Zorgverzekeringen 2018... Wat gaan bokkers doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Zorgverzekeringen 2018... Wat gaan bokkers doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:52

ik ben ook aan het twijfelen. Ik ben nu bij FBTO, alleen basis, met de allerhoogste eigen risico.
Behalve medicijnen voor astma heb ik nooit wat nodig, ga zelden naar de huisarts, tanden zijn ook oké. Dus wat dit betreft wel tevreden, ben niet al te duur uit zo. (uiteraard wel eigen risico voor de medicijnen).
Dokter wil dat ik naar fysiotherapie ga voor copd, dat is iets wat in het basispakket vergoed zou worden.. dit gaat dus wel van het eigen risico af.
aanvullend verzekeren voor fysio zou in theorie wel voordeliger zijn, maar aangezien het een behandeling betreft die onder de basisverzekering valt moet ik dan waarschijnlijk toch mijn (hoge) eigen risico eerst aanspreken.
mijn twijfel dus, aanvullend voor fysio verzekeren en de hoge eigen risico houden (per maand ca 90,-)
of alleen basis en dan het eigen risico opsouperen voor de fysiotherapie (per maand 107,50 + 385 pj)...
of dokter negeren en niet naar fysio gaan... (ik zie zelf het nut niet zo in).

iemand een tip?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:10

volgens mij is bijna bij alle basisverzekering fysiotherapie pas vanaf 21 behandelingen vergoed (bij chronische klachten, en dat is COPD). Ik weet niet hoe jij ziet dat fysiotherapie in de basis valt? Dus je zal vanuit de basis altijd eerst 20 behandelingen zelf moeten betalen (zo'n 30 euro per keer = 600 euro dus 50 euro per maand). Dus ik zal zeker kijken naar een aanvullende zorgverzekering, zodat de eerste 20 behandelingen ook vergoed zijn, de behandelingen na de 20 eerste consulten worden dan WEL vergoedt vanuit de basis vanwege chronische klachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:34

juval schreef:
ik ben ook aan het twijfelen. Ik ben nu bij FBTO, alleen basis, met de allerhoogste eigen risico.
Behalve medicijnen voor astma heb ik nooit wat nodig, ga zelden naar de huisarts, tanden zijn ook oké. Dus wat dit betreft wel tevreden, ben niet al te duur uit zo. (uiteraard wel eigen risico voor de medicijnen).
Dokter wil dat ik naar fysiotherapie ga voor copd, dat is iets wat in het basispakket vergoed zou worden.. dit gaat dus wel van het eigen risico af.
aanvullend verzekeren voor fysio zou in theorie wel voordeliger zijn, maar aangezien het een behandeling betreft die onder de basisverzekering valt moet ik dan waarschijnlijk toch mijn (hoge) eigen risico eerst aanspreken.
mijn twijfel dus, aanvullend voor fysio verzekeren en de hoge eigen risico houden (per maand ca 90,-)
of alleen basis en dan het eigen risico opsouperen voor de fysiotherapie (per maand 107,50 + 385 pj)...

iemand een tip?

COPDfysio wordt pas vanaf de 21e behandeling vergoed uit het basispakket, dus je moet wel een aanvullende verzekering hebben voor 20 behandelingen. Of die 20 behandelingen ook zelf betalen.

Waarom wil je arts dat je naar fysio gaat? Als je geen problemen ervaart, genoegt beweegt/sport en je niet vaak in het ziekenhuis komt met een exacerbatie lijkt het me ook niet nodig idd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:43

@rena, ow, dat was mij verteld, maar ik ben nu inderdaad de polis aan het doorlezen en daar wordt copd niet genoemd. bedankt voor je reactie.

@verootje, ik ben nog nooit in het ziekenhuis geweest en heb veel twijfels bij de kundigheid van mijn huisarts, :) ... ik beweeg en sport niet, maar heb de astma (die hij dus copd noemt) wel onder controle meestal.
wat betekent exacerbatie?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:54

@juval: dat is raar, copd is toch echt iets heel anders (en een stuk heftiger!) dan astma. Weet je zeker dat je dan geen copd hebt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:00

juval schreef:
@rena, ow, dat was mij verteld, maar ik ben nu inderdaad de polis aan het doorlezen en daar wordt copd niet genoemd. bedankt voor je reactie.

@verootje, ik ben nog nooit in het ziekenhuis geweest en heb veel twijfels bij de kundigheid van mijn huisarts, :) ... ik beweeg en sport niet, maar heb de astma (die hij dus copd noemt) wel onder controle meestal.
wat betekent exacerbatie?

