Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:06

Nou, ik heb 1 strip meegekregen van de apotheek en nu kan ik de overige 105 pillen bij weer een andere apotheek ophalen als het goed is woensdag oid. Ben benieuwd.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:28

karuna schreef:
Nou apotheek van mij doet dat wel. -O- Die bestelden steeds maar voor een maand medicatie voor darmen, elke 30 dagen kon ik me opnieuw melden bij de apotheek en elke keer receptkosten erbij. Spul was gewoon vollop verkrijgbaar. Ze konden wel meer bestellen maar wilden het niet doen. Heeft mij en verzekeraar aardig wat geld gekost. Zelfde geintje wilde ze met b12 injecties (iedere 5 weken een spuit kunnen ophalen bij ze) en schildklier pillen gaan flikken ook. Huisarts is daar flink tegenin gegaan en nu krijg ik gewoon voor paar maanden mee.

Maar dan alle apotheken over een kam scheren is ook niet echt eerlijk. Natuurlijk zitten er slechte tussen maar de meeste zitten niet zo in elkaar.

En dit is Een situatie waar geen 1 apotheek op zit te wachten. Levert alleen maar heel veel extra werk op. (Vooral omdat dit niet het enigste leverings probleem is) en heel veel boze patiënten. Waar de apotheek niks aan kan doen.

Straks weer even gekeken bij onze groothandel staat de microgynon nu op eind november en 1 generiek de mylan op begin december .

marleen_88

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:21

Ik heb van de Yazz ook gewone hoeveelheid meegekregen. Ik verbaas mij er wel steeds over dat de prijs zo wisselend is. Vorige keer rond de €40,- zelf moeten betalen, nu was het €25,-
Weet hier iemand hoe dit zit?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:29

De Yazz pil heeft ook geen leveringsproblemen toch? Het gaat om de Microgynon 30, Stediril 30 en de generieke varianten daarvan.

De lichtere en zwaardere variant zijn ook gewoon leverbaar en worden nu als alternatief geleverd, het gaat echt om de meest gebruikte en dat is de 30.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:14

In het artikel hierboven staat dus dat ik gelijk had qua niet veilig zijn. Wie ging er ook alweer tegen me in dat dat onzin was? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:41

Het is ook onzin :+ dat is gewoon niet waar het is alleen onveilig als je er een stopweek tussen doet! In één keer doorgaan geeft geen enkel probleem. Hoe dacht je anders dat mensen doorgaans van pil wisselen?

https://www.pilonline.nl/anticonceptiepil-wisselen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:24

Ik krijg nu via mijn nieuwe apotheek gewoon de pil en die mevrouw zei ook al dat het niet de meest veilige methode was.

Hoe dan ook ben ik blij dat ik iig weer even voorzien ben. Hopelijk is het volgende keer al voorbij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:13

Ik heb nu een 6 strips van een ander merk gekregen. Zelfde werkzame stof, toch vaker hoofdpijn. Maar goed, alles beter dan ongesteld worden. Dat wil ik echt nooit meer zijn. Ik kan nu nog 3*3 weken voor uit. Ik doe al jaren niet aan stopweken, ook nu niet dus.
Maar ik heb echt microgynon30 of stederil nodig. Ik wil geen andere samenstelling. Wat ik nu heb is merkloos. Alles met een andere samenstelling vertrouw ik niet. Ik ben erg gevoelig voor hormonale hoofdpijn en slik dus al sinds mijn 12e deze pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:38

Als je door een verschil in samenstelling onveilig bent speel ik met mn leven :+ driefasenpil heb je elke week een andere samenstelling. Wat een onzin in dat artikel :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:13

Hanafubuki schreef:
Als je door een verschil in samenstelling onveilig bent speel ik met mn leven :+ driefasenpil heb je elke week een andere samenstelling. Wat een onzin in dat artikel :=

Haha, inderdaad. 3 fasen pil zelf g een ervaring mee, maar inderdaad, die zijn er ook gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:24

Hanafubuki schreef:

Wat is een driefasenpil dan? Eigenlijk nog nooit van gehoord. :+ Heb wel eens zitten denken aan een spiraaltje maar ik denk niet dat ik daar gelukkiger van ga worden. Vooral niet van het zetten. Als ik al die horror-verhalen lees..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:30

Driefasenpil is een vorm van de pil waarbij je drie 'fasen' hebt van elk een x aantal dagen. Elke fase heeft een andere hormoonsamenstelling. :j

Stukje uit de bijsluiter van Trigynon, die ik slik:

Het is een zogenaamde driefasenpil. Dit betekent dat de pillen in de strip drie verschillende samenstellingen hebben, te herkennen aan de kleur. Door de wisselende samenstelling wordt de natuurlijke verandering van de hormonen tijdens de menstruatiecyclus nagebootst. De hoeveelheid progestageen wordt verhoogd bij de overgang van de eerste naar de tweede fase en van de tweede naar de derde fase.

