AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:52

Lieverdje86 schreef:
Na een gesprek op mijn werk heb ik besloten om naar de huisarts te gaan om toch te kijken of medicatie voor mij een optie kan zijn en welke stappen ik daarvoor eventueel moet ondernemen.
Ben benieuwd!

Spannend, komt vast goed :j

Moet nu een dagboek bijhouden met hoe chaotisch ik ben enzo.
Pak warme chocomel bij de psycholoog en ben met mijn hoofd echt compleet ergens anders dus brand mijn vinger aan het laatste beetje wat uit de machine komt en smijt zo mijn halve beker over de vloer en kastjes. Goedemorgen :')
Vandaag krijgt chaotisch/snel afgeleid geen laag cijfer vermoed ik met zon begin :+

Magrathea

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:24

Ik ben toch niet zo blij met de strattera. :\

Ik ben erg vermoeid dus mijn gebrek aan focus zou daaruit kunnen voortvloeien, maar de misselijkheid is toch wel geregeld terug en gisteren kwam er ook spontaan een buikpijn op van heb ik jou daar :\
En dit alles voor slechts 55 euro per 21 pillen :')

Ik baal zo erg want ik moet echt even hard aanpoten voor mijn studie dit jaar, maar ik loop gewoon nu al achter, deels omdat ik doordat de psychologenrekening zo hoog was dat ik nu veel moet werken om dat te kunnen aflossen en omdat ik gewoon nog steeds niet kan plannen en geen tijd heb om er rustig voor te gaan zitten. Oja en dat ik in zijn algemeenheid gewoon teveel doe en nooit nee ergens tegen zeg :+
Misschien dat ik recht heb op bijstand... Verder echt nergens op namelijk. Geen huurtoeslag, studiefinanciering... En dat terwijl mijn studievertraging echt wel deels te wijten is aan de vele werkuren die ik maakte. Een beetje een vicieuze cirkel is het aan het worden -O- Het is toch niet normaal dat ik bijna volledig afhankelijk ben van mijn vriend en ouders om rond te komen als 27 jarige? :n

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:06

Lieverdje86 schreef:
Na een gesprek op mijn werk heb ik besloten om naar de huisarts te gaan om toch te kijken of medicatie voor mij een optie kan zijn en welke stappen ik daarvoor eventueel moet ondernemen.
Ben benieuwd!

Succes, ik hoop dat het je helpt! Wat is de reden dat je gelijk na de diagnose geen medicatie hebt genomen of is dat toen niet ter sprake gekomen? :)

@Magrathea vervelend dat je zo last hebt van de bijwerkingen! Las dat je het nog niet heel lang slikt, misschien heeft het nog wat tijd nodig"?

Ik heb maandag mijn 2e gesprek gehad bij de psycholoog voor diagnostiek. Ook heeft mijn man al een vragenlijst opgestuurd... Psychologe ging een lijst bij langs met vragen (gewoon uit de DSM5) en het eerste deel (onoplettend) was enorm herkenbaar, 2e gedeelte bijna niet.

Voordat de diagnose pas echt gesteld kan worden moet ik volgende week nog een gesprek samen met mijn vader over mijn jeugd, zie er wel wat tegenop. Ben bang dat hij weinig herkend van de dingen waar ik tegenaan liep vroeger omdat ik een master ben ik het verbergen... + ik heb een broer met ADHD die enorm druk was en altijd alle aandacht kreeg. Heb dit gelukkig ook al met de psychologe besproken en zij heeft me hierin wel gerustgesteld dat het de diagnose niet in de weg hoeft te staan. Ik ben er zelf wel van overtuigd eigenlijk dat ik het heb en het zou een enorme opluchting zijn...

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:05

@Samiyah, ik had op dat moment geen werk en heb toen met de klinisch psycholoog afgesproken dat ik eerst meer focus zou leggen op concentratie oefeningen en wanneer nodig aan de bel zou trekken voor medicatie. Maar ik heb het de afgelopen jaren voor mezelf toch wel wat ontkend en wilde het op eigen kracht oplossen. Maar ik kan nu wel concluderen dat ik toch tegen dezelfde muren blijf aanlopen voor mijn gevoel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:13

Dit weekend was ik in Keulen, en hoewel ik het echt fantastisch leuk heb gehad merkte ik meer dan eens dat de Strattera gewoon geen hol doet. :\ Nu helpt het vast ook niet dat ik moe was, maar voor mijn idee zat ik ook gewoon in een soort negatieve vermoeidheidsspiraal, waar ik mezelf mentaal uitputte omdat ik zo moe was en ik moe werd vanwege de mentale kracht die ik nodig had voor mijn bezigheden :o

