Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:20

mag ik ook meelezen/praten?
deze maand doe ik samen met mijn moeder een "challenge" om te ontspullen. iedere dag van de maand ruimen we een gelijk aantal spullen op als de dag zelf, dus vandaag (min.) 7 stuks. We sturen elkaar dagelijks een foto als bewijs van het aantal stuks, en tot nu toe motiveert het flink. (ik dacht al wel op dag 3 "waar ben ik aan begonnen", maar door die foto's kon ik me toch motiveren om steeds iets aan te pakken :) ) Tot 31 dagen verwacht ik niet te komen, zoveel spullen heb ik niet eens in huis :+ maar hopelijk wel eind vd maand een opgeruimd huis :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:48

boeflover schreef:
mag ik ook meelezen/praten?
deze maand doe ik samen met mijn moeder een "challenge" om te ontspullen. iedere dag van de maand ruimen we een gelijk aantal spullen op als de dag zelf, dus vandaag (min.) 7 stuks. We sturen elkaar dagelijks een foto als bewijs van het aantal stuks, en tot nu toe motiveert het flink. (ik dacht al wel op dag 3 "waar ben ik aan begonnen", maar door die foto's kon ik me toch motiveren om steeds iets aan te pakken :) ) Tot 31 dagen verwacht ik niet te komen, zoveel spullen heb ik niet eens in huis :+ maar hopelijk wel eind vd maand een opgeruimd huis :)

Super dat je zo'n challenge doet. *\o/* Ik denk dat het je werkelijk zal verbazen hoeveel spullen eigenlijk nog best wel weg kunnen die in je huis liggen.

Ook goed om het samen met een ander te doen om zo een stok achter de deur te hebben en niet op te geven.

Ik heb al tig keer op het punt gestaan om een klein hobbelpaardje (van de action) die op een kast staat weg te doen, maar telkens zet ik hem toch weer terug.
Met de gedachte dat het straks wel leuk is om hem op een kinderkamer te zetten.
Eigenlijk moet ik gewoon doorzetten om hem weg te doen. Slimste is dan wanneer ik richting kringloop ga, zodat ik hem niet weer terug kan zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:12

Oeh ik heb die challenge ook gedaan, ik ben tot dag 19 gekomen toen had ik echt niks meer wat ook maar enigszins weg kon. :o

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:42

Gypsy schreef:
Oeh ik heb die challenge ook gedaan, ik ben tot dag 19 gekomen toen had ik echt niks meer wat ook maar enigszins weg kon. :o

Heerlijk gypsy als je zo tevreden bent met al de spullen die in je huis aanwezig zijn. <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:29

Dankzij jullie kijk ik anders tegen mijn glaswerk aan. Ik heb toen ik in 2008 in mijn woning trok een servies gekregen voor 10 personen ofzo en dat servies is werkelijk NOOIT gebruikt.
Zo heb ik ook nog tig soorten borrelglaasjes (denk wel 100) in de kast staan en ze zijn er in 2008 ingekomen en er nooit meer uitgehaald.

MIsschien dat ik dit weg kan doen?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:45

Ik doe in de regel alles weg wat ik 1 jaar niet heb gebruikt (dan weet ik zeker dat ik het in geen enkel seizoen nodig heb). Als ik het dan uiteindelijk toch mis, kan ik het vaak wel lenen in die uitzonderlijke situatie dat ik het toch nodig heb.

Als jij het servies en de borrelglaasjes al 13 jaar niet gebruikt, is de kans denk ik groot dat je het de komende 13 jaar ook niet nodig hebt :Y) Is vast iemand anders in je omgeving/via een facebook groep/de kringloop die er wel van gaat genieten!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:58

germie schreef:
Dankzij jullie kijk ik anders tegen mijn glaswerk aan. Ik heb toen ik in 2008 in mijn woning trok een servies gekregen voor 10 personen ofzo en dat servies is werkelijk NOOIT gebruikt.
Zo heb ik ook nog tig soorten borrelglaasjes (denk wel 100) in de kast staan en ze zijn er in 2008 ingekomen en er nooit meer uitgehaald.

Dat kan. Als je dat wil :).
Ik heb 18 mokken in de kast staan (en dat is buiten de mokken van mijn 'formeel' servies om). Ik gebruik ze zelden tot nooit, maar iedere mok heeft een verhaal. Ik vind ze leuk, heb ze meegenomen van vakanties bijvoorbeeld.

Dus als je ze weg wìl doen, dan moet je dat vooral doen. Als je het doet omdat je denkt dat het moet, dan krijg je misschien spijt.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:12

Wat leuk dat je daar over nadenkt Germie, ik sluit me aan bij Vjestagirl.

