe gehad indertijd
Even vervelend als ze je baarmoedermond positioneren
Maar verder heel simpel; in and out and we’re done .
En zo gaan het meestal ook gewoon

Voor Jolien wel Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dat het bij haar niet zo ging

Edit: en ik vraag me idd hetzelfde af als mijn voorganger
What the fudge is ie aan het punniken geweest??
Normaal gezien is het eendebek, bmm even vastpakken en spiraaltje in brengen :fertig

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:24

Bedankt voor jullie lieve reacties.
De schrik zat er wel even goed in. En met mijn huidige toestand ligt er standaard een huilbui op de loer.

Het vastpakken van de baarmoedermond was al niet heel fijn maar dat duurde maar een paar tellen, daarna was ik er wel aan gewend. Vervolgens ging ze de baarmoederwand schoonmaken met jodium, daar voelde ik niks van. En toen ging ze de diepte van de baarmoeder opmeten, godsklore wat was dat een gemene pijn. Dus toen ze zei dat het plaatsen van het spiraaltje ook zo vervelend is, moest ik alle zeilen bijzetten om niet in een kramp te schieten.
Na een paar tellen hoorde ik haar zeggen "We hebben een klein technisch mankementje hier" dus even dacht ik dat ik iets stuk had gemaakt omdat ik inmiddels niet echt meer kon ontspannen. Maar toen bleek dus dat ze het het spiraaltje niet goed uit de verpakking had gehaald en hij was ook niet meer te fixen. De apotheek had alleen nog een spiraaltje met hormonen op voorraad maar ze wist eigenlijk ook wel dat, dat in mijn geval geen optie was.
Dus toen ze de boel er beneden weer uithaalde, kwam er een enorme lading bloed mee. Geen idee hoe dat kwam maar ik schrok er echt van. Misschien niet zo fris maar toen ik rechtop stond, liep het bloed in straaltjes langs mijn benen.
Dikke tranen van verdriet want ondanks de pijn was ik dus nog geen stap verder. En toen ging ze ook nog eens heel lief doen, dat is voor mij 100% garantie op een fikse huilbui. Ze zei: "En je wilde nog wel zo graag stoppen met de pil". Wheeee, daar ging ik! |( |( |(

Ik weet niet zo goed waarom ze me nu heeft doorverwezen naar de gynaecoloog. Toen ik vroeg of het daar minder pijnlijk zou zijn, zei ze dat het evenveel pijn zal doen. Dus, nu kijk ik er enorm tegenop en ben ik bang dat ik niet goed kan ontspannen waardoor het niet goed gaat.
Gelukkig is mijn vriend zo lief om met me mee te gaan ter ondersteuning maar ik vrees dat het niet tof gaat worden.

Nicjuh, geen idee eigenlijk. Maar ik mag toch hopen dat het fiasco van vanmorgen (incl. spiraaltje wat in de prullenbak is beland) me niks gaat kosten.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:36

Wat ik alleen niet snap is, dat ze je baarmoedermond al schoon had gemaakt, maar de verpakking nog niet open en wat heeft ze in hemelsnaam gedaan dat ze dat spiraaltje kapot heeft gemaakt dat ie niet meer gebruikt kon worden... Blijf het bijzonder vinden en vind het voor jou echt ronduit K.ut dat je nu nog een keer in spanning moet zitten.

En ik zou het even goed in de gaten houden, dat ze niet bij jou in rekening gaan brengen. Het is natuurlijk net het begin van een nieuw kalenderjaar, anders ben je weer meteen aan je eigen risico bezig.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:44

Jeetje Jolien wat vervelend, ik vraag mij inderdaad ook af wat ze in vredesnaam gedaan heeft dat hij kapot gegaan is. Wel fijn dat je door mag naar de gynaecoloog, die hebben meer ervaring en kunnen ook gelijk een echo maken om te controleren of hij goed zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:59

Fem schreef:
Wat ik alleen niet snap is, dat ze je baarmoedermond al schoon had gemaakt, maar de verpakking nog niet open en wat heeft ze in hemelsnaam gedaan dat ze dat spiraaltje kapot heeft gemaakt dat ie niet meer gebruikt kon worden... Blijf het bijzonder vinden en vind het voor jou echt ronduit K.ut dat je nu nog een keer in spanning moet zitten.

En ik zou het even goed in de gaten houden, dat ze niet bij jou in rekening gaan brengen. Het is natuurlijk net het begin van een nieuw kalenderjaar, anders ben je weer meteen aan je eigen risico bezig.

Misschien zat ie kapot in de verpakking?

En het lijkt me dat ze nu doorgestuurd wordt zodat het deze keer 100% zeker weten goed gaat (ik neem aan dat de gyn die dingen gewoon op voorraad heeft)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:15

Wat een onprofessioneel gedoe. Op zich wel goed dat je nu naar de gyn gaat, die hebben toch meer ervaring.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:17

Ik weet niet op welke manier het verkeerd is gegaan.
Ze had wel al de verpakking open gemaakt voordat ze met alles begon dus alles lag al wel klaar. Ze heeft zelfs een paar keer herhaal dat zíj het niet goed had gedaan maar hoe dat precies zat weet ik niet. Ze heeft nog gekeken of het alsnog geplaatst kon worden maar met dat soort dingen moet je natuurlijk geen risico nemen.

Ik hoop ook dat de gynaecoloog er ook iets handiger in is.
Ik moet er ook maar even vanuit gaan dat het nu wel goed gaat. Maar ik ben een beetje bang dat ik door de spanning verkramp waardoor het niet echt fijn werken is in mijn baarmoeder. :=

Ik heb net voor de zekerheid nog even naar de huisartsenpraktijk gebeld maar de assistente ging ervanuit dat er van vandaag niks in rekening gebracht zou worden. Ik moet even in de gaten houden dat ik niet alsnog een rekeking krijg maar zo wel, dat ik dan even naar de praktijk bel zodat daar achteraan gegaan kan worden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:26

Had je dit keer vtv ook iets van paracetamol genomen?

Blijf het een bijzonder iets vinden.
Ga er maar vanuit dat de gynaecoloog een stuk behendiger is hier in.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:37

Ja. 2 pcm en een brufen.

Ik heb mijn tante nog gevraagd of dit gebruikelijk is. Zij is huisarts en heeft al honderd van die dingen geplaatst maar zij schrok hier ook wel van. Het is echt niet normaal dat het zo'n pijn doet en zo bloedt dus er moet al iets zijn stukgeprikt ofzo.
Ze zei ook nog dat het best kan zijn dat mijn baarmoeder wat gekanteld ligt maar dit kan woensdag door de gynaecoloog bekeken worden. Ik ga er voor nu even vanuit dat hij wat kundiger en subtieler te werk gaat maar ik vind het nog wel erg spannend.
Het is gelukkig niet zo dat ik hierdoor nóg langer aan de pil moet blijven. Ik kan het gewoon bij mijn huidige strip laten dus wat dat betreft heeft het geen invloed op de hoofdreden van het spiraaltje.

Het bloeden is inmiddels wel een stuk minder maar er komt nog steeds wel helder bloed uit. Ik hoop maar dat dit oké is.