Hoe gebruik je Trigynon?
Je slikt 3 weken lang elke dag een pil. Daarna heb je een stopweek en word je ongesteld. Ook in de stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap. Trigynon bevat 3 verschillend gekleurde tabletten met elk een andere samenstelling. Het is daarom belangrijk dat je de juiste kleur tablet op de juiste dag inneemt:

6 bruine tabletten met 50 microgram levonorgestrel en 30 microgram ethinylestradiol
5 witte tabletten met 75 microgram levonorgestrel en 40 microgram ethinylestradiol
10 gele tabletten met 125 microgram levonorgestrel en 30 microgram ethinylestradiol
Je kunt met dit type pil de stopweek en dus je menstruatie een keer overslaan. Dit doe je door na de vorige pilstrip meteen de 10 gele tabletten van een nieuwe strip te gebruiken, een één fasepil te gebruiken indien je je menstruatie langer dan 10 dagen uit wilt stellen of de tabletvrije periode over te slaan en direct door te gaan met de eerste bruine tablet van een nieuwe strip. Ook is het met dit type anticonceptiepil mogelijk om de stopweek te verschuiven. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je op vakantie gaat.

De betrouwbaarheid van Trigynon
Deze anticonceptiepil is een betrouwbare vorm van anticonceptie, op voorwaarde dat je de pil op de juiste manier inneemt. Om de kans op vergeten zo klein mogelijk te maken, helpt het om een vast moment te kiezen waarop je de pil slikt. Bijvoorbeeld direct na het tandenpoetsen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:21

naomiiiii schreef:
Hanafubuki schreef:

Wat is een driefasenpil dan? Eigenlijk nog nooit van gehoord. :+ Heb wel eens zitten denken aan een spiraaltje maar ik denk niet dat ik daar gelukkiger van ga worden. Vooral niet van het zetten. Als ik al die horror-verhalen lees..

Ik heb donderdag voor het eerst een spiraal laten zetten (ik ken vanuit directe omgeving ook horror verhalen tot aan operatief moeten laten verwijderen toe, maar élk individu is anders), het plaatsen was best wel heel erg pijnlijk (mede ook omdat ik niet in mijn menstruatie week zat), maar ook daarin heb ik vriendinnen die hun hand er niet voor omdraaiden.
Nu een paar dagen later wel zo nu en dan krampjes gehad, de dag zelf het meeste maar is goed te doen.
Eventueel wil ik over een aantal maanden wel een update in dit topic plaatsen over mijn ervaringen?
Heb echt vanaf mijn 14/15e de pil geslikt en tussentijds 2/2,5 jaar gestopt geweest een keer, daarna weer de pil en nu de overstap naar de Mirena gemaakt.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:27

Hanafubuki schreef:
Driefasenpil is een vorm van de pil waarbij je drie 'fasen' hebt van elk een x aantal dagen. Elke fase heeft een andere hormoonsamenstelling. :j

Het is een zogenaamde driefasenpil. Dit betekent dat de pillen in de strip drie verschillende samenstellingen hebben, te herkennen aan de kleur. Door de wisselende samenstelling wordt de natuurlijke verandering van de hormonen tijdens de menstruatiecyclus nagebootst. De hoeveelheid progestageen wordt verhoogd bij de overgang van de eerste naar de tweede fase en van de tweede naar de derde fase.

Hoe gebruik je Trigynon?
Je slikt 3 weken lang elke dag een pil. Daarna heb je een stopweek en word je ongesteld. Ook in de stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap. Trigynon bevat 3 verschillend gekleurde tabletten met elk een andere samenstelling. Het is daarom belangrijk dat je de juiste kleur tablet op de juiste dag inneemt:

6 bruine tabletten met 50 microgram levonorgestrel en 30 microgram ethinylestradiol
5 witte tabletten met 75 microgram levonorgestrel en 40 microgram ethinylestradiol
10 gele tabletten met 125 microgram levonorgestrel en 30 microgram ethinylestradiol
Je kunt met dit type pil de stopweek en dus je menstruatie een keer overslaan. Dit doe je door na de vorige pilstrip meteen de 10 gele tabletten van een nieuwe strip te gebruiken, een één fasepil te gebruiken indien je je menstruatie langer dan 10 dagen uit wilt stellen of de tabletvrije periode over te slaan en direct door te gaan met de eerste bruine tablet van een nieuwe strip. Ook is het met dit type anticonceptiepil mogelijk om de stopweek te verschuiven. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je op vakantie gaat.