Je hebt geen longarts die de COPD heeft vastgesteld? Een huisarts kan dit niet vaststellen nl... Je moet dan spirometrie blazen in het zkh, alleen dan kan er vastgesteld worden of je wel of geen COPD hebt.
COPD komt in veelal het vaakst voor bij mensen na de 50/60. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als hij daarvoor COPD vermoed lijkt me dat wel een indicatie om je naar de longarts te sturen :o

Astma is iets anders dan COPD, maar met een astma die goed onder controle is hoef je i.p. niet zoveel :) Behalve onder controle houden natuurlijk.

COPD is niet per definitie een stuk heftiger dan astma, een ongecontroleerd astma kan zeker vele malen heftiger zijn dan een gecontroleerd COPD ;) En andersom natuurlijk ook. Het zijn gewoon twee verschillende maar wel op elkaar lijkende ziektebeelden.

Een exacerbatie is een plotselinge opvlamming van de copd klachten, waarvoor je dan antibiotica/prednison krijgt of in een erger geval een zkh opname/ beademing etc.
Er zijn mensen met astma of copd die dit vaak hebben. Dan heb je dus ongecontroleerde astma/copd en is het verstandig om wat meer begeleiding te zoeken.
Maar als je er nauwelijks last van hebt en niet beperkt wordt, en genoeg beweging krijgt en prima uit kan met je medicatie, zou ik er ook verder niks bijhalen :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:06

Sinds vorig jaar zit ik bij Unive met aanvullend tandarts 250 EUROp/jaar.
Verder aanvullend verzekerd waarin ik jaarlijks voor 500 EURO mag besteden aan pigment-therapie.
Ca. 150 EURO per maand.
Er zijn verder weinig verzekeringsmaatschappen die een dergelijk jaarlijks budget aanbieden voor die prijs.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:07

@verootjoo: met het heftiger bedoelde ik vooral dat COPD niet te genezen is en je levensverwachting daardoor daalt, astma is niet te genezen, maar daardoor blijft je levensverwachting in principe wel hetzelfde, daarom vond ik het een eind heftiger :o

Al helemaal met jouw uitgebreide uitleg erbij vind ik het nogal vreemd dat een huisarts het door elkaar haalt, daar zou mijn vertrouwen ook nogal van dalen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:23

juval schreef:

iemand een tip?

Als je fysiotherapie behandelingen vanuit de basisverzekering vergoed worden, betekent het dit:
-vergoeding vanuit de basisverzekering vanaf behandeling nummer 21
-vanaf behandeling nummer 21 wordt eerst het eigen risico opgemaakt indien dit nog niet is opgebruikt
-elk jaar opnieuw moet je je eigen risico betalen voor de fysiotherapie behandelingen uit de basisverzekering
-behandeling 1 t/m 20 moet je zelf betalen (dat is ongeveer 700 euro, 35 euro per behandeling), dit is eenmalig per indicatie en niet elk jaar opnieuw

Ik zou je eigen risico op minimaal laten staan (dat is nu 385 euro). En een aanvullende verzekering nemen voor 20 behandelingen fysiotherapie, mits deze minder kost dan 700 euro per jaar (58 euro per maand) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:51

Ik blijf waar ik zit, Zilveren Kruis met 4 ster aanvullend en 2 ster tandarts (100% vergoeding tot 500 per jaar). Haal mijn kosten er jaarlijks ruim uit, alleen dit jaar heb ik geloof ik al het tienvoud aan kosten dan wat ik betaal gehaald. :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:50

juval schreef:

iemand een tip?

Ga nog eens met je huisarts in gesprek over wat hij precies wilt dat je bij een fysiotherapeut gaat doen.
Wellicht gaat het over bewegen onder begeleiding van een fysiotherapeut.
Bewegen is heel belangrijk bij een longaandoening, daar valt veel winst mee te behalen bij copd en bij astma.