Cobiie vind je het dat niet oke om het hobbelpaardje gewoon te bewaren? Of staat het toch 'in de weg'?
Jouw stukje over fantasy self, is echt zo de waarheid! Heel herkenbaar.

Ik heb een leuk boek gezien, ik mag het van mezelf aanschaffen als ik de aankoopwaarde in spullen heb verkocht op marktplaats :D Goede stok achter de deur om en wat te ontspullen, en er achter te komen of ik dit boek ECHT wil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:37

Vjestagirl schreef:
germie schreef:

Dat kan. Als je dat wil :).
Ik heb 18 mokken in de kast staan (en dat is buiten de mokken van mijn 'formeel' servies om). Ik gebruik ze zelden tot nooit, maar iedere mok heeft een verhaal. Ik vind ze leuk, heb ze meegenomen van vakanties bijvoorbeeld.

Dus als je ze weg wìl doen, dan moet je dat vooral doen. Als je het doet omdat je denkt dat het moet, dan krijg je misschien spijt.

Dit gaat dus om een formeel servies en die heb ik dus nooit gebruikt, ook echt nooit. Mjn overige borden is een rommeltje van allerlei soorten, maar dat is wat ik altijd gebruik. Die goudkleurige randjes mogen ook niet in de vaatvasser. Ik verwacht het servies ook niet te gaan gebruiken binnen nu en 3 jaar.

Ik heb ook wel 20 mokken, die gebruik ik allemaal. Dus die gaan niet weg. Maar koffie en thee schenk ik in mokken en niet in glazen of kopjes.

De borrelglaasjes en ander glaswerk hebben allemaal zeker een verhaal. Mijn vader spaarde vroeger ooit glaswerk en toen hij daar mee stopte heb ik een deel gekregen. Dit gaat om drinkglazen uit mosterdverpakkingen (ja, er was ooit een fabrikant die had de mosterd in glas en die glazen kon je na het opeten van de mosterd gewoon schoonmaken en als drinkglas gebruiken. En een hele boel borrelglaasjes. Maar ja, ik heb ze nooit gebruikt. Een groot deel van dat glaswerk van mijn vader is toen ook naar de kringloop gegaan. En wat unieke glazen heeft hij nog.
Maar ik ben er ook weer zo aan gehecht dat ik niet weet wat ik precies heb en er nooit naar kijk, die kast is zeker wel 2 jaar niet open geweest.

En spullen met een verhaal, ja dat ken ik ook. Dit kunnen soms gewoon niet weg.
Maar ik heb wel mijn Rintje Ritsma tshirt in de container gedaan een tijdje terug. Stond zijn handtekening ook op, maar het tshirt was gewoon versleten en mijn liefde voor de schaatssport is bekoeld. En ook een shirt met de handtekening van JOhan Olav Koss heb ik weggedaan.
had ik er geld voor kunnen krijgen? Geen idee. Het waren echt versleten shirts.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:49

kwii schreef:
Cobiie vind je het dat niet oke om het hobbelpaardje gewoon te bewaren? Of staat het toch 'in de weg'?
Jouw stukje over fantasy self, is echt zo de waarheid! Heel herkenbaar.

Ik heb een leuk boek gezien, ik mag het van mezelf aanschaffen als ik de aankoopwaarde in spullen heb verkocht op marktplaats :D Goede stok achter de deur om en wat te ontspullen, en er achter te komen of ik dit boek ECHT wil.

Op zich heb ik gemerkt dat wanneer je "onbewust" al het gevoel hebt dat iets weg kan, dat je het echt niet mist wanneer het er niet meer is. Maar wanneer je er echt over na gaat denken, dan kan je voor alles wel een reden vinden om het te bewaren.
Ik heb hem nu op een kinderkamer gezet, nog niet op een mooie plek die het verdiend maar eens zien of ik nu minder bewust wordt van dat ding.

Heerlijk vandaag binnen 10 minuten bijna 40 dingen gevonden die weg konden. Ik zit bijna dagelijks boven mijn minimum van mijn challenge van 1 ding per dag wat weg mag/kan. Het wordt op een gegeven moment gewoon een sport om weer wat te vinden wat je niet meer wilt houden.
Opruimen gaat ook steeds makkelijker, logisch ook wanneer er genoeg ruimte is dat alles netjes een eigen plek kan hebben dan zet je zonder moeite alles zo weer terug.

Germie, hier hebben we ons grote glaswerk verzameling geruild met die van mijn schoonmoeder die veel kleiner was. Maar zelfs dat pakken wij nog niet vaak.

Bij 100 borrelglaasjes kan je ook nog een middenweg kiezen om eerst de 10 mooiste nog te bewaren. Die kan je altijd nog een keer weg doen indien je dat wilt.