Deze anticonceptiepil is een betrouwbare vorm van anticonceptie, op voorwaarde dat je de pil op de juiste manier inneemt. Om de kans op vergeten zo klein mogelijk te maken, helpt het om een vast moment te kiezen waarop je de pil slikt. Bijvoorbeeld direct na het tandenpoetsen.

Oh die heb ik nu gekregen en ik snapte al niet van waar die verschillende kleuren. Dan ben ik denk ik al verkeerd begonnen... maar ik heb toch maar één strip. Dan zal het niet erg zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:48

steefvicky schreef:
Hanafubuki schreef:

Hoe gebruik je Trigynon?

Oh die heb ik nu gekregen en ik snapte al niet van waar die verschillende kleuren. Dan ben ik denk ik al verkeerd begonnen... maar ik heb toch maar één strip. Dan zal het niet erg zijn..

Hoe verkeerd ben je begonnen? Als je niet met fase 1 begonnen bent is het wel een probleem qua veiligheid maar ook qua doorbraakbloedingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:53

Gowlan schreef:
naomiiiii schreef:

Ik heb donderdag voor het eerst een spiraal laten zetten (ik ken vanuit directe omgeving ook horror verhalen tot aan operatief moeten laten verwijderen toe, maar élk individu is anders), het plaatsen was best wel heel erg pijnlijk (mede ook omdat ik niet in mijn menstruatie week zat), maar ook daarin heb ik vriendinnen die hun hand er niet voor omdraaiden.
Nu een paar dagen later wel zo nu en dan krampjes gehad, de dag zelf het meeste maar is goed te doen.
Eventueel wil ik over een aantal maanden wel een update in dit topic plaatsen over mijn ervaringen?
Heb echt vanaf mijn 14/15e de pil geslikt en tussentijds 2/2,5 jaar gestopt geweest een keer, daarna weer de pil en nu de overstap naar de Mirena gemaakt.
Ja graag die update! Al schijt ik al in mijn broek van alleen het laten plaatsen. :+ Ik heb dan wel veel tattoos en piercings maar ik kan echt niet tegen pijn. :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:09

Hier nog iemand die tegen het microgynon30 probleem aanloopt. Mag morgen een andere pil ophalen. Met Microgynon nooit klachten, ooit een goedkopere variant gehad met zelfde werkzame stoffen en toen had ik heel veel klachten. Zoals hoofdpijn, opgeblazen buik en humeurig/stemmingswisselingen.
Hoop dat ik dat nu niet krijg.
Hier was Microgynon dus echt niet te krijgen en is deze pil in overleg met huisarts, huisartsassistente en apotheek.

Spiraaltje komt er hier echt niet in.

Lijkt erop dat het wel eens februari kan worden voor de leveringsproblemen voorbij zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:14

Oh oei trigynon gekregen en verkeerd begonnen, :oo zou even met apotheek of huisarts overleggen hoe nu verder. Heel grote kans dat je niet meer beschermd bent nu. Maar apart dat je die krijgt zonder extra uitleg. Maar geen lampje gaan branden bij die kleurtjes?

Maar die heb ik ook altijd gehad. Die viel het beste hier. :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:21

Verdorie, zit al een maand te wachten en ze hebben helemaal NIKS. Ook geen enkel stripje. Ben jaloers hier op de mensen die nog wel wat krijgen.
Ze hebben ook geen enkel idee wanneer er wel iets geleverd gaat worden. En als ze het dan binnen krijgen dan is er een enorme wachtlijst. No way dat ik op een ander merk overstap.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:22

Maar scum, als er niks te krijgen is wat dan?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:28

Scum schreef:
Verdorie, zit al een maand te wachten en ze hebben helemaal NIKS. Ook geen enkel stripje. Ben jaloers hier op de mensen die nog wel wat krijgen.
Ze hebben ook geen enkel idee wanneer er wel iets geleverd gaat worden. En als ze het dan binnen krijgen dan is er een enorme wachtlijst. No way dat ik op een ander merk overstap.

Welke pil slik je dan precies?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:58

Goeie vraag. Dan dus niks, en daar ben ik ook niet blij mee. Vooral ook omdat er totaal geen zicht is op wanneer er weer iets zal komen.
Ik heb de Microgynon 30.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:02

Ik ook de M 30, maar niks slikken is voor mij geen optie. Dan krijg ik zulke zware menstruatie dat ik 2 dagen ziek op bed kan gaan liggen en niks meer binnen kan houden, ook pijnstillers niet.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:33

Jammer. Ik heb nog zo'n 3 (en een halve) strip ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03 liggen.