Hier vind je info:

https://www.longfonds.nl/copd/leven-met-copd/bewegen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:42

Ik denk toch te blijven bij VGZ. Ik ben wezen vergelijken en veel van de verzekeringen komen uit op het bedrag van wat ik nu betaal. Heb een basisverzekering met minimale eigen risico en 450 euro aan aanvullend tandarts. Ik zou er nu 142 euro voor gaan betalen per maand. Mocht iemand toch nog goedkoper hebben hoor ik het graag. Ben wel erg tevreden met VGZ. Die tandartsvergoeding wil ik wel minimaal dat houden aangezien ik echt een zwak gebit heb.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:56

Kijk eens naar DSW met AV standaard dan ben je voor 128 euro per maand klaar, tenzij je kronen of bruggen verwacht dat kan je beter de AV Top kiezen, maar anders is AV Standaard ook voldoende.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:35

Je kunt je ook collectief laten verzekeren bij VGZ via UnitedConsumers. Krijg je 10% korting :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:56

De tandartsvergoeding vind ik nou net een zwakker onderdeel van DSW.
Ik zou iemand met een zwak gebit DSW niet adviseren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:58

Zit in ieder geval niet een limiet op van 250/500 euro zoals bij veel tandverzekeringen die je bij de anderen apart af moet sluiten. Bij DSW zit het in je aanvullende pakket.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:39

DSW kent ook limieten, duik er maar eens verder in.
En dat zijn juist limieten die heel ongunstig kunnen zijn als je veel gebruik maakt van tandzorg.
Dat moet ieder voor zich bekijken. Ieders situatie is anders.

Ik weet vooraf onvoldoende waar ik aan toe ben en er gelden te veel beperkingen vergeleken met mijn huidige tandverzekering. Gebitsreiniging is bij probleemgebitten juist heel belangrijk, DSW vergoedt dat heel minimaal. Misschien een tactiek van DSW om probleemgebitten te weren.

Hier een stukje over DSW tand waar ik me in kan vinden en wat ik zelf ook al had uitgevonden bij mijn zoektocht naar een andere verzekeraar

https://vergelijkmondzorg.nl/tandartsve ... rzekeraar/

Ik zit nu bij FBTO, en ik blijf er denk ik, om hun tandzorgmodule. Ik krijg per behandeling 100% vergoeding tot een max van 500 euro. Of dat nu door mijn tandarts, mondhygiëniste of paradontoloog is. Een opbeetplaatje? Het wordt gewoon 100% vergoed tot mijn potje van 500 euro leeg is. Geen ingewikkelde limieten en geen uitsluitingen. Ik betaal per jaar 284 aan premie voor tandzorg en ik maak ieder jaar voor 500 euro aan tandzorg op. Het is een module voor alleen tandzorg, dus geen onderdeel van een aanvullend pakket, maar voor mij is dat geen nadeel.

Ik hou me aanbevolen voor tips voor een goede tandartsverzekering voor met name tandhygiëne en paradontologie. Want ik wil best een keer overstappen naar iets goedkopers.
Laatst bijgewerkt door Boras op 08-12-17 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:44

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:07

Ik kan me collectief verzekeren bij cz via het werk. Dan zou ik uitkomen op 126 euro per maand met aanvullend en tand.
Kreeg ook een brief van zilveren kruis met korting via de knhs

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:34

Die kreeg ik ook vandaag via werk kan het ook bij hun maar blijft stuk duurder dan ik nu betaal.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:46

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:13

Ik ben vandaag overgestapt van Zilveren Kruis naar Anderzorg met werelddekking. Scheelt me €10,98 per maand!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:48

Ik zit nu toch te kijken naar interpolis of FBTO, iemand ervaring daarmee? Het zou me niet heel veel schelen maar toch zo 5 euro.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:50

Ik heb een vraag en wellicht kan een Bokker mij iets meer vertellen. Ik gebruik namelijk al jaren een anti afstotingsmedicijn Everolimus/Certican. Dit is een duur medicijn wat uit de basisvergoeding wordt betaalt.
Echter halverwege dit jaar werd besloten dat ik dit medicijn elke maand (i.p.v 1 x per 3 maanden) moet afhalen. Ik heb mijn ziektekostenverzekering om uitleg gevraagd. Die vermeldde dat dit overheidshalve zo is geregeld . Het maandelijks afhalen vind ik echter (vooral als het slecht weer is)vervelend en het laten bezorgen( wat ook kan) is natuurlijk een wassen neus bij het drukken van kosten. Niemand is voordeliger uit, het is alleen meer moeite, voor de 1 of de ander.
Mijn vraag is of het antwoord van de persoon echt juist was . Zijn er Bokkers die dit medicijn ook hebben en het nog steeds elke 3 maanden ontvangen? Zo ja, bij welke ziektekostenverzekering zitten jullie?
Laatst bijgewerkt door Ersina op 12-12-17 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:57

Zijn er bokkers die gebruik maken of gaan maken van de collectieve korting van de knhs voor het zilveren kruis? Wat zijn de ervaringen met het zilveren kruis?