Ik heb wel geleerd dat wanneer je 100 dingen hebt staan waar je "herinneringen" aan hebt, dit minder speciaal is dan wanneer je maar 1 of 2 hebt staan. Dan komt het veel meer tot zijn recht.

Eerst hadden wij een dagelijks bestekset en 1 mooie voor feestdagen, toen hebben we besloten enkel de mooie set te behouden en dus gewoon dagelijks gebruiken. Het zijn niets voor niets gebruiksvoorwerpen, zonde om de meeste tijd stof te laten verzamelen Ipv dagelijks van te genieten.

Toen ik van 2 kledingkasten (1 voor "goede" en 1 voor "oude" kleding) naar 1 ging, ging er maar net genoeg weg zodat alles in 1 kast paste. Maar het zat wel steeds per plank helemaal vol.
Nu 1,5 jaar later is mogelijk nog 60% weggegaan van alles wat toen in die ene kast gepropt werd door mij en dit voelt zoveel fijner.

Mosterd glazen ben ik vroeger ook mee opgegroeid. :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:58

Als ik jullie verhalen zo lees dan ben ik echt zo onverschillig als het gaat om spullen.

Ik kan echt zo dingen wegdoen en ik zit er geen seconde mee. Als het aan mij lag doe ik werkelijk alles weg behalve het echt noodzakelijke maar helaas willen mijn kids wel wat speelgoed houden :') en mijn man houdt me goed in de gaten als ik weer een opruimbui heb :+

Wie weet gooi ik hun gewoon maar eens weg }:)

Die borrelglaasjes etc zou ik zelf dus wegdoen en zonder problemen in de glasbak kiepen..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 06:26

Knap gypsy, ik wordt best enthousiast van die challenge. Gisteren een administratie opgeruimd die hier al 8 jaar stond, buiten de bewaartermijn dus. Terwijl je er dan inkijkt denk je “o dit is nog leuk/interessant om te bewaren” maar dat zijn natuurlijk uitvluchten. In 8 jaar tijd heeft nog niemand er naar gevraagd, of heb ik de info nodig gehad. kortom: overbodig -> weg.
Geeft wel een lekker gevoel hoor :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:23

Denice, wat zijn jouw tips mbt beperken van speelgoed bij kinderen. Mijn kinderen zijn nog zo klein dat het nog geen issue is en ze nog geen eigen mening erover geven, maar dat gaat natuurlijk anders worden.

Hier net wat you tube filmpjes gekeken van een aantal minimalisten die een samenwerkingsverband hadden "mega march motivation", de meeste ging door hun hele huis (soms met een tijdlimiet) om te zien wat ze nog weg konden doen. Schijnbaar hadden ze in januari ook een samenwerking waarin ze al door hun keuken en kledingkast geweest waren.
Tijdens het kijken inspireerde het mij om ook op een paar plekjes wat op te ruimen en zo zijn er weer wat spullen gevonden die weg kunnen. {:}

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:17

cobiie schreef:
Denice, wat zijn jouw tips mbt beperken van speelgoed bij kinderen. Mijn kinderen zijn nog zo klein dat het nog geen issue is en ze nog geen eigen mening erover geven, maar dat gaat natuurlijk anders worden.

Hier net wat you tube filmpjes gekeken van een aantal minimalisten die een samenwerkingsverband hadden "mega march motivation", de meeste ging door hun hele huis (soms met een tijdlimiet) om te zien wat ze nog weg konden doen. Schijnbaar hadden ze in januari ook een samenwerking waarin ze al door hun keuken en kledingkast geweest waren.
Tijdens het kijken inspireerde het mij om ook op een paar plekjes wat op te ruimen en zo zijn er weer wat spullen gevonden die weg kunnen. {:}

Wij hebben deze opbergbank:
Afbeelding

En zit het vol dan moet er wat weg, maar ik vind half volle bakken zat want anders spelen ze er slecht mee merk ik. Dan tekken ze zon bak eruit en haken ze op voorhand al af lijkt het wel. Misschien is er dan teveel keuze oid?

Ik betrek ze in het weg doen van spullen en als ze een fase uit zijn dan doe ik dat spul rigoureus weg..

Ze zijn pas 2 en 4 dus echt boeit het ze nog niet :=

Die kast zorgt in ieder geval voor rust in mijn huis!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 07:51

denice schreef:
Als ik jullie verhalen zo lees dan ben ik echt zo onverschillig als het gaat om spullen.

Ik kan echt zo dingen wegdoen en ik zit er geen seconde mee. Als het aan mij lag doe ik werkelijk alles weg behalve het echt noodzakelijke maar helaas willen mijn kids wel wat speelgoed houden :') en mijn man houdt me goed in de gaten als ik weer een opruimbui heb :+

Wie weet gooi ik hun gewoon maar eens weg }:)

Die borrelglaasjes etc zou ik zelf dus wegdoen en zonder problemen in de glasbak kiepen..