Dus ja, dat is het dan. Geen medicatie voor mij. Ik ga het op eigen kracht moeten doen.
Ik kreeg wel de tip van een vriend dat ik eens bij de huisarts moest vragen om omega 3 supplementen. Misschien dat dat helpt. Kan sowieso geen kwaad. Hij heeft zelf ook een concentratiestoornis en bij hem was omega 3 erg effectief.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:37

Magrathea schreef:
Dit weekend was ik in Keulen, en hoewel ik het echt fantastisch leuk heb gehad merkte ik meer dan eens dat de Strattera gewoon geen hol doet. :\ Nu helpt het vast ook niet dat ik moe was, maar voor mijn idee zat ik ook gewoon in een soort negatieve vermoeidheidsspiraal, waar ik mezelf mentaal uitputte omdat ik zo moe was en ik moe werd vanwege de mentale kracht die ik nodig had voor mijn bezigheden :o

Dus ja, dat is het dan. Geen medicatie voor mij. Ik ga het op eigen kracht moeten doen.
Ik kreeg wel de tip van een vriend dat ik eens bij de huisarts moest vragen om omega 3 supplementen. Misschien dat dat helpt. Kan sowieso geen kwaad. Hij heeft zelf ook een concentratiestoornis en bij hem was omega 3 erg effectief.

Of L-theanine!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:39

Heb je al eens gedacht aan iets van CBD olie Margrathea? Ik durf het zelf niet aan omdat ik afhankelijk ben van mijn auto en ik wisselende verhalen lees over autorijden met dat spul op (wil het wel proberen maar pas als ik minstens een week mijn auto kan laten staan voor het geval ik me niet zo lekker voel) maar ik hoor er wel extreem goede verhalen over in combinatie met ADHD.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:42

Goh ik heb vanmorgen om 9 uur weer voor het eerst methylfenidaat met vertraagde afgifte gepakt.
Realiseerde me net dat ik al de hele tijd maar 1 schermpje aan heb :wow:
Normaal toch zeker 2 en soms zelfs 3.

Ben benieuwd, heb wel wat hoofdpijn maar goed dat heb ik zonder medicatie ook vaak dus dat zegt niet specifiek wat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:39

Ga ik naar kijken Emma en Matheno! Ik heb dus dit weekend iemand leren kennen die in de vitamin store werkt en dus basically leeft tussen de supplementen, misschien weet hij wel wat. (Hij zij overigens ook dat ik sowieso eerst doktersadvies moet inwinnen, maar tips zijn altijd handig natuurlijk.)

Azmay, je moet goed drinken met de methyl! Hoofdpijn had ik ook maar als ik echt even doorpakte met 2 liter water per dag (of er in elk geval zo veel mogelijk naar streefde) dan ging het al veel beter

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:50

Genoeg drinken, maar ook echt genoeg eten heb ik gemerkt. Vaak heb je minder trek met medicatie maar je stofwisseling/verbranding gaat wel wat sneller, dus echt blijven eten. Als ik te weinig eet met medicatie op voel ik me ook knap beroerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:51

Zijn er hier trouwens meer mensen die echt een jankende behoefte aan alcohol krijgen als ze methylfenidaat/concerta gebruiken? Misschien is het mijn ware aard die naar boven komt maar ik heb niet bizar veel behoefte aan alcohol (wijntje op z'n tijd gaat er goed in maar niet elke avond zeg maar) normaal, maar met Concerta op zuip ik mezelf het liefst elke avond in slaap. Ik kan het prima remmen hoor, maar vind de 'drang' die ik dan voel wel interessant.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:52

Niet per se maar ik ben dan ook al een enorm drankorgel zonder medicatie haha
(Niet met medicatie op hoor, geen zorgen. Alhoewel, dit weekend was ik er echt klaar mee... Heb ik geweten ook trouwens, maar weet niet f dat te wijten is aan de medicijnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:56

Ja net wat ik zeg, ik hou ook wel echt van een wijntje op z'n tijd, maar meer als het zo uitkomt ipv echt gericht denken oke het is 5 uur tijd om een wijntje in te schenken/te gaan halen. Ik drink wel gewoon in combinatie met m'n medicatie, ik weet dat ik wat beter op moet letten en dat mijn grenzen anders liggen (ik kan 5 wijntjes drinken zonder het te voelen en bij 5.5 ineens dronken zijn) maar verder reageer ik er niet heel heftig op ofzo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:01