Hahaha ik lees ook mee! Bovenstaand is zó herkenbaar voor mij! Ik hecht ook echt totaaaaaal niet aan Spullen. Hier ook lekker aan het ontspullen. Weggeven, verkopen of weggooien....heerlijk vind ik dat. En mijn huis is echt zó opgeruimd, enorm voordeel vind ik. Gelukkig vind mijn vriend ontspullen ook fijn en hebben we geen kinderen, dat scheelt ook. Ooooooit gaan we Tiny wonen, of semi Tiny en dan hebben we alvast nie5 zoveel troep.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:51

Mijn probleem is niet dat ik aan de spullen hecht, maar dat ik het zonde vind van de grondstoffen etc. om het weg te gooien. Dus wat duurzaamheid betreft vind ik het altijd lastig iets zomaar weg te gooien, als iemand anders er misschien nog wel wat mee kan. Maar vervolgens blijf ik met tal van spullen zitten die niemand in de weggeefhoek wilt hebben. :+
- kruipt weer onder meeleessteen :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:31

Snap ik wel hoor. Maarja, als niemand het wil hebben, wat heb je eraan om het dan maar te bewaren..

Ik zie het dan meer als een les geleerd. Je gaat niet meer die troepjes kopen dus nu is het eenmalig zonde, maar gaat je niet meer overkomen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:24

Ik heb 5 glaasjes uit de kast gehaald die sowieso weggaan. Best lastig kiezen. Maar het begin is er.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:07

Mijn kinderen zijn bijna 7 en bijna 9. Vooral de oudste vind wegdoen heeeeeeel moeilijk. Onze hele zolder ligt vol met speelgoed wat we eigenlijk moeten uitzoeken. Maar hoe.... Ze gaat al huilen als ik een snoeppapiertje weggooi die ze mooi vindt :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:12

:')

Kun je het niet verkopen voor een prikkie en haar de opbrengst geven? Dus dat je er samen een project van maakt waar ze want van leert en nog wat aan heeft ook? Ik zeg maar wat hoor.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:24

germie schreef:
Ik heb 5 glaasjes uit de kast gehaald die sowieso weggaan. Best lastig kiezen. Maar het begin is er.

Knap dat je begonnen bent Germie. Iedere stap vooruit is er 1!

Lastig opisop, kan je niet een fysieke restrictie maken waarbinnen ze mag houden wat ze wilt? Dus alles wat ze in een bepaalde kast of op een bepaalde plank kwijt kan mag blijven, de rest gaat naar kinderen "die veel minder hebben"?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:26

Hihihi dan moet er wel heeeeel veel weg.
Lego, duplo en Playmobil doe ik sowieso niet weg, dat bewaren we voor 'later'.
Ze hebben alleen al een kast vol Playmobil :')
Maar het kleine grut, en spullen waar ze te oud voor zijn, daar wil ik wel graag vanaf.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:15

opisop_shop schreef:
Hihihi dan moet er wel heeeeel veel weg.
Lego, duplo en Playmobil doe ik sowieso niet weg, dat bewaren we voor 'later'.
Ze hebben alleen al een kast vol Playmobil :')
Maar het kleine grut, en spullen waar ze te oud voor zijn, daar wil ik wel graag vanaf.

Speelgoed blijft lastig denk ik. Geen jonger nichtje of buurmeisje die ze leuk vindt, waar ze het wel aan zou willen geven. O:)

Hier is duidelijk mijn mindset aan het veranderen. Het ging mij gewoon aan mijn hart om kleding te bestellen om de gaten in de garderobes aan te vullen. Vind het zonde als er weer X aantal items terugkomen in huis. :')
Maar een nieuwe zomer paardenjas voor mij en mijn man waren wel echt nodig. De vorige afgelopen najaar de deur uitgedaan omdat ze letterlijk uit elkaar vielen. Voor ons beide een leuke deal op vinted kunnen maken.
Mijn dochter heeft ook wat ondergoed nodig ivm dat ze zindelijk begint te worden, dus ook dat besteld.
De overige zaken nog maar even uitgesteld.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:58

Een kennis gaat een kledinginzameling houden voor een goed doel, dus ben weer de kledingkasten ingedoken, waaronder ook de voorraad kleding voor de tweeling in de maat groter dan waar ze nu in zitten. Uiteindelijk 3 tassen vol weer klaarstaan om mee te geven en 2 baby gyms, morgen komt ze het ophalen.
Dat ruimt weer lekker op. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:32

Heerlijk gevoel! :D