Ik ook wel, maar meer dat ik niet echt aan de zuip ga of standaard een biertje pak bij het avondeten. Meer bewust ermee omgaan dus. :)

Ik heb nu min of meer voor mezelf besloten dat ik niet door wil met de strattera maar de motivatie is niet heel hoog om de "test"kuur toch nog af te maken. Ik hoop namelijk toch wel een beetje dat het op magische wijze toch nog gaat werken...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:04

Ik vraag me af of ik de enige ADD'er/ADHD'er ben die last heeft van onbewust zingen/fluiten/neurien?

Ik heb hier al echt sinds groep 8 last van en bleek aan de ADD te liggen zeiden ze.
Ik kan het echt niet stoppen, als mensen zeggen `'kun je nou effe stilzijn" ga ik natuurlijk niet bewust door maar t gaat automatisch..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:15

O genoeg drinken gaat wel, genoeg eten word een (groot) probleem.
Ik eet voor mijn gevoel al vrij veel maar ben er toch echt niet dik van.

Drank ben ik tegenwoordig toch na 2 glaasjes al flink vrolijk van dus daar kijk ik wel mee uit. Wel lekker goedkoop :+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:16

Arabier schreef:
Ik vraag me af of ik de enige ADD'er/ADHD'er ben die last heeft van onbewust zingen/fluiten/neurien?

Ik heb hier al echt sinds groep 8 last van en bleek aan de ADD te liggen zeiden ze.
Ik kan het echt niet stoppen, als mensen zeggen `'kun je nou effe stilzijn" ga ik natuurlijk niet bewust door maar t gaat automatisch..

Hier heeft mijn zoontje van 12 ook last van. Kan heel irritant fluiten en neuriën

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:19

Ik ga dat altijd doen als ik aan iets vervelends denk, of terugdenk aan een genante/nare situatie uit het verleden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:12

Arabier schreef:

Ik heb altijd liedjes in mijn hoofd, hoezeer ik ook mijn best doe om er vanaf te komen ( 1000 x hetzelfde zinnetje van een liedje die ik niet leuk vind) ik betrap mezelf er op dat ik het ineens weer zing. Knettergek word ik er vaak van.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:34

Elinaa schreef:
Arabier schreef:

Ik heb altijd liedjes in mijn hoofd, hoezeer ik ook mijn best doe om er vanaf te komen ( 1000 x hetzelfde zinnetje van een liedje die ik niet leuk vind) ik betrap mezelf er op dat ik het ineens weer zing. Knettergek word ik er vaak van.

Ja dat heb ik dus ook vreselijk irritant

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:37

Ik heb altijd kermis in mijn hoofd, 3 gedachtes door elkaar, plus een liedje (soms 2) :)F

Maar nu even niet, de methylfenidaat werkt heel goed, alleen jammer dat ik vannacht om 4 uur pas sliep :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:40

Had ik ook, kreeg het advies om m'n laatste dosis te halveren. Maar jij hebt langwerkend begrijp ik?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:42

Magrathea schreef:
Had ik ook, kreeg het advies om m'n laatste dosis te halveren. Maar jij hebt langwerkend begrijp ik?

Ja en ik pak de 18 dat is volgend mij de laagste, ook meteen bij mijn ontbijt om 9 uur dus eerder word hem niet. Kijk het nog een nachtje aan en als het echt niet beter word zal ik toch iets moeten. Niet slapen is ook geen optie gezien ik normaal toch echt wel 10 uur nodig heb. Zit nu als een michelin mannetje ingepakt op de bank van de kou en pijn :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:29

Ah, en je kunt de pilletjes ook niet halveren? Of is dit al een half pilletje?
Of je zou om de dag kunnen slikken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:49

Magrathea schreef:
Ah, en je kunt de pilletjes ook niet halveren? Of is dit al een half pilletje?
Of je zou om de dag kunnen slikken?

Dit zijn van die plastic achtige dingen met een gaatje erin, halveren zal niet gaan.
Hoop dat mijn lijf vanzelf went voor het weekend, anders ga ik de psychiater moeten bellen vrees ik want mezelf uitputten doen ik niemand een plezier mee. Heb het vermoeden dat ik er nu al ziek van ben :o